Permalänk
Medlem

Proffs på bluetooth kommunikation sökes!

Jag använder i huvudsak telefonen från datorn med diverse mjukvara för att skicka sms och ringa samtal med mera.

Jag har provat diverse mjukvara och olika telefoner som oftast fungerar (i princip) felfritt över wlan, det drar dock väldigt mycket ström om man ska vara uppkopplad oavbrutet och därför ser jag bluetooth som fördelaktigt.

För närvarande sitter jag på en Motorola Droid Razr, som har bluetooth 4.0, något som gör den väldigt attraktiv utifrån hur jag använder min telefon utifrån den extremt låga strömförbrukningen på 4.0.

Mjukvaran jag för närvarande använder är något som heter MyPhoneExplorer och är utvecklat för Windows och Android.

Hårdvaran är en Level One MDU-0025USB, klass 1 och jag använder ToshibaBTS(7.00.11) som drivrutiner med Windows 7 ultimate x64.

Nu till mitt problem:

Jag har väldigt svårt att få bluetooth kommunikationen att återupptas automatisk efter frånkoppling, allt som oftast är jag tvungen att skapa en ny anslutning, något som både är tidsödande och irriterande.

Jag använder com port 40 och har provat fixa lite med säkerhetsinställningar för serieport (ssp) och verifiering för server och klient utan framgång.

Något som gör problemet svårare att lösa är att detta sker slumpvis, ibland fungerar det utan att jag behöver skapa en ny anslutning och ibland blir det tvärstopp.

Mina egna teorier är att det finns någon inbyggd funktion i mjukvaran till stickan som liknar den i DHCP som "lånar ut" en port för en begränsad tidsperiod och/eller att det är någon inbyggd säkerhetsfunktion i windows som förbjuder obegränsad tillgång till kommunikation mellan mina enheter men jag som sagt var inte lyckats komma på vad det kan vara.

Jag är övertygad om att det finns (minst) en person här på swec som sitter inne med det magiska svaret vart felet sitter och jag sätter nu mitt hopp till att du vill ta dig tid att svara på min fråga.

Jag är extremt beroende av min dator och att allt ska fungera, jag sitter framför datorn runt 14 timmar per dag och det är (i princip) mitt enda medel för kommunikation med omvärlden.

Tack på förhand.

http://img213.imageshack.us/img213/6186/bluetoothserialcompor...

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kanske missar något, men stickan har väl inte stöd för 4.0, men det kanske kvittar?

Jag kan inte få min Nokia N8 att ansluta stabilt med någon bluetooth-adapter jag prövat, vilket är väldigt irriterande, så jag förstår ditt problem.

Vet du varför Kjells adapter är så dyr, specialfunktioner? Jag köpte en liknande på Komplett för drygt halva priset (som fungerar med allt utom N8). http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587203

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag kanske missar något, men stickan har väl inte stöd för 4.0, men det kanske kvittar?

Ja, det kvittar.

Citat:

Jag kan inte få min Nokia N8 att ansluta stabilt med någon bluetooth-adapter jag prövat, vilket är väldigt irriterande, så jag förstår ditt problem.

Inte jag heller, inte med någon telefon, någon version av Windows eller med någon sorts sticka.
Det känns som att jag har missat någon grundläggande viktig kunskap om bluetooth-kommunikation som bara dom som bygger och utvecklar tekniken känner till.

Citat:

Vet du varför Kjells adapter är så dyr? Jag köpte en liknande på Komplett för drygt halva priset (som fungerar med allt utom N8). http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587203

Allt är väl billigare via internet än i fysiska butiker?

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalohux:

Ja, det kvittar.

Inte jag heller, inte med någon telefon, någon version av Windows eller med någon sorts sticka.
Det känns som att jag har missat någon grundläggande viktig kunskap om bluetooth-kommunikation som bara dom som bygger och utvecklar tekniken känner till.

Mina gamla SE-telefoner fungerade, med då var det XP och en microsoft-dongel och den fungerar inte i Win7 alls.

Citat:

Allt är väl billigare via internet än i fysiska butiker?

Det kan ju vara så att Kjells är mer avancerad. Trots samtal till Komplett hade de ingen aning om specifikationerna så jag chansade. Den fungerar perfekt med headset, möss, tangentbord. Tyvärr har jag samma N8-problem med moderkortets inbyggda Bluetooth (Asus Z68), trots helt annat chip.

Jobbigt läge när även du har stora problem. Frågan är många som testar bluetooth öht till telefonen annat än headset. Hoppas du får många och bra svar iaf, som hjälper dig. Jag har gett upp med N8, kör WiFi eller USB istället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har inget svar men felsökningen kan underlättas om du testar om problemen kvarstår om du tillfälligt kör utan säkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jag har inget svar men felsökningen kan underlättas om du testar om problemen kvarstår om du tillfälligt kör utan säkerhet

Det finns inte så mycket säkerhet att ändra på, jag har stängt av allt som går, allt under handlar bara om verifieringar, meddelanden och bekräftelser.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

En eventuell lösning som jag behöver hjälp med

Jag har kommit på att om jag startar synkronisering automatiskt eller manuellt var tionde minut så bibehåller den en stabil uppkoppling.

Jag har dedikerat f9 till denna funktion och försökt skriva ett skript för att jag ska slippa trycka på knappen manuellt var tionde minut.

Naturligtvis fungerar inte mitt skript eftersom jag inte har en aning om hur jag ska göra.

Någon får gärna hjälpa mig med en korrekt kod, som jag kan lägga in i autostart.

Får jag det att fungera så är jag halvvägs till att ha löst problemet.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet med den automatiska nedkopplingen av anslutningen nu men jag behöver fortfarande råd och tips runt varför jag måste skapa en ny anslutning varje gång.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.