Snabb fråga på skillnad mellan 7200 och 5400

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Aug 2004

Tveksam till att det skulle vara minnet.

Jag hade en i7 950 processor, 6gb minne, ganska nyligen ominstallerad. Bytte från en många år gammal sata 7200rpm hdd till SSD och det blev jätterstor skillnad.

Om jag i dagsläget jämför mellan mina datorer så är det också jättestor skillnad just i surfning. Det kanske inte är så stor skillnad när man tänker efter men som jag känner det gör det en stor skillnad. (Win 7 på alla datorer)
i7 950, 6gb minne, SSD. (Ladda klart Aftonbladet som det ser ut nu med firefox. 02:15 : runt 0.5 sek)
i5 750, 4gb minne, 200gb 7200rpm. (Ladda klart Aftonbladet som det ser ut nu med firefox. 02:15 : runt 1 sek)

Även min tv dator är otroligt mycket snabbare än vad jag har varit med om tidigare.
AMD X4 640, 4gb minne, SSD.

Jag bytte även från en 500gb 5400 rpm hdd i en 12" laptop och även där blev det markant skillnad.

Kanske inte så stor tidsskillnad vid surfning, men jag tänker mig (min känsla utan att mäta exakt) att det går ungefär dubbelt så snabbt iaf. De tillfällen man verkligen tjänar tid som uppstart av windows med program, samt installationer av program är kanske lite lättare att mäta men då passar man antagligen på att göra annat.

Ytterligare en stor fördel är att man kan ha betydligt fler flikar igång samtidigt utan problem med ssd. Där spelar väl kanske minnet roll.

Hade jag inte varit tvungen att skaffa nytt windows till den dator som saknar SSD hade jag garanterat gjort det. Sen bara att på tv-datorn slippa ljudet av en hårddisk gjorde det värt att köpa en SSD