iPad 2 eller Samsung Galaxy Tab 10.1?

Permalänk
Medlem

iPad 2 eller Samsung Galaxy Tab 10.1?

Tjatja! Nu är det så att jag har kollat lite på olika surfplattor, har aldrig haft en förut men det verkar underhållande Och det är så att jag har kollat mycket på iPad 2 och Samsung Galaxy Tab. Och är rätt förvirrad för jag har ingen aning vilken jag ska välja, jag ska använda en surfplatta till:

-Att spela eller använda appar från Android eller App Store.
-Kolla på internet, väldigt ofta kommer det att bli. T.ex. Youtube, mail, facebook och mycket googlande.
-Kolla på många filmer.

Det är väl det som jag mest vill göra på en surfplatta. Och storleken på skärmen eller hur snabbt flash laddar osv. Spelar inte så mycket roll, men det ska vara en stor skärm nog för att passa mina stora händer, haha :D.

Men somsagt, nu är frågan, vilken ska jag köpa tycker ni? Och har ni någon av dessa surfplattor?

Mvh
Jesper

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk

Hej, jag fick en iPad 2 i lördags av tomten och är mer än nöjd. Passar mina behov perfekt då jag inte är intresserad av att hålla på och meka. Fungerar väldigt bra för de behov du beskriver så om jag vore dig hade jag köpt en iPad 2. Aldrig blivit besviken på Apple av de produkter jag har köpt.

Permalänk

Galaxy Tab 10.1 lätt, iPAD kör sin 4:3 stil som jag ej diggar, appstore är bättre det är sant men du kan göra mer med Galaxyn, flasha om m.m.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

iPad 2 ! Har en själv och är mer än nöjd

Permalänk
Medlem

Galaxy Tab, bättre för film och internet.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebbon:

Tjatja! Nu är det så att jag har kollat lite på olika surfplattor, har aldrig haft en förut men det verkar underhållande Och det är så att jag har kollat mycket på iPad 2 och Samsung Galaxy Tab. Och är rätt förvirrad för jag har ingen aning vilken jag ska välja, jag ska använda en surfplatta till:

-Att spela eller använda appar från Android eller App Store.
-Kolla på internet, väldigt ofta kommer det att bli. T.ex. Youtube, mail, facebook och mycket googlande.
-Kolla på många filmer.

Det är väl det som jag mest vill göra på en surfplatta. Och storleken på skärmen eller hur snabbt flash laddar osv. Spelar inte så mycket roll, men det ska vara en stor skärm nog för att passa mina stora händer, haha :D.

Men somsagt, nu är frågan, vilken ska jag köpa tycker ni? Och har ni någon av dessa surfplattor?

Mvh
Jesper

Om du är en "hemmasnickare" ska du absolut skaffa samsungen!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Galaxy Tab 10.1 lätt, iPAD kör sin 4:3 stil som jag ej diggar, appstore är bättre det är sant men du kan göra mer med Galaxyn, flasha om m.m.

Att du kan göra mer på Galaxyn tvivlar jag starkt på. iPad har ofantligt mycket mer appar an Honeycomb. Har själv iPad och är sjukt nöjd.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Galaxy tab 8.9 som enligt mig har ett trevligare format

Permalänk
Medlem

Fick oxå min iPad2 av tomten tycker det finnsn väldigt mycket man kan göra med den faktiskt

Har så jag kan styra tv:ns resiver streama musik och film i full hd från våran NAS vi har vilket är riktigt skönt att bara slänga på en film i sängen
Den är som avanstående kille sa perfekt till mina behov och det finns många roliga appar

Har du typ MacBook eller Apple tv så finns det massa appar till det så man kan gå den vägen att streama film och musik från datorn

Kan inte uttala mig om taben då ja bara testat den 10min på media markt
Låter säkert som ja favorierar ipad2 men det blir nog så när ja själv har en men men... Asus ska annars släppa sin transformer prime som tydligen ska vara riktigt bra kika på den med

// NIcklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten_alle:

Att du kan göra mer på Galaxyn tvivlar jag starkt på. iPad har ofantligt mycket mer appar an Honeycomb. Har själv iPad och är sjukt nöjd.

Mera appar?
Du menar att det finns 10 olika appar som gör samma sak på så sätt finns det flera appar.
Om man ska kolla efter en funktion så finns det lika många då många ger ut sin app till android med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Galaxy Tab, bättre för film och internet.

Kan tyvärr inte hålla med då ja kollar mina filmer i hd vilket ger än jäkligt bra bild för att vara 4:3

Zoomar man i safari blir det oxå bra bild man ser inte direkt pixlarna dom man gör på vissa plattor ja testat

Men visst är det bättre att se film i 16:10 som android har, men ja tycker man inte kommer bry sig så mycket faktiskt

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Kan tyvärr inte hålla med då ja kollar mina filmer i hd vilket ger än jäkligt bra bild för att vara 4:3

Zoomar man i safari blir det oxå bra bild man ser inte direkt pixlarna dom man gör på vissa plattor ja testat

Så filmer blir bättre i 4:3 än i 16:9? Du måste ju bara skämta. Galaxyn har en bättre och större skärm med högre upplösning och ett bättre format. För personer utan NAS är det dessutom extremt mycket lättare att lägga in filmer på plattan.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Samsung skall ju släppa en ny surfplatta nu i vår med 11tums skärm och en Exynos 2,nånting ghz processor. Själv tänker jag vänta på den eller en Prime.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Så filmer blir bättre i 4:3 än i 16:9? Du måste ju bara skämta.

Ja skrev ju att såklart är det bättre att se film i 16:10 om du inte såg, det fattar väll ja med så efter är jag inte

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Känner man sig inte sjukt handikappad utan flash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Galaxyn har en bättre och större skärm med högre upplösning och ett bättre format. För personer utan NAS är det dessutom extremt mycket lättare att lägga in filmer på plattan.

Men har man inte så mycket space på plattan så är streaming ett bra alternativ oavsett om man har en NAS eller inte

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Om du ska se mycket film är ju ipaden bara att glömma. Orka dras med itunes och dåligt filstöd. Hag kör en galaxy tab 7.1 och den är jag grymt nöjd med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Men har man inte så mycket space på plattan så är streaming ett bra alternativ oavsett om man har en NAS eller inte

Ja, streaming är alltid ett bra stöd men det fungerar lika bra på båda plattformarna. Det jag skrev var om man inte kan streama.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Utav dom två? Ingen.
Vänta på Asus Transformer Prime eller andra med samma hårdvara. Betydligt snabbare, bättre batteritid, hårdvaruax på flera format och flash lär med all sannolikhet flyta på bättre.

Permalänk
Medlem

Jaha men hur gör du när du är på resandefot då?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Om du ska se mycket film är ju ipaden bara att glömma. Orka dras med itunes och dåligt filstöd. Hag kör en galaxy tab 7.1 och den är jag grymt nöjd med.

Ja använder inte iTunes när ja kollar film, ja har appen vlc streamer som fungerar perfekt, det konverterar även iso filer igenom datorn peratomatik som gör att jag kan se de flesta format så det är inget att hacka ner på när det gäller ipaden

Skrivet av tysonayt:

Ja, streaming är alltid ett bra stöd men det fungerar lika bra på båda plattformarna. Det jag skrev var om man inte kan streama.

Ja då är vi på samma spår, men streama kan man om man bara har en dator vilket jag kan förutse idagens samhälle

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Köpte en Galaxy Tab 10.1 för det känns som inga TV-apparater eller datorskärmar använder 4:3 mer.

Den ska också få ICS i början på nästa år.

Beträffande finesser kan du välja vilken du vill för båda plattorna kan mer än man någonsin behöver.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av abbe_93:

Känner man sig inte sjukt handikappad utan flash?

Har själv en galaxy tab och har flash inställt på "on demand". Alltså att flash inte laddas automatiskt utan att man måste aktivera det själv. För det mesta slipper man bara reklam och bla. youtube har ju gått över till html5.

Röstar på Galaxy Tab, finns för 2990kr på elgiganten just nu! 8.9", helt klart bättre storlek!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Ja, streaming är alltid ett bra stöd men det fungerar lika bra på båda plattformarna. Det jag skrev var om man inte kan streama.

Appar som AVPlayerHD fungerar då utmärkt. Sväljer de flesta format och erbjuder även smidig FTP överföring av filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Appar som AVPlayerHD fungerar då utmärkt. Sväljer de flesta format och erbjuder även smidig FTP överföring av filerna.

Avplayer är en upphottad version av vlcstreamer skulle ja säga

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Appar som AVPlayerHD fungerar då utmärkt. Sväljer de flesta format och erbjuder även smidig FTP överföring av filerna.

Tab <-> USB <-> Dator

Drag n' drop, blir inte lättare än det.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jaha men hur gör du när du är på resandefot då?

Var den frågan till mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Tab <-> USB <-> Dator

Drag n' drop, blir inte lättare än det.

Har tagen usb utag?

På ipad
1:Ladda ner vlc streamer på iPad
2:ladda ner vlcstreamer server på datorn
3:klart du kan se alla datorer i nätverket och om man öppnar och tilllåter en sak i nätverket ser man alla enheter man ser på datorn

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Avplayer är en upphottad version av vlcstreamer skulle ja säga

Nej, en upphottat version av VLC, som inte finns tillgängligt på AppStore längre möjligtvis. Det är inte en streaming app utan du lägger över filerna på iPaden.

Skrivet av tysonayt:

Tab <-> USB <-> Dator

Drag n' drop, blir inte lättare än det.

Är ju inte svårare att göra med FTP. Och du slipper koppla in USB. Går utan tvekan att smidigt föra över filer trådlöst på Android också, vill bara visa på att det inte är något argument mot iPad. Man behöver inte gå genom iTunes om man inte vill, något som många verkar tro är ett krav.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att kolla in ASUS Transformer, röstad till bästa Android plattan på XDA och prisena här närmast borde gå ner en del iom att nya släpps nu, den är dual-core den med Tegra2 och har även ett tillbehör i form av ett tangentbord så du kan sätta dem och ha en liten Android Laptop med dubbla batteritiden och sedan bara poppa av när du bara vill ha en pad.
Den är bra oavsett om du ska modda själv eller inte och ska du ta en Android platta är det bara börja hänga på XDA, Transformer följet där är enormt stort funderade på att köpa en själv och jag är inte ens sugen på en pad ^^ och något att tänka på, de flesta som kört Android stör sig på Apples AppStore för efter vad som säger kostar allt pengar, inte bara det lite mer premium som det är på Android Market.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood