Permalänk
Medlem

ATI eller Nvidia?

Hej, jag har länge använt Nvidias grafikkort då jag helt enkelt aldrig testat några andra. jag ska i Februari påbörja bygget av min första hemgjorda burk och jag undrar ifall det är mer lönsamt att använda ett ATI då en vän som är hardcore ATI-fan har rekommenderat detta. Vilket ska det bli? Vilket tycker ni är bäst?

Tack på förhand och hoppas det blir givande om inte annat så är det kunskap.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Avstängd

Ta det som ger mest per krona i ditt tycke! läs tester och sånt och avgör själv! När det är såpass jämt mellan Nvidia och AMD så handlar det mest om tycke och smak

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

som ovanstående säger, prestanda per krona är avgörande faktor, sen kan det kanske vara värt en hundring extra för nvidia, ifall man vill ha phys-x.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

vad är skillnaden?

Oj, tre små ord som kan sätt igång så mycket om fanboysen hittar hit haha.
(Låt oss vara objektiva i tråden tack)

För att verkligen besvara din fråga så vore det bra om du kunde vara mer specifik.

Om det enbart är phys-x du menar så gör det att i dom spelen som har stöd för det (googla vilka) så gör det fysiken mera naturlig.
Det kan även vara så att fler effekter blir påslagna när spelet har phys-x aktiverat.
Tex du skjuter i en vägg med ett vapen.
Utan phys-x så blir det ett hål där.
Med phys-x så blir det ett hål, massa synbart splitter, rök osv. Ja för att nämna något.

Säkert någon här som kan förklara mer ingående och bättre.

Om du menar skillnaden i övrigt mellan Nvidia och AMD så är det massor och nästan inget. Som sagt var gärna mer specifik då många skillnader inte är något du kommer märka av alls.

Jag har haft många kort av båda i samma och i olika generationer.
Förr gillade jag Nvidias kontrollpanel, numera gillar jag AMD mer på den punkten.
En ren smaksak.

Båda har drivrutiner som funkar eller bråkar. En del drivrutiner som släpps är rent skräp, andra gånger är det skit bakom spakarna när det klagas. Ganska ofta faktiskt.

Sovdax.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

Hej, jag har länge använt Nvidias grafikkort då jag helt enkelt aldrig testat några andra. jag ska i Februari påbörja bygget av min första hemgjorda burk och jag undrar ifall det är mer lönsamt att använda ett ATI då en vän som är hardcore ATI-fan har rekommenderat detta. Vilket ska det bli? Vilket tycker ni är bäst?

Tack på förhand och hoppas det blir givande om inte annat så är det kunskap.

ta det som är billigast. Prestanda per krona och tänk på hur mycket minne du vill ha. Därför kommer !jag! välja amd för min nästa grafikkortsuppgradering.

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk

AMD/ATI och nVidia ger identisk spelprestanda, fast nVidia kostar mer pga. det extra dem erbjuder som PhysX och CUDA tekniken.
Och PhysX är inte direkt övertygande när typ enbart 20 spel stödjer det.

Båda är bra, båda suger. Man får vad man betalar för.

Visa signatur

...