Permalänk
Medlem

Mediaspelare

Hej allihopa!

Jag behöver ett köpråd avseende mediaspelare. Vill ha en bra men gärna billig lösning för:

1. Kunna streama HD över nätverket. Vill ha förstärkare (DENON AVR 2311 med 5.1 högtalare) kopplad till mediaspelare.

2. Enkelt gränssnitt

3. Möjlighet till att spela PLAY (SVT, TV3, TV4 mfl)

-----------------------------

4. Gärna men inte måste: Möjlighet till att nå Internet (surfa)

5. Gärna men inte måste: Möjlighet till att nå Internet (spela flashbaserade spel, ex Bolibompa)

6. Gärna men inte måste: Intern HD där jag kan lägga kidsens filmer

Tacksam för Era köpråd!!

En avslutande fråga: Finns det en bärbar dator i detta prissegment som klarar av att streama, skjuta ut bilden med full HD upplösning etc. enligt ovan? Det kan ju faktiskt vara ett alternativ...

mvh Micke

Permalänk
Medlem

Vilken 3000kr HTPC som helst kan göra all det du har på listan, alltså 1-6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Vilken 3000kr HTPC som helst kan göra all det du har på listan, alltså 1-6

Tackar!

Har du några förslag som man kan botanisera från?

Permalänk
Medlem

Om du kollar runt i trådarna som är uppe i denna delen av forumet så hittar du nog ett antal förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Om du kollar runt i trådarna som är uppe i denna delen av forumet så hittar du nog ett antal förslag

Absolut, svårt att veta vilken väg man bör gå...

- Bärbar PC som mediaspelare? Vilken prestanda krävs för att kunna streama full HD?
- Barbone som tex Zotac för ca 2200 kr
- HTPC ex. ASRock ION 3D 152D - 1,8GHz DC 2GB 320GB DVD±RW för 3000 kr

Frågan är (om manbortser från det bärbara alternativet där jag inte vet vilken prestanda och därmed pris som krävs) vilket alternativ skall man gå för? Vad skiljer tex Barbone mot HTPC?

CONFUSED

Permalänk
Medlem

Jag personligen använder ett moderkort fron zotac med integrerad 1,2ghz dualcore intel CPU, 4gb RAM och integrerad Nvidia Ion Generation 1 Grafik med en 120gb HDD.

Kör den i ett litet chassi, hela det paketet gick på cirka 3k i våras, och det funkar helt perfekt att streama 1080p .mkv filer från min huvuddator via wifi till den, inget lagg, inget högt fläktljud etc.

Btw, med tanke på att alla smartphones som släpps idag i det högre prisklasserna kan klara av 1080p så säger ju det ganska mycket om hur mycket det krävs. Alltså inte jättemycket I princip skulle du kunna köra en smartphone med en mini-hdmi utgång som HTPC