Permalänk
Medlem

Förlorade diskar=(

Hey.
Fick ett dator kitt ifrån kompett idag och satt ihop, men det har strulat till den gräns att jag vänder mig hit:/

Det hela började med att jag inte hittade några diskar alls( har 1st 60gb ssd disk, och 1st 1tb vanlig disk).

Jag plockade ut 1tb och körde igen, då fann jag ssd disken och installerade windows på ssd disken i all fröjd, sen kopplade jag in 1tb disken igen...

Då försvann båda diskarna igen, kopplade runt 1tb i olika SATA uttag och har nu kommit så långt att jag hittar 1tb i bios(men inte ssd) och i windows installer hittar jag ssd samt 1tb.

Datorn kan inte boota från ssd disken så bootade från windows 7 skivan när jag fann den i installern
Förslag på lösning, eller ska jag bara försöka installera om windows på ssd disken igen och se om den dyker upp?

helt ny på att bygga dator, och färsk på windows igen efter 7-8 år med enbart mac

Visa signatur

Fidel->n00b<-

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Kan man göra det utan att ha windows på datorn? och isf hur?

(noob alert) men alla är väl nya nångång så=)

Visa signatur

Fidel->n00b<-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogell:

Kan man göra det utan att ha windows på datorn? och isf hur?

(noob alert) men alla är väl nya nångång så=)

jag har v.1201, nyaste är 1304, enda ändrade enligt asus är "Improve stability on Marvell controller" är det något som har med hdd att göra?

Visa signatur

Fidel->n00b<-

Permalänk
Medlem

Biosen hittar du nog om du trycker in deleteknappen under uppstarten, dina andra problem kommer jag inte riktigt på nåt om just nu, kanske är det på det viset att om du tittar riktigt noga på moderkortet och ser vilken som är sata 1 anslutningen så borde du kunna sätta i ssd disken där och installera , ev kan du trycka in F8 och då få valet att starta från skivan, sedan när allt är installerat och fungerar kan du prova att sätta tillbaka den andra disken i förslagsvis sata2 .
Sedan låter du windows gå igång och väljer kontrollpanelen /administrationsverktyg/diskhantering och däri borde du se en grafisk bild som även visar din andra disk, och då skapa en partition där.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Asus bios har en option vid uppstart för uppgradering har jag för mig kommer inte riktigt ihåg namnet på den men har sett sådan

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Biosen hittar du nog om du trycker in deleteknappen under uppstarten, dina andra problem kommer jag inte riktigt på nåt om just nu, kanske är det på det viset att om du tittar riktigt noga på moderkortet och ser vilken som är sata 1 anslutningen så borde du kunna sätta i ssd disken där och installera , ev kan du trycka in F8 och då få valet att starta från skivan, sedan när allt är installerat och fungerar kan du prova att sätta tillbaka den andra disken i förslagsvis sata2 .
Sedan låter du windows gå igång och väljer kontrollpanelen /administrationsverktyg/diskhantering och däri borde du se en grafisk bild som även visar din andra disk, och då skapa en partition där.

biosen har jag hittat till, men vågar inte pilla så mkt där:D

just nu är setupen, SSDdisk i 6g SATA1, 1tb i SATA5, och cdrom i SATA3, flyttat runt 1tb och cdrom för att komma hit, även testat ssd i 6gsata2 utan framgång:/

Vad jag har läst så ska ssd disk sitta där, men hittade den i 6gsata1 förut och kunde installera windows där. Blir galen på detta...

Visa signatur

Fidel->n00b<-

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatera bios, marvell har en egen satakontroller och det kan vara den som behöver uppdateras (bios mao)

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Undvik att sätta diskarna i marvell-kontroller eller liknande, vilka portar det är får du läsa dig till i manualen

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vad har du för moderkort?

Undvik att sätta diskarna i marvell-kontroller eller liknande, vilka portar det är får du läsa dig till i manualen

asus x58 sabertooth, lade in nya uppdateringen så fick jag igång ssd disken och bootat från den igen, men problem med 1tb disken fortfarande. hittar den i device manager men den säger att den ska funka:/

Visa signatur

Fidel->n00b<-

Permalänk
Medlem

Om du hittar den i windows efter installation, men inte kommer åt den så att säga , kan det bero på att det råkat hamna systemfiler på den, jag har varit med om ensån grej en gång, fast det var bara en partition den gången.
Det som behöver göras isåfall är att låta den disken vara med vid installationen och i den biten där du får välja vart du skall installera kan du ta bort/formatera den disken

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Om du hittar den i windows efter installation, men inte kommer åt den så att säga , kan det bero på att det råkat hamna systemfiler på den, jag har varit med om ensån grej en gång, fast det var bara en partition den gången.
Det som behöver göras isåfall är att låta den disken vara med vid installationen och i den biten där du får välja vart du skall installera kan du ta bort/formatera den disken

ok, kan jag göra det via vanliga partitionsvägen, eller måste jag installera om windows igen?

testade att köra uninstall i devicemanager , då kom den upp på nytt som ready to use, men Marvell 91xx config ATA device - no driver found, kan det sturla med det där och jag får ominstallera/kompletera uppgraderingen av bios på något sätt?

Visa signatur

Fidel->n00b<-

Permalänk
Medlem

Löst!
Raderade och gjorde en ny partition i diskmanagement så poppade den upp=)

Nu är det bara problemet att jag går på under 10% av internethastigheten jag ska ha kvar;) men största problemet löst! tack för alla som hjälpte till!

Visa signatur

Fidel->n00b<-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogell:

Löst!
Raderade och gjorde en ny partition i diskmanagement så poppade den upp=)

Nu är det bara problemet att jag går på under 10% av internethastigheten jag ska ha kvar;) men största problemet löst! tack för alla som hjälpte till!

en reset av allt i i internetväg löste det=) så inga problem och börjar bli lite mindre förbannad på att man valde en pc till speldator;)

Visa signatur

Fidel->n00b<-