Permalänk
Medlem

Årets julklapp, 1996.

http://svtplay.se/v/1370676/oppet_arkiv/arets_julklapp_1996_-...
Vilka flashack man får.

Alltid roligt att se tillbaka vad som var "året julklapp". Vissa år var klart mycket bättre än andra. Som i år, tex.. vad var det nu, en matkasse ? Nja.. inte riktigt det man kanske önskade sig.

Men roligt att tiltta tillbaka, det är det.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Modemtiderna det var tider det

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Modemtiderna det var tider det

Ja, man satt där med sitt US Robotics 33.6 Modem ( tror tom att jag har det kvar, liggandes någonstans hemma här ), och det var rena lotteriet om man blev uppkopplad eller inte. Och när man väl kom ut på nätet, så satt man sen och höll räkningen på minut konstanden, så att inte den sköt i höjden. Så riktigt avslappnad, det var man ju aldrig.

Nä, det var tider det.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Surfa billigare efter kl 6 på fredagar och helger var det va?
Helknasig grej

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Surfa billigare efter kl 6 på fredagar och helger var det va?
Helknasig grej

Javisst. Det var halva priset efter klockan 18 och på helgerna.
Man hade ju inte "råd" att sitta uppe på dagarna, utan man satt och väntade på att klockan skulle bli 18 så man kunde få ner minut taxan med halva priset.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

"Allt fler, så kallade vanliga människor, vill ge sig ut i internetvärlden"

Ahahaha! Jag gillar tillägget "så kallade".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

"Allt fler, så kallade vanliga människor, vill ge sig ut i internetvärlden"

Snacka om att idiotförklara vanligt folk.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Intressant att (ibm?)laptopen saknade toucpad och bara hade sån där kula

Permalänk
Medlem

Vilka härliga tider. Som sagt, minut taxa och slöa modem. Kommer ihåg när vi skaffade ISDN hemma så jag inte skulle sitta och blockera telefonen hela kvällarna, vilken fart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Vilka härliga tider. Som sagt, minut taxa och slöa modem. Kommer ihåg när vi skaffade ISDN hemma så jag inte skulle sitta och blockera telefonen hela kvällarna, vilken fart

För att inte tala om hur otroligt billigt det blev.

Permalänk
Medlem

Det var tider det

Minns vi hade en sparbössa som jag fick betala när jag var på nätet .. efter kl 6 var väl taxan 6kr/tim har jag för mig

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Intressant att (ibm?)laptopen saknade toucpad och bara hade sån där kula

IBM körde länge på bara klittan, och den var ju helt överlägsen en vanlig touchpad.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Det var tider det

Minns vi hade en sparbössa som jag fick betala när jag var på nätet .. efter kl 6 var väl taxan 6kr/tim har jag för mig

Hade själv en burk där jag la i för varje timme som man var ute på nätet. Men den burken hade en dålig egenskap att tömmas på annat än att gå till att betala internetuppkopplingen varje kvartal då telefonräkningen damp ner.

Men den fanns där ändå.

efter kl 6 var väl taxan 6kr/tim har jag för mig.
Man hade ju först en öppningsavgift på 40 öre. Sen vard 08-18, så kostade det 23 öre minuten ( 13.8 kr / timmen ). Och efter klockan 18, så låg taxan på 11,5 öre / minuten ( 6,90 kr timmen ). Så du har så rätt så.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

oj oj oj..de va tider, dyrt som fan va de oxå.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Minns en kompis vars far var lätt datornörd. De hade tillochmed 2 datorer hemma som man kunde spela Red Alert mot varandra på! Min familj var också ganska tidiga med internet och hade det innan den stora massan. Var ju polare hemma och man surfade chattade som man alltid gjorde och låtsades vara äldre än vad man var. Var ju spännande på den tiden att ragga på tjejer i chatter!

)6 då var jag 10. har för mig att jag hade internet något tidigare än så men det kanske jag inte hade. Dator hade jag haft sedan länge iaf. Undrar om det var den där Fujitsu Indiana-datorn vi hade då när vi fick internet. Den var bra då iaf!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ja herrejävlar. Minns något år senare där när man ladda hem StarCraft patchar med modemet. Satan vad slött.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Härliga tider.

Hela familjen var skitsur på brorsan för han satt alltid uppkopplad. Jag var sur för att jag inte kunde surfa samtidigt och resten av familjen kunde inte ringa. Brorsan blev sur när folk lyfte på luren för att försöka ringa... Det slutade med att brorsan till slut fick skaffa och betala för en extra telefonlina till lägenheten vill jag minnas.

Utöver modemandet så följde vi och våra vänner med morsan när hon jobbade helg på skolan, då satt vi och lirade quakeworld med 1-3 i ping. Fan vad bra man kände sig, men det var nog det att de andra hade 100-200 ping

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

härliga tider:)
men nu när man tänker ännu längre tillbaka så var tiden då internet nyss hade "kommit" oslagbar.
tiden då alla undrade "vad är internet för något?", "modem" vad ska man ha det till?"
och när man för första gången kopplade upp sig och hörde ljudet från modemet(man trodde man hade gjort något fel eftersom den lät så) och surfade ut på de få sidor som fann på nätet på den tiden...minen:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

IBM körde länge på bara klittan, och den var ju helt överlägsen en vanlig touchpad.

Mjaså, jag har bara ett svagt minne. Min latitude laptop hade också touchpoint, saknar den.

Permalänk
Medlem

Heh när jag var barn så undrade jag alltid varför det måste låta så jäkla mycket för att koppla upp sig på Internet

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Det var tider det

Minns vi hade en sparbössa som jag fick betala när jag var på nätet .. efter kl 6 var väl taxan 6kr/tim har jag för mig

Korrekt. Jag hade teleräkning på 2500 eller så i kvartalet vilket var mycket när man inte hade ett ordentligt jobb och bodde hemma hos föräldrarna.

Jag tycker det är skrattretande när folk idag gnäller över att deras 10Mbit kostar 300 i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Korrekt. Jag hade teleräkning på 2500 eller så i kvartalet vilket var mycket när man inte hade ett ordentligt jobb och bodde hemma hos föräldrarna.

Jag tycker det är skrattretande när folk idag gnäller över att deras 10Mbit kostar 300 i månaden.

Jo, visserligen. Men då tror jag nog att dom som sitter med 10Mbit i dag hade en klar mycket snabbare uppkoppling än vad du hade, fast du betalade 800 kr / månaden när det begav sig.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Kan inte låta bli och lägga in denna länken http://svtplay.se/v/1370677/oppet_arkiv/arets_julklapp_1997_-... där ni får ta och lyssna på säljaren vid 00:40:

Reportern:
-Men vad kan då dom lite äldre tänkas vilja ha?"

Säljaren:
-"Helt klart har blir en trådlös telefon telefon i år tror jag. Det har vi märkt på efterfrågan redan nu".

Reportern:
-"Har du nått annat tips?"

Säljaren:
-"Jaaa...en annan trådlös telefon".

Såå typiskt säljare!:PxD Och Var finns undersökningen som bekräftar säljarens uttalande att "dom har märkt på efterfrågan" att folk vill ha just den julklappen?:P Säljarna är ju oftast lika pålitliga som en ärlig revisor som är på väg ut ur landet p.g.a. skatteflykt.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

hehe connect2internet kartong har man nyss kastat..dock sparade man framsidan så det sitter på kylskåpet just nu för minnetsskull ^^

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Tamagotchi, det var tider det :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

är det bara jag som saknar ljudet från modemet när man kopplade upp sig? Jag kommer ffa ihåg när jag laddade nr patchen till total annihilation som gav en ett par av de nya core contingency enheterna, tog evigheter eftersom datorn hade ett 28.8k modem. Jag undrar om inte patchen var på 17mb, dvs mer än två timmar solitt laddande

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

är det bara jag som saknar ljudet från modemet när man kopplade upp sig? Jag kommer ffa ihåg när jag laddade nr patchen till total annihilation som gav en ett par av de nya core contingency enheterna, tog evigheter eftersom datorn hade ett 28.8k modem. Jag undrar om inte patchen var på 17mb, dvs mer än två timmar solitt laddande

Haha jo nog kan man sakna det, men väntetiden var kanske ingen höjdare

Minns att jag tankade en CS-patch på 56k också tror det var Beta 7 där Dual berettas kom till spelet .. Tog väl en 60MB eller nåt.. det tog tid

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ja, jag kommer ihåg när valve släppte won.net HLtfc patchar och sedan alla CS betor man var tvungen att ladda hem med 56K modemet. Köa i 1h 40min på fileplanet, ladda hem uppdateringen tar flera timmar och när det var klart är filjäveln korrupt. Det var tider det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Minns en kompis vars far var lätt datornörd. De hade tillochmed 2 datorer hemma som man kunde spela Red Alert mot varandra på! Min familj var också ganska tidiga med internet och hade det innan den stora massan. Var ju polare hemma och man surfade chattade som man alltid gjorde och låtsades vara äldre än vad man var. Var ju spännande på den tiden att ragga på tjejer i chatter!

)6 då var jag 10. har för mig att jag hade internet något tidigare än så men det kanske jag inte hade. Dator hade jag haft sedan länge iaf. Undrar om det var den där Fujitsu Indiana-datorn vi hade då när vi fick internet. Den var bra då iaf!

Mycket trevligare i chaten på den tiden.
Var aldrig tanken på att begga efter naken bilder, att folk flashar boobisar osv.
Då hade inte nötterna hunnit ut på nätet än.

Nu blir man stämplad ena efter andra direkt.

Edit Ng stor filer osv, vi använde diverse download managers så man kunde ta pauser

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Snackade om det här i Svenska hackare som jag lyssnar på.