BIOS-uppdatering avslöjar AMD Phenom II baserad på "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Jag är böjd att luta åt samma håll som en del tidigare talare. Om den blir energisnål kan det vara riktigt nice för serverbyggen. Men med tanke på TDP siffrorna, så måste jag säga att jag är tveksam. Håller tummarna för 65w vid release, och ett par tweaks, och ett halvår senare 35-40w, men hoppet är inte stort.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk

Påminner lite om detta.

Han tror att den är bra bara för den har ett Geforce 500 kort och 1 TERABYTE i diskutrymme...
Folk altså...

Citat av borttaget inlägg raderat.
Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Påminner lite om detta.
http://img823.imageshack.us/img823/1370/ulwqf.png

Han tror att den är bra bara för den har ett Geforce 500 kort och 1 TERABYTE i diskutrymme...
Folk altså...

Ska fan googla fram den sidan och läsa.
Edit:
http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=56133

Nu skall jag läsa "shitstormen" där

Permalänk
Medlem

Att lägga 1500 dollar på nåt utan att kolla upp om det är bra köp är ju sinnes.

Dock finns det ju folk som lägger 2 miljoner på hus som är rötskadade, för de ville inte lägga 5000kr på en inspektion.

Permalänk
Medlem

AMD bulldozrar sitt relativt starka varumärke Phenom helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Är priset rätt så varför inte ?
3ghz på 4kärnor med HT+ är ju inte fel igentligen
Turbocore är ju inget att sakna då det endå inte fungerar i W7, eller iaf fungerar väldigt fel.

Det många glömmer i den hårda kritken mot bulldozer är att prestandan faktiskt inte är direkt dålig på fx 8xxx serien utan det är strömförbrukningen som är problemet.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Är priset rätt så varför inte ?
3ghz på 4kärnor med HT+ är ju inte fel igentligen
Turbocore är ju inget att sakna då det endå inte fungerar i W7, eller iaf fungerar väldigt fel.

Det många glömmer i den hårda kritken mot bulldozer är att prestandan faktiskt inte är direkt dålig på fx 8xxx serien utan det är strömförbrukningen som är problemet.

Fast så bra presterar inte Bulldozer, i regel. Jämför FX-8120 med i7 870, t.ex.

Permalänk
Medlem

Poängen är väll att hade Bulldozer dragit lite nog, hade den varit attraktiv, eftersom i grund och botten är där ju prestanda så det räcker och blir över. Det är ju inte som om man pratar om en första generationens Celeron, som verkligen sög för allt, och lite till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Poängen är väll att hade Bulldozer dragit lite nog, hade den varit attraktiv, eftersom i grund och botten är där ju prestanda så det räcker och blir över. Det är ju inte som om man pratar om en första generationens Celeron, som verkligen sög för allt, och lite till.
B!

Mätt i prestanda/storlek i kvadratmillimeter så är Bulldozers prestanda urusel. Det finns också en tillverkningsmässig aspekt på mikroprocessorer och Bulldozer är den överlägset sämsta processorn i detta avseende. En krympt och uppdaterad Phenom III x8 hade totalt dominerat Bulldozer i alla tester och varit mindre till storleken, vilket inneburit bättre marginaler för AMD då man fått ut fler processorer per kiselplatta. De 10-15% bättre prestanda per watt som AMD utlovar med nästa version av Bulldozer är inte nog för att rädda den - den kommer fortfarande att vara en stor kluns med usel prestanda per kvadratmillimeter. AMDs ledning och ingenjörer verkar inte förstå varför Intel täljer guld med sina processorer och de själva nätt och jämt lyckas gå runt ett bra år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Mätt i prestanda/storlek i kvadratmillimeter så är Bulldozers prestanda urusel. Det finns också en tillverkningsmässig aspekt på mikroprocessorer och Bulldozer är den överlägset sämsta processorn i detta avseende. En krympt och uppdaterad Phenom III x8 hade totalt dominerat Bulldozer i alla tester och varit mindre till storleken, vilket inneburit bättre marginaler för AMD då man fått ut fler processorer per kiselplatta. De 10-15% bättre prestanda per watt som AMD utlovar med nästa version av Bulldozer är inte nog för att rädda den - den kommer fortfarande att vara en stor kluns med usel prestanda per kvadratmillimeter. AMDs ledning och ingenjörer verkar inte förstå varför Intel täljer guld med sina processorer och de själva nätt och jämt lyckas gå runt ett bra år.

förklara mer låter intressant.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

förklara mer låter intressant.

http://www.anandtech.com/show/4955/the-bulldozer-review-amd-f...

AMD Bulldozer 8C 32nm 8 1.2B* 315mm2
Intel Sandy Bridge 4C 32nm 4 995M 216mm2

Notera att Bulldozer har 4 "moduler" som har multitrådning och inte 8 ortogonala kärnor.

Grejen som du ser här är att Bulldozers yta är ~50% större än dess konkurrent SB. Båda klarar av att köra 8 trådar. SB gör det bättre. SB är dessutom mindre till ytan vilket gör att Intels prismarginal är bättre. En ytsnål processor är lättare att producera i volym än en stor. Ett första steg till lönsamhet för AMD vore att producera en processor som inte nödvändigtvis är lika snabb som Intels men som är liten till ytan och som därmed kan produceras i stor mängd. En trimmad, uppdaterad Phenom II i 32 nm hade kunnat vara en sån processor.

Små processorer har dessutom bättre yield än stora. Då kan AMD dels få ut bra marginaler och dels få ut produkt på marknaden. Att tillverka en revision av Bulldozer som är 10-15% energieffektivare kommer inte att hjälpa mycket, Bulldozer kommer fortfarande att vara en stor kluns till processor och AMD kommer att få sälja dem med ett prispåslag som är sämre än Intels för de får helt enkelt ut betydligt färre processorer per kiselplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

http://www.anandtech.com/show/4955/the-bulldozer-review-amd-f...

AMD Bulldozer 8C 32nm 8 1.2B* 315mm2
Intel Sandy Bridge 4C 32nm 4 995M 216mm2

Notera att Bulldozer har 4 "moduler" som har multitrådning och inte 8 ortogonala kärnor.

Grejen som du ser här är att Bulldozers yta är ~50% större än dess konkurrent SB. Båda klarar av att köra 8 trådar. SB gör det bättre. SB är dessutom mindre till ytan vilket gör att Intels prismarginal är bättre. En ytsnål processor är lättare att producera i volym än en stor. Ett första steg till lönsamhet för AMD vore att producera en processor som inte nödvändigtvis är lika snabb som Intels men som är liten till ytan och som därmed kan produceras i stor mängd. En trimmad, uppdaterad Phenom II i 32 nm hade kunnat vara en sån processor.

Små processorer har dessutom bättre yield än stora. Då kan AMD dels få ut bra marginaler och dels få ut produkt på marknaden. Att tillverka en revision av Bulldozer som är 10-15% energieffektivare kommer inte att hjälpa mycket, Bulldozer kommer fortfarande att vara en stor kluns till processor och AMD kommer att få sälja dem med ett prispåslag som är sämre än Intels för de får helt enkelt ut betydligt färre processorer per kiselplatta.

lustigt att de gör helt rätt med sina GPU's men helt galet med sina CPU's

*edit* tack för utvecklandet

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som inte förde diskussionen framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Påminner lite om detta.
http://img823.imageshack.us/img823/1370/ulwqf.png

Han tror att den är bra bara för den har ett Geforce 500 kort och 1 TERABYTE i diskutrymme...
Folk altså...

tycker så synd om han endå sjukt att dom blåser han så hårt

Skrivet av tEan:

Ja faktiskt,helt sjukt vilken botten Amd har nått.Namnbyte enbart för att kunna lura mindre insatta.Finns absolut inget förtroende kvar för det företaget och det kommer från mej som alltid favoriserat Amd före Intel.

sjukt tråkigt särskilt för er som har vart and fans +att vi behöver ju amd för att intel inte ska gå rampage på priserna

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder