Vad krävs för att skapa elektronisk musik

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att skapa elektronisk musik

Jag har länge drömt om att skapa musik och gjorde det för ett bra tag sedan med hjälp av eJay programmen men de är kanske lite väl begränsade. Tekniken har i varje fall gått framåt och nu är det dags att tänka på lite mer seriösa hjälpmedel

Det jag just nu vill testa mig på är Melodic Trance och Liquid Drum n' Bass. Gissar att följande krävs:

1. Program - Vilket?
2. USB Keyboard - Vilket?
3. Ljud (samples?) - Vart hittar/köper man detta?

Det är just ljuden jag är mest intresserad över eftersom jag tycker det är det som definierar den enda låten från det andra. Kan iofs tyckas rätt självklart men vissa Trancelåtar har verkligen träffat rätt med blandningen mellan de olika instrumenten och att huvudinstrumentet som kör melodislingan låter så perfekt (inte själva melodin utan just känslan och ljudet).

Sen kan jag tänka mig att det finns massa guider på internet osv beroende på vilket program ni rekommenderar. Kan tillägga att jag inte vill lägga 10k eller något sådant utan vill testa mig fram och se vad jag går för. Om det sedan går bra kanske jag får titta på lite tyngre grejer för nästa punkt på listan är att kunna skapa egna "instrument".

Är datorhögtalare viktigt när man skapar musik eller sitter man med lurar? Kan tycka att man "hör bättre" om man kör lurar än högtalare då ljudet kan få tendens att "smetas ihop" en smula eftersom det studsar runt i rummet. Men lurar är med direkt och det kanske kan tyckas lättare att skilja åt instrumenten och ljuden?

Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag har länge drömt om att skapa musik och gjorde det för ett bra tag sedan med hjälp av eJay programmen men de är kanske lite väl begränsade. Tekniken har i varje fall gått framåt och nu är det dags att tänka på lite mer seriösa hjälpmedel

Det jag just nu vill testa mig på är Melodic Trance och Liquid Drum n' Bass. Gissar att följande krävs:

1. Program - Vilket?
2. USB Keyboard - Vilket?
3. Ljud (samples?) - Vart hittar/köper man detta?

Det är just ljuden jag är mest intresserad över eftersom jag tycker det är det som definierar den enda låten från det andra. Kan iofs tyckas rätt självklart men vissa Trancelåtar har verkligen träffat rätt med blandningen mellan de olika instrumenten och att huvudinstrumentet som kör melodislingan låter så perfekt (inte själva melodin utan just känslan och ljudet).

Sen kan jag tänka mig att det finns massa guider på internet osv beroende på vilket program ni rekommenderar. Kan tillägga att jag inte vill lägga 10k eller något sådant utan vill testa mig fram och se vad jag går för. Om det sedan går bra kanske jag får titta på lite tyngre grejer för nästa punkt på listan är att kunna skapa egna "instrument".

Är datorhögtalare viktigt när man skapar musik eller sitter man med lurar? Kan tycka att man "hör bättre" om man kör lurar än högtalare då ljudet kan få tendens att "smetas ihop" en smula eftersom det studsar runt i rummet. Men lurar är med direkt och det kanske kan tyckas lättare att skilja åt instrumenten och ljuden?

Tacksam för all hjälp.

Jag måste be om ursäkt på förhand, men jag är ett metalhead...

Du kan spela in i princip vilka ljud som helst och klippa ihop dessa i t.ex. window movie maker och lägga in lite trevliga bilder.

Sen spelar du om samma ljud om och om igen i 12 minuter så har du gjort en hit.

Tänk att man kan bli musiker utan att spela ett instrument...

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag måste be om ursäkt på förhand, men jag är ett metalhead...

Du kan spela in i princip vilka ljud som helst och klippa ihop dessa i t.ex. window movie maker och lägga in lite trevliga bilder.

Sen spelar du om samma ljud om och om igen i 12 minuter så har du gjort en hit.

Tänk att man kan bli musiker utan att spela ett instrument...

Tråkigt inlägg...nästa?

Trodde faktiskt jag skulle kunna få ett seriöst svar här, metalhead eller ej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag måste be om ursäkt på förhand, men jag är ett metalhead...

Du kan spela in i princip vilka ljud som helst och klippa ihop dessa i t.ex. window movie maker och lägga in lite trevliga bilder.

Sen spelar du om samma ljud om och om igen i 12 minuter så har du gjort en hit.

Tänk att man kan bli musiker utan att spela ett instrument...

Datorn är ett instrument.

Skrivet av Mocka:

Tråkigt inlägg...nästa?

Trodde faktiskt jag skulle kunna få ett seriöst svar här, metalhead eller ej.

Prova FL Studio! Det är nog den enklaste musikproduktionsprogrammet att använda. Och till dina ljud, eftersom du mest ska göra elektronisk musik så behöver du inga samples utan några vstplugins hade nog gjort susen! USB Keayboard är inte så viktigt, köp en som du tycker om helt enkelt. Det viktiga är din talang och dina plugins!

Läs mer här - http://howtomakeelectronicmusic.com/

När det kommer till högtalare tycker jag definitivt att du bör köra på ett par aktiva studiomonitorer. Ljudbilden är enormt mycket bättre än vadsomhelst Logitech har pumpat ut i marknaden och dom behöver inte vara så dyra heller. Kolla upp begagnat! Jag hade ett par studiomonitorer för 1500 spänn som fick grannarna att klaga över 30m bort.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag måste be om ursäkt på förhand, men jag är ett metalhead...

Du kan spela in i princip vilka ljud som helst och klippa ihop dessa i t.ex. window movie maker och lägga in lite trevliga bilder.

Sen spelar du om samma ljud om och om igen i 12 minuter så har du gjort en hit.

Tänk att man kan bli musiker utan att spela ett instrument...

Ja men vad bra, då ser jag fram imot ditt nästa släpp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har länge drömt om att skapa musik och gjorde det för ett bra tag sedan med hjälp av eJay programmen men de är kanske lite väl begränsade. Tekniken har i varje fall gått framåt och nu är det dags att tänka på lite mer seriösa hjälpmedel

Det jag just nu vill testa mig på är Melodic Trance och Liquid Drum n' Bass. Gissar att följande krävs:

1. Program - Vilket?
2. USB Keyboard - Vilket?
3. Ljud (samples?) - Vart hittar/köper man detta?

Det är just ljuden jag är mest intresserad över eftersom jag tycker det är det som definierar den enda låten från det andra. Kan iofs tyckas rätt självklart men vissa Trancelåtar har verkligen träffat rätt med blandningen mellan de olika instrumenten och att huvudinstrumentet som kör melodislingan låter så perfekt (inte själva melodin utan just känslan och ljudet).

Sen kan jag tänka mig att det finns massa guider på internet osv beroende på vilket program ni rekommenderar. Kan tillägga att jag inte vill lägga 10k eller något sådant utan vill testa mig fram och se vad jag går för. Om det sedan går bra kanske jag får titta på lite tyngre grejer för nästa punkt på listan är att kunna skapa egna "instrument".

Är datorhögtalare viktigt när man skapar musik eller sitter man med lurar? Kan tycka att man "hör bättre" om man kör lurar än högtalare då ljudet kan få tendens att "smetas ihop" en smula eftersom det studsar runt i rummet. Men lurar är med direkt och det kanske kan tyckas lättare att skilja åt instrumenten och ljuden?

Tacksam för all hjälp.

Kan du spela något instrument sedan tidigare? Kan du lite musikteori?
Jag tror att de erfarenheterna kan hjälpa, iallafall om du tänkt skaffa dig ett usb-klaviatur. Annars finns det program som är steget mer avancerat än e-jay där man vrider på olika rattar och grejer och får något halv-vettigt ljud ur. Att få något vettigt och skönt ljud ur det är en helt annan femma och kräver en annan sorts skicklighet.

Det finns dock säkert många många fler här som är betydligt mer insatta än mig.

Lycka till!

(ska även nämna att det aldrig är för sent att börja lära sig spela ett instrument på riktigt heller. Riktigt kul och hälsosamt för själen!)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Kan säga bara att sampels inte är gratis... Dom går på Sjuka summor :S

Permalänk
Medlem

Vad Cloudstone skrev.
Men du behöver inte bry dig om monitorer när du övar i FL, såtillvida du inte kommer över ett billigt par, eller kanske endast en monitor som komplement till vad du annars använder. När du har spenderat fyra timmar om dagen i ett år på din musik och känner dig lite väl tjock för FL och judelurarna så kan du börja söka mer aktivt efter hård utrustning. Såtillvida slantar aldrig är något problem så duger det man har hemma ganska bra. Själv sitter jag på några gameinglurar runt lusentappen, de duger och inget mer.
Keyboards behöver inte vara avancerade. Du kan göra det mesta i datorn. Om du ska arbeta med samples i huvudsak så behöver du knappast med än 50 keys, och i dessa storlekar hittar man ganska billiga keyboards under lusentappen om man har tur. Allt jag själv söker i ett keyboard är bra touch, så att tangenterna både känns rätt och återger det anslag man tänkt sig. Tyvärr har jag själv bara ett skitgammalt trasigt midi-keyboard, som endast duger för klickbas och trumsetssamples. Men man tager vad man för tillfället haver.
Om du tycker det är viktigt med keyboards, gå in i närmsta musikbutik och känn på godiset. Om du hittar något billigt som du tycker om, ta det.

Finns gratis samples lite här och där. En del hobbymusiker är så juste att de t.o.m. laddar upp samples de använt till låtarna när de presenterar sina verk på exempelvis YT. boyinaband.com är något jag kommer på såhär på rak arm, men inte mycket FL där, mig veterligen.
Skönast och i längden bäst tror jag ändå det blir om man skapar sina egna ljud och samples. Själv använder jag mycket milkytracker och reason i dagarna och där blir det mycket till att skapa sina egna ljud eller göra något originellt på annat sätt eller se fånig ut.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv

Som så många nämnt ovan, fruityloops! Annars kan du även prova ableton.

Permalänk
Entusiast

Alla coola kids kör Ableton Live. Det är designat för samplingsbaserad musik. Det kostar dock en stadig summa och det är inga problemet att använda sig av enklare program om man vill. Själv kör jag med Reaper som antagligen är den billigaste DAWen som går att hitta.

När det kommer till MIDI-lvaviatur så beror det väldigt mycket på vad man är ute efter. Klarar du dig med 25 tangenter finns det små grejer från både Alesis och Akaia som kostar strax över 500 kr. Annars finns en del att välja mellan runt 2000 kr. Antingen får du fler tangenter och färre funktioner eller massa roliga knappar men få tangenter. En hyfsad kompromiss för den med liten budget är M-Audios KeyRig 49. Då får du pitchbend och mod-hjul för ca 900 kr. Om man som jag är pianist i grunden blir man deprimerad av tangenterna på billiga klaviaturer. Därför blev det lite dyrare än jag tänkt mig när jag jagade klaviatur men man brukar få vad man betalar för. Vissa tillverkare arbetar med vissa mjukvaruföretag så man kan få massa trevliga extrafunktioner. Kan vara värt att läsa lite om.

Bra samples är dyrt, svindyrt till och med. Finns dock en hel del gratis om man letar lite. Det beror dock på vad man behöver. Helt ok mjukvarusynthar går att hitta gratis men till exempel bra pianoljud är dyrt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag måste be om ursäkt på förhand, men jag är ett metalhead...

Du kan spela in i princip vilka ljud som helst och klippa ihop dessa i t.ex. window movie maker och lägga in lite trevliga bilder.

Sen spelar du om samma ljud om och om igen i 12 minuter så har du gjort en hit.

Tänk att man kan bli musiker utan att spela ett instrument...

Nu bad du visserligen om ursäkt men det räcker inte för att gottgöra det du skrev.

Ja, du kan klippa ihop "i princip vilka ljud som helst" och kalla det för en låt. Likaså kan du plocka plocka upp en gitarr utan att kunna spela på den, slå lite på strängarna, spela in det, och kalla resultatet för en låt.

Inget av de fallen kommer resultera i en hit (även om man kan tvivla med tanke på vilken skit som spelas på radio ibland).

Tror inte att det är svårare att spela fysiska instrument än att skapa elektronisk musik eller tvärtom; i båda fallen är det något man måste lära sig. Jag har spelat gitarr i många år och har på senare tid börjat experimentera med att skapa elektronisk musik och jag kan säga att det är svårt att få till något som låter vettigt. Man ska skapa trumspår, vrida på en massa knappar i mjukvarusyntar, sätta ut noter och försöka få det hela att låta enhetligt. För det mesta låter det som ljudspåret till en stumfilm om clowner. Eller något.

Att det inte skulle krävas talang för att skapa bra elektronisk musik kan inte vara mer fel. Men som sagt, du får gärna försöka överbevisa oss genom att klippa ihop en hit i movie maker...

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

När jag frågade en arbetskamrat och DJ hur lång tid det tar att lära sig den absolut enklaste typen av elektronisk musik, hardstep, så sa han att det krävs ett år för att få fram en professionell produktion i både kvantitet och kvalitet.
Ett år.
Ett fucking år, för att få fram lite dunka dunka som går att ta betalt för utan att skämmas.

"Men metal kräver verkligt hårt arbete för att bli bra"
Ja. Samtidigt så är konkurrensen jämfört dunka disco techno i det mildaste laget. Att bli bäst på techno, di kallert, innebär att man slåss om att nå perfektion med exakt samma sound som tusen övriga hobby-DJs. Att bli bäst på metal innebär att man övar tills nacken kan böjas 180° och därefter har man sitt sound som nästan ingen annan har.

Det är som att jämföra Soviets gamla tanks från 50talet med Singapores humaniorastudenters uteliv. Svårt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Reason 5.0 är vad ts behöver. Ganska hög inlärningströskel men sen går allt som på räls.
Keyboard behövs ej. Finns inbyggda annars kan jag rekommendera någon M-audio modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Cybertrash:

Ja men vad bra, då ser jag fram imot ditt nästa släpp då.

Skrivet av Nutshell:

Nu bad du visserligen om ursäkt men det räcker inte för att gottgöra det du skrev.

Ja, du kan klippa ihop "i princip vilka ljud som helst" och kalla det för en låt. Likaså kan du plocka plocka upp en gitarr utan att kunna spela på den, slå lite på strängarna, spela in det, och kalla resultatet för en låt.

Inget av de fallen kommer resultera i en hit (även om man kan tvivla med tanke på vilken skit som spelas på radio ibland).

Tror inte att det är svårare att spela fysiska instrument än att skapa elektronisk musik eller tvärtom; i båda fallen är det något man måste lära sig. Jag har spelat gitarr i många år och har på senare tid börjat experimentera med att skapa elektronisk musik och jag kan säga att det är svårt att få till något som låter vettigt. Man ska skapa trumspår, vrida på en massa knappar i mjukvarusyntar, sätta ut noter och försöka få det hela att låta enhetligt. För det mesta låter det som ljudspåret till en stumfilm om clowner. Eller något.

Att det inte skulle krävas talang för att skapa bra elektronisk musik kan inte vara mer fel. Men som sagt, du får gärna försöka överbevisa oss genom att klippa ihop en hit i movie maker...

Skrivet av Alakai:

När jag frågade en arbetskamrat och DJ hur lång tid det tar att lära sig den absolut enklaste typen av elektronisk musik, hardstep, så sa han att det krävs ett år för att få fram en professionell produktion i både kvantitet och kvalitet.
Ett år.
Ett fucking år, för att få fram lite dunka dunka som går att ta betalt för utan att skämmas.

"Men metal kräver verkligt hårt arbete för att bli bra"
Ja. Samtidigt så är konkurrensen jämfört dunka disco techno i det mildaste laget. Att bli bäst på techno, di kallert, innebär att man slåss om att nå perfektion med exakt samma sound som tusen övriga hobby-DJs. Att bli bäst på metal innebär att man övar tills nacken kan böjas 180° och därefter har man sitt sound som nästan ingen annan har.

Det är som att jämföra Soviets gamla tanks från 50talet med Singapores humaniorastudenters uteliv. Svårt.

Haha ja, förlåt mig. Jag trodde ni skulle ta det med en större nypa salt än ni gjorde. Nåja, visst, det är säkerligen svårt att bli bäst på "dunka dunka" men det jag menar är att många, bra och mindre bra, kan göra framgång på elektronisk musik relativt fort om man jämför med t.ex. metal. Visst finns undantag, det kommer det alltid att göra, men så ser normen ut. Jag är visserligen ett metalhead, men jag har hört på mycket dubstep m.m. och håller helt med er, det finns VERKLIGEN varierande kunskap bland artisterna, även om det tar emot lite att kalla dem det, men jag antar att jag blir bara mer påhoppad om jag skriver för mycket som ni inte gillar.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Min syster är producent och gör techstyle, hardstyle, drum and bass, trance, ambient, dubstep m.m.
Det är ingen lek eller hobby nivå, det är profisionell nivå med skivkontrakt, stim osv.

Vad jag vet så använder hon mestadels Fruity Loops studio. Ableton har hon använt ibland och Cubase.
Samples har hon nå fruktansvärt, fast vet inte hur mycket hon använder sig av samples dock. Hon gör också många egna samples.
Utrustningsväg har hon 2 st ljudkort. ett M-audio intern med coax anslutningar och ett externt, vet ej märke.
Hon har även riktigt studio mikrofon och ett M-audio midi keyboard.

Jag rekomenderar Fruity Loops. Enkelt att jobba i som nybörjare och amatör. Jag har använt FL studio i ca 6 år och min syster visar mig ständigt funktioner jag inte visste fanns så man kan göra väldigt mycket.

Sedan finns det somsagt plugins du kan köpa vid sidan om och använda i fruityloops.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Du kan också kolla upp denna VST pluginen: http://refx.com/ (Nexus2)

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)