NAS eller Dator? - Raid

Permalänk

NAS eller Dator? - Raid

Har i panik köpt in en DROBO 2ND med 4 x 2TB för 2850kr.

Men tänkte om jag säljer den och köper istället en riktig superdator som jag endå ska köpa sen och kör in hårddiskarna i den och raidar, istället för en klenare setup så lägger jag alla pengar på en enda och kör den som min primära dator, är inte så hårddiskarna märks då jag köper ett chassi med 10-12 platser som.

Menar att jag märker en prestanda skillnad på min primära dator samtidigt som jag får all lagring och säkerhet, kör Windows separat på en SSD eller RAID på en partion.

Enda jag ser en NAS för mig är att den är undangömd istället för dem externa nu när jag har en laptop men det ska jag inte ha länge till.
'
EDIT: Liten undran

Sen delar jag bara med mig hårddiskarna så som på NASen.

Om jag köper en ASUS RT-N16 och kör genom dens USB, får jag samma eller sämre hastighet då? som om jag kör genom USB direkt med DROBON

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Ingen som har något att säga?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Märklig enhet, de flesta NASs brukar ju faktiskt ha någon form av Nätverkskoppling som Ethernet eller Wifi.

I alla fall, hastigheten blir betydligt bättre med direktkopplad USB, men jag är inte säker på om det spelar roll utanför 'bulk' överföringar.

Och nej, det spelar ingen roll om du har dinna HDDs i din Drobo, eller en vanlig dator - förutom att den datorn kommer ju självklart åt filerna i betydligt högre hastigheter och högre effektivitet. NASes är effektiva i omgivningar med flera stycken datorer (till exempel flerbarnsfamilj), eller med Laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Märklig enhet, de flesta NASs brukar ju faktiskt ha någon form av Nätverkskoppling som Ethernet eller Wifi.
.

En NAS utan nätverksanslutning är per defintion ingen NAS.

Permalänk

sant, men ska ha dem i datorn istället, blir bättre.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO