Problem med SSD-disk!?

Permalänk
Medlem

Problem med SSD-disk!?

Jag har en Intel 510 SSD (250GB) i min dator och har nu börjar undra om den är trasig eller så. Det är nämligen så att jag har mitt operativsystem på den disken (Windows 7, 64 bitars) och upptäckt att det tar en väldigt lång tid att starta datorn. Det tar ca 2-3 minuter att starta datorn och vad jag har sätt på Youtube ska det ta närmare 15-20 sekunder att starta. För att utesluta att det inte är operativsystemet som spökar har jag nu ominstallerat datorn med en annan version av Windows 7 men ingen skillnad.
Vad tror ni kan vara fel? Kan det vara inställningar i SSD-disken eller i datorn?

Permalänk
Medlem

Kan vara annan hårdvara i din dator som spökar också.
Om du har en eller flera HDD inkopplade så prova att koppla ur dem och se om det startar snabbare.
I vilket skede tar det längst tid? Är det före eller efter det att Windows börjat ladda?
Och vad har du för hårdvara i övrigt?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kan vara annan hårdvara i din dator som spökar också.
Om du har en eller flera HDD inkopplade så prova att koppla ur dem och se om det startar snabbare.
I vilket skede tar det längst tid? Är det före eller efter det att Windows börjat ladda?
Och vad har du för hårdvara i övrigt?

Datorn är väldigt ny liksom hårdvaran 2 månader och använt bara ett tiotal gånger. Annan hårdvara i datorn är bland annat:
Processor: Intel i7 2600K 3.4
16 GB ram
Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD7-B3 (moderkort).
Grafikkort: GTX 580.

Jag är tyvärr inte hemma nu och kan testa vilka skedden som är långsamma. Men vad jag kan minnas tar det ca 20 sekunder innan det kommer upp någon bild som är då moderkortet. Den bilden ligger då framme kanske typ strax under 30 sekunder. Sedan så blir det svart i ca 10-20. Sedan kommer det upp att Windows håller på att starta, det visas i typ 20 sekunder. Sedan kommer det upp Windows 7 Professional och efter ca 15 sekunder är man inne i datorn.

Permalänk
Avstängd

felsök disken

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

felsök disken

Jag har gjort det och Windows hittar inga fel.

Permalänk

AHCI aktiverat? Strömsparläge eller liknande avaktiverat?

Permalänk
Medlem

Så BIOS post står alltså för ca 1½ minut av din boot, kanske bör felsöka ditt minne med memtest86 och inaktiverata saker på moderkortet som du inte använder, t.ex Marvell chipset med mera (görs från BIOS).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.