hjälp mig att förstå varför jag inte får ett jobb

Permalänk
Medlem

hjälp mig att förstå varför jag inte får ett jobb

jag är 22 år gammal sedan augusti detta året och jag har jobbat på Max hamburgerrestauranger sedan 2010-04-07 och på denna tiden har jag fått hantera allt ifrån trasiga kassaapparater till reparationer av ismaskin/dryckmaskin till överdoserade knarkare som somnat på toaletten (det är ett mångsidigt jobb iallafall) och allt detta medans jag varit placerad i kök/kassa (multitasking!)

jag bestämde mig för cirka en månad sedan att det var dags att söka ett nytt jobb (att få en läsk hälld över mig fick mig att tröttna). På max har jag under 2 års tid fått stå ut med allt ifrån mat slängd på mig till att folk har hotat att döda mig eller att de skall "ta hand om mig när jag går hem". Senast sade en kille (igår förövrigt) "jag känner ett par killar som du inte vill ha med att göra, och de kommer ta hand om dig så fort de ser dig på stan"

visst jag erkänner att någon enstaka gång har detta uppkommit efter en dispyt, men jag försöker alltid ge gästen det dem vill ha så att de går nöjda ifrån restaurangen och jag vill verkligen inte ha något bråk men jag har svårt att tolerera när gäster blir hotfulla eller försöker stjäla saker ifrån restaurangen, det är trots allt mitt jobb och stölder drabbar även mig som anställd.

varje år tar Max ut de lämpligaste medarbetarna och skickar de bästa till externboenden där de jobbar cirka 1 månad för att hjälpa restauranger som har lågt med folk eller har en stor merförsäljningsperiod, under sommaren -11 åkte jag till Visby och hjälpte deras restaurang. Där fick jag både goda vitsord ifrån Distriktschefen samt restaurangchefen, under min tidigare tid har jag fått åka till restauranger i jönköping,växsjö,ljungby och till sist Visby. Jonköping var en nyöppning där jag var en del av utbildningsteamet som skulle lära upp nyanställda för den nya restaurangen.

min tid som ljudtekniker har lärt mig mycket om elektronik som tex lödning och reparation av komponenter, har jag tiden över och är uttråkad så är chansen stor att jag köper lite komponenter och bygger en elpistol (detta var inte uppskattat på min förra anställning vid Ångförjan)

jag bor i helsingborg på högaborg och trivs med det och vill gärna arbeta i området men pendlande är inget problem ifall jobbet är rätt.

jag har kort och gott arbetat med datorer, AV/ljus/ljud teknik och älskar det över något annat. Att se ett band vara nöjd över en spelning eller se en person starta sin dator och det funkar är värt mer för mig än vad pengarna ger(missförstå mig inte, att kunna betala hyran i tid är bra det med)

nu kommer frågan som jag inte förstår, VARFÖR får jag inte ett nytt jobb? jag testar allt ifråna tt gå in på företag och lämna mitt CV och presentera mig till att ringa och fråga om jobb till att maila och ligga på.

jag länkar med mitt CV här så bni som vill kan kolla på det och kanske ge mig lite tips?

http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=6842104

Permalänk
Hedersmedlem

Ibland tar det bara tid är väl det korta svaret. Vad är det för jobb du har sökt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ibland tar det bara tid är väl det korta svaret. Vad är det för jobb du har sökt?

mestadels support, IT jobb.

men även andra saker såsom vaktmästare, butikbiträde och dylikt

Permalänk
Medlem

Jag får inte upp någon länk att ladda ner CV:t på.
När jag söker på Id, så får jag en träff på CV:t, men ingen länk.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ha tålamod. Jobbar du fortfarande medans du söker jobb?
För mig var intresset mycket större från arbetsgivaren när jag sökte jobb medans jag jobbade, ibland kan det va bra att ställa lite krav.
Fortsätt jobba på MAX och sök jobb, vissa att du verkligen vill ha jobbet, ring upp arbetsgivaren och fråga hur det går, men akta dig var inte för jobbig bara.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Jag får inte upp någon länk att ladda ner CV:t på.
När jag söker på Id, så får jag en träff på CV:t, men ingen länk.

Röd text som tickar ner nere i vänstra hörnet, jag hade problem att hitta denna också. (om du också bara inte hittade länken)

Till TS:
Det jag reagerade på under det cv är att det inte riktigt framgår vad du kan inom IT när tänker söka jobb i detta. Att t.ex. kunna Visual studio är bra, men förklara mer vilka språk och vad du kan där. Dessutom att nämna så många olika Windowsversioner som man behärskar, ger mig en antydan du antagligen är en riktigt proffs på dessa, eller mer raka motsatsen. Då skillnaden i dessa operativsystem för vanligare användare i princip är helt försumbar.
Nämn istället andra programvaror som Photoshop, om du nu kan denna. Sedan har vi har även nätverksbiten..

Angående dina "punkter" i ditt CV, så skulle jag vilja ha mellanrum mellan dessa och innan texten börjar.

För jobb ej inom IT så skulle jag gissa på hård konkurrens, du har ju arbetat med rätt så mycket olika och det är nog bara en tidsfråga innan du får jobb.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ok, nu lyckades jag få fram CV:t. Tack för hjälpen.

Skulle säga att det finns en hel del man skulle kunna göra bättre/mer tydligt vad gäller CV:t.
När jag tittar på det får jag spontant ett rätt splittrat intryck, det känns svårt att se vad din specialite' är och vad du verkligen vill jobba med.

De första styckena med ditt mål och "Det här är jag" är lite för allmänt skrivna och skulle kunna passa på nästan vem som helst.
Skriv gärna mer specfikt vad du drömmer om och exemplifiera det du skriver, tex det där med ljus och ljud och hur du skulle känna efter en lyckad spelning som du beskriver i ditt inlägg här (Dock givetvis anpassat efter till vilket jobb och företag du söker till).
Det är viktigt att den som läser får en känsla att du verkligen känner och tycker som du skriver och inte bara kör lite allmänna floskler eller fraser för att det ska låta bra.

En liten, seriös, bild på dig själv i något sammanhang som är relaterat till jobbet du söker kan också vara bra. Du blir mer som en verklig person då och inte bara ett papper med meriter och de associerar dig då kanske mer med jobbet ifråga.

Sedan behöver du inte vara rädd att CV:t ska bli över en sida långt. Jag tänkte också så länge, men fick bra tips av en som jobbat som rekryterare och han sa att det absolut inte sågs som något konstigt med längre CV:n än en sida. Över två sidor bör man dock undvika.
Det ser ut som att du pressat ihop allt lite väl mycket för att det ska få plats på en sida. Det gör att det blir rätt jobbigt att läsa.

Sedan en annan viktig sak : Att bara lite torrt lista sina erfarenheter punkt efter punkt är inte en jättebra ide'.
Den som läser CV:t vet garanterat väldigt lite om vad dina jobb/erfarenheter du listat inneburit i praktiken.
Ta de tidigare jobb/erfarenheter som du anser mest viktiga för det du söker och lägg till lite mer beskrivningar om vad du verkligen gjorde på dessa jobb. Gärna med lite målande och skrytsamt språk. Du behöver och bör givetvis inte skriva några mindre uppsatser, men ett par meningar om det viktigaste och hur du utvecklats av vad du gjort duger gott.
Och som sagt, gör lite mer utrymme mellan punkterna så det blir mer läsbart.

Tänk på att det ofta går att beskriva även sådant som du kanske inte ser som något speciellt i väldigt positiva termer beroende på hur du formulerar det och vad du väljer att fokusera på.
Ta tex ditt jobb på Max. Du har ju verkligen erfarenhet av kundkontakt, även av den jobbigste och värsta sorten. Så du har fått mycket "skinn på näsan" och deppar inte ihop vid lite negativ kritik. Något i den stilen (fast kanske inte just mina ord..) kan du ju skriva om ditt jobb på Max. På det sättet får du erfarenheterna på Max till någonting som kan vara värdefullt även för ett datasupport jobb.

Ok, nu kanske jag har varit lite väl kritiskt, men om det inte fungerar så måste man börja tänka på att göra något annorlunda.
Själv hade jag varit arbetslös nästan ett år och pratade sedan med en sådan där jobbcoach(faktiskt en bra sådan, hör och häpna, som själv jobbat mycket med rekrytering och visste hur de tänkte). När jag gjort om mitt CV fick jag napp direkt på första stället jag skickade till, även om jag i slutändan inte fick just det jobbet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

tack så mycket allihopa! jag ska finslippa lite på mitt CV ikväll och imorgon så ska jag se vad jga får ihop

jo jag jobbar fortfarande på max medans jag söker jobb.

Permalänk
Medlem

Som ett tillägg till det folk har skrivit om formuleringar och själva innehållet så är ett tips att snygga till layouten, val av typsnitt och stavning. Tex så har du använt både arial och times new i brödtexten. Testa gärna att göra texten smalare (mer lättläst och snyggare) och använd det horisontella utrymmet för rubriker, tex som på http://www.greexplorer.com/images/Sample_Curriculum_Vitae.gif

Som någon sa tidigare, mer utrymme mellan punkter och text, och förstås inte olika typer av punkter. Varför är email-adressen i större textstorlek än resten? Det heter "curriculum vitae", inte "meritförteckning", skriv det istället. Allmänt sett, titta över text och utseende och snygga till... Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hur länge har du försökt söka jobb då? Söker du annonserade jobb eller hör du bara av dig till företag och hoppas på att de ska erbjuda en tjänst?

Tålamod är det viktigaste, och att fortsätta försöka.

Om du aldrig blir kallad till intervju är det antagligen någon som är fel. Kanske dåligt CV, eller att du söker arbete som kräver mer kompetens, eller att de har krav du inte lever upp till.

Permalänk
Medlem

Mina tips

* Ha tålamod, en månad är ingen tid alls. Om du redan har jobb så behöver du inte känna dig stressad.

* Håll kontakt med arbetsgivarna. Det är snart nytt år, då släpper det. Jag var arbetssökande hela november och december förra året, fick knappt nån respons alls. Efter nyår så när jag hörde av mig igen så var de betydligt mer intresserade.

* Bemanningsföretag vill man ibland undvika, men kan vara bra för att få in en fot i en ny bransch. De är också utmärkta personer att hålla kontakten med, gärna företag som finns på flera olika platser i Sverige. Jag började med att ringa på ett jobb som var intressant och som jag kunde passa för. Hörde av mig därefter kanske varannan vecka, och om jag fick meddelandet att det gått till någon annan, så hörde jag efter om det var något annat på gång som kanske passade. De har också ofta någon form av intern lista på "bra kandidater" inom vissa områden, som de tipsar varandra om (rekryterare emellan). Det var mer än två gånger någon hörde av sig efter fått en rekommendation från en rekryterare jag träffade i Stockholm, men inte fick just det jobbet jag sökte.

* Skapa bra kontakt. Går i hand med de två övre. De första samtalen är ofta lite stela, men när personen börjar känna igen ditt namn när du presenterar dig så kan man lite lätt glida in på annat runtomkring som visar lite av din personlighet. Rekryteraren har då lättare att komma att tänka på dig inför nyinkomna jobb, och börjar i den änden, innan denne ger sig på den "anonyma" listan med kandidater.

* Kontakta endast företag när du är på gott humör. Ju bättre du mår desto bättre framstår du i luren. Har du en kass dag, strunta i att ringa.

* Se till att få prata med rätt person. Någon från HR-avdelningen om sådan finns, eller någon lite högre chef på företaget.

* CV:t kan som folk redan skrivit göras bättre. Försök hitta någon form av röd tråd i dina erfarenheter som kan vara intressant för arbetsgivaren. Dvs, mer målande text och alla punkter blir intressanta situationer/erfarenheter där rekryteraren kan förstå. Försök spalta upp Tjänst, Företag och tidsperiod så att det blir tydligt. Skriv datum korrekt, och gör det konsekvent. 2010-04-01 - 2010-12-01 ser bättre och tydligare ut än "med början April 2010 fast anställd from 1e december 2010".

* Ett alternativ kan vara att köra ett renodlat CV där du endast listar utbldningar och arbeten, med minimal textförklaring för tjänsterna. Komplettera med ett personligt brev som du utifrån vad som står i CV:t plocka fram vad du trivs med, varför och vad du saknat och vill utvecklas inom. Försök lyfta fram positiva saker i även de tråkigaste av sysslor. Se dock till att inte upprepa det som står i CV:t.

* Ibland är det inte fel att utesluta viss information. T.ex. Att du var på ångfärjan i egenskap av nån form av praktisk utbildning. Du har ju jobbat där med allt vad det innebär. Om du blir frågad så var ärlig. Var tydlig med sånt som är intressant, eventuella detaljer kan tas vid en intervju t.ex.

Annars så ser du ju ut att ha jobbat med mycket och är mångsidig, så egentligen borde det inte vara något annat än presentation och kontaktnät som behövs åtgärdas.

Det jag skrivit ovan är mina erfarenheter från att, som sagt gå arbetslös från början av november till början på februari. Kortfattat så var väl intresseutvecklingen under november->mitten av december obefintlig från arbetsgivare. Frammåt Jul började jag få respons, men rent allmänt så verkade det vara en hel del osäkerhet i företagen kring jul, och ofta var viktiga personer för rekryteringsprocesser jullediga osv. I januari började jag få komma på 1-2 intervjuer per vecka under första halvan. Den andra halvan hade jag 3-4 per vecka och i februari började jobberbjudanden komma.

Ha tålamod :). Själv gick jag på Soc och engagerade mig faktiskt 8h om dagen i arbetssökandet. Ser jag tillbaks på det så var det väldigt lärorikt, och jag lärde mig hur man pratar, presenterar och ser till att få prata med rätt person, över telefon. Men även tänka på hur jag skulle sälja in mig. Vem är jag, vad kan jag och hur formulerar jag det så att det blir intressant för en viss person eller tjänst? Sen att det inte var någon höjdare att leva på blodpudding och kranvatten kanske inte var det roligaste, men det kanske fick mig ännu mer motiverad.

Övning ger färdighet, och övning tar tid. Ta det lugnt och var absolut inte desperat!

Lycka till!

(ska kanske nämnas att jag sökte inom teknik/industri/produktion med KY-utbildning och relevant erfarenhet sedan tidigare)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Med tanke på att du är intresserad av elektronik, du har inte funderat på att bli kylmekaniker? Var en utbildning jag funderade på ett tag.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Kan inte ladda ner ditt CV, men om du vill kan du skicka det som ett PM till mig, jag bor också i helsingborg & jobbar i regionen som konsult. Kanske kan jag hjälpa dig med ditt cv eller kanske rakt av ett jobb beroende på vad du kan (förutsätter att det är IT som intresserar).

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Inte för att verka onödigt otrevlig nu men ett tips är att alltid använda stor bokstav i början av meningar och använda ett bättre sätt att ladda upp ditt CV. Ett Google Doc exempelvis. Ingen vill vänta 45 sekunder, leta efter små länkar och titta på hemsk reklam.

Formalia även i informella situationer är viktigare än man tror. Har du för vana att skriva "slarvigt" är det lätt hänt att mailkontakt med en eventuell arbetsgivare blir lika dålig. Jag kan garantera att fler hade bemödat sig ge konstruktiva svar i den här tråden om du följt de här råden.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

sitter och kollade gamla trådar man skapat. så kom denna upp och ajg tänkte att jag skall ge er en "update"

det var början av 2012 jag startade tråden, var trött som fan på att sleva burgare och bråka med knarkade som vill stjäla dricka av mig på jobbet.

jag finslipade mitt CV, fick inga jobb FÖRMODLIGEN mest för att jag inte riktigt gick in för det, dvs jag skickade samma cv till alla med ett crappy personligt brev om vad jag ville göra.

dagen det började ändra sig var slutet av juni 2012, lönehelg, lördag.
jag hade precis haft en "rush" (dvs restaurangen fyulls utan förvarning och allt måste gå snabbt) och bredvid mig stog en nyanställd tonårstjej som såg ganska bra ut.
någon gång udner rushen så börjar ett par killar dryga sig emot henne och försöker greppa tag i henne bakom disken varpå jag lungt och sansat ställer mig imellan och ber henne gå iväg en stund. jag lugnar killarna och förklarar att jag vill att dem går ut.

när rushen slutat komemr 2 killar fram till mig medans jag dividerar med min chef eftersom hon ansåg att jag skulle varit mer ödmjuk emot gästerna (jag KAN ha hotat med att pryla upp dem eftersom de var elaka mot min kollega).

de två männen avryter coh börjar prata emd mig och berömmer mig för att jag alltid är trevlig när jag jobbar, alltid ställer upp för mina kollegor och dessutom var jäkligt snabb på golvet. det visade sig att en av killarna var platschef på Logent och han gav mig sitt nummer framför min dåvarande chef.

han var min nya chef måndag eftermiddag.

jag arbetade på Logent ca 8 veckor där jag lade all vikt på att sköta mitt jobb så sanbbt coh felsäkert jag kunde.

slutet av augusti ringde ett företag i helsingborg upp mig och berättade att de fått mitt cv. (eeeeeh.....ja....vilket av alla 400 000 cv jag lämnat ut!?)
vi snackade lite snabbt, jag beslöt mig att gå på en intervju 2 dagar senare när jag ändå skulle ha en semesterdag. jobbet var som 3d-skanner operatör för ett företag som tillverkade tand-proteser (Biomain, senare uppköpta av Hereaus). jag snackade med chefen på Logent och han förstog att jag ville gå vidare till någonting där jag hade utbildning (tidigare utbildad inom CNC). sagt och gjort jag slutade 3 dagar senare och började på Biomain AB.

jag skall inte ljuga, jag hatade arbetsplatsen, arbetskollegorna var en hop med barn som ville vara översittare hela bunten och chefen var inte mycket bättre, hans fika sträckte sig imellan 09:30 -14:00 och vågade inte ta konflikter.
jag mådde sjukt dåligt efter bara 3-4 månader och visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen. jag började missköta mina arbetstider då jag inte riktigt kände orken eller lust att vara på jobb. jag tog mig dit och jag löste mina uppgifter, efter runt 5 månader så vände det och jag började mer och mer bli inne i kretsen av kollegor och vi började komma bra överens. men jag var missnöjd med hur företaget sköttes, alla som jobbade utanför produktion såg ner på de som arbetade där för att "det var ett smutsigt jobb" och chefen kunde bjuda hela företaget på lunch och tårta förutom produktionslinjen...

det var januari 2013 som jag försvo mig en dag, satte mig på bussen och plockade upp en metro och på en av sidorna såg jag att MilDef AB sökte en tekniker, och ajg mindes MYCKET väl att jag sökt jusst detta företaget tidigare mena tt de då inte sökte folk. jag slängde iväg ett cv på nytt, denna gången medf en ordentligt skriven del om mig själv. jag följde upp med ett samtal dagarna efter och blev lovad en intervju redan nästa dag. sedan blev det en intervju till och sedan en 3:e. den 1 mars 2013 började jag på MilDef AB (www.mildef.com) som test and final quality check tekniker.

jag hade mina betyg, 2 rekommendationsbrev ifrån teknikerjobb sedan tidigare och ett CV jag skrev RIKTAT emot just det företaget.
jag var ödmjuk, och förklarade varför jag ville vara hos just dem och visade att jag kände till deras historia inom företaget.

jag sitter med fast tjänst, bra lön och har flera ansvarsområden idag. har vidareutbildat mig inom Linux och kan långt mer om IT än vad jag kunnat tänka mig att jag skulle.

summa kardemumma:

det tar som ni sade tid att få ett jobb, det kan ta lång tid, ibland får man ett jobb för att man råkade klicka i att man kunde arbeta ett lördagspass på en hamburgarrestaurang, eller att man råkade försova sig coh hitta rätt tidning. eller för att man skickade ut en hel bunke med CV och hade turen att någon nappade.

jag skriver fortfarande slarvigt MEN det finns en anledning till att vi har rättstavningskontroll i både word samt outlook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

Jättekul att det äntligen lossnade för dig och att du lyckades ta dig vidare!
Blev lite inspirerad av din text, då jag själv är på ett jobb där jag egentligen inte trivs, men blivit lite för bekväm i vardagen och rutinerna.
Får försöka ta tag i situationen nu!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Gratulerar! Bra jobbat