Permalänk
Medlem

Sommarjobbade på en byggfirma i somras. Tjänade 80:- timmen +11 % semesterersättning. Drog in ca 13.000, behöver inte skatta då jag inte kommer upp i de beloppen. Skönt att ha lite att röra sig med under vintern..:D Som 15åring..:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kan bara berätta av egen erfarenhet eller vad jag tror,

Skrivet av cider123:

Kan man som IT & ekonomi-intresserad få ett sådant jobb?

Jag tror det är viktigt att studera/jobba efter den "röda linjen" alltså kunna kombinera sina erfarenheter och se vad det finns för möjligheter.

Jobbade hos en leverantör till mina nuvarande arbetsutgivare, mycket handlar om att skapa kontakter och se möjligheterna. Mycket mer än man tror får jobb efter kontakter.

Sen är det väl också att en viktig punkt om man vill vidare i livet är att ta iniativ, visa vem du är. Arrangerade mycket LAN när jag var mindre, lärde mig väldigt mycket utav det. både med teknik och att organisera,planera m.m Säger inte att ni ska arrangera LAN, men kanske försöka hitta något som kan vara krävande och en utmaning för dig, det bygger upp en.

Men precis som AKKA säger, utbildning! Det är svårare att få jobb nu, du/ni kan lika gärna gå färdigt högskola/universitet först. Att studera i USA/UK säger också mycket inom bank/finansbranschen då engelska är en del av vardagen här.

Visa signatur

hälsningar Robin
blog.iRobin.se
Jag har twitter, @iRobindotse

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kan man som IT & ekonomi-intresserad få ett sådant jobb?

Som Speedking nämnde så är utbildning samt erfarenhet viktig. Min chef sa att min erfarenhet vägde mycket in på min anställning. Så det räcker inte bara med intresse.
Men har man intresse, så blir det lättare att utbilda sig!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av cider123:

Kan man som IT & ekonomi-intresserad få ett sådant jobb?

Skrivet av akka:

Idag räcker det inte med att vara "intresserad", man måste (i princip) ha en utbildning i ryggen. Sedan är det verkligen inte vem som helst som kan få jobb på en bank inom det området.

Skulle vilja säga att utbildning är en bra grund att stå på för att få det första jobbet i branschen, men ska man avancera krävs erfarenhet och efter ett tag skiter arbetsgivaren i utbildningen och tittar bara på erfarenhet och eventuella certifikat man dragit på sig.

Mer normalt för den seriösa (ej callcenter el dyl) IT-branschen är väl kring 20-25 kkr såvida man inte skaffar sig spetskompetens och höga certifikat (MS/Adobe/AD/Cisco etc). Själv har jag jobbat i branschen ett tag och ligger en bit över 30 men har också cert från ett antal tillverkare. Mjukvarukillar tjänar ofta bättre än hårdvaruditon dessutom.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Får 120kr/h innan skatt, första jobbet och det är en timanställning på ett lokalt it-företag. har dock ej fått min första lön än..

Vi är tre personer på det företaget (mig inräknad + mina två chefer) och hoppas på att min timanställning kan mynna ut i en heltidsanställning!
Skulle det vara heltid så kan det väl översättas till ~20868 kr innan skatt. om man räknar med att en snittmånad är 30,4375 dagar lång..

^^ duger för en nittonåring som fortfarande bor hemma hos päronen!

Permalänk
Medlem

22 år och jobbar med IT-drift, 30.000kr(brutto)/mån.

Permalänk

Driftelektriker har ut mellan 25-35k i handen med traktamentet. Beroende på hur arbetsveckorna hamnar på månaden.

Permalänk
Medlem

Har mellan 35-65 000 i handen. Har 2st jobb. ett heltid i skogen, och ett deltid på en trålbåt. beroende på hur mycket fisk som vi fångar! Sen håller jag på mycket med Tradera (ej inräknat i månlön) auktioner, så kommer det in lite pengar där med. Tradera är mest en hobby, men ibland kan jag bli förvånad så bra det kan gå!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

16125 innan skatt, jobbar som soldat.

Permalänk
Medlem

Heltidsjobb som serveradministratör ger 21 000kr netto.
Helgjobb som servermontör ger 12 000kr netto.
Helgjour som serveransvarig ger 9 000kr netto.
Veckojour 1 vecka per månad ger 6000kr netto.

Utbrändheten kommer sakta men säkert, orkar nog några år till sen blir det enbart ett jobb med vanliga kontorstimmar...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Timanställd på Posten Logistik, 85.25kr/h + semesterersättning + OB vilket ger slutlön på ca 100kr/h.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sålde mitt företag och började studera till Diabetessjuksköterska!
Så nu jäklar... betalar av en Dodge Viper och en lägenhet i New York med sparat kapital samt mina, i runda slängar, 6000 kronor i månaden.

Men va fan, livet leker.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Jobbar deltid 70% för 16000 i månaden efter skatt, uppskattar min fritid mer än pengar. Har dessutom inte speciellt mycket utgifter så runt går det allt

Permalänk
Medlem

Ungefär 5:-/tim närå ligger något högre

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

26 år. Jobbat i 2,5 år som Sjuksköterska. Grundlön 21350, tillkommer OB-tillägg om ca 4k varje månad. Detta år sammanlagt strax under 28000 brutto (ca 7-8 extrapass under året). Landstingsanställd. Roterar 6 veckor natt/dag. Under nattperioden drar arbetsgivaren bort 78 timmar arbetstid som jag får gratis för att jag roterar, dvs. på dessa 6 veckor nattarbete har jag två helt lediga veckor, samt att jag sammanlagt jobbar 14 nattpass under dessa 6 veckor. Under "dagperioden" jobbar jag enligt schemat 38,25 timmar /vecka

Permalänk

heltids lastbils chaffis ligger på mellan 22k-32k beror på traktamenten och hur många helger jag väljer att jobba xtra

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk

17.500 som IT-Konsult. Mitt första jobb någonsin.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

27500 + trakt.

Jobbar som mätare på ett anläggningsföretag.
Landar på runt 32 efter skatt varje månad, men då ligger man ute mån-tors.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

31500 + eventuella bonusar

Permalänk
Medlem

Landade på 729000 detta helåret. Men det sjuka är att man aldrig blir nöjd.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Landade på 729000 detta helåret. Men det sjuka är att man aldrig blir nöjd.

Greed is good

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Greed is good

Ja, nästan 300000 i skatt så jag drar iaf mitt strå till stacken

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Ja, nästan 300000 i skatt så jag drar iaf mitt strå till stacken

Det är småpengar om man jämnför med HM´s ägare

"H&M:s huvudägare Stefan Persson betalade in mest skatt av alla svenskar under 2009, skriver Dagens Industri. Totalt betalade han in 880 miljoner kronor och slår därmed sitt rekord från 2008 på 797 miljoner kronor"

Visserligen är det bra att folk betalar skatt i sverige..men 880 milj är ett par kronor

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Det är småpengar om man jämnför med HM´s ägare

"H&M:s huvudägare Stefan Persson betalade in mest skatt av alla svenskar under 2009, skriver Dagens Industri. Totalt betalade han in 880 miljoner kronor och slår därmed sitt rekord från 2008 på 797 miljoner kronor"

Visserligen är det bra att folk betalar skatt i sverige..men 880 milj är ett par kronor

Han ska ha en eloge för att han betalar skatt i Sverige och inte har sina pengar i något av alla världens skatteparadis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Han ska ha en eloge för att han betalar skatt i Sverige och inte har sina pengar i något av alla världens skatteparadis.

Tvärtom, alla som tjänar mycket borde skatteplanera och alla som tjänar lite borde skattefuska, så det här jävla kommunistlandet går i konkurs.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Tvärtom, alla som tjänar mycket borde skatteplanera och alla som tjänar lite borde skattefuska, så det här jävla kommunistlandet går i konkurs.

Och det skulle gynna oss hur?

Permalänk
Skrivet av Mafnus:

Och det skulle gynna oss hur?

Vad har vi gjort för att förtjäna att bli gynnade?

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Tvärtom, alla som tjänar mycket borde skatteplanera och alla som tjänar lite borde skattefuska, så det här jävla kommunistlandet går i konkurs.

Flytta om du inte är nöjd då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Flytta om du inte är nöjd då...

Antar att han är sådan som sitter hemma och pillar navel och förväntar sig mer hjälp från staten för att kunna leva på oxfile varje dag.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Antar att han är sådan som sitter hemma och pillar navel och förväntar sig mer hjälp från staten för att kunna leva på oxfile varje dag.

Skulle inte förvåna mig... Människor som bara sitter och bitchar om hur hemskt det är med allt i landet utan att göra något är

fånar och bekväma fanskap

Dold text