Intern Sata 3GB WD Green VS. WD Black?

Permalänk
Medlem

Intern Sata 3GB WD Green VS. WD Black?

Hej,
Ska köpa HDD och är ute efter storlek och snabbhet.
Eventuellt blir det denna:
http://www.webhallen.com/hardvara/131854-western_digital_inte...

Jobbar mycket med film och hög bitrate på mellan 30-40 mbps
Det borde inte vara några problem att streama från en Green disk om jag inte har räknat helt fel på de 6GB/s den klarar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Försäljnings trick bara med 6 gb på mekaniska diskar ssd kan bara utnyttja det. Men ja det går att steama fint med green diskar har några själv. Du kan kolla lite på samsung f4 2 tb går att få tag på för under 1000kr.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Försäljnings trick bara med 6 gb på mekaniska diskar ssd kan bara utnyttja det. Men ja det går att steama fint med green diskar har några själv. Du kan kolla lite på samsung f4 2 tb går att få tag på för under 1000kr.

fint tack, jo jag har kört Black exklusivt och funderade nu på en green 3TB. Kommer inte ta en samsung tyvärr. har så bra erfarenhet med WD och ska passa på innan årskiftet då de kommer sänka sin garantitid från 5 till 3 år

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Men green har bara 3 års så du vet nu:) Jag kör själv black i htpc som systemdisk annars är det ssd och enbart green diskar Re4 och vanliga.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Men green har bara 3 års så du vet nu:) Jag kör själv black i htpc som systemdisk annars är det ssd och enbart green diskar Re4 och vanliga.

Green kommer ha 3 år efter årsskiftet, de som kommer in då.
Tills dess har de fortfarande 5 år

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid_83:

Green kommer ha 3 år efter årsskiftet, de som kommer in då.
Tills dess har de fortfarande 5 år

Vanliga WD Green (ej RE-varianterna) har alltid haft 3 år och det blir 2 år efter årskiftet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vanliga WD Green (ej RE-varianterna) har alltid haft 3 år och det blir 2 år efter årskiftet.

Multi vet du varför jag ligger på 10 mb i sekunden när jag ska ta filer från min dator till htpc via nätverket?
Jag kör just nu enbart med 1 .5 tb black i htpc och några green i andra datorn spelar ingen roll vilken disk eller vilka filer jag för över. Jag har även byt sata sladdare/ port på blacken. Hd tune visar bra värden runt 130 / 140 i överföringshastighet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Multi vet du varför jag ligger på 10 mb i sekunden när jag ska ta filer från min dator till htpc via nätverket?

Det är ungefär den hastighet som en 100mbps nätverks koppling klarar av.

100 megabyte/s kräver 1gbit koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vanliga WD Green (ej RE-varianterna) har alltid haft 3 år och det blir 2 år efter årskiftet.

RE-variant, vad är det för något?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Multi vet du varför jag ligger på 10 mb i sekunden när jag ska ta filer från min dator till htpc via nätverket?
Jag kör just nu enbart med 1 .5 tb black i htpc och några green i andra datorn spelar ingen roll vilken disk eller vilka filer jag för över. Jag har även byt sata sladdare/ port på blacken. Hd tune visar bra värden runt 130 / 140 i överföringshastighet.

Skrivet av eXale:

Det är ungefär den hastighet som en 100mbps nätverks koppling klarar av.

100 megabyte/s kräver 1gbit koppling.

Troligen detta, du kör 100mbit nätverk. Jag får just nu 45-65mbyte/s över nätverket med gigabit och gamla 250GB-skivors RE-GP från 2007.

Edit: Du får nog svårt att komma upp i max trots GB utan jumboframes eller andra tweaks, jag kommer inte upp i 100MB/s själv eftersom jag har blandad miljö och inte kan använda JF.

Skrivet av griid_83:

RE-variant, vad är det för något?

Enterprise-varianterna för 24/7-drift med dubbel MTBF, load/unload-count, lägre uncorrectable error rate mm. Finns både green (GP) och vanlig. Numera, vad jag kunnat se, ofta dubbellagrade skivor, även 3-skivors. Tidigare var alltid 4-skivorsdiskarna med dubbel lagring (förstärkt lock med skruv i mitten), men senaste 3TB Green jag köpte saknar detta trots 4 skivor. Påverkar vibrationer, spårförmåga och livslängd. Senaste 2TB RE jag såg hade förstärkt lock.

Pompa borde kunna bekräfta eller dementera detta då han tydligen köpt stora mängder elements-diskar som hade RE-diskar ett tag. Jag har inte personligen köpt några större mängder RE-diskar på senare år, enbart enstaka på <1TB.

Det verkar som om WD medvetet försöker öka avståndet mellan RE och icke-RE. Förr var det nästan samma som vanliga diskar, men nu får man mer vad man betalar för, inte bara på papperet.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köpte ett knippe WD GP EARS för några år sedan, kunde mecka TLER på dom - sen gjorde WD en fuling och döpte om dom till RE + dubblade priset, fy va fult gjort.

Kolingen till sonen som undrade vad inflation är: "Jo min son, inflation är när man blandar ut spriten med dubbelt så mycket vatten, häller upp den på hälften så stora flaskor och tar dubbelt betalt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Troligen detta, du kör 100mbit nätverk. Jag får just nu 45-65mbyte/s över nätverket med gigabit och gamla 250GB-skivors RE-GP från 2007.

Edit: Du får nog svårt att komma upp i max trots GB utan jumboframes eller andra tweaks, jag kommer inte upp i 100MB/s själv eftersom jag har blandad miljö och inte kan använda JF.

Enterprise-varianterna för 24/7-drift med dubbel MTBF, load/unload-count, lägre uncorrectable error rate mm. Finns både green (GP) och vanlig. Numera, vad jag kunnat se, ofta dubbellagrade skivor, även 3-skivors. Tidigare var alltid 4-skivorsdiskarna med dubbel lagring (förstärkt lock med skruv i mitten), men senaste 3TB Green jag köpte saknar detta trots 4 skivor. Påverkar vibrationer, spårförmåga och livslängd. Senaste 2TB RE jag såg hade förstärkt lock.

Pompa borde kunna bekräfta eller dementera detta då han tydligen köpt stora mängder elements-diskar som hade RE-diskar ett tag. Jag har inte personligen köpt några större mängder RE-diskar på senare år, enbart enstaka på <1TB.

Det verkar som om WD medvetet försöker öka avståndet mellan RE och icke-RE. Förr var det nästan samma som vanliga diskar, men nu får man mer vad man betalar för, inte bara på papperet.

http://www.google.se/imgres?q=Re4+wd&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1024...

Exakt så ser diskarna ut antar du menar att det stora runda svarta är förstäkta locket. Hur många skivor vet jag inte har inget program för att se det.

Edit mina är dock 1.5 tb re4 gp

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d