Permalänk
Medlem

Förlora prestanda?

Tjena funderar över en sak.

Tappar man mycket prestanda så som laddningstider etc om man lägger program som spel på en en disk men haren mycket snabbare OS disk?
Tjänar man något om man lägger programmen på en annan disk?

Permalänk
Medlem

Det beror på spelet. Laddar det mycket från disk så blir det slöare. Du har en snabb SSD till OS men vanlig disk med program/spel gissar jag på.
Det hela är ett pengaproblem. Ja, en slöare mekanisk disk kommer var en prestandadipp (iaf på pappret) men vem har råd att köpa en 500GB SSD med alla program/spel etc...

Fördelen med att ha program på annan disk är att om programmet är välskrivet och inte måste skriva sönder registret i Windows kan man enkelt ta det med sig när Windows knarkar ner sig självt och måste ominstalleras. Då kör man bara in nytt windows.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powske:

Tappar man mycket prestanda så som laddningstider etc om man lägger program som spel på en en disk men haren mycket snabbare OS disk?

Ja, du förlorar ju i stort sett alla fördelar med den snabbare disken om du inte använder den.

Skrivet av Powske:

Tjänar man något om man lägger programmen på en annan disk?

Allt annat lika (dvs identiska diskar) så kan du tjäna på att dela upp filer på fler diskar iom att diskarna då jobbar parallellt. Realistiskt blir det nog inga stora vinster dock... inte som mellan en vanlig HDD och en modern SSD tex.

Visa signatur

Intel Core i7 860 @ 2.80GHz | Corsair XMS3 8GB @ 1600MHz | MSI P55-GD65 | XFX Radeon HD 5970 2GB | Samsung SSD 830-Series 256GB | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Dell U2711 | Antec P183 | Corsair Hydro Series H50 | Logitech diNovo Edge | Cyborg R.A.T 7

Permalänk
Medlem

Har faktiskt en gammal raptor 64gig och sen IDE diskar.. :Z tänkte köpa lite nytt.
Om jag behåller raptorn som system disk vad tycker ni jag skall köpa för disk till spel/utrymme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powske:

Har faktiskt en gammal raptor 64gig och sen IDE diskar.. :Z tänkte köpa lite nytt.
Om jag behåller raptorn som system disk vad tycker ni jag skall köpa för disk till spel/utrymme?

Finns säkert någon annan som är bättre inläst på hårddiskar än mig just nu (priserna ligger väl fortfarande ganska högt tyvärr). Tänkte bara säga att eftersom du har gamla diskar så kommer du säkerligen märka en ganska stor skillnad oavsett vilken du köper. Utvecklingen har gått ganska raskt framåt!

Visa signatur

Intel Core i7 860 @ 2.80GHz | Corsair XMS3 8GB @ 1600MHz | MSI P55-GD65 | XFX Radeon HD 5970 2GB | Samsung SSD 830-Series 256GB | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Dell U2711 | Antec P183 | Corsair Hydro Series H50 | Logitech diNovo Edge | Cyborg R.A.T 7

Permalänk

Mer info om disken jag rekommenderade

Skrivet av Powske:

Har faktiskt en gammal raptor 64gig och sen IDE diskar.. :Z tänkte köpa lite nytt.
Om jag behåller raptorn som system disk vad tycker ni jag skall köpa för disk till spel/utrymme?

Hårdiskar är svindyra just nu tack vare översvämmade fabriker tex. Men när priserna väl börjar gå neråt till någorlunda rimliga nivåer så är tex samsungs spinpoint serie rätt trevliga. Kommer http://www.inet.se/produkt/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h... ner till ca 400kr som den låg på hos komplett innan översvämningarna så är det en hyfsat rapp disk som har funkat kanon för mig (Har en 500gb Spintpoint F1 och en 1TB Spinpoint F3) Se bara till så du inte råkar köpa en av dem miljövänliga/energi snåla varianterna då dem är betydligt slöare och ligger på enbart 5400rpm i stället för 7200rpm som dem vanliga gör. Detta gäller alla märken av hårdiskar då nästan samtliga tillverkare har miljö/energi snåla varianter tillgängliga eller ja dem hade det innan översvämningarna i alla fall.

Men du bör vänta på priserna ska sjunka. Dem lär knappast komma ner till samma nivå som tidigare på väldigt länge men priserna lär ändå gå ner tillräckligt för man ska kunna köpa en disk utan behöva tömma spargrisen helt

Har dykt upp en hel del annonser med begagnade diskar nu efter priserna flög i taket men jag rekommenderar dig att aldrig köpa använda hårdiskar då dem är som mjölk. En bäst före vara eller förbruknings vara. Kan finnas massa fel på använda diskar så det är inte värt det om du inte får ett riktigt bra pris. För det är inget kul att sitta med massa data som för dig kan vara ovärderlig som du inte kan få ut tack vare disken du precis köpt rasat.

Är den 64gb raptorn IDE=PATA eller SATA? men i vilket fall så är den väl duktigt gammal vid det här laget? tror nog en typ 1tb modern disk som du partionerar upp med en mindre partion till windows osv och en med resterande utrymme till spel musik film osv kommer vara snabbare trots all data får läsas ifrån samma disk. Men det beror ju helt på hur gammal raptorn är och vad den presterar. Men är det en IDE disk så kan du ju räkna med den är så pass slö med moderna mått räknat att det inte är värt att ha kvar den som OS disk

EDIT : Testade min samsung spinpoint F3 i HD Tune fria och märkte dock att det är nåt som använder disken samtidigt för den dippade väldigt ofta i hastigheten vilket den inte gjort innan men fick.

MAX : 136,8 MB/Sec
Genomsnitt : 102,7 MB/Sec
Burst Rate : 167,7 MB/Sec

Och Detta är när jag kör den i typ ''IDE comptabile mode'' dvs inte ACHI eller RAID. Har kört det så för jag inte orkade krångla med slipstreama in drivrutinerna in i min nLite bantade Win xp sp3 installation då jag redan gjort klart den innan jag kom på jag behövde ha drivrutinerna slipstreamade då jag hade automatiserat hela installationen. Men vet inte hur mycket detta påverkar prestandan men om spinpoint F3 kommer ner i närheten av sitt gamla pris ca 400kr så är den en väldigt prisvärd och bra disk enligt mig