Hur långt räcker processorns grafik?

Permalänk

Hur långt räcker processorns grafik?

Tjena!
Ska bygga ett budgetbygge, som ska fungera för normalt användande av dator.
Datorn ska köras till en 37" tv. Så datorn måste klara att spela upp filmer i 1920*1080p utan problem.

Så då till min fråga, kommer jag kunna klara det utan separat grafikkort eller bör det vara med ett separat grafikkort i bygget?
Om man köper ett kort för ca 800, tjänar man något på det då eller kan man köra via processorn lika gärna?

Processor blir något i stil med intel I3 2100.

Permalänk
Medlem

Köp http://www.inet.se/produkt/5308697/amd-a8-x4-3870k-3-0ghz-fm1 så räcker det mycket väl till
Går nog o komma lite billigare undan men skönt med en som duger till det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Köp http://www.inet.se/produkt/5308697/amd-a8-x4-3870k-3-0ghz-fm1 så räcker det mycket väl till
Går nog o komma lite billigare undan men skönt med en som duger till det mesta

+1, AMD är starka på svaga saker

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att skaffa något i denna stilen då?

https://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx

Då kan du ju bygga en HTPC, ett plus är ju att du slipper fläkt som surrar dessutom!

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk

Tack för svar!
Då tar jag för givet att det fungerar att köra utan grafikkort?!
Inget lagg eller liknande vid uppspelning i 1920*1080?

Skiljer sig den inbyggda grafiken i en typ i3 mot en typ i5 ? Är det värt att köra på i5 på en simpelt bygge som bara ska fungera som standardator eller är det onödigt? Vill som sagt ha en snabb dator med då det blir en Ssd disk med.

Men som sagt är det viktigaste att få reda på hur långt man kommer utan grafikkortet och vad som är det bästa alternativet på processor isf för att få till bästa grafik till bästa pris!

Kom gärna med bra förslag!

Angående htpc så har jag ingen erfarenhet alls av det, har bara byggt spelburkar förrut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spac3mak3r:

Angående htpc så har jag ingen erfarenhet alls av det, har bara byggt spelburkar förrut.

Hehe tror inte du behöver veta något mer (Y)
Är ju samma sak, bara i en mindre låda... och om du vill så installerar du något mysigt GUI (XBMC ska tydligen vara poppis).

Fast jag har iofs inte heller byggt någon HTPC så om någon är mer bevandrad inom ämnet så får de gärna bidra!

Men det blir ju ingen spel-maskin i så fall. Funkar bra om du kollar mycket film/serier och enklare vardagsärenden.

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Skrivet av EldRaven:

Hehe tror inte du behöver veta något mer (Y)
Är ju samma sak, bara i en mindre låda... och om du vill så installerar du något mysigt GUI (XBMC ska tydligen vara poppis).

Fast jag har iofs inte heller byggt någon HTPC så om någon är mer bevandrad inom ämnet så får de gärna bidra!

Men det blir ju ingen spel-maskin i så fall. Funkar bra om du kollar mycket film/serier och enklare vardagsärenden.

Haha ja det har du nog rätt i, det lär inte vara något problem. Men är väl samma sak där med eller att man kör via processorns grafik? Måste ju ändå ha en processor då som är bra till grafiken?

Permalänk
Medlem

Det fina med det moderkortet är ju att du får, moderkort, processor och integrerad grafik. Dock så är ju processorn bara på 1,65GHZ DualCore. Men den ska klara att spela upp 1080p utan lagg. Det finns en recension här på sweclockers ( AMD Fusion ) Men som sagt, inga fläktar (tyst), integrerat trådlöst nätverk, bluetooth och lite annat smått å gott.

Har själv under en längre tid gått i tankar på att bygga mig en liten HTPC eller dylik

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Skrivet av EldRaven:

Det fina med det moderkortet är ju att du får, moderkort, processor och integrerad grafik. Dock så är ju processorn bara på 1,65GHZ DualCore. Men den ska klara att spela upp 1080p utan lagg. Det finns en recension här på sweclockers ( AMD Fusion ) Men som sagt, inga fläktar (tyst), integrerat trådlöst nätverk, bluetooth och lite annat smått å gott.

Har själv under en längre tid gått i tankar på att bygga mig en liten HTPC eller dylik

Hmm, intressant måste jag säga!
Men tycker priset är nästan överdrivet lågt? Ja menar ett bygge med separat processor för runt tusenlappen och ett moderkort runt tusenlappen måste väl vara ett kraftfullare system?

Nu blev det svårt!

Kylning till processor som inte ska spelas med eller klockas, räcker det med original då?

Permalänk
Medlem

Klagar du på att det är för billigt? xD Att köpa en dyr i5 bara för att spela upp 1080p är onödigt. En Llano duger bra till dina behov.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Klagar du på att det är för billigt? xD Att köpa en dyr i5 bara för att spela upp 1080p är onödigt. En Llano duger bra till dina behov.

Haha nejnej inte så, Menar bara att eftersom det är så billigt kan man ju undra om det blir någon prestanda!:-)
Nej ingen i5, i så fall blir det Llano eller i3 eller liknande. Skulle behöva veta vilken processor som är bäst till grafik och hastighet!

Permalänk
Medlem

Så påläst är jag inte så jag vet vad som är bäst lämpat, har ju inte haft schansen att testa ett Fusion-kort. Men du får göra en avvägning. Kan inte tänka mig att de tillverkar en kylning som inte funkar till ett omoddat system Kan hända att en chassi-fläkt kan vara bra att ha dock!

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Skrivet av EldRaven:

Så påläst är jag inte så jag vet vad som är bäst lämpat, har ju inte haft schansen att testa ett Fusion-kort. Men du får göra en avvägning. Kan inte tänka mig att de tillverkar en kylning som inte funkar till ett omoddat system Kan hända att en chassi-fläkt kan vara bra att ha dock!

Okej det blir svårt val. Ja absolut, klart att det blir ett häng fläktar i chassit.

Men sitter fortfarande och funderar på vilken processor man ska ha för bästa grafik/pris

Permalänk
Rekordmedlem

En Llano eller fusion är tom bättre än valfri intel core om man ska ha den till filmuppspelning, intel har en bugg i sina grafikdelar som gör att de inte kan ge rätt bildfrekvenser för film, så om det är för htpc bruk så sopar amd mattan med intel även prestandamässigt, man måste vara extrem fanboy för att köpa en sämre intel för betydligt mera pengar för att bygga en överdimensionerad htpc med vissa bildproblem
Lite detaljer om varför det inte är lämpligt med core till htpc
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av spac3mak3r:

Haha nejnej inte så, Menar bara att eftersom det är så billigt kan man ju undra om det blir någon prestanda!:-)
Nej ingen i5, i så fall blir det Llano eller i3 eller liknande. Skulle behöva veta vilken processor som är bäst till grafik och hastighet!

Står valet mellan en i3a eller en liano tycker jag valet är solklart till Lianos fördel om du ska köra med den integrerade grafikdelen då de spelar i helt olika ligor.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Står valet mellan en i3a eller en liano tycker jag valet är solklart till Lianos fördel om du ska köra med den integrerade grafikdelen då de spelar i helt olika ligor.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2326?k=92a1b26870392...

Oj fy fan! Där ser man. Otroligt tacksam för det svaret och bilden, jag var påväg att beställa datorn med en i3... Phu du är årets hjälte!!

Är totalt okunnig runt det Här med standard/budget bygge, håller annars bara på med spelburkar.

Permalänk

Såg att sockeln va am1 till den processorn, spelar det någon roll att den är så gammal, är det bättre att ta något nyare i samma prisklass, är det lika bra grafik på dom?

Eller kan man köra på AMD a8 3850 ?

Permalänk
Skrivet av spac3mak3r:

Såg att sockeln va am1 till den processorn, spelar det någon roll att den är så gammal, är det bättre att ta något nyare i samma prisklass, är det lika bra grafik på dom?

Eller kan man köra på AMD a8 3850 ?

Om det är AMD a8-3850 du menar så har den inte am1 utan fm1 sockel. Och den är ganska ny

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av spac3mak3r:

Såg att sockeln va am1 till den processorn, spelar det någon roll att den är så gammal, är det bättre att ta något nyare i samma prisklass, är det lika bra grafik på dom?

Eller kan man köra på AMD a8 3850 ?

Nackdelen med att den är så gammal är att det inte kommer gå att köpa bara en ny processor att uppgradera till om du skulle vilja det någon gång i framtiden utan du blir tvungen att köpa nytt moderkort också. Trinity efterträdaren till Liano kommer någon gång senare i vår med en ännu bättre grafikdel men det är som vanligt, det kommer alltid något bättre!

Permalänk
Medlem

Ska du bara köra film och surf och vill ha en så tyst/strömsnål som möjligt kan jag rekommendera fusion.

Kör själv med Asus kortet som någon länkade i min htpc. Sjukt nöjd!

+ Drar ingen ström typ.
+ Passivt kylt/låter inget.
+ Bluetooth
+ Stöd för trådlöst Internet (inte så många som har).
+ Nästan gratis
+ Klarar blu-ray kvalité

- Inte för spel eller något krävande.

Byggde min burk med bara moderkortet, hdd, 2gb ram, chassi och ett gammalt nätagg. Knappt 3k

Ska du har mer prestanda är det Llano som gäller.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

Okej, då har jag en bra grund att stå på nu! Borde bli ett bra budgetbygge!:-)

Borde bli ett snabbt budgetbygge för det vanliga användandet med någon av komponenterna som ni rekomenderat tillsammans med en Ssd, 4 gig minne 1600mhz och något moderkort

Here we go AMD, första bygget utan intel

Tack för alla svar, guld värt!!

Permalänk

jahopp, så kom nästa problem.. AMD A8 3870k är slut överallt, pratade med bla Inet som inte hade fått några besked från AMD, så dom hade inte en aning när dom skulle få in dom igen..
tydligen så har dom flesta haft problem med att få besked från AMD om leveranserna av denna processor.

Så Finns det någon annan processor med samma prestanda i grafik eller bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EldRaven:

Är det inte bättre att skaffa något i denna stilen då?

https://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx

Då kan du ju bygga en HTPC, ett plus är ju att du slipper fläkt som surrar dessutom!

Du kan köra med fläktar som inte låter, typ Scythe GT 500/800 rpm. Ljudlösa

Jag är inte säker, men E450 borde väl klara full HD? Är inte säker...persoligen skulle jag gått på Llano med en upplåst (A6-A8 3770K eller vad den heter), klocka en bit, så kan man säkert spela lättare spel på den också (typ CSS osv)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av spac3mak3r:

jahopp, så kom nästa problem.. AMD A8 3870k är slut överallt, pratade med bla Inet som inte hade fått några besked från AMD, så dom hade inte en aning när dom skulle få in dom igen..
tydligen så har dom flesta haft problem med att få besked från AMD om leveranserna av denna processor.

Så Finns det någon annan processor med samma prestanda i grafik eller bättre?

Klarar du av att vänta?

Lovar dig att det är värt det Borde komma i Januari (pga julledighet osv bland företag).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Klarar du av att vänta?

Lovar dig att det är värt det Borde komma i Januari (pga julledighet osv bland företag).

ja, alltså kommer processorn i januari så är det inga problem! Tanken var att dom inte vet när den kommer, lite surt att vänta och vänta om den kommer i april lixom

På dustinhome så står det leverans 3 januari, om det stämmer så kör jag ju givetvis på den:)
Det finns en nätbutik som har den på lager men där kostar den nästan 1600kr, inet tar ca1300kr så är väl inte värt att köpa därifrån...

när jag prata med inet så lät det som att den skulle kunna komma om ett halvår typ.

Men jag får vänta och avvakta då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

+1, AMD är starka på svaga saker

HA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spac3mak3r:

ja, alltså kommer processorn i januari så är det inga problem! Tanken var att dom inte vet när den kommer, lite surt att vänta och vänta om den kommer i april lixom

På dustinhome så står det leverans 3 januari, om det stämmer så kör jag ju givetvis på den:)
Det finns en nätbutik som har den på lager men där kostar den nästan 1600kr, inet tar ca1300kr så är väl inte värt att köpa därifrån...

när jag prata med inet så lät det som att den skulle kunna komma om ett halvår typ.

Men jag får vänta och avvakta då!

Du ska nog inte köpa från butiker som har den på lager...känns sådär, imej att dem tidigaste leveranserna skulle komma början av januari..

Men annars om 3870K tar tid på sig, så kan du likväl ta lillebrorsan A6 3600, då dem presterar ganska likvärdigt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Du ska nog inte köpa från butiker som har den på lager...känns sådär, imej att dem tidigaste leveranserna skulle komma början av januari..

Men annars om 3870K tar tid på sig, så kan du likväl ta lillebrorsan A6 3600, då dem presterar ganska likvärdigt

Nae precis.
Jasså är du säker på det? Det är ju ett intressant val isf! Dock samma problem med lagerstatusen på dom, alla fall på inet:-( får kika runt lite.

Som sagt otroligt tacksam för all tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spac3mak3r:

Nae precis.
Dock samma problem med lagerstatusen på dom, alla fall på inet:-(

Jo precis, men om den kommer in tidigare än K-modellen

Tror dock A8 har en något kraftigare grafikdel...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jo precis, men om den kommer in tidigare än K-modellen

Tror dock A8 har en något kraftigare grafikdel...

Har gjort min beställning nu det blev från Dustin, och det blev en A8 då det stod beräknad leverans 3 januari:-)

Sen blev det ett asus F1A75-M, och corsair 4gb ddr3 xms3 Vengeance Pc3 12800 1600 MHz, och en Ssd intel 320, 80 gb. Drivs av corsair Cx430w
Så jag hoppas det ska lira bra tillsammans nu:-)

Länkar inte pga att jag sitter på telefonen nu.