Fick trasig axel från bildelsbasen.

Permalänk
Medlem

Fick trasig axel från bildelsbasen.

Hej!

Jag beställde en kardanaxel från bildelsbassen men det är bara skrot.
Den kostade 500kr, frakten kostade 100 och postförskottet kostade 140kr.
Finns det något sätt jag kan få tillbaka pengarna för frakten med när jag skickar tillbaka den?
Annars går jag ju back nästan 500kr ändå.
Det känns ju som om jag har blivit lurad eftersom den är helt obrukbar..
Kan jag kräva nånting mer?
Det är ju begagnade saker så jag vet inte om det fungerar på samma sätt som nya.

Tack på förhand /Gidde

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Skrivet av klAAs:

Hej!

Jag beställde en kardanaxel från bildelsbassen men det är bara skrot.
Den kostade 500kr, frakten kostade 100 och postförskottet kostade 140kr.
Finns det något sätt jag kan få tillbaka pengarna för frakten med när jag skickar tillbaka den?
Annars går jag ju back nästan 500kr ändå.
Det känns ju som om jag har blivit lurad eftersom den är helt obrukbar..
Kan jag kräva nånting mer?
Det är ju begagnade saker så jag vet inte om det fungerar på samma sätt som nya.

Tack på förhand /Gidde

Frakten lär du aldrig få tillbaka.
Kollade du noga att det inte stod något om att den var trasig? Eller stod det att den var felfri?
För annars är det väl falskmarknadsföring? Hör med konsumentverket annars, eller vad det heter.. Alla dessa namn..

Visa signatur

These pretzels are making me THIRSTY

Permalänk
Medlem

Postförskott på 140kr? Det om något låter en smula skumt.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte 50kr posten tar för det och lägger på frakten i den summan efter?

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolaren:

Postförskott på 140kr? Det om något låter en smula skumt.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte 50kr posten tar för det och lägger på frakten i den summan efter?

Du har rätt, det är alltid 50kr?

Angående bildelsbasen har jag eller rättare sagt farsan jävligt dåliga erfarenheter från dom..
Har bara varit massa krångel med dom för oss.

En gång ville dom inte skicka delarna vi skulle ha för "vi hade inte betalat", vilket vi givetvis hade gjort.

Permalänk
Medlem

Har du handlat som privatperson av ett företag så gäller konsumentköplagen och har du dessutom handlat på distans så gäller distansavtalslagen. Dessa gäller även för begagnade varor, t.ex. begagnade bilar.

Endligt distansavtalslagen har du två veckors ångerrätt om dom informerat dig på rätt sätt om dina rättigheter. Om dom inte har det så är ångerfristen betydligt längre (du får kolla på konsumentverkets hemsida). M.a.o. kan du använda dig av ångerrätten för att returnera varan och dom ska då återbetala allt du har betalt, inklusive frakten till dig, men du får då stå för returfrakten.

Om varan inte är i det skick som utlovats (dvs, "fel på varan") så kan du enligt konsumentköplagen kräva rättelse eller häva köpet. Om kardanaxeln inte är i det skick som beskrivits så ska du då reklamera den och handlaren ska då stå för alla kostnader, inklusive returfrakten.

Kolla vidare på konsumentverkets hemsida så kan du läsa vad som gäller.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Hur kan en kardan vara trasig utan att se felet?
Okej, drivkorset/knuten kan vara glapp..
Men om dom skickar skrot så är jag glad att jag inte köpte en bakaxel till Dodge eller låda till BMW735iA E32.

Men som sagt så har du rätt att skicka tillbaka skiten inom 14 dagar och få pengar för varan men inte för ToR frakten.. Men payback's a bitch om det råkar hamna på garaget eller fairshoping eller vad skvaller sidan heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Men som sagt så har du rätt att skicka tillbaka skiten inom 14 dagar och få pengar för varan men inte för ToR frakten.. Men payback's a bitch om det råkar hamna på garaget eller fairshoping eller vad skvaller sidan heter.

Suck... Läste du vad jag skrev? Vid ångrat köp gäller följande:

Citat:
  • Köparen ska skicka tillbaka varan till säljaren och köparen ska betala kostnaderna för returfrakten.

  • Säljaren ska betala tillbaka allt köparen har betalat, inklusive fraktkostnader. Återbetalningen ska göras snarast och senast inom 30 dagar från det att köparen ångrat sig.

Källa: Konsumentverkets "Lathund distans- och hemförsäljningslagen" (PDF).

Not: Fetstilsmarkeringarna inom citaten är gjorda av mig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det är inte Bildelsbasen du köper delarna av utan skroten som har dom i lager. Alla skrotar där har garanti på delarna de säljer. Garantin kan variera men får man en trasig del ska skroten ersätta denna med en ny eller betala tillbaka kundens kostnader. Men du måste som sagt kontakta skroten som du handlat av, inte Bildelsbasen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ring upp skroten och förklara problemet, det vore konstigt om det skulle vara problem att byta en defekt reservdel.
(Däremot förekommer nog bedrägeriförsök mot skrotarna, där mindre ärliga personer,
försöker reklamera/skicka tillbaka den trasiga delen man redan bytt ut.)

Har faktiskt själv, bara goda erfarenheter av auktoriserade bilskrotar...

Fo3

PS En kardanaxel som är totalskrot? Vad är problemet? Krokig? DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

2011 postades detta. Tror att det är löst nu.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Det är nog löst, men skit skrotarna finns kvar.
Av tre beställningar har jag fått tre.
Beställ delar från reservdelar.se
Bromsok jag behöver till min quattro går på 700-800 på bil skrotarna, rostiga och skitiga.
Men på reservdelar24.se gick sprillans nya aluminium ok på bara 600kr styck, pilltema har kines ok för 800kr.

Jag lyckades få fel ok tre gånger, två av gångerna var det inte till quattro trots jag ringde dom och sa att det MÅSTE vara quattro... Oken jag fick var till helt fel model, FWD..
Sista var till en passat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB