Hasbro stämmer Asus över namnet Transformer Prime

Permalänk
Medlem

Isåfall kan väl Pink Floyd ta och stämma Hasbro för att den nya transformersfilmen har ett liknande namn som "Dark side of the moon"

Permalänk
Medlem

Visst lite omoget av Hasbro men ärligt talat asus, vafan det är ju självklart att ni kommer bli stämda ifall ni tar ett namn som ett företag har copyright på, rent idiotiskt av er tycker jag.

Men men, fan vad onödigt att folk stämmer p.g.a konstiga anledningar

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

? Självklart får man det, eller vänta jag startar ett företag som heter Apple

Villket var precis det Apple gjorde. Apple fanns nämligen redan och finns kvar. Beatles skivbolag dvs ett inte helt okänt företag speciellt för nån som Jobs som refererat till Beatles. Så Apple började med att stjäla från dag 1 och ja han har sagt att han har snott namnet därifrån.

Sen har Apple stämt Apple, det slutade med en förlikning där Beatles Apple skulle hålla sig till musik och där Jobs Apple inte skulle inkränka på. Vad gjorde han sen med iTunes. In på musikområdet... B-Apple stämde J-Apple för deras inkränktande och förlorade trots att det redan fanns ett domstolsbeslut på att J-Apple inte skulle hålla på musik. Bara i USA.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Tycker faktiskt detta är en av de mindre pinsamma stämningar, då när man hör namnet helt utan tvekan tänker på Transformers..

Ska inte säga nått dumt som '' dom som inte kopplar det är idioter '' men det känns givet, undrade också varför inte ASUS hade blivit stämda pga detta.

Permalänk
Medlem

Om 10 år kommer alla produkter heta saker som 778"#€ och ML-342!=€ för att alla ord redan är upptagna.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Om 10 år kommer alla produkter heta saker som 778"#€ och ML-342!=€ för att alla ord redan är upptagna.

För att Apple har patent på alla namn. Glöm inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Hur fan tror du det skulle se ut om man inte kunde det? Tror jag ska skapa ett operativsystem och kalla det...Hmmm...Windows. Ja, det går nog bra

Väldigt väntad stämning kan man väl lungt säga. Otroligt korkat av asus att välja det namnet och i princip be om en stämmning

Skrivet av biorrith:

För att Apple har patent på alla namn. Glöm inte det.

Ingen patenterar ett namn. Man kan ta patent på det mesta, t ex funktioner, design etc. Dock så tar man inte patent på namn, utan de skyddas av upphovsrättslagen här i Sverige och av Copyright-lagen i USA och många andra länder. Sedan Bernkonventionen måste man heller inte visa att man har copyright, utan det sker per automatik, men många väljer att poängtera ut både Copyright, och även att sätta ett "All Rights Reserved", även om det är samma sak.

EDIT: Det samma gäller film och musik, de skyddas av upphovsrätt, däremot kan t ex en viss inspelningsteknik möjligtvis patenteras

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag inte riktigt förstod är hur det går att hota med säljstop. Det känns inte riktigt verklighetsförankrat att en köpare står och väljer mellan att antingen köpa en transformer leksak/pryl eller att köpa en surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Tycker faktiskt detta är en av de mindre pinsamma stämningar, då när man hör namnet helt utan tvekan tänker på Transformers..

Ska inte säga nått dumt som '' dom som inte kopplar det är idioter '' men det känns givet, undrade också varför inte ASUS hade blivit stämda pga detta.

Jag tycker visserligen det är en onödig stämning för Hasbro förlorar inte pengar på det här, snarare får dom smygreklam. Man kan väl se det på det andra sättet att Asus tar ett redan etablerat namn och på så sätt får lättare att etablera sig men ingen av sidorna tjänar/förlorar faktiska pengar på det här... Det grövsta "straffet" borde vara att dom inte får ha kvar namnet.

Frågan är då om det är just Transformer Prime som är problemet, för Prime kan dom knappast påstå är Hasbros egna och ordet Transformer kan knappast vara copyrightskyddat. Givetvis får man inte starta en serie om robotar som heter Transformers men nog fan får man sälja laptops som kan byta form och kalla dom Transformer?

Det mest chockerande är väl att stämningen kom så jävla sent, jag kopplade samman det redan första gången jag läste "Transformer Prime" men...

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av WoberT:

Det här var inte alls oväntat, har många gånger funderat på när en stämning skulle komma då namnet är förvillande likt Transformers och Optimus Prime. Däremot har jag en liten teori, både Asus och Hasbro har säkert anställda advokater som måste ha något att göra, så det är säkert ett medvetet val från Asus sida. Advokaterna får arbeta för sin lön och de får samtidigt sjukt mycket gratisreklam eftersom det skrivs om stämningar lite överallt. För jag kan inte tänka mig att Asus inte räknade med det här.

Det behöver inte vara så att Hasbro tycker att de inkräktar på deras varumärke eller att advokaterna måste ha något att göra. Äger man ett varumärke måste man vidta åtgärder för att skydda det vare sig man vill eller inte, annars riskerar man att förlora varumärket.
http://en.wikipedia.org/wiki/Genericized_trademark

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Bara hoppas på att det går igenom men bara i USA så kanske dem nån gång förstår hur absurda deras dagliga stämningar mellan företag är.

Permalänk
Medlem

Asiaterna måste lära sig någon gång, de varumärkessnyltar helt klart.

Det var lite billigt av Asus, jag får ju snarare avsmak för produkten på grund av den töntiga namnstölden... De kanske bör få sig en uppfostran i västerländsk etik och moral? Koreanerna är de värsta av dem alla, då antagligen Samsung snart kommer byta namn till iSamsung.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

De kanske bör få sig en uppfostran i västerländsk etik och moral?

Det blir ju säkert mycket bättre. De kanske blir bättre på att subventionera ihjäl fattiga länder och bomba sönder regimer som hindrar "fri" handel. Ja, de har mycket att lära och på kuppen blir vi väl utplånade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Asiaterna måste lära sig någon gång, de varumärkessnyltar helt klart.

Det var lite billigt av Asus, jag får ju snarare avsmak för produkten på grund av den töntiga namnstölden... De kanske bör få sig en uppfostran i västerländsk etik och moral? Koreanerna är de värsta av dem alla, då antagligen Samsung snart kommer byta namn till iSamsung.

Hur kan det vara stöld när det är två vanliga ord i engelskan som använts? "Omvandlare" och "i topp" om man äversätter rakt av. Helt logiskt av ASUS att kalla en surfplatta som kan omvandlas till laptop samt att den har fått Googles epitet "toppkvalificerad enhet" ungefär.

Folk på forumet tror visst att alla tänker på robotar när de hör transformer, men som jag sa i tidigare inlägg, du har en transformator/spänningsomvandlare i din PSU på datorn, ska Hasbro stämma alla tillverkare som Corsair, XFX mfl. för att de har "transformers" i sina produkter?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag antog nog att produkterna var ett samarbete med ägarna av Transformers (tm), verkar ju som Asus har gjort ett nästan osannolikt dumt misstag här?

Permalänk
Medlem

Nu kommer Apple att stämma Hasbro pga att dom var först med att stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tycker det är bra, är för stora likheter imo

Tycker man borde ha sett det innan aja

Precis. Det här är trots allt en av dom vettigare stämningsansökningarna jag har hört talas om den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

För er som fortfarande inte förstår vad transformer och prime betyder, kolla lite uppslagsverk är ni snälla, innan ni fortsätter prata om namnstölder och att det är barnsligt att döpa datorer efter leksaker...

Transformer
http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer

Prime
http://www.thefreedictionary.com/prime

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

klantigt av asus att inte kolla av detta på förhand... just kombot av dessa ord är att gå lite väl långt.

Har pillat lite på polarens prime. Han fick tillgång till den för nån vecka sen genom jobbet.
Webläsaren lider fortfarande av lite för mycket lagg / latency (men bättre än gamla transformer).
känns lite småtrögt medans man scrollar / zoomar på websajter.
dock ska man komma ihåg att det säkerligen kommer släppas uppdateringar som förhoppningsvis snabbar upp webläsarn.
i övrigt var den riktigt trevlig att pilla på.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

För er som fortfarande inte förstår vad transformer och prime betyder, kolla lite uppslagsverk är ni snälla, innan ni fortsätter prata om namnstölder och att det är barnsligt att döpa datorer efter leksaker...

Transformer
http://en.wikipedia.org/wiki/Transformer

Prime
http://www.thefreedictionary.com/prime

Vad menar du? kombination av dess två ord är ett uppenbart ett intrång på Hasbros IP. Att dess två ord faktiskt betyder något och inte är "mobo jumbo" är väll knappast förvånade för varesig dig eller någon annan?

Permalänk
Medlem

Tjo, nu är det ju så att du kan inte varumärkesskydda ord som du inte hittat på själv. Du kan bara hindra andra att använda namnet om ni konkurerar på den marknaden där namnet används... Nästan ALLA tvister av detta slag går aldrig till domstol utan man gör upp ett kontrakt var den nya parten kan använda namnet.

Finns tex 235st (TM) av Transformer - både transformer och prime har ju hasbro också "snott"....

//4bs

Permalänk
Sötast

Skumt att folk påstår sig att inte se någon likhet alls medans det för resten av världen är en självklarhet och det första man tänker på vare sig man gillar transformers eller inte.

Tycker Hasbro gör helt rätt, konstigt att de inte gjort det tidigare. Inget fjantigt allt med att skydda sitt märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Vad menar du? kombination av dess två ord är ett uppenbart ett intrång på Hasbros IP. Att dess två ord faktiskt betyder något och inte är "mobo jumbo" är väll knappast förvånade för varesig dig eller någon annan?

Nej, det är inte ett uppenbart intrång. Hasbro använder inte kombinationen "Transformer Prime" någonstans.

Vilket gör att vi återigen har två olika ord.

1. De kallar sina robotar för Transformers, vilket vore som att kalla dem "Omvandlarna" på svenska, din mobilladdare är en spänningsomvandlare t.ex.

2. Prime används som tillägg på något som är "första klass", "högst upp" osv, i Hasbros fall används det som tilläggsnamn på ledarna för autobots ungefär som att kalla någon för "Högste" Befälhavaren. Optimus Prime, Rodimus Prime m.fl. för oss som läst serien.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Sötast
Skrivet av blackeagle:

Nej, det är inte ett uppenbart intrång. Hasbro använder inte kombinationen "Transformer Prime" någonstans.

Vilket gör att vi återigen har två olika ord.

1. De kallar sina robotar för Transformers, vilket vore som att kalla dem "Omvandlarna" på svenska, din mobilladdare är en spänningsomvandlare t.ex.

2. Prime används som tillägg på något som är "första klass", "högst upp" osv, i Hasbros fall används det som tilläggsnamn på ledarna för autobots ungefär som att kalla någon för "Högste" Befälhavaren. Optimus Prime, Rodimus Prime m.fl. för oss som läst serien.

Fragbite är nog roligare att trolla på för där förstår folket inte när du trollar, här däremot ses det bara som dryghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fragbite är nog roligare att trolla på för där förstår folket inte när du trollar, här däremot ses det bara som dryghet.

För att jag inte har samma åsikter som dig, så kallar du mig för troll, eller vad menar du? Dryg för att jag säger vad jag anser vara sant?

Definiera gärna trolling enligt dig? Jag trodde det var när man försöker provocera fram reaktioner eller medvetet häver ur sig orealistiska saker med flit. Jag har inte gjort någondera. Jag framför mina åsikter med bakgrund av fakta som jag anser är relevanta. Jag sköter mig språkligt och angriper ingen personligen.

Jag anser på fullaste allvar att Hasbro inte har en chans att vinna stämningen.

Hade det varit på svenska hade serien alltså hetat Omvandlarna och figurer som var ledare hade kallats för Högste eller Förste. Om någon sedan döper en laptop till "Omvandlare Ett" så förstår jag inte hur de första i det läget kan stämma de andra.

Jag tror fortfarande att folk inte förstår att man på engelska inte automatiskt tänker robotar när någon säger Transformer och att Prime inte får en att tänka på Optimus, Rodimus och de andra.

Det finns en koppling, men den är för lös för att kunna stämma någon när de som sagt inte använder "Transformer Prime" någonstans som ett begrepp.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nu döpte inte Asus plattan till optimus prime, så hasbro kan fara och flyga. Nära skjuter ingen hare.

För övrigt ironiskt att hasbro vill vara med och leka i sandlådan, hoppas de får sand i ögonen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

För er som fortfarande inte förstår vad transformer och prime betyder, kolla lite uppslagsverk är ni snälla, innan ni fortsätter prata om namnstölder och att det är barnsligt att döpa datorer efter leksaker...

Orden transformer och prime i kombination bildar ett namn, inte en mening. Finns det en uppenbar koppling till ett etablerat varumärke så blir det då ett intrång vare sig den är avsiktlig eller helt oavsiktlig. Men tycker inte även du att det är lika barnsligt att kalla en dator för transformator?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

För att jag inte har samma åsikter som dig, så kallar du mig för troll, eller vad menar du? Dryg för att jag säger vad jag anser vara sant?

Definiera gärna trolling enligt dig? Jag trodde det var när man försöker provocera fram reaktioner eller medvetet häver ur sig orealistiska saker med flit. Jag har inte gjort någondera. Jag framför mina åsikter med bakgrund av fakta som jag anser är relevanta. Jag sköter mig språkligt och angriper ingen personligen.

Jag förstår inte heller vad han menar, jag tycker du pekar på väldigt enkla språkliga saker som gör att "Transformer Prime" är en utmärkt beskrivning av Asus pekplatta/netbook.

Skrivet av blackeagle:

Jag anser på fullaste allvar att Hasbro inte har en chans att vinna stämningen.

Då är du inte riktigt införstådd med hur absurt vårat rättssystem är.
(Vårat som i världens)

Skrivet av blackeagle:

Hade det varit på svenska hade serien alltså hetat Omvandlarna och figurer som var ledare hade kallats för Högste eller Förste. Om någon sedan döper en laptop till "Omvandlare Ett" så förstår jag inte hur de första i det läget kan stämma de andra.

Jag tror fortfarande att folk inte förstår att man på engelska inte automatiskt tänker robotar när någon säger Transformer och att Prime inte får en att tänka på Optimus, Rodimus och de andra.

Det som kanske uppfattas som trollande av dig är om man inte läser resten av tråden och tycker att du förklarar självklarheter och att ingen är så korkad att det här ska behöva förklaras?

Skrivet av blackeagle:

Det finns en koppling, men den är för lös för att kunna stämma någon när de som sagt inte använder "Transformer Prime" någonstans som ett begrepp.

Ingen koppling är för lös för att kunna stämma någon.

Men med lite sans och balans så borde det vara åt helvete för löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Orden transformer och prime i kombination bildar ett namn, inte en mening. Finns det en uppenbar koppling till ett etablerat varumärke så blir det då ett intrång vare sig den är avsiktlig eller helt oavsiktlig. Men tycker inte även du att det är lika barnsligt att kalla en dator för transformator?

Det enda namn det bildar är namnet på ASUS-produkten.

Barn och deras transformatorsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

jag är inte förvånad. namnet är extremt likt och när jag först hördes tala om Prime gick tankarna direkt till Optimus.

Prime is sig är långsökt att klaga på; Transformer i sig är långsökt att klaga på. när när man kombinerar så blir det uppenbart. hade jag varit ASUS hade jag aldrig valt det namnet till att börja med. det är som att be om klagomål och stämmningar

Optimus är namnet, prime är Optimus titel i form utav att han ledare för autobots.
Sen när modellen heter Transformer och inte s på slutet så känns det bara fel om de skulle bli fällda, de var ju inte de som uppfann ordet prime.
Har varit på sjön och målat med inter prime, lika fel vore det om färgföretaget hade stämt Hasbro för att dom har en karaktär med färg som heter Prime.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]