Byte av fläktmotor på en tvärströmsfläkt... elektronikpill...

Permalänk
Medlem

Byte av fläktmotor på en tvärströmsfläkt... elektronikpill...

Så jag fick hem en tvärströmsfläkt (ser ut ganska precis såhär http://www.ebmpapst.se/sv/dat/media_manager/pid/1540/product-image/image.jpg.meta/large.jpg) för någon dag sedan i förberedelse för mitt nya bygge.

Problemet är att den drivs av "väggström" 230V (viket det säkert finns regler om att man inte får pilla med om man inte är cert. elektriker) och jag vill helst driva den på nätagget.

Följaktligen så tänkte jag att det kan väll inte vara så svårt att pilla dit en annan motor som inte kommer snurra i 4000rpm och går att driva på nätagget men. Vart får jag tag på en?

Tror ni att det skulle gå att bara modda dit en random 120mm fläktmotor? eller borde jag skaffa något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Så jag fick hem en tvärströmsfläkt (ser ut ganska precis såhär http://www.ebmpapst.se/sv/dat/media_manager/pid/1540/product-image/image.jpg.meta/large.jpg) för någon dag sedan i förberedelse för mitt nya bygge.

Problemet är att den drivs av "väggström" 230V (viket det säkert finns regler om att man inte får pilla med om man inte är cert. elektriker) och jag vill helst driva den på nätagget.

Följaktligen så tänkte jag att det kan väll inte vara så svårt att pilla dit en annan motor som inte kommer snurra i 4000rpm och går att driva på nätagget men. Vart får jag tag på en?

Tror ni att det skulle gå att bara modda dit en random 120mm fläktmotor? eller borde jag skaffa något annat?

Annars kanske du kan ta någon 12v -> 230v tansformator och modda till den lite så du har en molex kontakt att koppla in i nätagget och till fläkten. Jag bara spånar lite nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

12V DC till 230V AC... går det ens?

Permalänk

Är bara att koppla på en kabel http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162169707
och en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161919602

Inte speciellt svårt att koppla över huvud taget. Bara att jord hamnar på jord i båda ändarna.

Fö. så får du i princip göra vad som helst så länge det inte handlar om en fast lösning.

Edit: Hittade en guide exakt hur du gör http://www.clasohlson.se/Archive/ProductPDF/gelia_elguide_all...
kan det bli mycket bättre?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Mkay trodde man inte fick pilla med sånt men ok.
Men som sagt skulle helst vilja driva den på nätagget om det gick. dessutom ser elmotorn ut som den skulle kunna generera en EMP, men jag är inte så kunnig på detta område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

12V DC till 230V AC... går det ens?

Mina lysrör i min dator har en inström på 100v AC tror jag, och de drivs av nätagget, dvs 12 DC

Permalänk

Kort sagt, du får göra alla typer av el arbete så som jag har förstått det så länge du inte plintar in kabeln i en kopplinga dosa utan det är en stockpropp i ändan där du hämtar ström.

Sen förstår väll alla att man också faktiskt måste veta lite om vad man sysslar med, kan bli farligt annars med stark ström.

Permalänk
Medlem

Mjo det mest avancerade jag gjort är att byta ut en dimmer till tryckknap.

Började demontera motorn igårkväll, ska se om jag inte kan pilla dit motorn från en scythe gt som jag hade till övers.
Lite pilligt bara då dom inte har samma axeltjocklek men ska nog gå att fixa till nått. Funderar på banddrift för att slippa linjera upp axlarna perfekt....

Permalänk
Medlem
Permalänk

är en vanlig motor stark nog undrar jag, 12 volt kontra 230 är ganska stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Så jag fick hem en tvärströmsfläkt (ser ut ganska precis såhär http://www.ebmpapst.se/sv/dat/media_manager/pid/1540/product-image/image.jpg.meta/large.jpg) för någon dag sedan i förberedelse för mitt nya bygge.

Problemet är att den drivs av "väggström" 230V (viket det säkert finns regler om att man inte får pilla med om man inte är cert. elektriker) och jag vill helst driva den på nätagget.

Följaktligen så tänkte jag att det kan väll inte vara så svårt att pilla dit en annan motor som inte kommer snurra i 4000rpm och går att driva på nätagget men. Vart får jag tag på en?

Tror ni att det skulle gå att bara modda dit en random 120mm fläktmotor? eller borde jag skaffa något annat?

oj vilka minnen .. hade en sån som höll en dual socket P3 dator kall en gång ... var runt 35 cm bred och blåste luft som f-n .. tyvärr lät den ju som en höfläkt .... men fräckt är det ... dock väger fläkthjulet en del, vilket gör det svårt att driva på 12v ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jo jag har kollat på dom där men jag ville ha 420mm så att den ungefär matchar bredden på http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10813_Watercool-MO-RA3-9x140-Pro-black.html å det e la klart 12V räcker its all about the amps. Säger jag som inte kan nått om elektronik.

Sen finns det ju motorer med utväxling men det tänkte jag försöka undvika. Ska se om jag inte kan fixa någon temp lösning ikväll bara för att se om motorn räcker eller om jag måste fixa mer vridmoment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Jo jag har kollat på dom där men jag ville ha 420mm så att den ungefär matchar bredden på http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10813_Watercool-MO-RA3-9x140-Pro-black.html å det e la klart 12V räcker its all about the amps. Säger jag som inte kan nått om elektronik.

Sen finns det ju motorer med utväxling men det tänkte jag försöka undvika. Ska se om jag inte kan fixa någon temp lösning ikväll bara för att se om motorn räcker eller om jag måste fixa mer vridmoment.

klart det går med 12v, men du vill inte dra den strömmen ur nätagget ... fördelen är ju att det är lättare att styra hastigheten på DC .. men men .. jag gav upp alla tankar på att kyla datorn med sån där fläkt .. jag tror inte de blir effektiva om man sänker varvet heller ... hellre en extra radiator ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

klart det går med 12v, men du vill inte dra den strömmen ur nätagget

why not?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

extra värme? det sitter ju i chassiet ...

iofs så fanns det ju 12vdc versioner på hemsidan du länkade till ... och de drog ju bara 9,6 watt .... i 413 mm bredd ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ska du montera den där I datorn och börjar pilla med 230v så kan jag garantera att ALLA dina garantier ryker.
Skarvsladd för all del men mycket mer än så får lekman inte leka med när det kommer till starkström.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Så jag testade med min scythe gt 1150rpm motor och den orkar få den att snurra men inte särskilt snabbt. Så jag behöver en med lite mer kräm i. Jag funderar på att införskaffa mig en av deras 5400rpm varianter förutsatt att ett corsair 750w gold klarar 14W på en kanal men det borde den väll?

Å andra sidan så är det ju inte rpm jag är ute efter utan vridkraft... är det samma sak när det gäller motorer eller finns det olika varianter som går på samma ström?

Och seriöst vart köper man elmotorer? har bara hittat nån sida för modellflygplansmotorer som kosta mulltum....

Permalänk

el moter kan du nog hitta på elfa

Permalänk
Medlem

El är kul. Men vill du börja leka med el så föreslår jag att du väljer lägre spänning än 230V.

Man kan dö (ingen respawn).

Permalänk
Medlem

som sagt har lagt ned att försöka använda originalmotorn men letar fortfarande efter lämplig ersättare. Elfas motorer är tokdyra. Måste finnas något ställe som säljer borstlösa elmotorer till vettiga priser...

Permalänk
Entusiast

Du skulle kunna dra isär en gammal radiostyrd bil eller något, om du har någon sån, annars kanske det går att hitta billigt på blocket

Permalänk
Medlem

fick hem en scythe gt 4250rpm å den motorn klarade driva saken utmärkt... tror jag ska skaffa den ännu starkare ifall jag kan hitta en svensk butik eller nån som inte har frakt på flera hundra...
Kan slänga upp nån bild när det hela sitter ihop lite finare.

Angående ljudnivå så kan jag säga att den är utmärkt för den mängd luft den transporterar