Permalänk

Musen piper

Jag har ett störande pipljud från min mus (logitech g9x)
Nu har jag fått nog och skuvat isär den, dock har jag svårt att lokalisera ljudet, någon som vet vilken komponent det kan vara ?

såhär låter det (går spela i vlc)
http://tourodon.no-ip.org/stuff/beep.3ga

Funderar på att täcka komponenten med smältlim eller möjligtvis sån där massa som används som hörselskydd http://www.earstore.se/produkt/95-oronproppar-ateranvandbara-...

Är det risk för kortslutning ?

Permalänk
Medlem

Svårt att veta, testa att hålla ett finger över olika delar.
Smält lim ska gå bra, leder inte ström.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk

Hittade denna sidan: http://jdc.parodius.com/logitech/
Mailade och frågade vilken komponent som lät, svaret var följande:

"Don't know. Not familiar with G9x, and the board picture doesn't help
me at all either. Meaning, I cannot tell you exactly what capacitor to
replace, nor do I know what exact capacitor specification to replace it
with (voltage and microfarad amount).

Epoxy, hot glue, etc. won't work. The sound still travels through them,
given the resonance frequency."

Permalänk
Medlem

har du testat att mata den? den kanske är hungrig?
on topic skulle jag gissa att det är coilwhine. googlade lite snabbt och hittade "Clear Acrylic Nail Polish" eller silikon kan hjälpa om du smetar det på spolarna och kondensatorerna så kanske det funkar.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Jag har funderat på att fylla musen med min limpistol, men jag är rädd att den avlider då.

Skrivet av Mr.Azum:

har du testat att mata den? den kanske är hungrig?
on topic skulle jag gissa att det är coilwhine. googlade lite snabbt och hittade "Clear Acrylic Nail Polish" eller silikon kan hjälpa om du smetar det på spolarna och kondensatorerna så kanske det funkar.

Permalänk
Medlem

Klockren rubrik
Lycka till med problemet.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

min mx518 låter också sådär, men inte så högt så jag måste sätta örat mot den för att höra det..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jo även min äldre mx500 har ljudet, men då krävs det att man är närmare för att det ska vara hörbart/störande

Skrivet av Haptic:

min mx518 låter också sådär, men inte så högt så jag måste sätta örat mot den för att höra det..

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med min mx518, låter som en tjockTV

Permalänk
Medlem

Har haft min MX518 i säkert 6år om inte mer. Satte den precis mot örat och hörde coilwhine.

Jag har aldrig hört den förutom för 1 minut sedan x)

Permalänk
Skrivet av KKay:

Klockren rubrik
Lycka till med problemet.

Haha, Tycker det samma

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Jag har funderat på att fylla musen med min limpistol, men jag är rädd att den avlider då.

blir ju ingen som helst kylning då, död efter 6 timmar är mitt bet

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Kan ju inte skicka in den på garantin för att få en ersättare, då det är samma problem med alla av samma sort =(

Undra om felet kan vara fixat i denna version: http://www.logitech.com/sv-se/mice-pointers/mice/devices/lase...
eller om det bara är nytt motiv.

Permalänk
Medlem

Ge den lite skorpa så blir den nog tyst

Permalänk
Medlem

min sidewinder x8 piper oxå lite, brukar ge den en liten bit ost så håller den tyst ett tag

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

Vad tror ni om "öronpropps silikonet" är det ledande ? om inte så kanske det går att testa att trycka dit på misstänkta komponenter ^^

Update: Nu har jag provat lite allt möjligt, fortfarande utan framgång..

Permalänk
Medlem

Min piper oxå.
Jag har en Logitech Performance MX.
Det e jävligt irriterande ljud asså. Jag måste alltid sitta med musik igång för att inte höra det..=(

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros