Permalänk

Fläktlöst?

Hej!
Jag har byggt en HTPC i ett Antec ISK 100 chassi. Den har en extern PSU. I den har jag monterat ett Asus E45M1-I Deluxe som har en inbyggd AMD E-450 Zacate(Dual Core 1,65GHz) processor med integrerad Radeon 6320 grafik. SSD disk(Samsung 830 64Gb, SATA 6Gb) är enda disken och den är monterad under moderkortet i chassit. Kylningen sköts med kylflänsar och heatpipes. Chassit har en 100mm fläkt monterat som kan gå i två fasta hastigheter. Tyvärr tycker jag att även den långsamma hastigheten låter lite för mycket för att jag skall vara nöjd och jag undrar helt enkelt om ni tror att jag kan köra helt fläktlöst? Fläkten sitter ju där för att man skall kunna köra mer kraftfulla och värmealstrande processorer. Jag tänkte testa med att koppla ur fläkten och köra en full hd-film för att "normalstressa" processorn. Vilken temperatur skall jag komma upp i för att det skall anses som dåligt? Har någon något annat förslag som inte innebär byte av chassi?

Tack på förhand,
Niklas

Permalänk

om du tycker att fläkten låter för mkt så kan du byta ut den och det finns ljuddämpnings packet med lite gummistroppar som minskar vibrationerna

Visa signatur

CPU: Inte Core I7-2600 MB: Asus P8Z68-V LX Z68
RAM: 2X Corsair classic DDR3 4GB Pc3-12800 HDD: Seagate Barracuda Green 2TB
Optisk enhet: Samsung DVDRW 22X Black SATA Chassi: Fractal Design Define R3 Ttanium
PSU:Corsair Power supply 750W TX GPU:Sapphire HD6950 1GB PCI-E Lite retail

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara att testa att köra utan fläkt, tempen är inget att bry sig om så länge det fungerar, om du inte tar bort kylaren så kommer datorn att klocka ner, stoppa helt utan att gå sönder om den blir för varm. var inte rädd att testa.
Du kan om du vill även testa att koppla om fläkten, du har ju 5, 7 och 12 V att leka med beroende på hur du kopplar in den

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går att köra utan fläkt men då får du lägga ner lådan på sidan så värmen kommer ut lättare (skiljde för mig runt 7C från stående position till liggande). Kör så själv med exakt samma grejjor.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo