Permalänk

Temperatur Problem!

Hej!
Har precis byggt ihop en ny dator...allting gick smärtfritt osv. kollade tempen på CPU i H/W Monitor på mitt AsRock moderkort. Där står det att den är 35-41 grader. I alla program jag har prövat inne i windows (coretemp, Speccy, HWmonitor)då ligger den på ca 25-30 kan H/W monitor på moderkortet vara fel?

Nu när datorn har varit avstängd i 10timmar och står i ett rätt kyligt rum så gick jag in och kollade tempen på CPU:n det första jag gjorde när datorn startades och då står den på 38grader. Rummet är knappast 38 grader och den hinner inte heller gå upp till 38 grader på 20sek

så undrar om någon vet vad detta beror på?

God fortsättning

//Alex

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

Din cpu kan visst gå upp 38 grader på 20 sek... men det är tempraturen i load vi vill veta om vi ska kunna hjälpa dig, 38 grader idle är inte farligt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem

Ja du säger ju inte nått om vad du har byggt ihop än Asrock moderkort. Lite mer detaljerat tack
Säkert du som inte har byggt kylaren som den ska..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crexx:

Din cpu kan visst gå upp 38 grader på 20 sek... men det är tempraturen i load vi vill veta om vi ska kunna hjälpa dig, 38 grader idle är inte farligt.

38 grader? vet i fan ens om standard kylare gör så mycket grader i stilla stånd med dagens processorer.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Ja det kan va bra haha
Fractal Design Arc
CPU 2500k 3.3ghz
Asus 6870
ASRock P67 Pro3 REV B3
Hyper TX3
Jag har inte hunnit stressa den , har bara surfat och installerat program. kylaren sitter bra har redan kontrollerad den ett par gånger.
ska man lite på H/W monitor i bios? alla andra program visar ca 10 grader lägre

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk

Du har inga kylningsproblem kan jag på rak arm säga. Moderna prollar under 40 grader idle är ett väldigt bra resultat på att allt fungerar som det ska. testa och kör prime95 1 timme eller liknande. Jag gissar på att du kommer hamna strax under 70 grader. Vilket i sig inte är det minsta problem på en modern cpu av idag.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Kylar pasta?
Bios är ju i stilla stånd läge där OS inte har någon inverkan på program bara ren dator så ja det ska man lita på. nått måste gått snett vid bygget säger jag..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Okok men om man läser andra tråder på forumet så det flesta som skriver kan ha sina 2500 i 25grader...har det med att min kylare inte är den bässta direkt?

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

22 till 25 är vad processorn har i grader i bios läge. Tror nått är fel i sådant fall..40 grader är alldeles för mycket i OS och i IDLE och för den kylaren.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

ok vad kan ha gått snett? för mycket pasta? för den sitter det är jag säker på, vad händer om det kommer lite pasta över kanten? är det illa? några andra alternativ?

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

Tror faktist inte du har skruvat åt kylarn ordentligt till processorn om jag ska säga rakt ut.
Har du över 30 grader i bios?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

det är sån man ploppar i så att det klickar. ja det ligger alltid på typ 40

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk

enligt piriform speccy ligger jag på 30 på cpu
28 på moderkortet
36 grafik

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

Ploppar dit? asså du ska skruva dit kylarn med skruvar så kylar plåten sitter exakt mot/ihop processorn..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

det är exakt samma fästen som är på stockkylaren...

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

Jaa men du sa att du har en Hyper TX3 kyl system och det ska man fästa fast med moderkortet. du kanske inte har en bak plåt till moderkortet?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

enligt manualen är det bara att trycka dit den...hyper 212+ den ska man skruva dit...

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

Skruva dit den då om du nu har ett Hyper TX3 som jag har upplevt man ska skruva dit till moderkortet :/

Det är ju kylar plåten processorn vill ha imot sig så fläktarna igenom koppar stängerna kyler den.Ligger det glappt så fungerar det inte..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Men denna har ju inga skruvar??
http://verdisreviews.com/wp-content/uploads/2009/06/main.jpg
jo det har jag förståt det gör den nog också...men vetta fan om det ska va såhär...

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

Men följde det inte med skruvar då?
Sen annars byt kylar system de där är kasst i mitt tycke för man kan inte lita på det.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Inga skruvar följde med...det konstiga är att jag kan köra cpu fläkten på full load i bios har jag då 41 grader
sen när jag drar ner den till lägsta nivån och startar om bios så ligger den ändå på 41 grader, man tycker att den borde ligga på typ 51grader då...

har låtit den stå på i bios ett tag för att kolla om tempen åker upp eller ner vilket den inte gör!

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

I Windows har du energisparfunktioner som gör att idle-temperaturen går ner lägre än i BIOS/UEFI där dessa funktioner inte är på. Att du har högre temp i BIOS än idle i Windows är helt normalt.

Dina mätvärden verkar fullt normala och ska du inte överklocka och kan stå ut med ljudnivån räcker den medföljande kylaren bra.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Aha är det så, jag har hyper TX3 kylaren. men den låter som helvete, kör på lägsta nu men enligt program i windows ligger den på 30idle, jag tänkte byta ut bara fläkten till någon annan...nåt bra tips?

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk

Enligt alla tre program jag använder har jag 21grader på en av fyra kärnor, det låter onekligen rätt bra.

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alx__1991:

Enligt alla tre program jag använder har jag 21grader på en av fyra kärnor, det låter onekligen rätt bra.

Låter ju faktiskt som att den ljuger lite... Känns ju konstigt att den är i princip rumstemperatur (Om såklart du inte har runt 15-16'c i ditt rum)..

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk

21 grader låter faktiskt väldigt lite...men jag befinner mig en källare där det inte heller är jätte varmt. men varmare än 17 grader
men ca30 grader låter mer trovärdigt och det är helt klart acceptabelt i mitt tycke!

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Skrivet av era909:

I Windows har du energisparfunktioner som gör att idle-temperaturen går ner lägre än i BIOS/UEFI där dessa funktioner inte är på. Att du har högre temp i BIOS än idle i Windows är helt normalt.

Dina mätvärden verkar fullt normala och ska du inte överklocka och kan stå ut med ljudnivån räcker den medföljande kylaren bra.

Precis. och har han monterat kylaren fel så skulle han märka det på under 10 sekunder. för tempen sticker direkt iväg och du får en blåskärm. dvs. bios når sin automatiska nedstängningsfunktion för att prollen inte ska ta skada. sånt här lär man sig när man byggt några datorer i sina dagar och gjort sina små misstag. får man ner en modern processor under 40 grader i idle med energispar på så får man vara nöjd.

sen kanske inte censorerna för värmeavkänning är av direkt högsta kvalitet på alla moderkort. så glädje tempraturer har jag sett på många datorer. vilket i realiteten är precis vad det är. en glädjekalkyl.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk

härliga tider!
Jag har känt på den och den känns inte alls speciellt varm, så jag tror att bios värderna är lite skeva...
bara byta ut den hemska hyper TX3 fläkten...är det nån som har något bra tips på 92mm jävligt tyst fläkt?

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3