Permalänk

15k vs ssd?

Hej!

Funderar på att kanske köpa en ssd till att lagra spel m.m. på. Då är min fråga om det är värt att ta hdd på 15000 rpm istället? GB per krona är lite billigare än ssd:n.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Den absolut största fördelen med SSD är ju åtkomsttiden i min mening, vilken är i stort sätt obefintlig på en sådan till skillnad från en HDD så jag skulle nog kört på SSD av den anledningen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

SSD, utan tvekan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SSD

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

SSD, men har du länk till biliggare 15k rpm'are?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Sen kommer ju en SSD att vara tyst också vilken en 15000 rpm knappast kan sägas vara. Om de kostar lika mycket finns det inget jag kan kommma på som talar för en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem

Ehum? jag har haft så mycket strul med min SSD corsair att jag funderar på att gå tillbaka till snabbare mekanisk...
Kolla på forumet om corsairs force gt 120GB.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

SSD.

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ehum? jag har haft så mycket strul med min SSD corsair att jag funderar på att gå tillbaka till snabbare mekanisk...
Kolla på forumet om corsairs force gt 120GB.

Min intel disk har varit felfri hittils så det gäller ju inte alla SSD.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Jag hade valt SSD, utan tvekan. MEN, inte en Corsair eller liknande.

Mitt råd: Samsung 830, Cruzial M4 eller Intel 320/510, för stabilitet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid_83:

Ehum? jag har haft så mycket strul med min SSD corsair att jag funderar på att gå tillbaka till snabbare mekanisk...
Kolla på forumet om corsairs force gt 120GB.

Det är därför man kontrollerar vilken enhet man köper, innan man köper. Visst har SSD:er generellt haft lite barnsjukdomar, men köper man en Intel 320/510 eller Samsung 830 är chansen till problem lika liten (eller mindre) som en mekanisk hårddisk.

On tåpic: SSD, alla dagar i veckan. Så länge du inte lyckas få tag i 2-5 stycken 15 krpm:are billigt och är ute efter sekventiell hastighet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

SSD borde fan vara tvång år 2011 på nyare datorer.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Hej!

Funderar på att kanske köpa en ssd till att lagra spel m.m. på. Då är min fråga om det är värt att ta hdd på 15000 rpm istället? GB per krona är lite billigare än ssd:n.

Tacksam för svar!

SSD gör mest nytta som systemdisk. Om du ska köper en till, vilket jag tolkar som att du vill komplettera med ytterligare en disk för lagring, så kan en 15krpm HDD såklart vara ett alternativ om kostnad är en faktor. Om det är värt eller inte är ju helt upp till dig och dina kriterier.
En typisk uppsättning som många rekommenderar är SSD som systemdisk och en HDD för lagring. Jag hade länge två WD VR (och dessa är tysta) 15krpm:are på 150 GB vardera i raid 0 och det kunde i vissa fall överträffa en SSD. Fortfarande billigare än SSD med motsvarande kapacitet, men dyrare per GB än t.ex en WD Black på 7200rpm som i de flesta fall presterar minst lika bra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

SSD helt klart. hade en 10K RPMare i datorn förut, men aldrig mer säger jag bara. Fullkommligt gräsligt vad de låter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ehum? jag har haft så mycket strul med min SSD corsair att jag funderar på att gå tillbaka till snabbare mekanisk...
Kolla på forumet om corsairs force gt 120GB.

Har två stycken 120gb force gt som varigt problemfria med korrekta inställningar och firmware (vilket jag fixade direkt). ~2 månader gamla.
Min Ocz agility 120gb strulade tills jag ändrade ifrån AHCI (eller vad det heter) till IDE, efter det problemfri. ~8 månader gammal.
Min Intel 80gb g2 har varigt felfri med alla inställningar i 2 eller 3 år, tror det är 3.

Skulle välja SSD disk för all användning utom lagring utav stora/många filer så som filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julanta:

Har två stycken 120gb force gt som varigt problemfria med korrekta inställningar och firmware (vilket jag fixade direkt). ~2 månader gamla.
Min Ocz agility 120gb strulade tills jag ändrade ifrån AHCI (eller vad det heter) till IDE, efter det problemfri. ~8 månader gammal.
Min Intel 80gb g2 har varigt felfri med alla inställningar i 2 eller 3 år, tror det är 3.

Skulle välja SSD disk för all användning utom lagring utav stora/många filer så som filmer.

Har det kommit någon ytterligare firmware ä den jag har på 1.3?
vad menar du med korekt inställnignar?
Min disk kan sporadisk bara krascha/hänga sig, ingen konsekvens, ibland problem emd bootning direkt efter det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har just nu en ssd som systemdisk och en 15k som nerladdningsdisk. Tycker det funkar väldigt bra. Går snabbt att packa upp/ner stora filer och tycker inte dem låter så värst mkt som andra vill få det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Har det kommit någon ytterligare firmware ä den jag har på 1.3?
vad menar du med korekt inställnignar?
Min disk kan sporadisk bara krascha/hänga sig, ingen konsekvens, ibland problem emd bootning direkt efter det.

1.3.3 bör vara den senaste. In på deras forum och kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Har det kommit någon ytterligare firmware ä den jag har på 1.3?
vad menar du med korekt inställnignar?
Min disk kan sporadisk bara krascha/hänga sig, ingen konsekvens, ibland problem emd bootning direkt efter det.

1.3.3:
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162

Min Force GT har gått klockrent sedan jag uppgraderade firmware, innan brukade den krascha lite då och då.

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ehum? jag har haft så mycket strul med min SSD corsair att jag funderar på att gå tillbaka till snabbare mekanisk...
Kolla på forumet om corsairs force gt 120GB.

corsair SSD'erna är instabila för vissa, intels SSD'er är inte lika snabba men grymt stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

corsair SSD'erna är instabila för vissa, intels SSD'er är inte lika snabba men grymt stabila.

förutom när elen går och disken blir till en tegelsten.

iofs har ju dom också uppdaterat firmware'n.

Tycker det är väldigt mycket skitsnack om Corsair, dom har ju ändå löst problemet med 1.3.3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

förutom när elen går och disken blir till en tegelsten..

Till skillnad från Sandforce där folk fått blåskärmar till höger och vänster har nästan ingen åkt på 8mb-buggen från Intel, som dessutom är fixad sedan länge. Gjorde själv ett test med en dator som powercyclades flera gånger i timmen i flera veckor och det blev aldrig några fel, det var innan fixen kom.

Skrivet av aptjack:

Tycker det är väldigt mycket skitsnack om Corsair, dom har ju ändå löst problemet med 1.3.3.

Nej, många har fortfarande problem. Även om det inte är lika många.

Sen är kvaliteten sämre, köpte en Corsair Force 120GB som med uppdaterad firmware gick OK tills den gick sönder efter ett år. Det finns ett flertal liknande poster på forumet från folk som haft samma erfarenhet. Till skillnad från Intel där det inte finns en massa poster som säger att deras X25-M G2 skulle gått sönder helt plötsligt efter ett år.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Köpte en Corsair Force 3 120gb har inte haft ett enda problem. Kan vara att de lagt in den nya firmwaren vid leverans

Permalänk

SSD, min Intel X25-M G2 funkar fint och har aldrig strulat, just den SSDn har väl inte den bästa prestandan om man jämför med vissa av dagens SSDer men jag finner ingen anledning att byta ut den förren den pajjar, om den nu gör det.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julanta:

Har två stycken 120gb force gt som varigt problemfria med korrekta inställningar och firmware (vilket jag fixade direkt). ~2 månader gamla.
Min Ocz agility 120gb strulade tills jag ändrade ifrån AHCI (eller vad det heter) till IDE, efter det problemfri. ~8 månader gammal.
Min Intel 80gb g2 har varigt felfri med alla inställningar i 2 eller 3 år, tror det är 3.

Skulle välja SSD disk för all användning utom lagring utav stora/många filer så som filmer.

Vad vill du ha sagt egentligen? Att Corsair minsann fungerar med korrekta inställningar, men inte OCZ? Och att Intel fungerar med både felaktiga och korrekta inställningar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte missat något så finns det väl inte 15 000 rpm konsumentdiskar (SATA)? Så man åker på kostnad för SAS-kontroller som jag gissar trådskaparen inte har (endast workstation och servermoderkort brukar ha sådant inbyggt).

Vidare så har dessa diskar firmwares optimerade för servrar. Det visade sig bra förr i tester med Raptor där den var snabbare än sina SCSI 10k bröder och var upp och nosade på 15k prestanda i konsumenttillämpningar. Blev det riktigt serveranvändning åkte raptorn på stryk av alla...

Så med det sagt så tycker jag SSD är det självklara. Ska man lagra så köper man 5400-7200 rpm diskar i kvantitet nog för att köra separat eller raid 0 om man vill hiva upp sekventiella läs och skrivprestandan.

Skrivet av griid_83:

Ehum? jag har haft så mycket strul med min SSD corsair att jag funderar på att gå tillbaka till snabbare mekanisk...
Kolla på forumet om corsairs force gt 120GB.

Mekaniska diskar har haft sin Deskstar 75GXP serie (DeathStar), SSD flashenheter har sin Sandforce 2281 kontroller. Det står en fritt att välja någon annan tillverkare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Jag hade valt SSD, utan tvekan. MEN, inte en Corsair eller liknande.

Mitt råd: Samsung 830, Cruzial M4 eller Intel 320/510, för stabilitet.

Kan bara hålla med, min Samsung 830 går som en klocka, har aldrig haft det minsta problem med den och snabb som attan är den med. Just nu hade jag nog undvikit diskar med Sandforce chip tills de blir stabila igen. Dock har jag en bekant som har en Kingston HyperX ssd som även den fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem

Har själv en Corsair Force GT, strulade i början men det löste sig efter firmware uppdatering och reinstall av windows på den. Inga bluescreen sen jag gjorde det, 4-5 månader so far so good.

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Mekaniska diskar har haft sin Deskstar 75GXP serie (DeathStar), SSD flashenheter har sin Sandforce 2281 kontroller

För att inte nämna seagate's senare HDD serier - minns inte om det var barracuda .10 eller .11 (eller båda?) som ofta havererade efter några månader.

WD's 2TB diskar har ochså haft en kraftig tendens att haverera.