Seagate Barracuda 3 TB (3 x 1 TB) och andra mekaniska högprestandadiskar

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda 3 TB (3 x 1 TB) och andra mekaniska högprestandadiskar

Vait väldigt besvikna på Seagate på sistone, deras problem med Barracuda 11 har jag fortfarande inte glömt, deras priser och prestanda har varit sådär och nu har de sänkt garantin till det sämsta möjliga (bortsett från att ta bort den fullständigt).

Dock blev jag väldigt imponerad på deras 3 TB Barracuda med 3 x 1 TB platters i 7200 RPM:
http://www.silentpcreview.com/article1232-page4.html

Klart inte snabbast i allt men en väldigt stark utmanare till WD Black och skulle vilja påstå att Seagate är bättre. Dessutom är ljudnivån och vibrationerna i topp för en 7200 RPM disk.

Nu är den ju sanslöst dyr men kan ju vara något att kolla på när priserna är nere på vettiga nivåer igen.

Frågan är när de mekaniska hårddiskarna kommer flaskhalsas av SATA2, nu spelar det ju ingen roll när SATA 6.0 finns men det är ändå intressant, vilket år det kommer ske och vilken platter-storlek det kommer krävas. Som man ser på recensionerna så är i alla fall 1 TB platters betydligt snabbare än mindre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer nog ta väldigt lång tid innan SerialATA-300 blir en flaskhals för mekaniska hårddiskar. Jag skulle nog nästan påstå att det inte kommer ske, så länge samma teknik (PMR tex) används, förmodligen kommer NAND-minnen ersätta hårddiskar innan dess.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+