Sata-strömkontaktdon sönder

Permalänk
Medlem

Sata-strömkontaktdon sönder

Hej!

En snabb fråga bara, någon som har någon idé på hur man kan laga detta?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Ser inte alltför kul ut. Har katten varit framme?
Möjligen kan du byta elektronikkortet - se till att det är EXAKT SAMMA modell bara.

Permalänk
Medlem

Ingen katt. Sladdar, dåligt designade chassin och våld orsakar sånt här. Har du någon aning var man hittar elektronikkort? Modellen är en Western Digital WD6400AAKS-65A7B0 för att vara exakt. Antar att man måste använda alla stift om man skulle försöka löda dit kablar? Vilket nog skulle bli svårt bara det var några stift. Vad var det för fel med 4 stift som på Molex?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

jag minns då detta hände mig, det lät bara "klick" så var plastbiten borta, men jag limmade tillbaks den på sin plats och det funkade faktiskt...

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Laga blir nog väldigt svårt, men om du kan löda så kan du fixa en ytterst temporär lösning bara för att rädda datan.
Det är inte så jättepilligt att löda det där eftersom alla pinnar är i par av 3, du behöver alltså bara löda fyra sladdar(3,3V används inte):
http://pinouts.ru/Power/sata-power_pinout.shtml

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan säkert spänna fast kontakten eller löda på trådar direkt mot en lös sata <> molex adapter som du offrar så att du kan tömma diskens innehåll om du har den löst på bordet, när du läst ut allt viktigt kan du prova med att byta kretskort eller ev löda in en ny kontakt om du har verktygen, avlödningen är kanske värst, kräver varmluft eller en avlödningsspets, du måste värma alla stift samtidigt om det ska gå. Det är tekniskt möjligt att byta kontakten, men det är inte ekonomiskt om du inte gör det själv, det kräver dessutom kunskap om att löda och riktiga verktyg, har du inte lödverktygen så låt bli, då kommer du bara att förstöra allt.
Skaffa en disk som är större och alla verktyg, för över infon som finns på disken och försök sedan löda bort kontakten om du vill pilla med det, annars kassera disken.
Har du inget viktigt på disken så kassera den om du inte vill prova att löda bara för att lära dig , det är inte jättelätt, definitivt inget nybörjarprojekt att byta den kontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Power_connectors
4,5,6
7,8,9
10,11,12
13,14,15

Se om du kan klura ut hur du ska göra.

Annars kolla på dessa
http://www.dustinhome.se/kabel-sata-strom-konverter-till-4-pi...

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Skrivet av Jenka27:

Hej!

En snabb fråga bara, någon som har någon idé på hur man kan laga detta?

http://i.imgur.com/9Vjjz.jpg

Instämmer i stort med jookeer, men har för mig att det ibland ska gå med styrkort även från mindre elr större (Gb) diskar bara de är i exakt samma serie som den man själv har bry med. Kan ju va nåt att kolla upp, iaf om du har viktigt på disken...

Har lite tankar om hur man ev skulle kunna "lappa ihop" disken som den är, iaf såpass så det kanske går att koppla dit ström för funktionskontroll, satakontakten ser hyfsad ut som den är. Hojta om du är beredd att lägga ner tid på micklande.

Permalänk
Medlem

Var längesedan detta hände och tror faktiskt inte jag har något jätteviktigt på disken. Får väl testa Adchen förslag, räcker det att jag löder fast en kabel på minst en av stiften? Varför blir det en temporär lösning? Har nog inte varken inte kunskapen eller verktygen för att byta kontakten, har bara en gammal vanlig lödkolv.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Rekordmedlem

Vissa diskar kräver alla stift, andra har stiften hopkopplade på kortet, beror på modell, men det lär du märka.
Att löda på en strömsata kan fungera om du är oerhört försiktig med den sedan i datorn, det är stor risk att du kommer att dra loss kablarna, men du kan limma/gjuta fast dem med epoxilim tex så kanske det håller, men lägg inget du vill ha kvar på den disken sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Var längesedan detta hände och tror faktiskt inte jag har något jätteviktigt på disken. Får väl testa Adchen förslag, räcker det att jag löder fast en kabel på minst en av stiften? Varför blir det en temporär lösning? Har nog inte varken inte kunskapen eller verktygen för att byta kontakten, har bara en gammal vanlig lödkolv.

Det bör fungera med bara en pin men de finns ju där av en anledning. Försök löda på stiftet i mitten av paret, sen kan du bomba med lödtenn så det sträcker sig till de bredvid.
Sen går det ju självklart att köra med den här lösningen permanent, men det är varken vackert eller särskilt mekaniskt hållbart

Permalänk
Medlem

Ok, då vet jag. Tack för alla snabba svar från alla.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Jenka27:

Var längesedan detta hände och tror faktiskt inte jag har något jätteviktigt på disken. Får väl testa Adchen förslag, räcker det att jag löder fast en kabel på minst en av stiften? Varför blir det en temporär lösning? Har nog inte varken inte kunskapen eller verktygen för att byta kontakten, har bara en gammal vanlig lödkolv.

