Fråga om hur koppla ihop 2 switchar för litet LAN

Permalänk

Fråga om hur koppla ihop 2 switchar för litet LAN

Hej,

Jag och mina polare ska ha ett litet LAN. Vi är fem stycken och min router har bara plats för fyra. Jag har fixat fram 2 st 5 portars gigabitswitchar. Men hur ska jag koppla dem smartast för att få snabbast överföring mellan datorerna? Jag tänkte köra dom på varsin plats på routern, men blir det routern en flaskhals mellan switcharna då? Eller borde jag koppla switcharna i serie hellre?

Är första gången jag skapar en tråd här, hoppas att det hamnade på rätt plats:)

Permalänk
Rekordmedlem

Du får den lägsta hastigheten ni kopplar till, har routern 100mbit så kommer det bli 100mbit/antal användare mellan switcharna, kopplar du 2 Gbit switchar i varandra så blir det 1Gbit/ antal användare, alltså ni delar på bandbredden på upplinkporten, ska ni spela så kan du koppla hur som helst eftersom 100Mbit är med är nog för 5 spelare, ni får 20Mbit var och det drar inget spel. ska du föra över filer blir det däremot strypningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Koppla allt i serie och koppla in alla datorer på switcharna och ingen dator på routern.

Router--->Switch--->Switch

Permalänk

jo, för spelande så förstår jag att det räcker med 20Mbit. Tänkte för filöverföringen. Tack för svaren, då kör jag i serie:)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får den lägsta hastigheten ni kopplar till, har routern 100mbit så kommer det bli 100mbit/antal användare mellan switcharna, kopplar du 2 Gbit switchar i varandra så blir det 1Gbit/ antal användare, alltså ni delar på bandbredden på upplinkporten, ska ni spela så kan du koppla hur som helst eftersom 100Mbit är med är nog för 5 spelare, ni får 20Mbit var och det drar inget spel. ska du föra över filer blir det däremot strypningar.

Rätta mig om jag har fel, men man delar väl på all bandbredd så det behöver inte nödvändigtvis vara 20Mbit/s per användare. Kan väl mycket väl vara så att en användare får 90% av bandbredden, det beror väl på hur mycket datatrafik som går...

I vilket fall som helst så är det inte några problem för spel oavsett hur du gör din setup, men om du vill ha hög bandbredd för att föra över filer föreslår jag att du kopplar bort routern och kör med enbart switcharna och för över de filer ni skall och kopplar in routern när filöverföringarna är klara. Då kommer trafiken mellan switcharna gå på 1Gbit/s och mellan datorer på samma switch likaså. Sen den egentliga hastigheten (throughput) som switchen klarar av är olika beroende på vilken switch det är. (Bara för att den klarar 1Gbit/s så betyder inte det att alla användare som är anslutna till den kan använda denna hastighet i realiteten)

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Rekordmedlem

Jo nån kan få 90% av bandbredden om man inte har styrning på det,
Det är idag få switchar som inte klarar att ge sin fulla bandbredd på portarna, men om man har en upplink så koncentreras trafik på den, 5 st gbit till en gbit ger naturligtvis en strypning, avancerade switchar stödjer därför att man kopplar ihop flera portar eller så kan man tex ha en snabbare upplinkport som förbinder switcharna sinsemellan, och ibland har man speciella interface som bara kan koppla ihop swithar för att få en större modell vid behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo nån kan få 90% av bandbredden om man inte har styrning på det,
Det är idag få switchar som inte klarar att ge sin fulla bandbredd på portarna, men om man har en upplink så koncentreras trafik på den, 5 st gbit till en gbit ger naturligtvis en strypning, avancerade switchar stödjer därför att man kopplar ihop flera portar eller så kan man tex ha en snabbare upplinkport som förbinder switcharna sinsemellan, och ibland har man speciella interface som bara kan koppla ihop swithar för att få en större modell vid behov.

Men du menar alltså att om TS kör en 5-portars 1Gbit/s switch så kan alla anslutna till denna switchen nyttja hastigheten 1Gbit/s och switchen skulle klara av att hantera denna trafiken, dvs 5Gbit/s? När jag läste sånt här (vilket i och för sig är 4-5 år sen...) var det långt ifrån alla tillverkare som klarade hålla en 1Gbit/s hastighet i praktiken ifall det var mer än två anslutna enheter.

Var längesen jag såg en uplink-port, det är ju bara att koppla ihop switcharna med en vanlig TP-kabel på två vanliga portar? Sen är det väl sällan man konfigurerar vanliga 5-portars switchar själv, de kör väl någon form av standardinställning? De enda swichar jag haft som går att konfigurera är rackmonterade dyra jävlar när jag gick i skolan.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta portar på en billig switch kan hantera full fart, problemen/strypningarna kommer när man ska kommunicera 2 datorer mot en "server" eller annat (router?) som också "bara" har samma länkhastighet men så länge datorerna kommunicerar 2 i taget mellan varandra så går det full fart, så en 4 port switch kan ha 2 par som kommunicerar i full fart sinsemellan. Det blir annat på stora switchar eftersom de ofta inte dimensioneras för att hantera full fart överallt pga att det skulle bli dyrt och oftast inte tillföra nån prestanda i verkligheten, det brukar stå hur mycket data som kan hanteras i databladen, (säg 10Gbit/s totalt) och om switchen orkar med allt så brukar det kallas att de klarar "wirespeed" http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_speed
Upplinkar (dedikerade trunk portar) är ganska vanligt på stora switchar, man kan tex ansluta en server med 10Gbit till switchen som sedan delar ut det till datorerna med lägre fart, för den mesta trafiken går oftast till en server eller en nivå upp i nätet tex på väg mot en router. Det är sällan man behöver 10Gbit emellan klientdatorerna i ett nät.
Själv har jag 2 Cisco switchar och där har man moduljack för upplinken, man kan trycka i det som behövs, jag har optiska 1Gbit interface där men man kan ha 1Gbit kabel eller 10Gbit eller nått som inte finns idag, kanske thunderbolt i framtiden, vem vet.
Hursomhelst så är upplinken snabbare om man vill och man kan plugga in olika fysiska interface i de portarna, eller så kan man använda dem som normala accesportar, man väljer själv efter behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

kan man köra så här router-------->switch--------->switch--------->switch . alltså 3 switchar som man bara drar en ethernet sladd mellan varje ?? med denna switch http://www.webhallen.com/hardvara/106814-tp-link_8-portar_swi...

Permalänk

och funkar det om routern är av märket CISCO och switcharna är från märket Tp-link som jag länkade ovan ?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja man kan seriekoppla switchar, men det är inte så vettigt om det blir många nivåer, det kan bli långsamt, och är det ett stort nät är det risk för loopar, då dör nätet helt, ska du koppla flera nivåer och ett stort nät bör du ha riktiga switchar som kan hantera spanning tree.
Fabrikatet på delarna har ingen betydelse, det som kan skilja är funktionerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shockedpegasus:

kan man köra så här router-------->switch--------->switch--------->switch . alltså 3 switchar som man bara drar en ethernet sladd mellan varje ?? med denna switch http://www.webhallen.com/hardvara/106814-tp-link_8-portar_swi...

Rekommenderar istället då:

router->port1->Switch1->port1->switch2->datorer ->port2->switch3->datorer ->port3->switch4->datorer

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT