Permalänk

Vad kan man säga, väldigt imponerande rakt igenom ska bli väldigt kul att se vad nVIDIA kan prestera på detta.

Permalänk
Medlem

Underbart att se att det inte är över 385W maxat. Precis den utvecklingen som vi behöver. Ner med energiförbrukningen.

Nu bara att vänta ut 7990 och ett vattenkylningsblock till det så är det dax att byta dator.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Aaaw yeah, 6870 still going strong :3

OT: Riktigt trevligt kort

Och till dem som whinar om prislapp, det slog t.om 6990 på vissa punkter, dags att jämföra prestanda/krona innan whine kanske? <.<

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk

Synd att inga tester gjorts i upplösningen 2560x1440/1600! Hoppas att Asus styr upp en directCU variant på den här bjässen...

Permalänk
Skrivet av paltkoma:

Extremt trevlig läsning. Även om det verkar prestera som ett monster tycker jag prislappen är för hög, man får väl hoppas att 7950 hamnar vid 3500:- det kan jag tänka mig lägga ut.

Att priset kommer sjunka till 3.5k är väl ändå ganska osannolikt. Med tanke på att det presterar ~25% bättre än 580 kommer priset aldrig bli lägre...

Alla som whinar om bf3 prestanda kanske ska vänta till lite riktiga drivisar kommer så blir det nog bättre ska ni se.

OT så säger jag bara: BOOM! amd har fan satt sikte på att sno alla mina pengar i år.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Omnomnom och som den grafikkorts nörd jag är så kommer jag införskaffa 2st av dessa. Ännu bättre är att jag den 1a Februari börjar jobba på en stor datafirma där man har personalrabatt

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kan vara världens snabbaste kort någonsin men det hjälper inte ett skit när drivrutinerna suger
Jag har blivit lurad 2 gånger av ATI/AMD kort men inte en gång till.
Nästa kort blir nvidia skiter fullständigt hur snabbt nästa generation är för jag vet att spelen kommer att fungera som de är menade.

Permalänk
Skrivet av mrflash:

Gröna laget hade inte ett skit att komma med dom släppte av desperation ett beta kort som hette GTX480, samtidigt som dom jobbade vidare på den och tillsist så fick dom ihop GTX580! efter 2 år!
Tror du verkligen att GTX580 kommer att ersättas under 2012?
Det tror inte jag!

Haha, denna kommer jag att lägga på minnet till Kepler-släppets recension.

Säga vad man vill om 580 men den har ännu single gpu tronen på marknaden då dessa ännu inte finns i handeln.

Att sedan säga att ett nytt prestanda kort är dyrt för 5000kr då har man inte levt så länge. Såvitt jag vet så har grafikkorten alltid kostat runt 5000-6000kr vid släpp. Ända sedan 6800GT kan jag själv intyga.

Kul att utvecklingen går framåt även för AMD

Men frågan är inte enbart vilket kort som har flest fps, utan vem som kan leverera snyggast grafik.

Sedan tror jag aldrig någon kommer bli nöjd med en referenskylare då de andra tillverkarna skulle bli helt meningslösa om ref.kylaren vore optimal från början.

Permalänk
Medlem

Har ännu inte något jättebehov att byta ut mitt grafikkort. Men detta gör ju så att man blir väldigt sugen! Väntar på nVidias svar innan jag bestämmer mig. AMD verkar riktigt bra på att kunna hålla nere strömförbrukningen, men det är ju iofs 28nm vs 40nm. Hoppas nVidia också lyckas hålla nere strömförbrukningen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av chipsfingers:

Att priset kommer sjunka till 3.5k är väl ändå ganska osannolikt. Med tanke på att det presterar ~25% bättre än 580 kommer priset aldrig bli lägre...

Alla som whinar om bf3 prestanda kanske ska vänta till lite riktiga drivisar kommer så blir det nog bättre ska ni se.

OT så säger jag bara: BOOM! amd har fan satt sikte på att sno alla mina pengar i år.

Riktiga AMD-drivisar har många väntat på i många år av vad jag har förstått

*öppet mål, sorry...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Haha, denna kommer jag att lägga på minnet till Kepler-släppets recension.

Att sedan säga att ett nytt prestanda kort är dyrt för 5000kr då har man inte levt så länge. Såvitt jag vet så har grafikkorten alltid kostat runt 5000-6000kr vid släpp. Ända sedan 6800GT kan jag själv intyga.

<- Geforce 4 ti4600, 4995kr

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Inte så stor skillnad i det enda spelet jag spelar.. Blir det något nytt kort så blir det Nvidia.

haha, med två 580s kan du nog sitta säkert och hoppa över den här generationen

tack sweclockers för ett bra test

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Får nog bli 2x såna här i nya dual lga2011 burken framöver

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Kepler i slutet av februari. Skulle tro att icke-referensmodeller av 7970 hittar ut ungefär samtidigt.

Om jag får titta lite mer i spåkulan tror jag att det kommer att vara skralt med 7970 på butikshyllorna i januari. Kommer förmodligen inkomma en batch referensmodeller med diverse klistermärken och sen dröjer det ett tag innan partnertillverkarna får upp farten och börjar trycka egna grafikkort.

Tack!

Det kliar väldigt mycket i fingrarna nu. Har köpt alla andra delar till ett system förutom grafikkort, och känns trist att behöva vänta i ytterligare några månader för att se vad som sker. Får bli ett 7970 nu i januari och sen om Kepler piskar på ordentligt ett byte till ett 680 med t.ex. DirectCU/TwinFrozr-motsvarighet lagom till skatteåterbäringen i sommar. Om det känns nödvändigt så klart, och det är väl det jag känner mig tveksam till.

