Varför får jag så låg FPS i Skyrim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Och det beror på vadå?

Drar en del processorkraft bland annat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Mnemozyne13:

Och det beror på vadå?

Att spela in film på datorn i fraps kräver massor med resurser för att skrivas in. Svårare än så är det inte.

Permalänk

Hej nu lånar jag tråden lite.
Jag satt vid bordet vid greybeards där man ska prata om en tillfällig vapen vila och hade stadiga 60 fps men från ingenstans fick jag helt plötsligt ospelbara 15 fps :S provade att gå ur spelet och in igen men det hjälpte inte samt att klocka mitt gfx till orginal klock men blev bara sämre. Någon som vet vad det beror på?

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Det var samma visa med Oblivion vill jag minnas.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Och det beror på vadå?

Beror på att du förmodligen har en slö hårddisk. Undvik även att installera spelet på den hårddisken du ska läsa filen till.
Inga problem alls om man har en SSD att skriva på och spelet på en annan.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Drar en del processorkraft bland annat.

Njaa

Skrivet av Zeuxlarsson:

Att spela in film på datorn i fraps kräver massor med resurser för att skrivas in. Svårare än så är det inte.

Njaa

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hmm, har du provat 4gb "moddet" eller vad det kallas. Hjälpte iallafall för mig

Permalänk
Medlem

Får ca 20fps utomhus med allt på ultra med datorn i sign, och då ligger gpu-belastingen på ca 30-40%... Antar att spelet är löjligt dåligt optimerat för PC eller nåt :S

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woods:

Microstuttering är väl ändå ett problem som SLI/CF exklusivt dras med? Trådskaparen har ju ett 580 så det där köper jag nog inte

Kan berätta att jag har väldigt få problem med min SLI konfig och jag kör beta drivrutinerna.

Jo, fast 580 är dubbelkort och går som SLI. Samt uppstår microstuttering även hos vanliga singelkort. Inte lika markant, men det existerar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jo, fast 580 är dubbelkort och går som SLI. Samt uppstår microstuttering även hos vanliga singelkort. Inte lika markant, men det existerar.

Ne, du tänker nog på 590.

Från länken...

Citat:

This patch will improve your frame rate by up to 40% in all CPU-dependent situations, i.e. especially in cities.
It works mostly by rewriting some x87 FPU code and inlining a whole ton of useless getter functions along the critical paths because the developers at Bethesda, for some reason, compiled the game without using any of the optimization flags for release builds.

Okeeay!?, WHY? Vem kompilerar utan optimeringar i något så prestandaberoende som spel?! Är förvirrad... Nån som vet?

Aja, tack för tipset, ska se om det hjälper mig (och isf förmodligen ts med)... Ganska sjukt att en klockad 965BE inte klarar spelet (eller en 2500k som för TS!!). Båda är ju trots allt relativt bra sett till vad den stora massan sitter på. :S

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jo, fast 580 är dubbelkort och går som SLI. Samt uppstår microstuttering även hos vanliga singelkort. Inte lika markant, men det existerar.

nu har du blandat ihop 580 med 590, 580 är ett singelkort och går som ett singelkort..

ontopic: byt till senaste betadrivrutinerna så kommer du få ut mer fps http://www.geforce.com/Drivers/Beta

edit: som tidigare nämnt höjer det här fps:en också http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111225/oka-din-skyrim-pre...

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av empPill:

Jag kör skyrim med 60fps inne men utomhus kan det droppa riktigt mycket, har 460GTX SLI, Phenom x4 black 3.4.
Jag har en kompis som tydligen kan köra allt på ultra med ett 570GTX så jag lyckades räkna ner till att problemet kanske ligger i mitt moderkort som bara har x8 PCI-E portar, kan detta stämma?

nej. processorn som sagt 1241351 gånger i tråden redan, läste du verkligen nu?

Permalänk
Medlem

Ni bör installera detta. http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=4387 Bethesda gnällde om att det var svårt att koda för PC, men detta är bara fail av dem. Att en moddare ska behöva optimera koden åt dem.... sorgligt.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Har oxå problem med FPS... snittar väl kanske 20fps med high settings... Vsync är disabled...

Får man inte mer fps me geforce 560 ti? 1920x1080....

I7 2600k cpu... 16gb ram...

Permalänk

[/B]

Skrivet av Chev:

Har oxå problem med FPS... snittar väl kanske 20fps med high settings... Vsync är disabled...

Får man inte mer fps me geforce 560 ti? 1920x1080....

I7 2600k cpu... 16gb ram...

Låter lite lite.... Jag har mindre RAM än du (8gb) annars samma som du. 40-60 FPS. Något klockad processor dock. DÅ har jag drygt tio texturmods installerade och kört en del tweakande i allmänhet.
Omöjligt och ge några bra tips med informationen du ger. Spelet köpt? Uppdaterat? Grafik uppdaterat? Windows uppdaterat? Inga tunga program som går i bakgrunden? Kolla inlägget innan ditt. Kan även vara värt att kolla http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=11
Med geforce kort kan ju denna vara intressant. http://www.geforce.com/Optimize/Guides/the-elder-scrolls-v-skyrim-tweak-guide

Martin