Hårddisk problem hjälp

Permalänk
Medlem

Hårddisk problem hjälp

Har fått ett problem med en av mina lagrings hårddiskar. datorn stängdes av och startade om och texten "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" kom upp. plockar jag ut lagrings disken startar dator normalt men koplar jag i den hittar den varken os disken eller lagrings disken men hittar därimot lagrings disk 2, (konstigt!:S)
Hoppas verkligen någon kan hjälpa!

System:
CPU: AMD Phentom II X6 1055T 2,8 GHz
Minne: DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB)
HDD1 OS: WDC WD5000AAKS - 65YGA0 16MB 500GB ATA S-ATA 3Gb/s
HDD2 lagring 1: WDC WD5000AAKS - 65YGA0 16MB 500GB ATA S-ATA 3Gb/s (fungerar ej)
HDD3 lagring 2: Western Digital WD2000JB-00KFA0 200GB (fungerar och syns alltid)
Grafik: NVIDIA GeForce 8600 GT 512 DDR2
Moderboard: ASUS M4A87TD, Socket-AM3 ATX, AMD870+SB850, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB3 TurboUnlocker CoreUnlocker TurboV EVO.

Permalänk
Skrivet av nynan_:

Har fått ett problem med en av mina lagrings hårddiskar. datorn stängdes av och startade om och texten "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" kom upp. plockar jag ut lagrings disken startar dator normalt men koplar jag i den hittar den varken os disken eller lagrings disken men hittar därimot lagrings disk 2, (konstigt!:S)
Hoppas verkligen någon kan hjälpa!

System:
CPU: AMD Phentom II X6 1055T 2,8 GHz
Minne: DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB)
HDD1 OS: WDC WD5000AAKS - 65YGA0 16MB 500GB ATA S-ATA 3Gb/s
HDD2 lagring 1: WDC WD5000AAKS - 65YGA0 16MB 500GB ATA S-ATA 3Gb/s (fungerar ej)
HDD3 lagring 2: Western Digital WD2000JB-00KFA0 200GB (fungerar och syns alltid)
Grafik: NVIDIA GeForce 8600 GT 512 DDR2
Moderboard: ASUS M4A87TD, Socket-AM3 ATX, AMD870+SB850, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB3 TurboUnlocker CoreUnlocker TurboV EVO.

Skulle vatt intressant att se hur den beter sig inkopplad som usb enhet, har du möjlighet att stoppa den i tex ett externt kabinett och testa? Kommer man "åt den det hållet" så är det läge att kolla den i diskhantering sen för ev åtgärder.

Permalänk
Medlem

Ska testa efter jobbet och se!

Permalänk
Medlem

fungerar inte! står bara och blinkar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jookeer:

USB är skit för krånglande diskar - montera internt och kör HD Tune å kolla SMART-attributen.

plockar jag ut lagrings disken startar dator normalt men koplar jag i den hittar den varken os disken eller lagrings disken men hittar därimot lagrings disk 2, (konstigt!:S)............

Permalänk
Permalänk
Medlem

precis! i Bios

Permalänk
Skrivet av nynan_:

precis! i Bios

Japp precis, det undrar jag själv oxå när jag nu läser i tråden igen. Är väl ingen bra ursäkt men öl smakar som bekant bra, men man kanske inte ska ge sig på svara på trådar i samband med inmundigande av denna ädla dryck......

Permalänk

Kolla att det fortfarande är rätt boot-ordning i BIOS, det hade jag problem med tidigare idag.