Nja, mina tankar innefattar inte lödning alls, utan lite finlir med tunn plexi, speciallim mm. Utförs det rätt så kanske det kan funka som permanent lösning, men som sagt det är lite jobb och nån garanti för att disken är ok finns ju inte. Kan bli onödigt pillande mao..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Nja, mina tankar innefattar inte lödning alls, utan lite finlir med tunn plexi, speciallim mm. Utförs det rätt så kanske det kan funka som permanent lösning, men som sagt det är lite jobb och nån garanti för att disken är ok finns ju inte. Kan bli onödigt pillande mao..

Tror dock redan jag förstört den chansen men något dåligt lim som lagt sig i vägen på botten.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Eller så ber du mrqaffe snällt om han kan byta ut kontakten till dig:-P

Permalänk

Jag råkade ut för en liknande sak, köpte par kontakter från ebay (levererades från kina) och lödde bort orginalet och sedan lödde dit en hel. Det är den enda riktiga lösningen som fungerar i längden. Kontakterna är inte dyra. Tar dock lite tid att få hem dem.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Rekordmedlem

Och det är lite pilligt att löda sånt här, det tar lite tid för det är så små kontaktpunkter, men har man bara vettiga verktyg så går det bra, att använda en lödpenna med 4mm spets eller liknande är inte så lämpligt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Jag råkade ut för en liknande sak, köpte par kontakter från ebay (levererades från kina) och lödde bort orginalet och sedan lödde dit en hel. Det är den enda riktiga lösningen som fungerar i längden. Kontakterna är inte dyra. Tar dock lite tid att få hem dem.

Jo måste hålla med om att det är den bästa lösningen.. Men det blir lite svårt för Jenka nu när han inte har några djupare lödkunskaper.
Men han kan iallafall prova att rätta till alla stiften på hddn så dem blir raka. Och sedan plugga in strömkontakten och tejpa eller hålla på något sätt så alla stiften ligger i kontakt med strömkontakten och sedan flytta över innehållet från hddn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det är lite pilligt att löda sånt här, det tar lite tid för det är så små kontaktpunkter, men har man bara vettiga verktyg så går det bra, att använda en lödpenna med 4mm spets eller liknande är inte så lämpligt

Hehe jo, krävs rätt utrustning om man inte kan trolla:-P.. Lite bök att får loss den, men enklare att sätta dit:-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Hej!

En snabb fråga bara, någon som har någon idé på hur man kan laga detta?

http://i.imgur.com/9Vjjz.jpg

Fram med lödkolven!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem

Bra att ha saker för sånt här :

Och en vanlig enkel lödstation duger fint bara man har en fin spets

Sedan är det bra att veta hur man ska använda prylarna också, det är inget jag skulle rekommendera som nybörjarprojekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra att ha saker för sånt här :
http://www.venso.se/images/weller/wdd80v.jpg

http://www.electrokit.com/public/upload/productimage/42673-76...

http://www.insyn.se/phpThumb/phpThumb.php?src=../pictures/pro...

Och en vanlig enkel lödstation duger fint bara man har en fin spets
http://www.conrad.de/medias/global/ce/8000_8999/8100/8110/811...

Sedan är det bra att veta hur man ska använda prylarna också, det är inget jag skulle rekommendera som nybörjarprojekt.

Fin utrustning.. Men ganska dyrt.. Kanske lika bra för Jenka att köpa några nya hårddiskar istället:-P.

Permalänk
Rekordmedlem

Är man modig och vill försöka så räcker det med en avlödningsfläta och en 69 kr lödpenna från clas olsson, men med tanke på hur smått det är på ett ytmonterat kretskort så är det lätt att bränna sönder det, anslutningarna på en sata kontakt är ca 0.3mm och har man lött på sånt så inser man att det är trevligt med riktiga verktyg.
Avlödningsstation och en riktig lampa kanske är option, men en tempreglerad lödpenna med en fin spets är absolut ett krav för att inte riskera att smälta saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är man modig och vill försöka så räcker det med en avlödningsfläta och en 69 kr lödpenna från clas olsson, men med tanke på hur smått det är på ett ytmonterat kretskort så är det lätt att bränna sönder det, anslutningarna på en sata kontakt är ca 0.3mm och har man lött på sånt så inser man att det är trevligt med riktiga verktyg.
Avlödningsstation och en riktig lampa kanske är option, men en tempreglerad lödpenna med en fin spets är absolut ett krav för att inte riskera att smälta saker.

Det är ett mycket billigare alternativ.. Lägg till flussmedel också så ska det nog gå fint. Men en lödpenna med fin lödspets är att föredra. Njaa.. Så små är inte anslutningarna till satakontakten.. Det börjar bli smått när vi snackar om 0201 chipkomponenter:-P.
Sen är det ju självklart trevligare att jobba med rätt utrustning.. Men med utrustning som kostar över 5000kr är det nog kanske lämpligare att köpa nya hårddiskar istället. Om man nu inte har tillgång till utrustningen för att utföra jobbet.
Jaha.. Där rök den porrsamlingen:-P