Permalänk

Mekaniskt tangentbord!

Tjena, tänkte byta upp mig från mitt gamla Saitek Eclipse till något modernare och bättre.
Har läst lite och för mig är det viktigt med bakgrundsbelysning, så de 2 mest passande (de jag hittade) är Corsair Vengeance K90 (https://www.inet.se/produkt/6101683/corsair-vengeance-k90-gaming-keyboard) och Razor Black Widow Ultimate (https://www.inet.se/produkt/6606133/razer-black-widow-ultimate-mechanical-gaming-keyboard). Frågan är då: röda eller blåa switchar? Själv har jag ingen aning, därför vill jag att ni ska upplysa mig.
Spelar en hel del Skyrim, WoW, lite cs då och då men annars så är det mycket film, chillbrowsing osv osv.

Mvh

Permalänk
Medlem

http://www.cravingtech.com/mechanical-keyboard-different-cher...
http://www.youtube.com/watch?v=z41fLzviKK0&feature=g-u&contex... <-- K90 review
http://www.youtube.com/watch?v=ssTSM20VQnc&feature=g-u&contex... <-- K60 review

Jag önskar att K90 hade utbytbara tangenter som K60 personligen, det som stör mig med K90/K60 är att man inte får en fullstor enter-tangent :S
För mig är det ett lite problem eftersom jag har "klumpiga fingrar" och det blir gärna shift osv när man ska trycka enter

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är viktigt med lysande tangenter, använder själv Steelseries mekaniska tangentbord som kostar hälften så mycket som de du länkade, och är mycket nöjd. Tycker dock de inte vore helt fel med blå lysande tangenter för lite ögongodis.. Och då tycker jag ska du välja Razer Black Widow. Då har du möjligheten att ändra färg efter årstid!

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag önskar att K90 hade utbytbara tangenter som K60 personligen, det som stör mig med K90/K60 är att man inte får en fullstor enter-tangent :S
För mig är det ett lite problem eftersom jag har "klumpiga fingrar" och det blir gärna shift osv när man ska trycka enter

Även K90 lär väl rent tekniskt kunna byta ut tangenterna på de mekaniska knapparna? (obs att makroknappar och F-tangenterna, samt ins->pgup klustret inte är mekaniska!) Det hänger ju inte med några specifika WASD-tangenter dock

Dessutom: har verkligen K90 och K60 liten Entertangent på nordiska versionerna?
Jag tror inte det, utan de bör sannolikt ha en normal entertangent, men kan inte bekräfta det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Dessutom: har verkligen K90 och K60 liten Entertangent på nordiska versionerna?
Jag tror inte det, utan de bör sannolikt ha en normal entertangent, men kan inte bekräfta det.

Ja, både K60 och K90 har en fullstor enter tangent, precis som på alla nordiska tangentbords layouter.
Vad han yrar om vet jag inte.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Ja, både K60 och K90 har en fullstor enter tangent, precis som på alla nordiska tangentbords layouter.
Vad han yrar om vet jag inte.

Ey? Dom jag har testat var iofs amerikanska, men jag undvek o köpa K90 just pga det där .. Men okej, får la inhandla en i julklapp till self

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Ey? Dom jag har testat var iofs amerikanska, men jag undvek o köpa K90 just pga det där .. Men okej, får la inhandla en i julklapp till self

Eyey, dom amerikanska har alltid liten enter tangent. Men köp en till dig själv, du kommer inte behöva oroa dig över en midget-enter.
God Jul.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Varför inte Sidewinder?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Här har du en bra guide om skillnaden mellan cherry switcharna: http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide

Men kortfattat så kan man den röd är linjär när du tycker på samma sätt som de svarta switcharna. Mendans blå och brun har en punkt som trycker igenom. Det tar stopp men med lite extra kraft så registreras knapptryckningen. Blå är de som klickar mest så gillar du inte klickljud så kanske du ska unvika dessa. Själv älskar jag mitt razer blackwidow och tycker det är helt underbart. Blå är de som annses bäst för att skriva men jag finner inga problem att lira FPS samt swtor på det. Men skriva är ju en fröjd om du frågar mig.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Det är värt att nämna att K90 är det bästa valet, eller K60, Cherry red MX är grejt kort o gott .. Men sen finns det 1 annan aspekt som INGEN annar verkar ha tänkt på..

