Permalänk

Netgear Nas

Jag har en fråga till alla smarta här ute!

Jag har en längre tid varit sugen på att köpa en Nas, nu börjar det bli dags men jag är velig, är rätt sugen på en Netgear då jag redan har en router från dom.

Jag velar stort mellan 3 olika enheter med olika förutsättningar och möjligheter.

Till att börja med vill jag säga vad jag ska göra;

Streama 1080p till min Panasonic Plasma eller till PS3. Använda BitTorrent.

Modellerna jag velar mellan är följande.

Netgear ReadyNAS NV+ v2, Netgear ReadyNAS Ultra Plus eller Netgear ReadyNAS Duo v2.

Netgear ReadyNAS NV+ v2, den jag lutar mest åt, ser ut att klara allt jag vill, plus har en max om 12tb.

Netgear ReadyNAS Ultra Plus, på pappret är den snabbast, men skulle jag med ovan användning behöva snabbheten? snabbt är alltid trevligt men denna är dyrast.

Netgear ReadyNAS Duo v2, sneak, men kanske är den nog för mig, är den det så kanske snålheten övervinner!

Har ni någon nyttig feedback till mig som kan hjälpa mig i mitt beslut? Kanske borde jag titta bredare på andra märken med? all feedback är uppskattad!

Permalänk
Medlem

Du säger att du vill streama till TV'n.
Menar du via DLNA då eller via vanligt nätverk ?
För jag kan säga på en gång att min Ultra 4+ inte orkar att streama 1080 material via uPnP eller DLNA.
720 är gränsfall på den, och då lär man stänga av annat CPU hungrigt som t.ex torrents.
Menar du däremot vanlig kopiering till extern/intern mediaspelare så klarar i princip vilken NAS som hellst jobbet.
En rippad BluRay (ej vidarekomprimerad med x264 eller liknande) funkar fint bara NAS'en kan prestera 5 Mb/s, och det gör ju "alla".
x264 i 1080 klarar sig bra med 2Mb/s.

Men med det sagt så verkar det som du faktiskt tänkt använda NAS'en till mer än bara lagring.
Då är det otroligt trevligt med en lite kraftigare sak, och hellst då en x86.

Permalänk

Ok, så om jag vill att min Nas ska klara det jag speccade ovan så är en egen liten "server" det bästa alternativet? kanske har jag lite för stora förhoppningar på Nasen då? Jag har faktiskt varit i tron att en Nas löser rätt många problem, bland annat det att man behöver ha sin stationära dator igång när man tittar på tv.

Permalänk
Medlem

Äh.
NAS är jäkligt smidigt övarlag.
Och det räcker ju med en 800:- mediaspelare för att slippa bry sig om streaming etc.