Pensionärer dryger ut ekonomin - Beviset pensionen är förstörd?

Permalänk
Medlem

Pensionärer dryger ut ekonomin - Beviset pensionen är förstörd?

Är inte detta beviset pensionen är förstörd?

Läs även kartläggningen för att förstå inlägget

http://www.pensionen.n.nu/

Och denna artikel

http://www.dn.se/ekonomi/allt-fler-tvungna-dryga-ut-pensionen

I rapporten ”Efter 65 – inte bara pension” analyserar socialdeparte¤mentets experter de äldres ekonomiska situation. Frågan är högaktuell med tanke på att den så kallade bromsen i det nya pensionssystemet slagit till efter den senaste lågkonjunkturen och under flera år sänkt den allmänna pensionen.

"Bromsen" är kontroll bar och ger bara effekt i mindre pension!

Det har stimulerat – eller, om man så vill, tvingat – allt fler pensionärer att arbeta. Rapporten visar att andelen 66-åringar med någon del av inkomsten från arbete ökat från 19 till 36 procent mellan 1997 och 2009. Om egenföretagare räknas in är siffran så hög som 41 procent.

Varför ska fler äldre jobba och samtidigt blockera jobben för unga arbetslösa? Helt idiotiskt? För att inte blockera jobb för alla arbetslösa invandrare?

Kristersson är sedan i fjol ordförande i pensionsgruppen som fem av riksdagens åtta partier står bakom (de fyra borgerliga och Socialdemokraterna). Han tolkar rapporten som att det nya pensionssystemet där den gamla skarpa 65-årsgränsen ersatts av en flexibel pensionsålder från 61 år nu har slagit igenom.

Varför man vill äldre ska jobba är en ursäkt att inte betala ut pension?

– Det är positivt att fler och fler människor kan arbeta. Det är nödvändigt eftersom vi lever två år mer i snitt sedan det nya pensionssystemet genomfördes, säger han.

Detta är skitsnack och propaganda! Dagens stigande arbetslöshet då Einstein? Varför existerar den aldrig parallellt med "vi lever längre"?

Samtidigt visar en annan del av rapporten att ålderspensionärernas ekonomiska standard försämrats i förhållande till den yngre befolkningen sedan 2005. De lägsta nivåerna nåddes 2010 och 2011 – de år när bromsen sänkte de allmänna pensionerna.

Allt verkar gå helt enligt planerna att förstöra pensionen? Varför jobba 30-40-50 år och ändå få så pass lite pension som möjligt?

Kan man inte tolka det som att människor helt enkelt känner sig tvingade att jobba?

– Det är nog så. Vissa gör det av lust. Andra gör det för att de verkligen behöver det. Det är nog för många en blandning däremellan. Arbetsgemenskapen är nog viktig för många. Men ekonomin har absolut betydelse, säger Ulf Kristersson.

[/B]

För ni har ljugit om pensionen hela tiden? Parallellt som pensionärer får mindre ska ni tvinga dom jobba parallellt som vi har skyhög arbetslöshet hos unga, var ligger retoriken?

Han framhåller att en 66-åring i genomsnitt har 96 procent av den inkomst samma individ i snitt hade som 61–63-åring.

– Det visar att den skräckbild som privata pensionsbolag vill ge av att det blir en kraftig försämring av inkomsten direkt efter pensionen helt enkelt inte stämmer. Det är en våldsam överdrift.

Jag har fått reda på att tidigare räknade man ut snittet på ens 15 bästa år. Detta är nu borttaget? Men så mycket annat är ju förstört också?

Inkomsterna för pensionärer är dock ganska blygsamma och kommer ofta från ideella föreningar, trossamfund och bostadsrättsföreningar.

– Det är inte att förakta. Kan man dryga ut sin inkomst med några tusenlappar i månaden så är det bara en fördel, säger Ulf Kristersson.

Om jag lägger ut 1500 i månaden i 30 år drar jag in halv miljon - Det ger mig 2000kr mer i 20 år per år. Nåt att jubla över?

Detta är SKITPENGAR rent sagt när man ser hur regeringen slösar på ANNAT idag! Som att man vill dumpa €100 miljarder till EU?

Att pensionärer måste dryga ut ekonomin bevisar inte det pensionen är förstörd? Här kan du läsa mer om pensionen

http://www.pensionen.n.nu/

Och PPM - Den är bara till att minska pensionen med lögner bortförklaringar och ursäkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Är inte detta beviset pensionen är förstörd?

Nope. Det du skriver är förvirrat rabbel. Däremot har du delvis rätt i att pensionssystemet är och har sedan ATP infördes varit dålig. Systemet bygger alltsedan dess på att den arbetsföra befolkningen betalar för den pensionerade delen. Det är skitdumt så länge du inte kan garantera de olika gruppernas storlek.

Skrivet av Ozeroun:

Läs även kartläggningen för att förstå inlägget

http://www.pensionen.n.nu/

Är det du som gör de där n.nu-sidorna? Du har tidigare postat en länk till http://www.arguments.n.nu/ som var väldigt lik i utformningen. Dessutom kör de där sidorna på exakt samma konstiga diskussionsstil som du, med att kopiera in något citat från någon och skriva en insinuant fråga eller konstaterande under.

Tips: Försök skriva utan att klistra in en massa citat från tidningar eller rapporter eller liknande. Hänvisa till dem i stället. Referera om så behövs. Försök klargöra dina slutsatser bättre. Undvik retoriska frågor eller att insinuera dina slutsatser. Du är svår att förstå.

Skrivet av Ozeroun:

I rapporten ”Efter 65 – inte bara pension” analyserar socialdeparte¤mentets experter de äldres ekonomiska situation. Frågan är högaktuell med tanke på att den så kallade bromsen i det nya pensionssystemet slagit till efter den senaste lågkonjunkturen och under flera år sänkt den allmänna pensionen.

"Bromsen" är kontroll bar och ger bara effekt i mindre pension!

Jo. När den nu arbetsföra befolkningen inte betalar in tillräckligt mycket pengar i sitt allmänna pensionsspar för att det ska täcka den nu pensionerade befolkningens utbetalningar så finns det risk att den automatiska balanseringen slår in. Det beräknas på ett hejdundrande förvirrande sätt, men är ämnad att träffa mer varaktiga underskott.

Självklart är den kontrollerbar. Den går till och med att ta bort helt. Fast då kan pensionssystemet gå i konkurs. Med bromsen betalar systemet ut mindre pengar i stället.

Skrivet av Ozeroun:

Det har stimulerat – eller, om man så vill, tvingat – allt fler pensionärer att arbeta. Rapporten visar att andelen 66-åringar med någon del av inkomsten från arbete ökat från 19 till 36 procent mellan 1997 och 2009. Om egenföretagare räknas in är siffran så hög som 41 procent.

Varför ska fler äldre jobba och samtidigt blockera jobben för unga arbetslösa? Helt idiotiskt? För att inte blockera jobb för alla arbetslösa invandrare?

Troligen blockerar de inga jobb alls. En person i slutet av karriären är i regel inte utbytbar mot en ung arbetslös person. Dessutom gör svensk arbetsrätt att det är ganska attraktivt att ha en äldre person anställd. En 67-åring kan du säga upp med en månads uppsägningstid utan något krav på arbetsbrist eller liknande. En tjugofemåring som är ett kukhuvud kan du inte göra dig av med på samma sätt.

Ekonomi är vidare inte ett nollsummespel.

Skrivet av Ozeroun:

Kristersson är sedan i fjol ordförande i pensionsgruppen som fem av riksdagens åtta partier står bakom (de fyra borgerliga och Socialdemokraterna). Han tolkar rapporten som att det nya pensionssystemet där den gamla skarpa 65-årsgränsen ersatts av en flexibel pensionsålder från 61 år nu har slagit igenom.

Varför man vill äldre ska jobba är en ursäkt att inte betala ut pension?

Jonä. Läs din egen titel. "Pensionärer dryger ut ekonomin". De har gått i pension, får pension utbetald och arbetar vidare.

Skrivet av Ozeroun:

– Det är positivt att fler och fler människor kan arbeta. Det är nödvändigt eftersom vi lever två år mer i snitt sedan det nya pensionssystemet genomfördes, säger han.

Detta är skitsnack och propaganda! Dagens stigande arbetslöshet då Einstein? Varför existerar den aldrig parallellt med "vi lever längre"?

Det här förstår jag inte ens.

Skrivet av Ozeroun:

Samtidigt visar en annan del av rapporten att ålderspensionärernas ekonomiska standard försämrats i förhållande till den yngre befolkningen sedan 2005. De lägsta nivåerna nåddes 2010 och 2011 – de år när bromsen sänkte de allmänna pensionerna.

Allt verkar gå helt enligt planerna att förstöra pensionen? Varför jobba 30-40-50 år och ändå få så pass lite pension som möjligt?

Pensionen var förstörd redan när ATP infördes. Pensionssystemet var underfinansierat redan från början. Bördan lades på framtida generationer.

Skrivet av Ozeroun:

Kan man inte tolka det som att människor helt enkelt känner sig tvingade att jobba?

– Det är nog så. Vissa gör det av lust. Andra gör det för att de verkligen behöver det. Det är nog för många en blandning däremellan. Arbetsgemenskapen är nog viktig för många. Men ekonomin har absolut betydelse, säger Ulf Kristersson.

[/B]

För ni har ljugit om pensionen hela tiden? Parallellt som pensionärer får mindre ska ni tvinga dom jobba parallellt som vi har skyhög arbetslöshet hos unga, var ligger retoriken?

Vem har ljugit? Vad är lögnerna?

Från 1958

Om du har tagit politisk retorik som gospel så får du nog skylla dig själv. Om du ska söka någon sanning får du göra det i vetenskapen. Ekonomer har räknat på det här ända sedan ATP bara var en glimt i ögat hos någon socialdemokratisk politiker.

Skrivet av Ozeroun:

Han framhåller att en 66-åring i genomsnitt har 96 procent av den inkomst samma individ i snitt hade som 61–63-åring.

– Det visar att den skräckbild som privata pensionsbolag vill ge av att det blir en kraftig försämring av inkomsten direkt efter pensionen helt enkelt inte stämmer. Det är en våldsam överdrift.

Jag har fått reda på att tidigare räknade man ut snittet på ens 15 bästa år. Detta är nu borttaget? Men så mycket annat är ju förstört också?

Äh? Polemiserar du i pensionsfrågan utan att veta om att vi reformerade pensionssystemet under 90-talet? Det låter jättedumt. Läs på.

Men vafan. Det står ju till och med på den där förvirrade sidan du länkar till. Jag förstår inte ens vad du säger. Du ville bara konstatera att vi tagit bort en av de mest bisarra sakerna i gamla ATP? Jo, tack. Systemet är inte fullt lika underfinansierat nu.

Skrivet av Ozeroun:

Inkomsterna för pensionärer är dock ganska blygsamma och kommer ofta från ideella föreningar, trossamfund och bostadsrättsföreningar.

– Det är inte att förakta. Kan man dryga ut sin inkomst med några tusenlappar i månaden så är det bara en fördel, säger Ulf Kristersson.[/B]

Om jag lägger ut 1500 i månaden i 30 år drar jag in halv miljon - Det ger mig 2000kr mer i 20 år per år. Nåt att jubla över?

Detta är SKITPENGAR rent sagt när man ser hur regeringen slösar på ANNAT idag! Som att man vill dumpa €100 miljarder till EU?

Att pensionärer måste dryga ut ekonomin bevisar inte det pensionen är förstörd? Här kan du läsa mer om pensionen

http://www.pensionen.n.nu/

Och PPM - Den är bara till att minska pensionen med lögner bortförklaringar och ursäkter?

100 miljarder EUR till EU? Nej. Det vill inte regeringen. Det vore lejonparten av hela det offentliga Sveriges budget, för övrigt.

Sen handlar artikeln om pensionärer som jobbar lite. Alltså att de snarare tjänar 1500 kr mer i månaden, utöver pensionen. Inte att de tjänar pengar som de stoppar i pensionen eller vad du nu syftar på.

Permalänk

Pensionssystemet var en dröm från början och fortsätter att vara en dröm. Många pensionärer idag lever 25 år efter pensionering -alltså ett halvt verksamt arbetsliv! Helt otroligt, hur i all sin dar kan någon tro att det är möjligt! Lägg därtill till alla som överhuvudtaget inte jobbat i hela sitt liv och ändå ska ha pension. Helt sanslöst alltså!

Jag känner några som är i 60 års åldern och som överhuvudtaget inte vågar undersöka hur mycket i pension de ska få - siffrorna går inte att få ihop. Drömmen om pensionen blir en mardröm när inkomsten halveras. Förnekelsen sätter in.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Djonn

Bara för du är dyslektiker och inte kan läsa ren svenska - Regeringen vill fler äldre efter 65 år ska jobba längre

Parallellt har vi skyhög arbetslöshet ungdomsarbetslöshet och arbetslösa invandrare s om inte får jobb

Det man sa för 10-15 år sen är en lögn .Nu är det ju 40-talisterna som jobbar som försörjer de unga arbetslösa och inte tvärt om!

Memento - Varför tror du media kåren tiger hur lite de du känner får?

Pensionen är förstörd och havererad - frågan är var pengarna gått i stället.

Om jag lever till 95 år - Då gnäller man vi har inte råd betala 30 år efter jag gått i pension

Men vi pumpar ju ut miljarder på annat skit idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Djonn

Bara för du är dyslektiker och inte kan läsa ren svenska - Regeringen vill fler äldre efter 65 år ska jobba längre

Parallellt har vi skyhög arbetslöshet ungdomsarbetslöshet och arbetslösa invandrare s om inte får jobb

Det man sa för 10-15 år sen är en lögn .Nu är det ju 40-talisterna som jobbar som försörjer de unga arbetslösa och inte tvärt om!

Memento - Varför tror du media kåren tiger hur lite de du känner får?

Pensionen är förstörd och havererad - frågan är var pengarna gått i stället.

Om jag lever till 95 år - Då gnäller man vi har inte råd betala 30 år efter jag gått i pension

Men vi pumpar ju ut miljarder på annat skit idag?

Haha! Tack för omtanken, kära du, men jag har inga problem med läsförståelsen. Det kan du bl.a. se av att jag klarar av så esoteriska språkliga formgrepp som styckeindelning.

Du blandar samman pensionssystemet med statsbudgeten. Pensionssystemet står för sig självt, sådär vackert ofinansierat. Pengarna har inte gått någonstans. Pengarna har aldrig existerat. Staten har gett folk rätt till pension utan att vara säker på att pengarna kommer att finnas i framtiden. Det är inte konstigare än så. Systemet var korkat ab initio. Sedan har det gjorts förändringar för att det ska vara finansiellt hållbart. Så nu finns risken att det blir pensionsbroms när de senare generationerna ska ha ut sina pengar. Det finns dock inte så mycket alternativ. Minska utbetalningarna, låt systemet sakta gå i konkurs eller lägg ännu mer sten på börda och öka avgiftsuttaget. Där har du alternativen.

Jag tycker knappast att någon inom media tiger. Debatt- och ledarsidorna tar upp pensionssystemet lite då och då. Ibland är det vänstern som vill ta bort pensionsbromsen och återgå till det gamla ATP-systemet, ibland är det högern som vill riva upp hela systemet och ibland är det bara allmänt gnäll. Det är som det alltid är.

Men alltså. Om vi återgår till ditt ursprungliga inlägg så talade du om det där med ungdomsarbetslösheten. Då kontrar jag med att de troligen inte är utbytbara, att 67-åringar är attraktiva för att de saknar anställningsskydd och att ekonomin inte är ett nollsummespel med ett begränsat antal jobb. Då återgår du till det du ursprungligen sagt, som om jag inte skulle ha förstått det. Det förstod jag utan problem. Det som jag citerar och skriver att jag inte förstår var det jag inte greppade. För att det var ett väldigt konstigt rabblande från din sida.

Permalänk
Medlem

Var har jag blandat ihop pensionssystemet med statsbudgeten nånstans?

Pengarna har inte gått? Persson stal 250 miljarder - gjorde ändringar så 160 miljarder till försvann - Samt ca 500 miljarder har FÖRVALTNINGSFÖRETAG spelat bort på börsen

Det finns 2 alternativ -

1) Antagligen fortsätter man ljuga om "lever friskare" och äldre ska jobba längre som ursäkt att inte betala ut pension som inte finns och blockera jobben för unga och invandrare som är arbetslösa

2) Eller så slutar vi ljuga om "lever friskare" och höjd pensionsålder, säger sanningen var 1000 miljarder tagit vägen och har en "normal" pension så unga och invandrare som är arbetslösa kan ta över

3) Sverige har inte alternativen både ALLA äldre och unga och invandrare ska kunna få jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Var har jag blandat ihop pensionssystemet med statsbudgeten nånstans?

Där du talar om att vi spenderar pengar på annat. Hundra miljarder EUR till EU, bland annat. Det är något som skulle bestridas ur den generella statsbudgeten. Ja, det skulle inte gå, men det är där det skulle komma från.

Skrivet av Ozeroun:

Pengarna har inte gått? Persson stal 250 miljarder - gjorde ändringar så 160 miljarder till försvann - Samt ca 500 miljarder har FÖRVALTNINGSFÖRETAG spelat bort på börsen

Jaha. Det är de överföringarna du talar om. Ansvaret för förtids- och efterlevandepension flyttades över från AP-systemet till staten. I och med detta överfördes de medel som ansågs vara hänförliga till dessa.

Om förvaltningsföretagen gör ett dåligt jobb så går det att byta förvaltare. Nu låter det som att jag är för det nuvarande systemet. Det är jag inte. Men att fonder går ner är sådant som händer.

Skrivet av Ozeroun:

Det finns 2 alternativ -

1) Antagligen fortsätter man ljuga om "lever friskare" och äldre ska jobba längre som ursäkt att inte betala ut pension som inte finns och blockera jobben för unga och invandrare som är arbetslösa

2) Eller så slutar vi ljuga om "lever friskare" och höjd pensionsålder, säger sanningen var 1000 miljarder tagit vägen och har en "normal" pension så unga och invandrare som är arbetslösa kan ta över

3) Sverige har inte alternativen både ALLA äldre och unga och invandrare ska kunna få jobb!

Ja, alltså, ålder är inte lika stort aber som det var tidigare. Vi är friskare och vi kan jobba längre än tidigare. Pensionen betalas vidare ut när du begär det, förutsatt att du uppnått åtminstone 61 års ålder. Att du arbetar är inte ett hinder för att pensionen börjar betalas ut. För de med en hög pension är det till och med förmånligt att påbörja utbetalningarna tidigt, så att de inte drabbas alltför mycket av progressiviteten i skattesystemet.

Ytterligare tror jag fortfarande inte att 40-talister med en karriär på 40+ år kan bytas ut mot långtidsarbetslösa 80-talister. Inte med tanke på våra höga ingångslöner och bisarra anställningsskydd. Eller det andra jag skrivit ovan. Som du inte bemött.

Och vadå säga sanningen? Vad som hänt med de här medlen är ingen hemlighet. Det låter på dig som att det vore någon konspiration. Informationen finns där ute. Både i form av förhållandevis tråkiga statliga utredningar och i form av konspiratoriska webbsidor.

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Sverige har inte alternativen både ALLA äldre och unga och invandrare ska kunna få jobb!

Förklara detta utfördligt tack.
Jag vill veta på vilket sätt vår arbetsmarknad kan ses som ett nollsummespel, där det inte tillkommer nya varor och tjänster allteftersom dessa blir billigare.
Historien är full av luditer som är klagat på att teknik och annat tar deras jobb, men fast vi idag har moderniteter som mjölkmaskiner och dylikt, så överlever befolkningen detta med utan större problem. Och istället för att en stor del av befolkningen mjölkar kossor m.m, så gör de annat som att t.ex. utveckla datorprogram.

Gå bara ut på stan och ställ dig frågan, är precis allt gjort som borde göras? Och finns det något mer som någon skulle vilja ha gjort? Ta t.ex sjukvården/äldreomsorg/skola, är dessa idag så extremt överbemannade med personal så att fler anställda bara skulle skapa trängsel på arbetsplasten?
Eller är det snarare det motsatta och det handlar om att staten måste spara?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Höj pensions åldern till över 70!

Vi kan inte ha en pensions ålder som sattes för 100 år sen där medellivslängden var kortare än pensions åldern.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Ozeroun gör en höna av en fjäder och tramsar sig lite?

Håller med Kazen.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Skrivet av Kazen:

Höj pensions åldern till över 70!

Vi kan inte ha en pensions ålder som sattes för 100 år sen där medellivslängden var kortare än pensions åldern.

Skrivet av BorN:

Är det bara jag som tycker att Ozeroun gör en höna av en fjäder och tramsar sig lite?

Håller med Kazen.

Ja visst skulle man kunna höja den , men det beror ju på vilken typ av arbete man har också, vissa jobb är väldigt slitsamma för kroppen, än idag tyvärr.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Ja visst skulle man kunna höja den , men det beror ju på vilken typ av arbete man har också, vissa jobb är väldigt slitsamma för kroppen, än idag tyvärr.

Det är få snickare som kan fortsätta att vara snickare hela livet ut t.ex. Men det ska ju självklart kunna vara så att det inte är en fast pensionsålder för alla arbetsområden. Kontorsjobb skulle många klara längre än till 65(så länge man har skallen kvar) och så vidare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Är det inte så att folk vill jobba längre än 65 också? känner inte många som säger att det ska bli skönt att gå i pension?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Varför ska fler äldre jobba och samtidigt blockera jobben för unga arbetslösa? Helt idiotiskt? För att inte blockera jobb för alla arbetslösa invandrare?

Hur resonerar egentligen folk som argumenterar såhär? Vad är egentligen maxgränsen för hur många jobb det kan finnas i Sverige, och vad är det som bestämmer denna? Hur kommer det sig att länder med mycket större befolkning inte nödvändigtvis har långt högre arbetslöshet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zwelegacy:

Ja visst skulle man kunna höja den , men det beror ju på vilken typ av arbete man har också, vissa jobb är väldigt slitsamma för kroppen, än idag tyvärr.

Tur att slavarbete är förbjudet och att man kan byta jobb då.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Systemet bygger alltsedan dess på att den arbetsföra befolkningen betalar för den pensionerade delen. Det är skitdumt så länge du inte kan garantera de olika gruppernas storlek.

Det var inte skitdumt för politikerna som mutade de då röstberättigade med en ännu inte född generations svett och slit. De lever nu gott på sina politikerpensioner.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Hur resonerar egentligen folk som argumenterar såhär? Vad är egentligen maxgränsen för hur många jobb det kan finnas i Sverige, och vad är det som bestämmer denna? Hur kommer det sig att länder med mycket större befolkning inte nödvändigtvis har långt högre arbetslöshet?

Min farsa är 49a, dvs sista kullen - Fråga dig själv, ska min farsa jobba 4 år längre och blockera jobb för dig?

Finns det överflöd av jobb så ALLA i arbetsför ålder kan få jobb? NEJ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Ja visst skulle man kunna höja den , men det beror ju på vilken typ av arbete man har också, vissa jobb är väldigt slitsamma för kroppen, än idag tyvärr.

Ni fattar inte att höja pensionsåldern är en ursäkt att INTE betala ut en pension

Säg du är 60 år och får kicken men ska jobba till 70 år, då blir din pension ännu mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av BorN:

Är det bara jag som tycker att Ozeroun gör en höna av en fjäder och tramsar sig lite?

Håller med Kazen.

Svårt besvara fakta? Vill du ha siffror på arbetslösa och äldre efter 65 som jobbar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Min farsa är 49a, dvs sista kullen - Fråga dig själv, ska min farsa jobba 4 år längre och blockera jobb för dig?

Fast det där är väl mest ett problem om man nödvändigtvis måste överta just sin fars plats. Varför inte göra något annat (eller i alla fall på någon annat ställe)? Och som sagt verkar ju många länder med betydligt större befolkning lyckas anställa ungefär lika stor andel av dem som vi av vår; kan man inte anta att antalet "möjliga jobb" främst är en funktion av folkmängden (kanske till och med av arbetsför folkmängd)?

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Min farsa är 49a, dvs sista kullen - Fråga dig själv, ska min farsa jobba 4 år längre och blockera jobb för dig?

Ni som tror att arbetsmarknaden är ett nollsummespel, hur förklarar ni att nya tjänster tillkommer och försvinner? Ta t.ex. hushållsnära tjänster eller varför inte bilreparation, där folk i och med bättre välfärd lämnar in sin bil för struntsaker som att byta bromsar.

Skrivet av Ozeroun:

Finns det överflöd av jobb så ALLA i arbetsför ålder kan få jobb? NEJ!

Vad är din definition på jobb? Min är ett arbete där man utför något emot betalning, finns det något som du skulle vilja ha gjort och betala för?
För mig så finns det en fruktansvärt mycket arbete, problemet är bara att en valp med tummen mitt i handen direkt ifrån gymnasiet ofta kostar runt 700kr/h exkl moms, vilket innebär att jag hellre offrar fritid eller skiter i att utföra arbetet, vilket i vissa fall innebär bristande service.

Problemet i sverige är knappast att allt som någon skulle vilja ha utfört redan är utfört, som jag tidigare nämnde. Skulle fallet vara sådant, ja då kan man prata om brist på arbete. Ett problem med detta påstående är dock att folk inte är medvetna om vilka tjänster och produkter som de skulle vilja ha, där många har tjänat stora pengar på att komma på nya behov. Alltså gjort saker som ingen i sin vilda fantasi skulle kunde tänka sig att den skulle vilja betala för, före den fick se saken.

*edit* Att vi inte har brist på arbete, men hög arbetslöshet beror såklart på att arbetslösa inte får acceptera vilka villkor som helst, vilket i o.f.s. är bra. Men jag tycker det är helt fel att prata om nollsummespel där det bara finns ett visst antal arbete, även om vi inte har "riktigt marknadsekonomi".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vadå min "definition"?

Man tror att sänker vi momsen får fler jobb?

http://www.dn.se/debatt/hojd-moms-och-sankt-skatt-kan-mildra-...

Under samma tid som tv-apparaterna blivit större, plattare och billigare, har vi fått problem med låg sysselsättning och hög arbetslöshet för ungdomar, utlandsfödda och för många med arbetsskador eller mindre hälsoproblem. Jämfört med att köpa varor som masstillverkats utomlands, har det blivit avsevärt dyrare att anställa människor. Samtidigt upplever många delar av den offentliga sektorn resursbrist.

Vi pratar om 100.000 arbetslösa hos unga och invandrare

http://www.dn.se/ekonomi/alla-maste-jobba-allt-langre-for-sam...

För att klara av att ge framtidens pensionärer en hygglig allmän pension krävs mer av sammanlagd arbetstid under en livstid. Men verkligheten ser annorlunda ut. Vi kommer senare ut i arbetslivet, går i pension i stort sett vid samma ålder som de som slutade sitt arbetsliv för 25 år sedan, samtidigt som vi lever längre än tidigare generationer.

Sverige är inte den position man kan tro att äldre ska jobba längre och 100.000 unga och invandrare ska få jobb också Det fungerar inte!

Det är därför det nya pensionssystemet är riggat så att det ska uppmuntra löntagarna att arbeta längre. Varje år man arbetar efter fyllda 65 ger också rejäl utdelning.

Ja pensionssystemet är riggat så man ska jobba längre... men kommer man få mer?

En löntagare född 1967 måste till exempel arbeta till 67 år och 6 månaders ålder, 2,5 år längre än den som föddes 1930. Skälet är att medel¤livslängden ökar i Sverige. Pensionen ska alltså räcka till fler år. Det är till och med så att om löntagaren väljer att arbeta till 67 år och 6 månader kommer han eller hon ändå att ha drygt ett år och sex månader längre pensionärsliv än den som föddes 1930 och gick i pension redan vid 65. Den som är född 1967 har bortåt 4 års längre förväntad livstid än den som föddes 1930.

Detta är propaganda! För varför existerar ALDRIG

http://www.dn.se/debatt/hojd-moms-och-sankt-skatt-kan-mildra-...

Under samma tid som tv-apparaterna blivit större, plattare och billigare, har vi fått problem med låg sysselsättning och hög arbetslöshet för ungdomar, utlandsfödda och för många med arbetsskador eller mindre hälsoproblem. Jämfört med att köpa varor som masstillverkats utomlands, har det blivit avsevärt dyrare att anställa människor. Samtidigt upplever många delar av den offentliga sektorn resursbrist.

Dessa 100.000 arbetslösa invandrare som inte får jobb om fler äldre ska jobba längre pga "lever längre?

BULLSHIT!

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Vadå min "definition"?

Ja ett ledigt arbete vad är det? Måste detta vara ett jobb som någon tidigare har haft och gått i pension? Dina argument bygger just på detta. Och tar inte hänsyn till att nya jobb skapas, förutom de jag har nämnt så alla restauranger. Folk går allt mer och äter ute nu än för, behovet att få något arbete utfört är enormt.

Skrivet av Ozeroun:

Man tror att sänker vi momsen får fler jobb?

Ja momsfrågan är komplicerad, man kan göra förhastade slutsatser av dennas påverkan genom att diskutera hur den ska höjas eller sänkas. Jag själv inser min inkompetens inom ämnet och låter nationalekonomer avgöra vad som är bäst och hur samhället påverkas.

Skrivet av Ozeroun:

Vi pratar om 100.000 arbetslösa hos unga och invandrare

Ja och det är ett stort problem. Jag tror inte så mycket på iden att vi är så mycket större och bättre än alla andra utan att vi får konkurrera på lika villkor. Säljer någon en viss tv för 2000kr, så är det svårt att sälja exakt samma tv för 6000kr. Vi får då anpassa vårt pris därefter eller ge andra fördelar som uppväger detta.

Skrivet av Ozeroun:

Sverige är inte den position man kan tro att äldre ska jobba längre och 100.000 unga och invandrare ska få jobb också Det fungerar inte!

Vi lever ej i ett nollsummespel, upprepning av påståendet gör det inte till sanning.
Om du tror att vi lever i en nollsummespel, så förklara detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Tur att slavarbete är förbjudet och att man kan byta jobb då.

Alla har inte möjlighet att byta jobb till något mindre slitsamt.

Ozeroun: Hur fan kan du klaga på att bud_bundy har dyslexi när du själv skriver som en jävla käpphäst. Jag är ingen grammatisk expert men mina ögon blöder när jag försöker tyda dina förvirrade meningar.

Fast din förvirrade meningsuppbyggnad passar iofs sig bra med dina förvirrade ideer.

Så god jul till dig.

Över och ut.

Permalänk
Avstängd

Jag stör mig stenhårt på att man alltid ska klumpa ihop arbetslösa i en grupp. En bilmekaniker kan inte ta en kärnfysikers plats och jag tror åt andra hållet inte heller är så jävla lyckat.

[QUOTE="Something";11754021]Alla har inte möjlighet att byta jobb till något mindre slitsamt. [/QUOTE]

Att det är svårare för vissa är klart men att det inte skulle finnas någon möjlighet tvivlar jag på.

Iaf så behöver synen på "pensionärsfolk" som en belastning ändras. Många har väldigt stor erfarenhet som företag har nytta av. Staten borde gå in och sänka skatten och göra det lättare för företag att anställa folk på deltid.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";11754021]Alla har inte möjlighet att byta jobb till något mindre slitsamt.

Ozeroun: Hur fan kan du klaga på att bud_bundy har dyslexi när du själv skriver som en jävla käpphäst. Jag är ingen grammatisk expert men mina ögon blöder när jag försöker tyda dina förvirrade meningar.

Fast din förvirrade meningsuppbyggnad passar iofs sig bra med dina förvirrade ideer.

Så god jul till dig.

Över och ut.[/QUOTE]

Var skriver jag fel nånstans? Du förstör tråden för du tar åt dig. Antagligen att jag nämner 100.000 arbetslösa invandrare va?

Permalänk
Medlem

Så här sa man för 10 år sen - Och märkligt bara jag levererar fakta va?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/moderaterna-vill-ha-tva-mil...

- 40-talisterna går i pension och det föds för få barn. Jag tror att vi behöver två miljoner nya invandrare de närmaste 15 åren, säger Göran Lindblad till SvD.

10 år senare har vi fakta

http://mobil.svt.se/2.22577/1.1962597/nya_jobb_kan_utebli_tro...

De närmaste årens stora pensionsavgångar behöver inte innebära fler arbetstillfällen för unga. Risken är att många anställningstillfällen försvinner, bedömer ekonomer.

Den stora 40-talistgenerationen går i pension de närmaste åren. Rekordmånga svenskar fyller 65 år. Jämfört med för några år sedan handlar det om mer än 30.000 fler per år som uppnår pensionsåldern.

Visserligen kommer säkert en del att välja att jobba vidare efter 65, men när de till slut går i pension är det inte säkert att det innebär ett uppsving på arbetsmarknaden, menar Svenskt Näringsliv som företräder 60.000 företag på arbetsmarknaden

Varför ska fler äldre jobba och blockera jobb när många jobb försvinner?

http://www.dn.se/debatt/vi-har-inte-rad-att-inte-hitta-jobb-t...

På Arbetsförmedlingen finns i dag 218.000 inskrivna med utländsk bakgrund.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/utanforskapet-skulle-minska-...

Mer än var tredje registrerad arbetslös på Arbetsförmedlingen är utrikesfödd. Andelen har ökat dramatiskt. Från 22 procent för sex år sedan till dagens 35. Det visar siffror DN tagit fram med hjälp av Arbetsförmedlingen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/utanforskapet-skulle-minska-...

-Det är så stora problem med flyktingmottagandet i dag. Det tar sju till tio år innan man är självförsörjande och vi har en stark koncentration till ett antal bostadsområden. Vi vill sprida flyktingarna över hela landet. Vi kallar det för ”Lex Vellinge”, ett tvång på att alla kommuner ska ta emot flyktingar, säger Anders Lago (S), kommunalråd i Södertälje

http://www.svd.se/naringsliv/varannan-ung-raknar-inte-med-ett...

Ungdomsarbetslösheten är fortfarande hög. I mars var den 27 procent enligt Statistiska centralbyrån. Och kravet för att få ett jobb är ofta meriter från tidigare anställningar. Nio av tio ungdomar i åldern 16–25 år, uppger i en ny undersökning från Novus att bristen på arbetslivserfarenhet är det främsta hindret för att få jobb

Dessa 2 grupper är alltså flera 100.000 som ALDRIG existerar när man vill tvinga flera äldre som har jobb jobba längre?

Ni får en chans till att besvara med presenterad fakta

http://www.dn.se/ekonomi/pensionsskolan/generationerna-som-fo...

Är du född 1955? Grattis, då behöver du bara jobba tills du är 66 år och 11 månader gammal. Är du född 1985, ja då behöver du jobba tills du är 68 år och 2 månader gammal. Åtminstone om du vill ha samma pension som en 30-talist.

DN har skrivit flera artiklar med propagandan vi lever längre vi måste jobba längre

Men varför existerar då inte 100.000 unga och invandrare som är arbetslösa? Det finns ingen RETORIK att mina föräldrar ska jobba 4 år längre och BLOCKERA jobben för unga och invandrare som är arbetslösa!

Den ENDA retorik som finns är att TVINGA mina föräldrar jobba 4 år längre som URSÄKT att INTE betala ut pensionen!

Det blir jävla många miljarder på 4 år om man inte betalar ut!

Inte nog med det tar många invandrare 7-10 år att få jobb, även för unga - VARFÖR ska då äldre jobb längre, blockera jobben så det blir SVÅRARE för arbetslösa att komma in som GIVETVIS påverkar din utgång för din pension?

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Så här sa man för 10 år sen - Och märkligt bara jag levererar fakta va?

Skrivet av Ozeroun:

Ni får en chans till att besvara med presenterad fakta

Du letar upp en massa tidningsartiklar som du kritiserar, ditt motargument att du ser arbetsmarknaden som ett nollsummespel.
Jag med flera påstår att arbetsmarknaden inte är ett nollsummespel och förklarar varför, det du gör är att leta upp nya tidningsartiklar och komma med i princip samma argument.

Jag kan också komma med nollsummespel argument. Sveriges befolkning ökar, det är stor bostadsbrist i attraktiva regioner. Jag kan ge en extremt massa artiklar som nämner bostadsbristen och beklaga mig på denna.
Mitt argument för att lösa bostadsbristen kan vara emot invandring, emot barnbidrag vilket kan minska barnafödandet etc. Om folk påpekar att det kanske går att bygga nya bostäder, så ignorerar jag detta och slänger in fler artiklar som visar hur stor bostadsbristen är. Och säger att invandrare, pensionärer eller whatever BLOCKERAR lägenheter för unga.
Ser du något fel?

Om denna analogi ej går att jämföra med arbetsmarknaden, ja tala då om varför arbetsmarknaden är ett nollsummespel?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Var skriver jag fel nånstans? Du förstör tråden för du tar åt dig. Antagligen att jag nämner 100.000 arbetslösa invandrare va?

Haha jag älskar när någon drar invandrarkortet
Varför gör du personpåhopp, håll lite bättre nivå.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Haha jag älskar när någon drar invandrarkortet
Varför gör du personpåhopp, håll lite bättre nivå.

Svider fakta? Var har jag gjort personpåhopp? Varför kan du inte bemöta fakta med fakta?

Det var inte jag som för 10 år sen sa vi behövde invandrare när invandrarna nu är arbetslösa när pensionärerna som skulle bli pensionärer i stället ska jobba längre?

Hoppas du blir nöjd med din pension, samt du pensionssparar 500 kr per månad du hjärntvättats med i 10 år