Seagate slutför förvärvet av Samsungs hårddiskdivision

Permalänk
Melding Plague

Seagate slutför förvärvet av Samsungs hårddiskdivision

Med alla detaljer i hamn meddelar Seagate att förvärvet av Samsungs hårddisktillverkning är slutfört. Det innebär att endast fyra aktörer kvarstår på den hårt prövade marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt... Skulle hellre sett Samsung som en egen aktör...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Huh.. Intressant att se vad son kommer hända med hårddisktillverkningen i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Huh.. Intressant att se vad son kommer hända med hårddisktillverkningen i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Går mot mörkare tider, var väll WD och Seagate som meddelade att dom sänker garantin från 3 till 1 eller 2år på alla hårddiskar i princip...blir väll Hitachi/Toshiba all the way lite beroende på hur uppköpet går samt om dom inte sänker garantitiden också.

Frågan är om garantitiden gällde alla diskar? eller kommer dom dyrare och finare modellerna fortfarande komma med fina garantier? Haha sitter själv med 2 trasiga Seagate diskar som jag inte "orkat" skicka till Holland då det kostar 300-400kr men jag kan nog ruva lite till på dom då det var 5års garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Går mot mörkare tider, var väll WD och Seagate som meddelade att dom sänker garantin från 3 till 1 eller 2år på alla hårddiskar i princip...blir väll Hitachi/Toshiba all the way lite beroende på hur uppköpet går samt om dom inte sänker garantitiden också.

Frågan är om garantitiden gällde alla diskar? eller kommer dom dyrare och finare modellerna fortfarande komma med fina garantier? Haha sitter själv med 2 trasiga Seagate diskar som jag inte "orkat" skicka till Holland då det kostar 300-400kr men jag kan nog ruva lite till på dom då det var 5års garanti

Jag skickade in min wd disk och de betalade frakten både fram och tillbaka.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Seagate får bättre kvalité på diskarna igen då.
De har varit hemska sedan de köpte Maxtor...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Seagate håller enligt mig högre kvalitet på sina diskar jämfört med samsung. Varenda samsung disk jag har ägt har haft "fel" på sig så windows har klagat trotts att inget annat program hittar några fel.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Jag skickade in min wd disk och de betalade frakten både fram och tillbaka.

Skickade du via stället där du köpte diskarna då? För jag fick dessa utav min polare som tappat bort kvittot så han orkade inte böka och vänta utan köpte nya diskar direkt

Permalänk
Medlem

Usch. Har alltid varit mer nöjd med mina Samsung-diskar än med både Seagate och WD.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Då är vi väll nere på 4st stora HDD tillverkare (mekaniska)?.

Seagate
Wester Digital
Hitachi
Toshiba

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Känns som att konkurrensen kommer minska bland mekaniska diskar vilket är dåliga nyheter för oss konsumenter. Får hoppas att någon ny aktör slår sig in alternativt att SSD marknaden kommer ikapp i pris per gigabyte.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Skickade du via stället där du köpte diskarna då? För jag fick dessa utav min polare som tappat bort kvittot så han orkade inte böka och vänta utan köpte nya diskar direkt

Samsung tog fraktkostnaden när jag skickade in min F1 1tb förra året. Skickades direkt till europa någonstans, undra om det inte var Holland. Den var köpt på första Datorbutiken, visade inga kvitto eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Skickade du via stället där du köpte diskarna då? För jag fick dessa utav min polare som tappat bort kvittot så han orkade inte böka och vänta utan köpte nya diskar direkt

Nej står ju nummer på disken och på hemsidan kunde man fylla i nummret och se garantin, så om man hade kvar så skrev man ut en lapp och tejpade på gick till posten och sa att dem ska betala och lappen som man skrev ut godkände då detta.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Merlinen:

Då är vi väll nere på 4st stora HDD tillverkare (mekaniska)?.

Seagate
Wester Digital
Hitachi
Toshiba

japp men wd planerar att köpa hitachi så snart 3, om det nu går igenom

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Samsung tog fraktkostnaden när jag skickade in min F1 1tb förra året. Skickades direkt till europa någonstans, undra om det inte var Holland. Den var köpt på första Datorbutiken, visade inga kvitto eller något.

Webhallen var tydligen kinkiga där, han frågade även om dom kunde kolla bland köpen i systemet då han handlat med kort men icke.

Skrivet av Grusburk:

Nej står ju nummer på disken och på hemsidan kunde man fylla i nummret och se garantin, så om man hade kvar så skrev man ut en lapp och tejpade på gick till posten och sa att dem ska betala och lappen som man skrev ut godkände då detta.

Ska läsa lite och se hur Seagate ser på det hela, kanske blir en trevlig start på 2012 med två stycken nya hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Då är vi väll nere på 4st stora HDD tillverkare (mekaniska)?.

Seagate
Wester Digital
Hitachi
Toshiba

Ja...och det framgår väldigt tydligt i artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tråkigt!

Permalänk

Nöjd med mina seagate hårddiskar 1 st 160 gb från 6-7 år sen som rullar på fint och en 160 gb 5400 rpm som funkar väldigt bra till filmer och filer.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem

Känns ju spontant som om att Seagate vill kontrollera all diskproduktion, o jag misstänker att de i framtiden kan få monopol anklagelser mot sig?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Kommmer samsung diskarna fortf. vara lika snabba, eller blir det samsung diskar med seagate prestanda :S?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kommmer samsung diskarna fortf. vara lika snabba, eller blir det samsung diskar med seagate prestanda :S?

Kommer förmodligen vara snabba det men annars finns wd väldigt bra diskar. Det enda som jag kan tänka mig att köpa nu oss samsung är deras f3 1 tb för wd black kostar mer.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast

Alltfler tillverkare verkar ge upp hoppet om hårddisken. Det får mig att undra om hårddisken kommer att vara ett minne blott inom en väldigt kort tid.

Hårddiskens "död" kommer kanske tidigare än vi trott.
Skenande priser och brister samtidigt som flashtekniken mognar och blir billigare.
Kan det vara realistiskt att se hårddisken näst intill helt ersatt av SSD-enheter inom loppet av 5 år?

Och formfaktorn samt gränssnittet för hårddiskar helt bytt till något som passar flashminnen bättre?
Trots allt är 2.5" och 3.5" formatet och (P/S)ATA-protokollet bäst lämpat för mekaniska hårddiskar med roterande skivor.
SSD-enheter skulle trivas bättre i ett "kretskortsformat" som ansluts direkt via intern PCI-Express alternativt Thunderbolt. Varav man ansluter SSD-enheter direkt på moderkortet, och inte via den klassiska SATA-kabeln.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Trodde rubriken löd "Seagate slutför fördärvet av Samsungs hårddiskdivision"

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Funnyvlad:

Trodde rubriken löd "Seagate slutför fördärvet av Samsungs hårddiskdivision"

Jag får be om ursäkt. Jag ska komplettera mitt tidigare inlägg för att förtydliga ytterligare för dem som inte förstår.

EDIT: Klart. Är det något mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

@ SysGhost
Det är ju mycket möjligt, att SSd tar över, men då måste priserna ner i en minst sagt magisk takt jämfört med nu. Dessutom måste alla problem lösas, för att sälja till vanliga användare så måste hårddisken fungera direkt ur kartong, i varje dator, utan uppdateringar eller firmware problem. Sen måste livslängden upp, de ska klara fler skrivningar etc.
Slutligen tror jag nog att det skulle bli en aning trångt på moderkortet om du ska kränga in hårddiskarna där, de är små men säg att du vill ha minst 4-6 stycken, kombinerat med rejäl CPU-kylare och maffigt grafikkort?
Att hålla hårddiskarna borta från moderkortet gör ju att du både slipper värme och får gott om plats för annat
Skulle nog tro att SSd blir prisvärda även för annat än OS inom 5 år och stabila nog för de flesta att använda också, men mekaniska lär fortfarande erbjuda sjuka mängder lagring till imponerande låga priser och utan krångel ^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grumbledock:

@ SysGhost
Det är ju mycket möjligt, att SSd tar över, men då måste priserna ner i en minst sagt magisk takt jämfört med nu. Dessutom måste alla problem lösas, för att sälja till vanliga användare så måste hårddisken fungera direkt ur kartong, i varje dator, utan uppdateringar eller firmware problem. Sen måste livslängden upp, de ska klara fler skrivningar etc.
Slutligen tror jag nog att det skulle bli en aning trångt på moderkortet om du ska kränga in hårddiskarna där, de är små men säg att du vill ha minst 4-6 stycken, kombinerat med rejäl CPU-kylare och maffigt grafikkort?
Att hålla hårddiskarna borta från moderkortet gör ju att du både slipper värme och får gott om plats för annat
Skulle nog tro att SSd blir prisvärda även för annat än OS inom 5 år och stabila nog för de flesta att använda också, men mekaniska lär fortfarande erbjuda sjuka mängder lagring till imponerande låga priser och utan krångel ^^

Att firmwares har problem, är en barnsjukdom. Dessa brukar således lösas inom mycket kort tid (relativt sett)

Priserna och den nuvarande utvecklingen.
Gällande priserna på den klassiska hårddisken, så är det för mig relativt förvånande att det kunnats pressa till dem låga nivåer som varit, med tanke på all den finmekanik, precision och tillverkningsprocesser som ligger bakom en modern hårddisk.
Jag misstänker att hårddiskpriserna inte kommer att sjunka så snabbt igen, som de flesta tror.