Det är VÄLDIGT lätt att rengöra, eftersom det till skillnad mot nästan alla andra keyboards idag inte har en "ram" runt tangenterna, och om man är som jag så är det bra, eftersom jag ibland smular lite i mitt keyboard.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Tackar för svaren!
Någon som kan beskriva hur det är med röda switchar jämfört med blåa?
Har nämnligen ingenstans att åka och känna själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iknowright:

Tackar för svaren!
Någon som kan beskriva hur det är med röda switchar jämfört med blåa?
Har nämnligen ingenstans att åka och känna själv.

De röda switcharna i K90 är väldigt känsliga, tog ett tag för mig att vänja mig men ack så skönt det är.
Du behöver alltså inte trycka ner tangenten väldigt mycke före den ska "trigga".

Det jag stör mig på är den blåa bakgrundsbelysningen. Kan eventuellt vara en vanesak, men det är väldigt irriterande för mig. Så jag håller mig till mörklagt tangentbord.

För övrigt är mjukvaran för macrotangenterna väldigt begränsad för mina ändamål. Går tex. inte att göra en snabbtangent till mapp på din hårddisk.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett K90 från corsair, och blev sjukt nöjd med bytet:)
böt från razer Lycosa för bara någon dag sedan, och man ha redan vant sig:)
ang enterknapp, den är normalstor, precis som på ett vanligt nordiskt-tangentbord.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Hur är röda när man gejmar då?
Fps? Rpg's?
Kan man vila fingrarna på tangenterna?
Ang. det blåa ljuset så är jag van samt beroende av det då jag spelar i mörker i allmänhet.
Som jag har förstått så har inte röda klickljudet som blåa, hur låter det då?

Permalänk

Lutar just nu mot K90'n, röda switchar verkar vara riktigt mysigt.
Det där med att alla tangenter inte är mekaniska på det, stör det mycket?
Har också sett folk klaga på att handledstödet är för kort, är det mycket? Har inte särskilt stora händer.

Någon som testat både blåa och röda, som kan förklara lite nackdelar/fördelar och känsla etc?

Permalänk
Medlem

Blå är ganska lätta att trycka ner 55g har en ganska kraftig bump och klickar, dom röda väldigt lätta 45g ingen feedback (bump) och klickar inte.

Dom bruna ganska lätta att trycka ner 50g har svag feedback och klickar inte, dom svarta är tyngst att trycka på har ingen feedback och klickar inte, röda och svarta är linjära också man behöver inte släppa upp tangenten hela vägen innan man trycker ner den igen, med bruna och blå måste man släppa upp den helt

Röda och svarta är bra för spela FPS och liknade spel med, blå och bruna bäst för skrivande

Du har även Qpad att kolla på där man nu kan få vilka brytare som helst på alla deras tangetbord

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

röda och svarta är linjära också man behöver inte släppa upp tangenten hela vägen innan man trycker ner den igen, med bruna och blå måste man släppa upp den helt

Jag tror du lägger fel mening i ordet linjär! Linjära är ett mått på motståndet och inget annat, dvs det du kallar feedback.

Blåa är byggda så att man måste släppa upp tangenten en bit ovanför "aktiveringspunkten" för att den ska kunna triggas igen, men man behöver inte gå hela vägen upp! På bruna och röda ligger de så gott som samma ställe, så där är det i princip inte ett problem. (svarta ligger det på samma ställe)

Dina siffror om motstånd verkar inte stämma 100% heller... Enklast är nog att kolla direkt här istället:
http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide
(se till att gå in på diagrammen för att se hur motståndet är i praktiken)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kör på corsairen! Tack för alla svar.