Hjälp hitta ämne för 10min presentation

Permalänk
Medlem

Hjälp hitta ämne för 10min presentation

Hej och God Jul på er
Det är så att jag ska ha en 10-minuters presentation i skolan inom området IT (Funkar med teknik också) och jag kan inte komma på vad jag ska ta för ämne att prata om.

Har funderat på:
Operativsystem (skillnader mellan olika)
Egna konstruktioner av hårdvara/mjukvara
Gamla teknikprylar eller revolutionerande teknik/hårdvara/mjukvara

Någon som kan hjälpa mig komma på något annat intressant att snacka om?

Är tacksam för svar
MvH

Permalänk
Medlem

HMI? Exempel: Naturlig Mappning

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Unix utveckling eller kanske datormusen? Annars så är det kanske intressant att tala om nätverkslager (OSI)? Vill du göra något mer avancerat så kanske du kan ta upp skillnaderna mellan CISC och RISC?

Permalänk
Medlem

Det sista låter ju ganska roligt. Men annars så kan du ju snacka om internets uppkomst och dess betydelse i dagens samhälle dock får du begränsa dig rätt så ordentligt om du ska hinna med det på 10 min.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

HMI? Exempel: Naturlig Mappning

Låter intressant Ska kika lite på om det kan vara nåt! Tack för tipset

Skrivet av m0rk:

Unix utveckling eller kanske datormusen? Annars så är det kanske intressant att tala om nätverkslager (OSI)? Vill du göra något mer avancerat så kanske du kan ta upp skillnaderna mellan CISC och RISC?

CISC och RISC känns lite för avancerat. Jag tar in information så det räcker nu som det är, haha Musen skulle man kunna snacka om men tror det blir mycket som folk i klassen redan vet, men ska kolla på det också. Tack för tipsen!

Om det är något mer ni kommer på så bara langa upp det för man kan aldrig få nog med ideér

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Det sista låter ju ganska roligt. Men annars så kan du ju snacka om internets uppkomst och dess betydelse i dagens samhälle dock får du begränsa dig rätt så ordentligt om du ska hinna med det på 10 min.

Vi går en nätverkstekniker-utbildning så jag tror de andra kommer snacka rätt mycket om internet så jag vill inte ta det Men tack för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem

Processorn är ganska intressant men kan bli mycket att sätta sig in i.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Snacka om IT säkerhet. Eller kanske om de olika nätverksprotokollen som finns?

Permalänk

Mitt förslag:
Laserdisc föregångaren till cd/dvdspelaren där skivorna var stora som LP skivor. Berätta lite om den och varför den är konstruerad som den är. Jag syftar på att den lagrar information både digitalt och analogt via en frekvensmodulerad våg. Det sista behöver du ej såklart gå djupt in, mer än att förklara att man på 70talet inte hade tillgång till tillräckligt portabel datakraft för att spela upp film som är kodad som på en dvdspelare.

Det fanns även laserdisc kopplat till persondatorer, där man då via serieporten (rs232) styrde vilken information som man villa ha och informationen skickades analogt tillbaka till en bildskärm. Vilket innebar att man slapp använda datorkraft för att spela upp filmen, visa bilderna..

Nå googla på. (jag är ingen bra informationskälla) Men jag tror detta ämne skulle bli intressant, då många har hört talas om laserdisc, men vet inte så mycket mer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Snacka om något som du är intresserad av och som du redan kan en hel del om! När jag gick på gymnasiet snackade jag i tio minuter om Datorspelet Transport Tycoon som vi spelat mycket till och från och som jag kunde allt om

Tar du något som du kanske intresserat dig för nyligen och då läst in dig på så att du kan mycket om det kan du fokusera på framställningen och göra ett fantastiskt framträdande!

För mig handlar det oftast om vad jag planerat att köpa. Just nu skulle jag nog kunna hålla ett fantastiskt föredrag om surfplattor

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Processorn är ganska intressant men kan bli mycket att sätta sig in i.

Ja precis, jag vill lägga ner mer tid på framträdandet än själva informationssökningen, men tack för tipset

Skrivet av Geckod:

Snacka om IT säkerhet. Eller kanske om de olika nätverksprotokollen som finns?

Grejen är att jag är så trött på protokoll och allt som har med cisco att göra eftersom jag redan pluggar det 24/7 och folk i klassen kan ju lika mycket som jag om protokoll osv. Men tack ändå

Skrivet av bud_bundy:

Mitt förslag:
Laserdisc föregångaren till cd/dvdspelaren där skivorna var stora som LP skivor. Berätta lite om den och varför den är konstruerad som den är. Jag syftar på att den lagrar information både digitalt och analogt via en frekvensmodulerad våg. Det sista behöver du ej såklart gå djupt in, mer än att förklara att man på 70talet inte hade tillgång till tillräckligt portabel datakraft för att spela upp film som är kodad som på en dvdspelare.

Det fanns även laserdisc kopplat till persondatorer, där man då via serieporten (rs232) styrde vilken information som man villa ha och informationen skickades analogt tillbaka till en bildskärm. Vilket innebar att man slapp använda datorkraft för att spela upp filmen, visa bilderna..

Nå googla på. (jag är ingen bra informationskälla) Men jag tror detta ämne skulle bli intressant, då många har hört talas om laserdisc, men vet inte så mycket mer.

Låter intressant Ska kolla på det när jag har mer tid. Tack så mycket för det väl utförda tipset

Skrivet av Dava:

Snacka om något som du är intresserad av och som du redan kan en hel del om! När jag gick på gymnasiet snackade jag i tio minuter om Datorspelet Transport Tycoon som vi spelat mycket till och från och som jag kunde allt om

Tar du något som du kanske intresserat dig för nyligen och då läst in dig på så att du kan mycket om det kan du fokusera på framställningen och göra ett fantastiskt framträdande!

För mig handlar det oftast om vad jag planerat att köpa. Just nu skulle jag nog kunna hålla ett fantastiskt föredrag om surfplattor

Exakt, har funderat på det också men kan inte komma på nåt ämne inom IT. Spel får vi inte ta så det är uteslutet. Tack för tipset

Permalänk
Hedersmedlem

Open source kom jag att tänka på. Finns mycket där ute som är öppet. 3D-skrivare, microcontroller, operativsystem, programvara m.m.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Du kan ju annars prata om varför Mac är sämst / bäst?

Eller kanske ska vara något mer nyttigt och inte dina egna åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Open source kom jag att tänka på. Finns mycket där ute som är öppet. 3D-skrivare, microcontroller, operativsystem, programvara m.m.

Top 3 idé! Att jag inte tänkte på det... Tror jag är mentalt utmattad efter all cisco

Skrivet av Geckod:

Du kan ju annars prata om varför Mac är sämst / bäst?

Eller kanske ska vara något mer nyttigt och inte dina egna åsikter?

Haha Blev jävligt sugen på det nu faktiskt! Det skulle man kunna ordbajsa sig igenom lätt asså Hoppas inte läraren är Apple-fanboy bara