Nytt tangentbord, Lite petig, behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Nytt tangentbord, Lite petig, behöver hjälp.

Nu är det dax för ett nytt tangentbord då mitt nuvarande är sunkigt och de flesta knapparna är helt oläsliga.

Problemet är att jag idag har ett Logitech UltraX Permium (Scissor Switch) som jag är jätte nöjd med,
jag vill absolut inte tillbaka till 80-talets "knapprande" (mekaniska?) tangenter så att säga men jag
vet absolut inte vad det finns för tangentbord för mig.

Det jag uppskattar är att mitt tangentbord är tyst att skriva på, knapparna är mjuka och det har några multifunktion-knappar.
Dessa egenskaper samt eventuellt bakgrundsbelysta knappar skulle göra mig överlycklig.
OBS! Jag bryr mig absolut inte alls om jag kan trycka ner 30 knappar samtidigt eller inte så detta är helt oviktigt.

Jag har kikat på Razer Lycosa och vet verkar åt det hållet men det känns aningen dyrt för min del.
Kan tänka mig betala runt en femhundring så ett Lycosa blir det nog inte.

Några förslag?

Permalänk

Microsoft Sidewinder X4

Skrivet av festis2k:

Är tyst att skriva på, knapparna är mjuka och det har några multifunktion-knappar.
Har även bakgrundsbelysta knappar som kanske kan göra dig överlycklig.
Du kan även trycka ner 30 knappar samtidigt, även om det inte spelar så stor roll.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

+1! Kostar 299kr men har samma topklass som ett razer för 800kr.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Apples trådlösa har ju saxbrytare och är omtyckt av de som gillar sådana brytare

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

+1! Kostar 299kr men har samma topklass som ett razer för 800kr.

Vart kostar det 299?

Permalänk
Medlem

Gillar man den typen av tangenter (Scissor Switch) så är det här trevligt http://www.inet.se/produkt/6606088/logitech-illuminated
Har kört på ett sådant ett tag, och ska väl i ärlighetens namn sägas att jag tyckte det mest var skräp sluta med att jag blev så arg på eländet så det antog nån lustig form sen slängde jag det, men åt andra sidan kan jag inte med nått annat än mekaniska numera, så jag tycker alla andra är skräp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Vart kostar det 299?

http://cdon.se/hemelektronik/microsoft_sidewinder_x4_keyboard...

Verkar vara slut för tillfället. Fanns gott om dem i början av december vad jag vet, köpte dock min i somras och betalade 279kr.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

+1! Kostar 299kr men har samma topklass som ett razer för 800kr.

Det ser ut som ett schysst tangentbord dock ser jag en fördel med saxbrytare
då dessa ger lägre och aningen (egen åsikt) skönare tryckkänsla.
Ska självklart kika efter några reviews innan jag ratar det.

Skrivet av HugSeal:

Apples trådlösa har ju saxbrytare och är omtyckt av de som gillar sådana brytare

Apples tangentbord känns som ett alternativ men det känns som om de saknar en del knappar jag vill ha och så
måste man ju självklart betala för logotypen vilket jag ser som ett stort minus.
Med detta som referens http://www.inet.se/produkt/1440324/apple-keyboard-aluminium så känns det lite litet och trångt på något vis.

Skrivet av ggustavsson:

Gillar man den typen av tangenter (Scissor Switch) så är det här trevligt http://www.inet.se/produkt/6606088/logitech-illuminated
Har kört på ett sådant ett tag, och ska väl i ärlighetens namn sägas att jag tyckte det mest var skräp sluta med att jag blev så arg på eländet så det antog nån lustig form sen slängde jag det, men åt andra sidan kan jag inte med nått annat än mekaniska numera, så jag tycker alla andra är skräp

Jag har kikat på detta oxå men där har vi priset, det är aningen högt för en produkt jag antagligen
kommer att behöva byta ut om ett år eller kanske max två.

Permalänk
Skrivet av festis2k:

Det ser ut som ett schysst tangentbord dock ser jag en fördel med saxbrytare
då dessa ger lägre och aningen (egen åsikt) skönare tryckkänsla.
Ska självklart kika efter några reviews innan jag ratar det.

Finns en hel drös omdömen på Prisjakt

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera X4. Det har tysta, mjuka tangenter, bakgrundsbelysning i tre steg+av, ett gäng specialtangenter till vänster (som jag dock inte använder för tillfället). Köpte också mitt för ca 300kr efter att först ha klämt på det inne på Elgiganten i stan, de hade det dock inte till salu där utan det satt på en demo-dator Kändes mycket bättre än de dyrare gaming-tangentborden de hade.

Tangenterna är inte fullhöjds heller, de är lite mellanting känns det som. Jag körde ett Logitech Ultra-flat innan och tycker det här är mycket skönare (plus att Ultra-flat får utslitna bokstäver rätt fort, kass kvalitet på trycken, detta har ju "plastfönster" som tecken iom belysningen, så de slits ju inte ut)

Du får det du vill ha PLUS att DU kan köra just den där högen med samtidiga knapptryckningar ifall du känner för att spela spel. Springa, hoppa, skjuta samtidigt och liknande kombinationer är inga problem alltså. Se det som en bonus X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag kör nu med Microsoft Bluetooth Mobile Keyboard 6000 (Nordisk) och är mycket nöjd, körde med Logitech UltraX innan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=480669

Permalänk
Medlem
Skrivet av festis2k:

Jag har kikat på detta oxå men där har vi priset, det är aningen högt för en produkt jag antagligen
kommer att behöva byta ut om ett år eller kanske max två.

Om du måste byta tangentbord vartannat år så måste du ha köpt ren skit tidigare, eller så gillar du läsk och är väldigt klumpig.

Jag skulle verkligen rekommendera att du går upp några hundralappar i pris och köper ett Logitech Illuminated. Jag har själv ett sådant, och det är det skönaste tangentbord jag haft. Tangenterna är som ett mellanting mellan ett laptoptangentbord och ett vanligt - tangenterna trycks inte ner lika mycket som på ett vanligt, men inte lika lite som på en laptop.

Det är dessutom ett grymt snyggt tangentbord, och slimmat som tusan, men ändå tungt. Känns gediget, och jag har haft mitt i runt nio månader nu, inga problem än så länge.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det blev helt enkelt ett X4.
Fortfarande lite svårt att skriva på då det inte ligger på samma ställe
som mitt gamla tangentbord men det vänjer jag nog bort snart.
I övrigt så redan efter en knapp dag så kan även jag
rekommendera Sidewinder X4!

Permalänk
Medlem

LÅnar tråden lite snabbt. Jag köpte ett Logitech K800 häromdagen och trodde så klart att jag skulle bli nöjd. Gillade det inte alls med avrundade tangenter osv. Jag vill ha ett tangentbord som funkar precis som på en bärbar. Har ett apple tgt-bord som är helt gudsbenådat skönt, dock så funkar inte alla knappar som de ska eftersom det är apple så nu letar jag efter ett liknande till PC! Nån som kan ge tips på scissor-switch tgt-bord !?

Visa signatur

Marge, det krävs två för att ljuga. En för att ljuga och en för att lyssna - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6101773/cherry-evolution-stream-xt

Här är ett tangentbord från Cherry med sax-brytare och några mediaknappar, för 299kr

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,