Vilket är det enklaste sättet att installara en SSD på?

Permalänk
Medlem

Vilket är det enklaste sättet att installara en SSD på?

Har köpt mig en SSD nu. Passade även på att köpa nytt chassi samt nätagg.
Vilket är det enklaste sättet för mig att installera windows på eftersom allt ändå ska flyttas?
Blåsa rent min nuvarande hdd innan eller när jag bootar med DVD skivan i det nya chassit?
Hur gör jag med Firmware till den nya disken?
Något annat förutom ACHI eller vad det hette som jag ska tänka på vid installation?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Har köpt mig en SSD nu. Passade även på att köpa nytt chassi samt nätagg.
Vilket är det enklaste sättet för mig att installera windows på eftersom allt ändå ska flyttas?
Blåsa rent min nuvarande hdd innan eller när jag bootar med DVD skivan i det nya chassit?
Hur gör jag med Firmware till den nya disken?
Något annat förutom ACHI eller vad det hette som jag ska tänka på vid installation?

Prova dig fram och ta hjälp av våran kära vän, GOOGLE.SE. Precis som vi andra gör/har gjort när man ska lära sig/prova något nytt!

Lycka till & May the Google-force be with you.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Prova dig fram och ta hjälp av våran kära vän, GOOGLE.SE. Precis som vi andra gör/har gjort när man ska lära sig/prova något nytt!

Lycka till & May the Google-force be with you.

Kommer du dirr från fragbite eller?

ONTOPIC:

Det är bäst om du formaterar HDD'n som du har haft os och diverse drivrutiner på innan du installerar nya windows så det kan uppstå problem med drivrutiner och Windows-start filer annars.

MVH

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Inga som helst problem att sätta i den nya ssd disken och i installationsmomentet när du skall välja installationsplats på ,där skall du välja avancerade alternativet och ta bort den partitionen som du har win på för närvarande , då får du inga som helst konflikter under åẗerstående installation

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Oj glömde nämna att det ev finns en partition på 100 meg ungefär som kan innehålla bootloadern från din gamla installation, om sådan finns rekommenderar jag att du tar bort även den partitionen, win installationen skapar nog en likadan igen iallafall.
Sedan när allt är installerat och klart kan du använda diskhantering i windows för att åter skapa partition/er som du behagar.

Ursäkta slarvet skulle naturligtvis ha haft med även detta i mitt första svar

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Vilket är det enklaste sättet att installara en SSD på?

Få nån annan att göra det åt dig

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Stoppa in SSDen - slå på AHCI i bios (ifall du inte har det på redan) - koppla ifrån gamla disken (ryck SATA-kabeln bara) - stoppa i Windows-skivan - boota från Windows-skivan - Installera Windows - koppla in gamla disken igen. Tuta-och-köra.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Finns ingen större anledning att koppla ur nåt det är ju bara att ta bort /och ev skapa nya partitioner vid installationen, sällan några större problem att se vart windows skall installleras då ssd disken ju brukar vara mindre än dom vanligast förekommande HDD.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Gjorde så att jag bara hade i SSD och bootade från skivan, installerade, kopplade in övriga HDD och högerklickade på den förra systemdisken och valde formatera.
Verkar funka ok...tror jag.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Gjorde så att jag bara hade i SSD och bootade från skivan, installerade, kopplade in övriga HDD och högerklickade på den förra systemdisken och valde formatera.
Verkar funka ok...tror jag.

Helt rätt!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

Finns ingen större anledning att koppla ur nåt det är ju bara att ta bort /och ev skapa nya partitioner vid installationen, sällan några större problem att se vart windows skall installleras då ssd disken ju brukar vara mindre än dom vanligast förekommande HDD.

Tja, för att helt eliminera riskerna att windows lägger bootloadern på den gamla HDD'n, är det lika bra att koppla ut övriga diskar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ja , jag får nog böja mig för övermakten går nog på i gamla banor lite grann.
Är det bara som jag fått för mig eller läggs denna bootloadern lite hipp som happ om man inte är uppmärksam?

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den är mycket bättre i W7 än tidigare OS, vettefasen om det är för att hårddisken kanske inte är kopplad till sataport #1 på moderkortet eller i BIOS eller liknande.

Men en hårddisk och en skärm är starkt rekommenderat.