Raid 0 efter Windows 7 installation?

Permalänk
Medlem

Raid 0 efter Windows 7 installation?

Godkväll Sweclockers!

Har precis hämtat min Intel 320 120gb SSD men väntar på en till.
Kommer jag kunna göra en Windows 7 installation på denna disken och sedan sätta i den andra Intel-disken och sedan köra dessa i raid 0?

Mvh!

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OS RAID, chipsetRAID eller PCieRAIDkort?

Hade jag vetat detta hade jag nog inte behövt fråga! Är ny med RAIDande m.m. så du får gärna förklara vad det är för skillnad mellan OS och chipset raid.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Du måste sätta upp en RAID i ditt BIOS innan du kan använda diskarna. Installerar du Windows 7 nu måste du installera om när du sätter i den andra och sätter upp raiden.

Vad jookeer menar är om du ska köra raiden via ditt moderkort, ett internt raid kort (PCIe) eller mjukvaru raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Godkväll Sweclockers!

Har precis hämtat min Intel 320 120gb SSD men väntar på en till.
Kommer jag kunna göra en Windows 7 installation på denna disken och sedan sätta i den andra Intel-disken och sedan köra dessa i raid 0?

Mvh!

Nej.

Edit: Fast vi har ju förståss en workaround som du kan göra när din andra ssd kommer. Klona din ssd med t.ex Acronis true image till en usb-hårddsk, sean konfigurerar du upp ett raid-set i bios/uefi med din andra ssd och klonar sedan tillbaka din ssd till det nya raid-set:et.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net