Permalänk
Medlem

Frågor ang iPad 2

Hallå!

Jag blir ytterst tacksam om ni kan hjälpa mig med detta! Är precis nyreggad på Sweclockers eftersom jag inte fått svar på mina frågor någon annanstans, så nu provar jag här! (forumet ser riktigt grymt ut)

Jag funderar/har funderat på att köpa en iPad 2 sen i somras. Köpet har dock aldrig blivit av. I somras ville jag mest skaffa en eftersom jag ville ha något ''hårdare'' än en iPod som man fick ut mer av. Nu under hösten började jag istället att fundera på en mindre laptop då vi jobbar med mycket datorn, presentationer mm på min linje(ekonomi). Vill även kunna ha alla anteckningar sparade på en och samma plats och inte massa papper som ligger huller om buller i skåpet.
Nu ändrade jag mig i sista sekund då det blir mycket smidigare att ha en iPad. Den väger knappt någonting och tar ingen som helst plats. Vilket är bra, då vi har ganska mycket böcker med oss hem om dagarna och jag som cyklar mer än 1 mil per dag fram och tillbaka från skolan, tycker att det blir jobbigt med för mycket packning.

Jag har några frågor som jag behöver få svar på.

- Vad tycker ni om den? Är den värd att inhandla? Har Apple lyckats komma med en bra produkt?

- Ska man vänta på iPad 3 eller köpa padda numero dos nu? (det blir min första iPad)

- Jag tänkte mig i så fall en vit(care) 32gb. Är det tillräckligt med minne? Jag har uteslutit 16gb då jag har det på min iPhone men jag tycker det är för lite minne. Jag är en stor fantast av film, musik och appar!!

- Som jag förstår det så finns det två modeller. En med bara Wi-Fi och en med Wi-Fi + 3G. Är det värt att lägga extra pengar så man har tillgång till nätet överallt? För både hemma och i skolan finns Wi-Fi som jag kan koppla upp mig till.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Värd och handla, perfekt för slösurf.
2. Vill du ha den, köp den.
3. 16GB räcker.
4. Wifi, i de fall du behöver komma ut på nätet, och det saknas wifi, kan du dela ut från din telefon.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Visa signatur

Citera!

Permalänk

3. 32gb är alldeles utmärkt kör själv med en vit 32gb och tycker den räcker till både film och musik. 16gb är för lite om man ska ha film på den också.
4. Wifi.

Permalänk

1. Tycker om den väldigt mycket.. Dessutom kommer jailbreak snart och då är det verkligen en överlägsen maskin!
2. Den stora skillnaden kommer vara skärmen.. Vill du ha högupplöst skärm så kan du vänta om du vill. Jag föredrar dock helst en jailbreakad iPad 2 ist för en ej jailbreakad iPad 3. (det kommer förmodligen dröja ganska lång tid innan jailbreak släpps till ipad 3)
3. Jag har 32gb och jag tycker att det är lagom med plats speciellt om man har någon film o musik.
4. Man använder ju inte direkt iPaden ute på stan... Och eftersom att du har wi-fi i skolan o hemma så räcker det med wi-fi modellen. Tänk på att det kostar runt 100kr/månad för 3g nät samt att själva iPaden kostar rätt så mycket mer.. Inte värt det i min mening. Alltså köp en wi-fi modell

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk

Jag skall vara brutalt ärlig och säga att mitt inköp av iPad2 är något av de sämsta jag gjort!
Var precis där du är nu, hade gått och funderat ett par månader och till sist bestämde jag mig för att köpa en.

Själv har jag Wifi-modellen med 32Gb utrymme vilket räcker gott och väl för min del, dvs böcker, för det är det enda den duger till.
Visst den är snabb, snygg och bra på alla sätt om man bortser från alla problem med Wifi man haft och att den är beroende av itunes för att ladda över alla typer av filmer.

Betalar man så pass mycket för en produkt som iPad2, så förutsätter man att den skall fungera till det man tänk sig, men icke!
Det krävs en app för i princip allt! Titta på film, javisst, inga problem om de ligger i mp4-format, annars behöver du en app för 60 kronor, som inte ens fungerar till 100%.
Läsa pdf-filer? Javisst, du kan lägga till 10 dokument i gratis-versionen, men vill du ha fler får du betala för appen.

Blev förvånad att man kunde starta den utan att först behöva köpa en app för x antal kronor.

Har nu sålt min och väntar på Asus Transormer Prime istället. App-marknaden för Android piskar Apples med hästlängder när det kommer till bra appar som är gratis. (Ordet gratis är inget som existerar inom Apple)

Så jag kan inte rekommendera iPad, sämsta köpet jag gjort!

Permalänk

Vill du ha en iPad så köp en iPad. Det brukar inte gå att argumentera emot det.

Däremot låter det som att du kanske vill ha tangentbord eftersom du ska hålla på med kalkylblad, siffror mm. Alternativ 1 är att du köper till ett bluetoothtangenbord till iPaden. Alternativ 2 är en Asus Transformer (originalet eller nya Prime).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Jag skall vara brutalt ärlig och säga att mitt inköp av iPad2 är något av de sämsta jag gjort!
Var precis där du är nu, hade gått och funderat ett par månader och till sist bestämde jag mig för att köpa en.

Själv har jag Wifi-modellen med 32Gb utrymme vilket räcker gott och väl för min del, dvs böcker, för det är det enda den duger till.
Visst den är snabb, snygg och bra på alla sätt om man bortser från alla problem med Wifi man haft och att den är beroende av itunes för att ladda över alla typer av filmer.

Betalar man så pass mycket för en produkt som iPad2, så förutsätter man att den skall fungera till det man tänk sig, men icke!
Det krävs en app för i princip allt! Titta på film, javisst, inga problem om de ligger i mp4-format, annars behöver du en app för 60 kronor, som inte ens fungerar till 100%.
Läsa pdf-filer? Javisst, du kan lägga till 10 dokument i gratis-versionen, men vill du ha fler får du betala för appen.

Blev förvånad att man kunde starta den utan att först behöva köpa en app för x antal kronor.

Har nu sålt min och väntar på Asus Transormer Prime istället. App-marknaden för Android piskar Apples med hästlängder när det kommer till bra appar som är gratis. (Ordet gratis är inget som existerar inom Apple)

Så jag kan inte rekommendera iPad, sämsta köpet jag gjort!

Skojar du? Man kan ha obegränsat med PDFer i iBooks (tills minnet blir fullt då).
Man kan konvertera filmer på datorn med handbrake som är gratis så där ser jag inget problem heller.
Det verkar som att du inte har orkat hitta lösningar på problem som knappt finns och sedan klagar på produkten.

Till TS: Om du måste ha en iPad nu så är det inget fel på 2an, men jag hade i dagsläget väntat på 3an om jag hade haft tid. Om ryktena stämmer så kommer den att ha 4x upplösning (2x i kvadrat) jämfört med 2an och om apple fortsätter med att släppa den med ett års mellanrum så kommer den nån gång i mars-april.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Skojar du? Man kan ha obegränsat med PDFer i iBooks (tills minnet blir fullt då).
Man kan konvertera filmer på datorn med handbrake som är gratis så där ser jag inget problem heller.
Det verkar som att du inte har orkat hitta lösningar på problem som knappt finns och sedan klagar på produkten.

Till TS: Om du måste ha en iPad nu så är det inget fel på 2an, men jag hade i dagsläget väntat på 3an om jag hade haft tid. Om ryktena stämmer så kommer den att ha 4x upplösning (2x i kvadrat) jämfört med 2an och om apple fortsätter med att släppa den med ett års mellanrum så kommer den nån gång i mars-april.

Jag köpte min innan uppdateringen kom, dvs innan iBooks tog pdf (Kan ha varit fel på min iPad, hade mycket strul med den).
Sen gillar jag inte att man måste synca över allt via iTunes, att kunna lägga över filer från en dator som inte har iTunes blir en omöjlighet då. (Visst, det finns dropbox)

Och varför skall man behöva konvertera filmer till Apples egna format? Jag vet att man kan konvertera dem, men varför skall jag behöva lägga ned min tid på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Skojar du? Man kan ha obegränsat med PDFer i iBooks (tills minnet blir fullt då).
Man kan konvertera filmer på datorn med handbrake som är gratis så där ser jag inget problem heller.
Det verkar som att du inte har orkat hitta lösningar på problem som knappt finns och sedan klagar på produkten.

Till TS: Om du måste ha en iPad nu så är det inget fel på 2an, men jag hade i dagsläget väntat på 3an om jag hade haft tid. Om ryktena stämmer så kommer den att ha 4x upplösning (2x i kvadrat) jämfört med 2an och om apple fortsätter med att släppa den med ett års mellanrum så kommer den nån gång i mars-april.

Håller med, har du väntat så här länge så kan det vara värt att vänta lite till, enligt ryktena så släpps iPad3 i slutet på Februari, de misstänker release i us den 24:e Feb. för då skulle Steve Jobs fyllt 57.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Jag köpte min innan uppdateringen kom, dvs innan iBooks tog pdf (Kan ha varit fel på min iPad, hade mycket strul med den).
Sen gillar jag inte att man måste synca över allt via iTunes, att kunna lägga över filer från en dator som inte har iTunes blir en omöjlighet då. (Visst, det finns dropbox)

Och varför skall man behöva konvertera filmer till Apples egna format? Jag vet att man kan konvertera dem, men varför skall jag behöva lägga ned min tid på det?

iBooks har alltid haft stöd för PDF.
Vet inte hur mycket filmer du lägger in, men för mig var det inget problem. Om det är ett problem med tiden det tar att konvertera så kanske man ska titta efter någon annan produkt. Det jag ville säga var dock att det finns gratis program för det ändamålet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

iBooks har alltid haft stöd för PDF.
Vet inte hur mycket filmer du lägger in, men för mig var det inget problem. Om det är ett problem med tiden det tar att konvertera så kanske man ska titta efter någon annan produkt. Det jag ville säga var dock att det finns gratis program för det ändamålet.

Tanken var att kunna ha den med mig då jag pendlar mycket till och från olika jobb, så att behöva konvertera alla filmer jag vill se är inget jag känner att jag har tid till. Men som sagt, det största "problemet" enligt mig är att man är beroende av iTunes.

Hur som helst, det finns två läger. De som gillar Apple och de som inte gör det. Tror aldrig jag träffat någon som är där emellan ^^
Jag tillhör den sist nämnda, och jag gav den en ärlig chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Tanken var att kunna ha den med mig då jag pendlar mycket till och från olika jobb, så att behöva konvertera alla filmer jag vill se är inget jag känner att jag har tid till. Men som sagt, det största "problemet" enligt mig är att man är beroende av iTunes.

Hur som helst, det finns två läger. De som gillar Apple och de som inte gör det. Tror aldrig jag träffat någon som är där emellan ^^
Jag tillhör den sist nämnda, och jag gav den en ärlig chans.

Jag är faktiskt där emellan
Ang iTunes så tycker jag att det funkar mycket smidigare nu med wifi-sync. Sedan går det framför allt inte att komma ifrån att iTunes funkar 50 gånger bättre på Mac än på Windows.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Jag köpte min innan uppdateringen kom, dvs innan iBooks tog pdf (Kan ha varit fel på min iPad, hade mycket strul med den).
Sen gillar jag inte att man måste synca över allt via iTunes, att kunna lägga över filer från en dator som inte har iTunes blir en omöjlighet då. (Visst, det finns dropbox)

Och varför skall man behöva konvertera filmer till Apples egna format? Jag vet att man kan konvertera dem, men varför skall jag behöva lägga ned min tid på det?

Du behöver inte konvertera eller använda iTunes för att flytta över filer. Det finns utmärkta appar för det. Exempelvis AVPlayer HD som sväljer så gott som alla format och du kan använda FTP för att flytta filerna till iPaden.

Permalänk
Medlem

Jag har både iphone 4s och ipad 2. Hade först asus transformer men jag fick köpa ipaden billigt av en kompis så lämnade tillbaka tranformern.

Kan säga att det finns en anledning till ipad 2s pris. Den kan inte på långa vägar ersätta en dator, vilket transformer klarar.

Ipad 2 ÄR en stor iphone, och på en mobil är alla begränsningar ok, men inte på en surfplatta..

Ipad 2 har för låg uppläsning, inga usb portar och kan ej läsa minneskort. Inget smidigt tangentbord och den har ej flash. Dessutom stör man sig flera gånger i veckan på att den inte klarar enkla saker som man förväntar sig.

kasst film-stöd med:)

Får man tag på en ipad billigt så är det perfekt till slösurf och spel, där går dock gränsen för vad ipad 2 klarar. Köp transormer prime:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du behöver inte konvertera eller använda iTunes för att flytta över filer. Det finns utmärkta appar för det. Exempelvis AVPlayer HD som sväljer så gott som alla format och du kan använda FTP för att flytta filerna till iPaden.

Du måste visst konvertera filmer till apples format, om du vill ha hårdvaruavkodning, vilket man vill.. Du kan titta på en .avi eller .mkv fil om du vill, men då är det i mjukvaru-läge så batteriet sugs ut direky och du kan glömma HD-kvalité..

Permalänk

En iPad med jailbreak slår ut allt men en utan är inget jag skulle vilja ha, mycket ligger i om man vill att den ska vara bra eller ej

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Vill du ha en iPad så köp en iPad. Det brukar inte gå att argumentera emot det.

Däremot låter det som att du kanske vill ha tangentbord eftersom du ska hålla på med kalkylblad, siffror mm. Alternativ 1 är att du köper till ett bluetoothtangenbord till iPaden. Alternativ 2 är en Asus Transformer (originalet eller nya Prime).

Du har helt rätt men:

1a Transformern är helt värdelös att skriva skolarbeten på. Tangentbordet reagerar dåligt och Polaris Office beskrivs bäst med ord som man inte får nämna här..

Köp iPad om du gillar dom - men skaffa BT tangentbord och något som håller den uppe. Alt vänta på Prime. Jag lär köpa en iPad 3 efter besvikelsen med Transformern.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

(Hoppas ni får en notis om att jag skriver här, för jag vet inte hur man svarar alla)

Först och främst, tack för er hjälp!

Ni låter ganska så eniga om att det är 32gb med Wi-Fi som gäller om jag ska skaffa en iPad 2. Det som ni beskriver med slösurf och lite spelanvändning är typ det jag kommer hålla på med(förutom att använda den för arbeten i skolan). Då har jag min nästa fråga. Den där Asus prime, hur är den? Jag är framför allt nyfiken på hur touchen är förhållande till paddan. Hur är utbudet av appar? Vad jobbar man i för filer? Är det Word, PPT osv som på en vanlig PC?

Kul att ni tar upp det här med Mac och PC människor! Själv är jag väl mitt emellan. Har alltid kört PC när det gäller datorer. Skulle inte ens komma på tanken att köpa mig en Mac. Har dock ingen koll alls på vad man ska skaffa sig i surfplatts-väg. Om man ställer en Asus Prime(det är väl den som alla menar i sina inlägg??) mot iPad2, vilken är överlägsen?

iPad 3 tror jag inte att jag har ork och pengar till att skaffa. Bara för att Jobs är borta så antar jag att det inte betyder att de sänker priserna...

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Skojar du? Man kan ha obegränsat med PDFer i iBooks (tills minnet blir fullt då).
Man kan konvertera filmer på datorn med handbrake som är gratis så där ser jag inget problem heller.
Det verkar som att du inte har orkat hitta lösningar på problem som knappt finns och sedan klagar på produkten.

Till TS: Om du måste ha en iPad nu så är det inget fel på 2an, men jag hade i dagsläget väntat på 3an om jag hade haft tid. Om ryktena stämmer så kommer den att ha 4x upplösning (2x i kvadrat) jämfört med 2an och om apple fortsätter med att släppa den med ett års mellanrum så kommer den nån gång i mars-april.

Om man däremot inte orkar sitta och konvertera kan man skaffa en ordentlig Tablet med Android (exempelvis min thinkpad tablet) där man kan hårdvaruacceleserat spela upp filmer gratis i alla format. har testat många och inget som inte funkar än, även i högre upplösning (Ja jag har testat högre HD upplösning upp till skärmens storlek). Appen var dessutom gratis

Ipad oslagbar? Nja, men snygg som fan är den ;-D Jag vet många som är extremt nöjda med sin ipad och det är väl bara en smaksak. För mig var precis det ovanstående problemet ett av de saker som avgjorde valet...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Du måste visst konvertera filmer till apples format, om du vill ha hårdvaruavkodning, vilket man vill.. Du kan titta på en .avi eller .mkv fil om du vill, men då är det i mjukvaru-läge så batteriet sugs ut direky och du kan glömma HD-kvalité..

En massa text utan substans och fakta. AVPlayerHD funkar ypperligt att spela upp det mesta och man får 10-12h kontinuerlig videouppspelning på full laddning, jag vet efter egen erfarenhet och testande. Filmer överförs enkelt via trådlöst antingen med den inyggda ftp-servern eller -klienten i appen.

Permalänk
Medlem

När släpps den?

Permalänk
Medlem

Hur kommer ASUS Tranformer Prime att vara då? Vad kommer den kosta? När kommer den i butiker här i Sverige? Är den bättre och värd att vänta på?

Permalänk
Skrivet av XtRaALT:

När släpps den?

Om det är Ipad 3 du tänker på så släpps den någon gång under april har jag hört.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av XtRaALT:

Hur kommer ASUS Tranformer Prime att vara då? Vad kommer den kosta? När kommer den i butiker här i Sverige? Är den bättre och värd att vänta på?

Det går ju inte gämföra ipad2 mot primen eftersom den inte ens har kommit ut, plus att den kommer kosta runt 6k vad jag sett vilket är 2k mer än vad en iPad kostar, det är klart den är bättre än ipaden : den kostar mer vilket borde innebära att det finns snabbare oc bättre saker i den, och till sist så är den nyare också tekniken utväcklas varje dag skulle tro att det kan göras ganska mycket

Vill du ha en iPad köp en iPad! Du kan inte gämföra den med primen som vissa gör
Ja fick min ipad2 igår och är riktigt nöjd med den, ja testa första transformen och många mer på mediamarknoch ingen kändes som om den just stack ut direk

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Sitter också med en ipad sedan julafton då tomten tydligen var snäll i år.

Jag är positivt överraskad då plattan är betydligt mer kompetent än vad jag trode. Det stora problemet är som jag ser det att den aldrig kommer kunna ersätta en bärbar dator vilket hela tiden är väldigt påtagligt. Man saknar valmöjlighetet och vissa funktioner som man tar för givet på en bärbar dator. Samtidigt så är det lite av charmen med iOS, allt (de funktioner som finns) ska fungera närmast problemfritt vilket det också gör.

Anledningen till att vissa blir besvikna tror jag ligger i att de förväntade sig något annat av produkten än vad dom fick. Dom kanske förväntade sig guld och gröna skogar efter att ha läst omdömen/recensioner från fanboys (vilket som vi vet väldigt sällan är opartiska...) och då har skapat sig en uppfatning om att det är en mirakelmaskin som per automatik uppfyller varje enskild annvändares önskningar och krav vilket såklart är omöjligt. Gör man ett informerat köp där man är medveten om vad produkten kan och inte kan göra kommer du garanterat inte bli besviken. Sitta och bli förbannad för att man inte kan lägga över filer till enheten över usb kabel likte en extern hårddisk finns ingen logik i då det är välkänt och dessutom går att lösa på flera olika sätt vilket man skulle veta om man överhuvud taget kollade upp produkten eller försökte lösa problemet.

Det största problemet jag kan tänka på just nu är att rättstavning inte fungerar på sweclockers för mig, vilket borde vara uppenbart efter ovanstående text...

Visa signatur

Det som flöt iland senast.