Vad jag önskar mig av Sweclockers i julklapp (förutom denna eminenta recension) är en steg för steg guide, gärna med video, på hur man skruvar isär och byter kylpastan på ett 7970. Känns som en utmärkt guide eftersom det gav sådan stor temperaturskillnad! Vi är nog ett gäng här på forumet som inte gjort det förr och inte vågar på oss det utan lite mer kött på benen, och varmt skulle uppskatta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Varför finns inte gamla Crysis 1 med? Det borde fortfarande vara krävande nog

Ja, vore intressant att se hur Crysis rullar på med nya generationen! Crysis (1) suger fortfarande ut mer kraft ur mina två HD6950 än både Crysis 2 (i DX11 såklart, med highres texturer) och BF3. Så jag har fortfarande Crysis som måttstock för datorprestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är väl ingen högoddsare att gröna laget kommer med en toppmodell om någon månad som är 10-20% bättre än 7970. Den verkliga frågan är väl när prissänkningen kommer... kanske?

Intressant att tempen dök 10 grader av en ommontering av kylaren... byter ni massan för minneskylningen då?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jämför man med 6970 så är det en grym förbättring. Mer än 50% ser det ut som.

Jämför man med gtx 580 så är kortet också betydligt bättre, framförallt i högre upplösningarna där nvidia som vanligt har det svårt, troligen pga dåligt med minne.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Synd att ni inte har 5870 med i jämförelsen. Svårt att relatera för oss med äldre kort. De flesta som kommer uppgradera antar jag sitter med 4- eller 5000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar du andra recensioner där 5870 fortfarande är med så kan man säga att ett 5870 är bättre & sämre än 6870 samt 560ti. Så det är där någonstans.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jämför man med gtx 580 så är kortet också betydligt bättre, framförallt i högre upplösningarna där nvidia som vanligt har det svårt, troligen pga dåligt med minne.

Det är p.g.a. lägre bandbredd och inte mindre minne. HD 7970 har 264GB/s, GTX 580 192GB/s.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra kort! AMD sätter ribban, kan nvidia följa? Jo, såklart dom kan.. Men dom kommer få kämpa för att nå upp och dom är inte där ännu.
När 7970 finns på hyllorna, vem kommer köpa ett GTX580 då? Eller, vem köper GTC580 idag när 7970 finns på hyllorna om några veckor? Tror nvidia gråter lite grann nu..
Förhoppningsvis så kommer nvidia matcha AMD och vi får en ny strid i toppen.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

OT så säger jag bara: BOOM! amd har fan satt sikte på att sno alla mina pengar i år.

Letar efter gilla-knapp på den kommentaren...
Den var ganska kul!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Inte illa, och jag är (positivt) förvånad över att ingen nämnt konsoler än!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Det är väl bara att gämföra 5850 med något av korten som finns i listan? Och till min kännedom ska ett exempelvis 6870 prestera bättre än ett 5850 enligt tidigare tester, så där har du en bra måttstock :P.

självklart det är de jag gör nu, antar, men jag vill gärna veta hur mycket i ett och samma test

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Nice, första singlegpu som kan maxxa Bf3 (sorta, 50-60fps kan jag leva med)
Synd att jag dock inte kan köpa ett för skärmen stödjer visst inte AMD HD3D, vilket känns jäävligt trist :/

Nu vet ju iallafall Nvidia vart ribban ligger så att säga

+Hatten av till Sweclockers gänget med!
Att sitta på en sånhär julklapp till communityt måste vara helt underbart i sig Hoppas vi får en videorecention nu innan jul med!

Permalänk
Medlem

Tja, vad ska man säga? Bara att plocka av sig hatten för Kanadensarna på ATi som verkligen visar vart skåpet ska stå, himla roligt efter en, åtminstone enligt min mening, snällt sagt medioker HD6XXX-serie.. Lika bra att gratulera AMD än en gång till ett fantastiskt bra förvärv.
Trist att priset sticker iväg som det gör (ok, vi har inte sett några faktiska priser att ta på, men ett rekommenderat pris brukar ändå ge en god vägledning), men men, man får väl unna dem det när dem gjort ett så bra jobb antar jag..

Permalänk
Avstängd

Mycket bra gjort! Dock återstår att se vad Nvidia hittat på! Synd att AMD har svårare att fixa CPu sidan! Menar mest ur konkurrens mässiga skäl där Intel äter tårta hela veckan

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

coolt, blir väll snabbare me nya drivers sen också . Ska bli kul att se vad nvidia har att erbjuda sen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

25% snabbare en mitt 580 känns inte motiverat att byta upp mig. Väntar nya nvidia korten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Att priset kommer sjunka till 3.5k är väl ändå ganska osannolikt. Med tanke på att det presterar ~25% bättre än 580 kommer priset aldrig bli lägre...

Alla som whinar om bf3 prestanda kanske ska vänta till lite riktiga drivisar kommer så blir det nog bättre ska ni se.

OT så säger jag bara: BOOM! amd har fan satt sikte på att sno alla mina pengar i år.

Nej absolut det har jag heller inte sagt, visste att det skulle bli ett dyrt kort. Jag har själv satt en gräns på ca 3500:- och hoppas att 7950 hamnar där omkring och presterar bra. Är mycket imponerad över vad AMD har lyckats göra. Och som det har påpekats om tidigare detta kort är med i fighten med 6990/580 m.m. och förstår prissättningen.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Riktigt fin artikel och prestanda! Nu återstår det att se vad Nvidia har att komma med

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD