Noctua NH-U9B eller Coolermaster hyper 212 plus

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U9B eller Coolermaster hyper 212 plus

Jag tänkte köpa ny cpu kylare och undrar vilken av dessa två som ni skulle rekommendera? Ni som ni har lite erfarenhet eller äger någon av dom. Eller ska man slå på stort med NH-U12B?

Jag har ett fractal design core 3000 chassi och en 2600k. Inte sugen på att det överklocka nu men kanske senare.

Man kanske kan köpa en hyper 212 puls med 2 nya fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Om jag bara får slinka in på ett hörn och rekommandera Noctua NH-D14! Lycka till med bygget.

Visa signatur

Raaaaaaajt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skvic:

Om jag bara får slinka in på ett hörn och rekommandera Noctua NH-D14! Lycka till med bygget.

Jag visste att du skulle gå in hit och rekommendera den, din lilla fanboy!

Alltså, Noctua är en effektivare kylare, och vid extrema överklockningar kommer den att prestera mycket bättre än 212+

Dock så har du märkt att de är ganska dyra, och en 212+ kan mycket väl duga vid "normala" överklockningar. Måste dock varna dig för det ev. ljudet på 212+. Jag personligen tål det inte när fläkten går över 50%, så jag bytte ut den till två Artic Cooling fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skvic:

Om jag bara får slinka in på ett hörn och rekommandera Noctua NH-D14! Lycka till med bygget.

Här är du igen

TS: Om du inte ska klocka så duger väl en 212 fint skulle jag tro.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

212+ EVO (nya modellen) med dubbla Arctic Cooling F12 PWM så har du bra kylning billigt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
+ 2st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539165

För samma pris (drygt 400kr) finns ju HR-02 Macho som har en tyst 140mm-fläkt med ifall du vill ha det lite tystare och kallare. Då är den också lite större.

http://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

212+ EVO (nya modellen) med dubbla Arctic Cooling F12 PWM så har du bra kylning billigt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
+ 2st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539165

För samma pris (drygt 400kr) finns ju HR-02 Macho som har en tyst 140mm-fläkt med ifall du vill ha det lite tystare och kallare. Då är den också lite större.

http://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho

Nja. Det verkar vara lite osäkert. HR 02 verkar inte ha någon bra kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag visste att du skulle gå in hit och rekommendera den, din lilla fanboy!

Alltså, Noctua är en effektivare kylare, och vid extrema överklockningar kommer den att prestera mycket bättre än 212+

Dock så har du märkt att de är ganska dyra, och en 212+ kan mycket väl duga vid "normala" överklockningar. Måste dock varna dig för det ev. ljudet på 212+. Jag personligen tål det inte när fläkten går över 50%, så jag bytte ut den till två Artic Cooling fläktar.

Okej tack. Men om man köper en 212+ och har original fläckten på. Men sen om jag till överklocka så byter man till två bättre fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skvic:

Om jag bara får slinka in på ett hörn och rekommandera Noctua NH-D14! Lycka till med bygget.

Den är lite för stor och onödig för mig. Behöver inte en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem

Kör på en Hyper 212+ du, den räcker till lättare oc (~4ghz), så kör du 2 GT fläktar om du vill högre sen!

Ps, du kan citera flera i samma inlägg;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Cold:

Nja. Det verkar vara lite osäkert. HR 02 verkar inte ha någon bra kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså, vad har du läst för tester? Eller tittade du bara på bilden och tyckte den såg simpel ut?

Då kan jag meddela att den har väldigt hög kvalitet. Många testar har gett den Editor's Choice och Gold Award och liknande för att den i princip är bäst i sin prisklass. Den klår H60 och 620 av vattenlösningarna på överklockade system, och ligger en bra bit bättre till än 212+ i kylning och framförallt hur mycket tystare den är.

Länk till test:
http://www.hardocp.com/article/2011/07/26/thermalright_hr02_macho_cpu_air_cooler_review/1

Däremot är den större, men samtidigt får minnena bättre plats än med 212, eftersom den är stor "bakåt" på kortet och inte åt minnenas håll.

En 212+ EVO duger fint med två fläktar till, men vill du överklocka så skulle jag tagit Machon, utan tvekan. Då får du en tyst fläkt med på en gång (samma som sitter på Silver Arrow, en av topp-kylarna).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jaså, vad har du läst för tester? Eller tittade du bara på bilden och tyckte den såg simpel ut?

Då kan jag meddela att den har väldigt hög kvalitet. Många testar har gett den Editor's Choice och Gold Award och liknande för att den i princip är bäst i sin prisklass. Den klår H60 och 620 av vattenlösningarna på överklockade system, och ligger en bra bit bättre till än 212+ i kylning och framförallt hur mycket tystare den är.

Länk till test:
http://www.hardocp.com/article/2011/07/26/thermalright_hr02_macho_cpu_air_cooler_review/1

Däremot är den större, men samtidigt får minnena bättre plats än med 212, eftersom den är stor "bakåt" på kortet och inte åt minnenas håll.

En 212+ EVO duger fint med två fläktar till, men vill du överklocka så skulle jag tagit Machon, utan tvekan. Då får du en tyst fläkt med på en gång (samma som sitter på Silver Arrow, en av topp-kylarna).

okej får kolla lite på den då den kanske inte är så taskig.

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Kör på en Hyper 212+ du, den räcker till lättare oc (~4ghz), så kör du 2 GT fläktar om du vill högre sen!

Ps, du kan citera flera i samma inlägg;)

Skickades från m.sweclockers.com

jo jag tror det blir så men räcker un 212 plus och 2 nya fläktar till 4.5 ghz?

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Cold:

jo jag tror det blir så men räcker un 212 plus och 2 nya fläktar till 4.5 ghz?

Har nog ändrat mig, hehe. Efter lite undersökningar verkar nog HR-02 Macho vara det som gäller, den kyler bättre än H60, och verkar vara extremt prisvärd. 140mm fläkten borde också göra så ljudnivån hålls nere.

Over´n out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Har nog ändrat mig, hehe. Efter lite undersökningar verkar nog HR-02 Macho vara det som gäller, den kyler bättre än H60, och verkar vara extremt prisvärd. 140mm fläkten borde också göra så ljudnivån hålls nere.

Over´n out

ja men det verkar vara gigantisk och inte så snygg.. men verkar kyla som en GUD!

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice-Cold:

ja men det verkar vara gigantisk och inte så snygg.. men verkar kyla som en GUD!

Ja, för det priset är den väldigt bra, inte långt ifrån kylningen som de stora dubbeltornen har. Hade det funnits i lager när jag skulle köpa senast så hade jag kanske köpt en Macho, man jag tröttnade på att vänta så det blev en Phanteks. (Den är dock gigantisk och dubbelt så dyr X) )

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Byggde med en macho åt en kompis, den är riktigt tyst och kyler betydligt bättre än 212+ som min bror och ett par andra jag byggt till också har. Denna är för övrigt inte speciellt tyst alls. Själv har jag också den lilla noctuan och den är tyst med motstånd, men jag skulle säga att om du får plats med större så kör på det då den inte riktigt lirar i samma liga som tex den stora noctuan eller HR-02 kanske i klass med 212 men då skiljer priset så pass mycket, tock är den ju tystare men iaf...
Mest prisvärda kylaren i klassen är nog endå machon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Byggde med en macho åt en kompis, den är riktigt tyst och kyler betydligt bättre än 212+ som min bror och ett par andra jag byggt till också har. Denna är för övrigt inte speciellt tyst alls. Själv har jag också den lilla noctuan och den är tyst med motstånd, men jag skulle säga att om du får plats med större så kör på det då den inte riktigt lirar i samma liga som tex den stora noctuan eller HR-02 kanske i klass med 212 men då skiljer priset så pass mycket, tock är den ju tystare men iaf...
Mest prisvärda kylaren i klassen är nog endå machon!

Jag är riktigt sugen på hyper 212 evo. För att den är liten och smidig. Men machon är nog bättre och tystare men är väldigt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks