Köpråd: GTX 580 vs HD7950

Permalänk

Köpråd: GTX 580 vs HD7950

Tjenare allihopa och god jul på er!

Nu tänkte jag kolla med er som förmodligen hängt med mer i diskussioner angående nya 7xxx serien och sett fler prestandatester när det gäller nvidias 580.
Vilket kort kommer prestera bäst? Finns det några officiella uppgifter om detta kortet än?
7950 kommer enligt det jag läst ha 3gb minne, vilket låter bra då jag gärna gillar ögongodis såsom AA osv. Dock så lär väl 580's 1.5gb räcka ett tag det med på 1080p upplösning.
Men jag är intresserad av o se om det är lönt och vänta nån månad och köpa ett AMD, (som jag egentligen inte gillar).
Eller slå till i mellandagarna o fixa sig ett Asus 580 DirectCUII?
Enligt uppgifter så ska det rekommenderade priset vara runt 400$ för ett 7950. Men det är väl rykten ännu.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Har inte sett hur HD7950 presterar i test än, men läs på länken så länge om HD7970. Ett HD7950 lär inte vara många % bakom i prestanda om det är som med HD6950 vs HD6970.
Lär komma tester snart dock

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Vänta efter att det kommit ut, sen jämför du pris/prestanda? Sen har 7970 mer minne också (finns ju 3gb 580)

Permalänk

7950 lär prestera bättre (men kanske inte så mycket bättre). Däremot så kan man nog klocka det rejält, om man ser på hur bra 7970 gick att överklocka.

Permalänk

Okej, tack!
Antar att ett 7950 lär ligga runt 4000 kr eller? Men då snackar vi referensmodell och få ex på marknaden, jag är ganska ivrig att få uppdaterat, köpte mig nya delar för några veckor sedan, bara nytt graffe som saknas.. mitt 275 börjar hamna lite efter i BF3's höga inställningar nu! :/

Ingen som har en aning om när ett test av 7950 kan väntas komma?

PS: Någon som säljer mig sitt 580 för hyffsad peng?

Permalänk
Skrivet av Daniel64381:

Okej, tack!
Antar att ett 7950 lär ligga runt 4000 kr eller? Men då snackar vi referensmodell och få ex på marknaden, jag är ganska ivrig att få uppdaterat, köpte mig nya delar för några veckor sedan, bara nytt graffe som saknas.. mitt 275 börjar hamna lite efter i BF3's höga inställningar nu! :/

Ingen som har en aning om när ett test av 7950 kan väntas komma?

PS: Någon som säljer mig sitt 580 för hyffsad peng?

7950 väntas kosta 3,5-4,5k. 7970 väntas kosta 4,5k-5,5k. Båda väntas finnas tillgängliga 9:e Januari.

Permalänk

Om man lyckas få tag i ett referenskort så! Tar väl ett tag innan asus o dom andra kommer igång.
Har chansen o köpa ett Gainward GTX 580 PhysX för 3k nu, men hört att de låter förfärligt mycket o de har redan bytt ägare en gång förut. Känns lite sådär va?

Permalänk
Skrivet av Daniel64381:

Om man lyckas få tag i ett referenskort så! Tar väl ett tag innan asus o dom andra kommer igång.
Har chansen o köpa ett Gainward GTX 580 PhysX för 3k nu, men hört att de låter förfärligt mycket o de har redan bytt ägare en gång förut. Känns lite sådär va?

Personligen så skulle jag aldrig någonsin köpa en datorpryl begagnad.

Permalänk

Näe, jag är väldigt skeptisk mot det också, men priset lät rätt så lockande ändå. Men ditt expertutlåtande får avgöra!
Jag väntar och ser hur det går med 7950 o ser om jag kan få tag på ett tidigt ex. De första korten är väl ändå värda o köpa? Jag vet att andra tillverkare brukar ha bättre kylare o byta ut till komponenter av högre kvalité osv, men det dröjer väl ett bra tag innan de tar fart va?

Jag är så osäker när de finns så många val, beslutsångesten är på topp :/

Permalänk
Medlem

Varför GTX 580 mot 7950? 7950 är en helt annan generation, klart du ska skaffa 7950 istället. Men frågan är egentligen 7950 eller Kepler?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av Daniel64381:

Näe, jag är väldigt skeptisk mot det också, men priset lät rätt så lockande ändå. Men ditt expertutlåtande får avgöra!
Jag väntar och ser hur det går med 7950 o ser om jag kan få tag på ett tidigt ex. De första korten är väl ändå värda o köpa? Jag vet att andra tillverkare brukar ha bättre kylare o byta ut till komponenter av högre kvalité osv, men det dröjer väl ett bra tag innan de tar fart va?

Jag är så osäker när de finns så många val, beslutsångesten är på topp :/

Referenskort brukar det inte vara några direkt fel på i min erfarenhet och nu är designen aningen justerad ifrån tidigare generationer. Större fläkt (vilket innebär lägre varvtal men större kylkapacitet). Jag kommer skaffa ett referenskort så snabbt det finns tillgängligt.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag kommer skaffa ett referenskort så snabbt det finns tillgängligt.

And so will I!
Tack för svar och hjälp med att reda ut min beslutsångest, hoppas få tag i ett!

Permalänk
Skrivet av Daniel64381:

And so will I!
Tack för svar och hjälp med att reda ut min beslutsångest, hoppas få tag i ett!

Jo det får man hoppas, själv kollar jag komplett, inet, dustin osv varje dag ifall dom dyker upp så man kan förhandsboka ett.

Permalänk
Medlem

Du kan i princip räkna med att om 7950 presterar bättre än gtx580 så kommer det också vara dyrare. Iaf tills nvidia lanserar något nytt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Du kan i princip räkna med att om 7950 presterar bättre än gtx580 så kommer det också vara dyrare. Iaf tills nvidia lanserar något nytt.

Ajdå, men det måste ju ändå vara hyffsat billigare än ett 7970, som beräknas hamna på 5000, ett 580 kostar i dagsläget 4000-4400 kr, så det finns ju inte så mycket spelrum där imellan isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel64381:

Ajdå, men det måste ju ändå vara hyffsat billigare än ett 7970, som beräknas hamna på 5000, ett 580 kostar i dagsläget 4000-4400 kr, så det finns ju inte så mycket spelrum där imellan isåfall.

antagligen kostar inte gtx580 4000-4400kr när 7950 släpps.. och 7970 beräknas inte hamna på 5000 i början utan snarare 6000.

Prisspekulationer åt sidan så kan du vara säker på att amd inte tänker sälja grafikkort billigare än de måste när de har en väldigt begränsad tillgång; det är helt enkelt inte så som marknaden funkar.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Det är svårt att svara på din fråga då det inte finns några tester på 7950
men så som det ser ut nu så tror jag att det är mer värt att köpa ett gtx 580 men om jag hade varit du så hade jag väntat och se för säkerhetens skull.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]