Problem med grafikkortet! Hjälp någon!?

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkortet! Hjälp någon!?

Tja på er!

Jag har ett problem när det kommer till mitt grafikkort. Datorn känner inte av kortet, även om jag installerat original drivrutinerna (som jag fick med kortet på en skiva). Jag har använt datorn i två år och det har inte varit några problem alls. Och då PLÖTSLIGT stängs min dator av och därefter har jag inte haft en riktigt kontakt med kortet sen dess. Men jag har inga problem o starta datorn o sitta på den, men grafiken är långt ifrån bra. Inga spel går o spela, inte ens de vackra spelet CS

Jag har försökt kolla temperaturen på kortet, men programmet kan inte läsa av kortet.
Har även försökt ominstallera drivrutinerna, men de hjälpte inte.

Kan det vara glapp nånstans?
Vad är felet? / Hur löser jag det isåfall?

Sitter på en;
Gainward GeForce 8800 GTX 768MB GDDR3, PCI-Express
AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

PS: Svara gärna så simpelt som möjligt. Har inga ordentligt tunga kunskaper inom detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan alltid testa att ladda ner drivrutiner på nvidias hemsida till att börja med och se om det hjälper. http://uk.geforce.com/drivers

När du säger att datorn inte läser kortet, menar du att du inte får upp nån bild eller att du bara inte kan se det i enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Du kan alltid testa att ladda ner drivrutiner på nvidias hemsida till att börja med och se om det hjälper. http://uk.geforce.com/drivers

När du säger att datorn inte läser kortet, menar du att du inte får upp nån bild eller att du bara inte kan se det i enhetshanteraren?

Jag har testat ladda ner drivrutiner innan, men jag kan väl ge de ett försök.

Jag får upp en bild, men kan inte se den på enhetshanteraren/eller vart som helst. Det står oftast "Inte Tillgänglig".
När jag sätter på datorn, när Windows loggan dyker fram och laddar, så är bilden helt förstörd. Svårt att förklara, men som massa streck över hela skärmen.
Ett tydligt tecken grafikkortet är inte korrekt! Men väl inne på skrivbordet funkar de som vanligt, men spel och allt som kräver en aning mer - funkar ej!
Det står att " datorn/komponenten(grafikkortet) klarar inte av att starta spelet tex.

Permalänk
Medlem

Koppla ur kortet, inspektera alla kontakter. Tvätta av kontakterna med sprit, se till att allt avdunstat innan du kopplar in det igen.

Artifakter brukar betyda att kortet antingen har dålig koppling eller så är GPUn eller en eller flera minneskretsar på kortet påväg att gå helt och hållet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dMr89:

Jag har testat ladda ner drivrutiner innan, men jag kan väl ge de ett försök.

Jag får upp en bild, men kan inte se den på enhetshanteraren/eller vart som helst. Det står oftast "Inte Tillgänglig".
När jag sätter på datorn, när Windows loggan dyker fram och laddar, så är bilden helt förstörd. Svårt att förklara, men som massa streck över hela skärmen.
Ett tydligt tecken grafikkortet är inte korrekt! Men väl inne på skrivbordet funkar de som vanligt, men spel och allt som kräver en aning mer - funkar ej!
Det står att " datorn/komponenten(grafikkortet) klarar inte av att starta spelet tex.

Trasig drivrutin/windows eller trasigt grafikkort. Vi kan hålla tummarna att det går att lösa genom att uppdatera drivrutiner/installera om windows men annars kan det vara dags för ett nytt kort. Lycka till!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sen jag skapade den här tråden/frågan.

Jag har inte lyckats fixa problemet ännu. Så jag la undan datorn, men nu ger jag det ännu ett försök att fixa skiten.

Nu när jag startar datorn så i början får jag fram på skärmen;

NVIDIA Boot Agent 22.0536
Copyright (C) 2001-2005 NVIDIA Corporation
-------<>----- 1997-2000 INTE Corporation
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting NVIDIA Boot Agent

Sen efter det har laddat lite får jag fram:

Reboot and Selecet proper Boot divice or Insert Boot Media in slected Boot device and press a key...

Vad gör man nu?
Och vart får jag tag på det jag behöver ändra på?

Permalänk
Skrivet av dMr89:

Det var ett tag sen jag skapade den här tråden/frågan.

Jag har inte lyckats fixa problemet ännu. Så jag la undan datorn, men nu ger jag det ännu ett försök att fixa skiten.

Nu när jag startar datorn så i början får jag fram på skärmen;

NVIDIA Boot Agent 22.0536
Copyright (C) 2001-2005 NVIDIA Corporation
-------<>----- 1997-2000 INTE Corporation
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting NVIDIA Boot Agent

Sen efter det har laddat lite får jag fram:

Reboot and Selecet proper Boot divice or Insert Boot Media in slected Boot device and press a key...

Vad gör man nu?
Och vart får jag tag på det jag behöver ändra på?

Det där sista du nämnde är allt jag möjligtvis kan hjälpa dig med. ''Reboot and Selecet proper Boot divice or Insert Boot Media in slected Boot device and press a key...'' stod det nämligen när jag fått min dator och skulle installera windows. Om jag inte öppnade BIOS så gick datorn automatiskt vidare till en svart skärm med vit text där det stod ''Reboot and Selecet proper Boot divice or Insert Boot Media in slected Boot device and press a key...''. Så öppna BIOS och välj varifrån du ska boota med antar jag. Det fick jag göra, sen när jag valt USB stickan där jag hade Windows så var det bara att köra!

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Det där sista du nämnde är allt jag möjligtvis kan hjälpa dig med. ''Reboot and Selecet proper Boot divice or Insert Boot Media in slected Boot device and press a key...'' stod det nämligen när jag fått min dator och skulle installera windows. Om jag inte öppnade BIOS så gick datorn automatiskt vidare till en svart skärm med vit text där det stod ''Reboot and Selecet proper Boot divice or Insert Boot Media in slected Boot device and press a key...''. Så öppna BIOS och välj varifrån du ska boota med antar jag. Det fick jag göra, sen när jag valt USB stickan där jag hade Windows så var det bara att köra!

Tack för svaret. Ska kolla upp det.

Någon annan som har att rådgiva något, tack?

Permalänk
Antielefant

Datorn klagar på att den inte hittar en hårddisk med operativsystem på. Gå in i BIOS och ställ in bootinställningarna mot din primära hårddisk, alternativt prova en annan hårddisk.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync