Med facit i hand. Amd Phenom 2 v-core vs temps

Permalänk
Medlem

Med facit i hand. Amd Phenom 2 v-core vs temps

Jag har läst ett stort antal trådar, guider och artiklar om just detta. Men vissa är från 2009 liksom.
Jag tänkte att nu, med några år på nacken så måste vissa ha hunnit få en bra känsla för hur det ligger till.
T.ex att V-core´s smärtgräns ligger på 1.55.
Om man kör på, säg, 1.6 men fortfarande håller sig under 55 grader, är det ändå väldigt olämpligt?
Jag kör min AMD x4 955 på 4.1GHz med v-core på 1.54. Mina högsta temps är på just 55 grader.
Kör med en Hydro H60 kylare från corsair som jag måste få berömma.

Summan av kardemumman: Sliter höga voltnivåer mer än höga temps?
Eller kan man gå upp till säg, 1.65 om man klarar sig under 60 grader i full load utan att man sliter något kopiöst på prollen?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Ska ju hålla sig inom den vcore som e avsedd för cpun enligt vad amd gått ut med kanske något över nu e jag inte expert på amd men man brukar ju försöka pusha cpun så långt att det inte blir över mycket vcore man måste öka med för att få högre klockfrekvens.

Jag skulle säga att det bästa ligga i är 1.475 och 4ghz på din cpu ungefär efter det så får man höja på vcore väldigt mycket för att få mer klockfrekvens.

Om du håller på med rendering o sånt kan jag förstå att du behöver prestandan men annat än de så förstår jag inte vad man skulle behöva så stor overclock till samt att om man renderar satsa lite pengar köp en x6a nu medans dom säljs ut billigt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Lite halvt relaterat kanske. Har en 955 BE med 1.4V(standard, inte rört den iaf) och multiplier 19x dvs 3.8 GHz. Klocken verkar stabil, ska köra lite hårdare tester snart. Temperatur när jag inte gör något särskilt verkar ligga runt 37 grader(ej Cool'N'Quiet, låga fläkthastigheter, medelhög rumstemperatur), verkar hålla sig runt men under 50 vid 100% load.
Hur mycket prestanda vinner jag på 200MHz till? Hur mycket lär jag behöva höja Vcore, och vilken temperaturökning kan man förvänta sig?

Även tänkt på att klocka NB. Är ganska noob på det här, varför jag inte vågat röra Vcore till vanliga klockningen. Om någon skulle kunna förklara eller länka någon guide vore det schysst. Vad är det man gör? Vilken slags prestanda vinner man, hur mycket?

Permalänk
Medlem

Jag gick från en liten klockning 3.5GHz till 4GHz och det gjorde en hel del. Nu gjorde jag ingen seriös benchamrk innan tyvärr. Men i windows index höjdes CPU poängen bara med 0.2 fast graffe delarna (finns ju 2 olika) ökade med 1.6..
Rent praktiskt så blev mina spel klart smidigare. Har inte upplevt nån lagg innan heller, men det flöt ännu bättre efter höjningen.
Jag har tänkt på NB jag också. På den delen är jag noob deluxe. Vet bara att man ska höja sakta men säkert. När man börjar få blåskärm ska man sänka resten av prylarna som påverkas då som ram m.m. Därför jag älskar BlackEd prollar. Slipper de där.

För som det är nu så har jag min vcore på 1.54 @ 4.1GHz.
Efter timtals skyrim-spelning och kylarfläkten på 65% så blev den aldrig varmare än 56 grader.
Skulle vilja få den stabil i 4.2GHz, är ju en milstolpe känns de som, 25% förbättring.
Men då måste jag nog lägga mig på 1.63 lr nåt för att få den stabil. Lär nog dundra upp i 60 grader också.
Inte så farligt, 62 är ju gränsvärdet.
Men jag undrar i sin tur om den vcore-siffran är dödlig för cpu?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

edit : nvm såg att du klockat haha

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

Ska ju hålla sig inom den vcore som e avsedd för cpun enligt vad amd gått ut med kanske något över nu e jag inte expert på amd men man brukar ju försöka pusha cpun så långt att det inte blir över mycket vcore man måste öka med för att få högre klockfrekvens.

Jag skulle säga att det bästa ligga i är 1.475 och 4ghz på din cpu ungefär efter det så får man höja på vcore väldigt mycket för att få mer klockfrekvens.

Om du håller på med rendering o sånt kan jag förstå att du behöver prestandan men annat än de så förstår jag inte vad man skulle behöva så stor overclock till samt att om man renderar satsa lite pengar köp en x6a nu medans dom säljs ut billigt.

Jo, jag har en x6a på g. Ska lämna över denna rigg till lillebror. Därför kul att se vad man kan få ur datorn ju. Men vill inte riskera att sabba den helt heller.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

För samma diskussion på tomshardware, se om nån där har grillat lite CPU.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

En bra länk angående NB:
http://www.overclockers.com/the-importance-of-northbridge-ove...
Ska läsa lite till, sen kanske försöka mig på det. Tror jag nöjer mig med 3.8 utan volt. Är mest ute efter FPS i BF3, så grafikklockning går före.

Permalänk
Skrivet av AlbusDlx:

Jag gick från en liten klockning 3.5GHz till 4GHz och det gjorde en hel del. Nu gjorde jag ingen seriös benchamrk innan tyvärr. Men i windows index höjdes CPU poängen bara med 0.2 fast graffe delarna (finns ju 2 olika) ökade med 1.6..
Rent praktiskt så blev mina spel klart smidigare. Har inte upplevt nån lagg innan heller, men det flöt ännu bättre efter höjningen.
Jag har tänkt på NB jag också. På den delen är jag noob deluxe. Vet bara att man ska höja sakta men säkert. När man börjar få blåskärm ska man sänka resten av prylarna som påverkas då som ram m.m. Därför jag älskar BlackEd prollar. Slipper de där.

För som det är nu så har jag min vcore på 1.54 @ 4.1GHz.
Efter timtals skyrim-spelning och kylarfläkten på 65% så blev den aldrig varmare än 56 grader.
Skulle vilja få den stabil i 4.2GHz, är ju en milstolpe känns de som, 25% förbättring.
Men då måste jag nog lägga mig på 1.63 lr nåt för att få den stabil. Lär nog dundra upp i 60 grader också.
Inte så farligt, 62 är ju gränsvärdet.
Men jag undrar i sin tur om den vcore-siffran är dödlig för cpu?

Det som kommer dö först är din moderkort, VRM på MSI suger jävligt mycket och den har inget skydd för att stängas av sig om det bli för varmt.

56 grader? Kör intelburntest och se dina grader, jag hade en msi 870a-g54 som gick sönder för VRM hade inte nåt skydd. 1.5 volt och körde intel burn test. Efter en stund så dog datorn VRM hade brunnit.

Läs det här om du ska överklocka högre, sen ska du aldrig köpa MSI moderkort mera. MSI hade nån varning på deras hemsida flera av deras moderkort skulle man inte köra prime95 och sånt för det kommer skada moderkorten.
http://www.overclock.net/t/943109/about-vrms-mosfets-motherbo...

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

Det som kommer dö först är din moderkort, VRM på MSI suger jävligt mycket och den har inget skydd för att stängas av sig om det bli för varmt.

56 grader? Kör intelburntest och se dina grader, jag hade en msi 870a-g54 som gick sönder för VRM hade inte nåt skydd. 1.5 volt och körde intel burn test. Efter en stund så dog datorn VRM hade brunnit.

Läs det här om du ska överklocka högre, sen ska du aldrig köpa MSI moderkort mera. MSI hade nån varning på deras hemsida flera av deras moderkort skulle man inte köra prime95 och sånt för det kommer skada moderkorten.
http://www.overclock.net/t/943109/about-vrms-mosfets-motherbo...

Åh fan. Dom som skryter så hårt om sina military grade komponenter, ska hålla så bra temps osv.. Högsta tempen på moder är 50, enligt speedfan så brinner det då. Haha. Den andra står still på minus 128 grader, skumt fel. E väl en död sensor. Ska köpa mig ett nytt moder i början av året. Blir ett AM3+ från gigabyte. Närmare bestämt: Gigabyte GA-990FXA-UD3 för att vara exakt. Förutom statiskt dödade usb portar så höll mitt tidigare mobo från gigabyte rätt bra. Tills batteriet dog och alla möjliga buggar kom och gick som brevbäraren med posten.

Har ju ingen vidare lust att bränna moder och stå utan tills nästa är på posten. Har ett Fractal 650W som ska hämtas i mellandagarna också.
Så jag tror jag sänker ner mig till 4.0 GHz och drar ner v-core till 1.49 lr nåt.. Där jag hade den stabil innan senaste steget till 4.1 Ghz

Missade att lägga till en sak i senaste inlägget...
Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Är det normalt att Cool'N'Quiet stängs av vid högre multipliers? Vet inte om jag vill ha det på, men den verkar aldrig klocka ned när jag har den på 3.8 GHz. Ej höjt spänningen, ej ställt in något speciellt.

Permalänk
Skrivet av roggeee:

Är det normalt att Cool'N'Quiet stängs av vid högre multipliers? Vet inte om jag vill ha det på, men den verkar aldrig klocka ned när jag har den på 3.8 GHz. Ej höjt spänningen, ej ställt in något speciellt.

För mig kan jag välja i bios: Cool'n'quiet ON eller OFF. Jag brukar köra på OFF, men det fungerar även med ON även när jag ökar multipliern.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jo, men jag har inte ändrat något där. Ska in och se vad det står där, kanske stängt av sig själv eller regleras automatiskt av någon anledning.