Ändring av bclk / bus speed på i5 2500k efter byte av kylpasta

Permalänk
Medlem

Ändring av bclk / bus speed på i5 2500k efter byte av kylpasta

Hej alla!

Jag bytte nyligen kylpasta till min CM hyper 212+ och för att komma åt lättare så tog jag ut cpun ur sockeln för att rengöra. När jag startade upp datorn igen så stod det som det vanligen gör efter att man tagit ur cpun ur sockeln "new cpu found" , mina moderkorts inställningar var fortfarande desamma likaså min överklocking till 4.6ghz allt såg identiskt ut. När jag kom in i windows och kollade i cpu-z märkte jag dock att min bus frequency hade ändrats från 100 till 100.3 och även att min normala volt hade höjts.

Vanligen såg det ut såhär: Core speed 4600 mhz / Core voltage 1.328
Efter bytet såg det ut såhär: Core speed 4615mhz / Core voltage 1.344

Jag gick tillbaka i bios där bus speed låg på 100 mhz men skrev manuellt in 100 igen och sparade, nu ser allt ut som det gjorde tidigare och det funkar som förut. Jag blev ändå fundersam om någon varit med om detta tidigare att värden ändrats efter man tagit ut och satt tillbaka samma cpu och om det på något sätt kan vara dålig.

God jul!

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem

har du på spread specturm så skulle det förklara saken..

tack vare hur de "nya" blck:n genererar frekvensen så är det inte lika "noga", enligt intel i alla fall, att den faktiskt ligger på EXAKT 100 när den är reffad för 100..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!