Samtidigt så tror jag att det är dem låga priserna som fått tillverkare att knoppa av sina hårddiskdivisoner. Det är helt enkelt inte lönt att tillverka hårddiskar längre. Vinsten är minimal, och resurserna bakom hårddsktillverkningen lägger man hellre på mer vinstgivande divisioner.
Som grädde på moset så börjar många tillverkare att inse att hårddisken är en återvändsgränd inom en kort tid.
Varför restaurera och omkonstruera en division som kanske bara ger en minimal vinst en kort tid till? Bättre att sälja divisionen och satsa resurserna på mer framtidssäkra kort (SSD, flashminnen, RAM, andra alternativa masslagringstekniker)

Hårddiskens formfaktor och SSD-enheter.
Oavsett vilken framtida formfaktorer som används på ssd-enheter, så är den nuvarande formen (2.5" med skal) en rätt otymplig lösning.
Se bara hur många bärbara netbooks löser inbyggda ssd-enheter.
Dem ansluts via en 1x onboard micro PCI-Express buss i form av ett kretskort inte större än en tumme.
Det är utrymmessnålt, behöver inte anslutas via det otympliga SATA-gränssnittet (som för en ssd är en rätt otymplig anslutnings/kommunikationsteknik)
SATA-gränssnittet bygger på det urgamla ATA-protokollet, som i sin tur är specialdesignat just för roterande skivor, och inte flashminnen.
Att moderna SSD-enheter hittills anslutit via SATA, är mer för för bekvämlighetens skull, än något annat.

Slutsats:
Nä, hårddisken är en rätt förlegad teknik som i sin helhet (formfaktor, protokoll, anslutningmetoder)
Tillverkare gör rätt i att knoppa av sina hårddiskdivisioner och satsa på alternativa lagringstekniker.
Visst. Vi kommer att använda SATA-gränssnittet ett bra tag framöver, men den nuvarande 2.5" formfaktorn kommer troligen (Och förhoppningsvis) att ersättas av något som passar dem kretskortsbaserade SSD-enheterna bättre.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag tror ssd kommer blir mer populärt om 1 par år hoppas att med tillverkar av bärbara datorer slänger in ssd i framtiden runt 300gb klarar sig dem flesta på men tar nog i allafall 1 par år till tror jag.,

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Alltfler tillverkare verkar ge upp hoppet om hårddisken. Det får mig att undra om hårddisken kommer att vara ett minne blott inom en väldigt kort tid.

Hårddiskens "död" kommer kanske tidigare än vi trott.
Skenande priser och brister samtidigt som flashtekniken mognar och blir billigare.
Kan det vara realistiskt att se hårddisken näst intill helt ersatt av SSD-enheter inom loppet av 5 år?

När SSD ersätter HDD beror på hur man ser det. Så fort vanliga användare (dvs majoriteten) har tillgång
till tillräckligt stora SSDer för att klara sig så... För oss entusiaster så har HDD ett alltför stort försprång lagringsmässigt
för att helt försvinna. Säg att en typisk SSD ligger på 300-500 GB om 2 år. Samtidigt kommer mekaniska diskar att ligga
kring 3-5 TB. Det blir nog till att köra dubbelt ända till 2020. Rätt tragiskt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hyperträd:

När SSD ersätter HDD beror på hur man ser det. Så fort vanliga användare (dvs majoriteten) har tillgång
till tillräckligt stora SSDer för att klara sig så... För oss entusiaster så har HDD ett alltför stort försprång lagringsmässigt
för att helt försvinna. Säg att en typisk SSD ligger på 300-500 GB om 2 år. Samtidigt kommer mekaniska diskar att ligga
kring 3-5 TB. Det blir nog till att köra dubbelt ända till 2020. Rätt tragiskt

Jag är inte så säker på det. Det var inte alltför länge sedan den mekaniska hårddisken "sprang in i väggen" bildligt talat. Det var tack vare en ny teknik där man ställer dem magnetiska bitarna på "högkant" som man kunde ta några kliv till i lagringskapacitet per ytenhet.
Som mos på grädden så är en 500-1000 gigabytes hårddisk en rätt ömtålig pryl. Dem tål nästan ingenting jämfört dem dem lite äldre. Tillverkarna har, en efter en, insett att deras frikostiga garantier varit lite väl vågade och en del av dem har till och med reducerat sina garantier.

Men även i skrivande stund har man närmat sig nästa fysiska "vägg", och jag är inte så säker på att hårddisken i standard 3.5" format kommer att öka så mycket mer i kapacitet.

Flashminnen har fortfarande massor att ge och det är bara en kort tidsfråga innan lagringskapaciteten i flashminnen kommit ifatt hårddisken (och går om) i lagringskapacitet per yt/volymenhet.

Inte så troligt att tillverkarna avvecklar sina hårddiskdivisioner utan att ha någon annan bättre teknologi att satsa på. Det är inte heller helt troligt att tillverkarna heller lämnar lagringssektorn bakom sig.

Vi har en spännande framtid där mycket kommer att hända inom dem närmaste enstaka åren inom lagringssektorn. Det är vad jag tror.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)