ska byta cpu kylare för första gången, hur gör man? akut svar!!!!

Permalänk

ska byta cpu kylare för första gången, hur gör man? akut svar!!!!

har en intel 2600k stock kylare, ska byta den till noctua d14, har aldrig hållt på med detta tidigare, hur gör man?

hur tar man bort gamla kylpastan? hur fixar man nya kylpastan?

måste jag ta ut hela moderkortet först? har en fractal design r3...

Permalänk
Avstängd

jag är inte pro så ta det jag säger med en nypa salt om du kan ta loss fläkten utan att lossa MB gör det men det är rekomenderat att ta ut MB men kanske inte nödvändigt ta bort den gamla kypastan(viktigt) genom att gnugga med papper och lite kemisk aceton ellet t-röd 90%+ etanol o sen se till att ytan e ren så rör inte den med fingar. lägg på ny kylpasta en liten klick ca ett riskorn jag smeta ut min med en ihopvikt postit. ytan ska vara milimeter tunn.

Permalänk

jag har fixat allt, men hur får man adapterna att funka?

stoppade in dem, men det kmr fortfarande lika mkt ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naked-Snake:

jag har fixat allt, men hur får man adapterna att funka?

stoppade in dem, men det kmr fortfarande lika mkt ljud?

Använder du y-splitten? Sitter adaptrarna mellan splitten och fläktarna som de ska? (dvs du ska ha två "parallella" adaptrar även när du kör splittern)

Var kopplar du in fläkten? I moderkortet eller i nätagget?

Är du säker på att det är cpu-fläktarna som ger ifrån sig ljudet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Använder du y-splitten? Sitter adaptrarna mellan splitten och fläktarna som de ska? (dvs du ska ha två "parallella" adaptrar även när du kör splittern)

Var kopplar du in fläkten? I moderkortet eller i nätagget?

Är du säker på att det är cpu-fläktarna som ger ifrån sig ljudet?

fläktarna går till varsin adapter, sen går dem in i splittern, sen in i moderkortet 3pin uttag...

eller vänta, har stoppat in splittern in i sysfan 4, helt åt skogen va? haha

den ska väl in i 4pin cpu, men vilken sida av kontakten ska vara ledig? splittern är 3pin...

Permalänk
Medlem

Hur du monterar 3pins på 4pinskontakten tror jag borde ge sig själv, baserat på utformningen på kontakten. Den borde bara gå i på ett sätt såvitt jag minns.

Hmm, vilket moderkort kör du? Det är möjligt att din bräda inte kan ändra hastighet påa 3pinnarsfläktar, och då matas de alltid med fullvarv från moderkortet. Kolla lite i manualen och testa ändra i BIOS eller vad du nu fått med för program för fläktstyrning med moderkortet, så bör du höra om den ändrar varv alls.
Ev kan de gå att dra ner hastigheten på en 3pins fläkt via någon av de andra kontakterna än just cpu-fan. Manualen är återigen ett bra ställe att början.

Iallafall: med enbart low-noise adaptern tycker jag ändå ljudnivån borde bli märkbart lägre, och hyfsat tyst. (varvtalet går från 1200/1300 rpm till 900rpm enligt Noctua själva)

Är du som sagt säker på att det är CPUfläktarna som låter?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hur du monterar 3pins på 4pinskontakten tror jag borde ge sig själv, baserat på utformningen på kontakten. Den borde bara gå i på ett sätt såvitt jag minns.

Hmm, vilket moderkort kör du? Det är möjligt att din bräda inte kan ändra hastighet påa 3pinnarsfläktar, och då matas de alltid med fullvarv från moderkortet. Kolla lite i manualen och testa ändra i BIOS eller vad du nu fått med för program för fläktstyrning med moderkortet, så bör du höra om den ändrar varv alls.
Ev kan de gå att dra ner hastigheten på en 3pins fläkt via någon av de andra kontakterna än just cpu-fan. Manualen är återigen ett bra ställe att början.

Iallafall: med enbart low-noise adaptern tycker jag ändå ljudnivån borde bli märkbart lägre, och hyfsat tyst. (varvtalet går från 1200/1300 rpm till 900rpm enligt Noctua själva)

Är du som sagt säker på att det är CPUfläktarna som låter?

ändrade från sysfan4 till cpufan, det känns som det låter mindre nu. och den snurrar på ca 950 som du säger.

har en msi p67a-g45 (b3)

men fortfarande, fläktarna är inte ljudlösa som alla säger, dem låter ju förfan...

men har överdrivet låga temps, ligger på ca 28idle, har inte gjort stresstest ännu...

Permalänk
Medlem

Har du försökt styra fläktarna alls i BIOS än? (om du får det att funka så behöver du antagligen egentligen inte använda adaptrarna längre)

Fläktarna lär inte vara ljudlösa (folk här är generellt inte speciellt känsliga för sånt) men under 1000rpm så borde volymen börja gå ner mot vettiga nivåer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Har du försökt styra fläktarna alls i BIOS än? (om du får det att funka så behöver du antagligen egentligen inte använda adaptrarna längre)

Fläktarna lär inte vara ljudlösa (folk här är generellt inte speciellt känsliga för sånt) men under 1000rpm så borde volymen börja gå ner mot vettiga nivåer.

asså det finns ngt som heter smart fan target i bios, vad fan är det?

Permalänk
Medlem

det är den du ska in på

det borde stå att du kan ljustera volt och rpm till fläktarna (50 % skulle jag ställt ner det som max hellre låter jag datorn låta än att den överhettar och stänger av sig eller dör helt eller smäller av cpu kylaren (hände på min kusins förra burk am2 sinlge core på 65W) dammig stockkylare som var igång med smartfan i bios

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb