Permalänk
Medlem

Köpråd till HTPC för max 5k

Hej är sinnesjukt sugen på en ny dator och är inne på en HTPC. Budgeten ligger på max får gärna vara billigare men inte dyrare. I budgeten skall allt väll egentligen allt utom OS ingå.. Jag har inte så stort behov av lagring utan siktar snarare på en tyst ssd.. Skulle gärna se att det går o spela någorlunda på den..

Tittat runt lite o tror jag ska sikta in mig på detta i grunden:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1288139/2011-12-26

Vad tror ni? Har jag missat nått? Vill ha tips om allt som skulle kunna göras bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av treijner:

Hej är sinnesjukt sugen på en ny dator och är inne på en HTPC. Budgeten ligger på max får gärna vara billigare men inte dyrare. I budgeten skall allt väll egentligen allt utom OS ingå.. Jag har inte så stort behov av lagring utan siktar snarare på en tyst ssd.. Skulle gärna se att det går o spela någorlunda på den..

Tittat runt lite o tror jag ska sikta in mig på detta i grunden:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1288139/2011-12-26

Vad tror ni? Har jag missat nått? Vill ha tips om allt som skulle kunna göras bättre!

Du vet att det moderkortet har inbyggd processor?

Så antingen väljer du ett annat moderkortet där processorn passar lr så tar du helt enkelt bort processorn från listan.

Visa signatur

GA-X38-DQ6 | E8400 | 4850 | Intel 320 - 120GB | HX520 | 7GB Corsair XSM2 | P182

Permalänk
Medlem

Och jag skulle tagit en annan SSD, ycker 1000:- för 60Gb är dyrt. Du får ju en värenommerad 120Gb bara för några hundringar tillsåsoms Intels 320. Och de hundralapparna spar du ju in när du väljer rätt moderkort.

FM1 microITX

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Och jag skulle tagit en annan SSD, ycker 1000:- för 60Gb är dyrt. Du får ju en värenommerad 120Gb bara för några hundringar tillsåsoms Intels 320. Och de hundralapparna spar du ju in när du väljer rätt moderkort.

FM1 microITX

aa jag kom på mitt misstag.. ska vara ett av de korten du länkar o en amd a8.. Vilket av korten skulle ni rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus om jag måste välja... Då får man ju med en skojsig fjärr.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

också så tycker jag att du har tagit på tok för mycket ram minne 2gig max räcker gott och väl till en HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cap'n Capsize:

också så tycker jag att du har tagit på tok för mycket ram minne 2gig max räcker gott och väl till en HTPC.

Tanken är att jag ska kunna spela lite på den oxå o ram minnen är ju förhållandevis billiga..

Nafs: de har du rätt i!

Btw vad tror ni om prestandan vid spel? Förstår att jag inte kommer kunna lira på bästa grafiken men kommer mv3 gå köra med hyffsad grafik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man få för mycket minne?
Ska man köra W7 så skulle inte jag rekommendera 2Gb, speciellt när det är så billigt.

Angående spel så läs testerna av 3850, det går att spela med hyfsade prestanda.

Ska du köra på originalkylaren?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en ny HTPC/Server som jag själv är väldigt nöjd med (landade på c:a 5100:- + 700 för en 60GB SSD):
950:- MK Gigabyte GA-A75M-UD2H mATX, socket FM1
900:- HD2.0TB Samsung Ecogreen SATA2,5400RPM, F4EG
1200:- AMD A8 X4 3850 4MB, 100W, FM1, APU
500:- Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/1.5V/XMS3
600:- Corsair Cooling Hydro H60 CPU-kylare multiplatform
950:- Silverstone Grandia GD06B Black Micro-ATX no PSU

Anledningen till att jag valde AMD-3850 över Intels varianter är just för grafikprestandan. Många av de saker som är CPU-beroende (kompilera/komprimera etc.) spelar det inte så stor roll om de görs på 5 eller 10 minuter, men när det kommer till grafik så får det inte gå hur långsamt som helst för då är det inte spelbart.
Den kan ju naturligtvis inte jämföra sig med ett separat grafikkort men till en mediaPC med lite småspel fungerar den utmärkt. Med vattenkylaren får man dessutom ut all värme ur chassit så burken kan stå igång 24/7 utan att bli särskilt varm.

EDIT: Värt att nämna dock är att jag inte får in fläkten till vattenkylaren i ovanstående chassi, så den får sitta på utsidan. Eventuellt skulle det få plats en "slim" fläkt men jag har inte mätt och testat ännu.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Kan man få för mycket minne?
Ska man köra W7 så skulle inte jag rekommendera 2Gb, speciellt när det är så billigt.

Angående spel så läs testerna av 3850, det går att spela med hyfsade prestanda.

Ska du köra på originalkylaren?

Kylning har jag inte funderat på och har väldigt dålig koll på så tips på detta vore inte fel! Ju tystasre desto bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av treijner:

Kylning har jag inte funderat på och har väldigt dålig koll på så tips på detta vore inte fel! Ju tystasre desto bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju lite på vad du ska ha för chassi men till en mediaPC brukar det ju vara litet och trångt. Ett slutet vattenkylningssystem är ju bra på att få ut värmen ur lådan, kan dock vara lite svårt att få det att passa.

Annars är väll Hiper 212 en populär och billig kylare, det viktiga är att inte köra på den som följer med, den är otroligt högljudd och kyler dåligt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av treijner:

Kylning har jag inte funderat på och har väldigt dålig koll på så tips på detta vore inte fel! Ju tystasre desto bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Till det chassit så rekomenderar Silverston självklart sin egna SST-NT06-E som verkar kunna vara en rätt smutt lösning faktiskt.

Men du kan ju alltid prova med originalkylaren först, den kanske duger. Annars får man kolla upp vad maxstorleken på kylaren får vara och köpa största bästa man kan hitta!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tror jag börjar närma mig vad jag ska ha nu.. Tror jag börjar med originalkylning o kollar hur varmt det blir.. Är inte överkänslig när de gäller ljud o student som jag är måste jag tänka på pengarna..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1293733/2011-12-27

Ser detta okej ut? Jag har extremt dålig koll på minnen o skulle gärna ha tips om prisvärda sådana.. har även dålig koll på vilken SSD diskarna så tips där vore välkommet också! Vore de bättre o ta det chassit som är likadant fast med 450W istället ifall jag skulle vilja överklocka senare?

Permalänk
Medlem

Det blir mycket HTPC för pengarna det där tycker jag!

Du behöver inte gå upp till 450W, kollar man på nedanstående test av Sweclockers så drog 3850 som mest 165W, då med ett 6970. Men jag blev inte klok på om det var med CF/DualGraphic eller inte...

Angående minnen så skulle jag gå på LågProfil-minnen för att underlätta luftflödet i burken samt att det blir lättare att få dit monsterkylaren sedan...

Angående SSD så skulle jag som sagt köra på minst 120Gb. Jag köpte en 128Gb Crucial M4 bara för några veckor sedan och de tre jag valde mellan var M4:an, Intel 320 120Gb samt Samsung 830 128Gb.

Jämförelse på Prisjakt

Anledningen att det blev M4:an för mig var att den fanns hemma och jag orkade inte åka den halvmilen som jag hade behövt för att köpa Samsungen...

Intel är långsammast men erkänt stabil samt billigast, M4:an är snabb och stabil men Samsungen är snabbast men fortfarande ny så man vet inte om den har några barnsjukdomar riktigt än men inget har dykt upp än så den verkar stabil den med. Rekommenderar starkt att du inte köper en SSD med Sandforce (SF2200 tror jag det är...) för de har haft grymma problem med dessa.

Sedan är ju frågan om skillnaden märks i ett HTPC-hänseende, där är nog Intel disken fullt kapabel egentligen. Jag märkte faktiskt inte ngn större reell skillnad när jag bytte från min gamla Intel 40Gb SSD till M4:an. Men då gör jag ju inte speciellt avancerade grejer heller...

Lycka till!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det blir mycket HTPC för pengarna det där tycker jag!

Du behöver inte gå upp till 450W, kollar man på nedanstående test av Sweclockers så drog 3850 som mest 165W, då med ett 6970. Men jag blev inte klok på om det var med CF/DualGraphic eller inte...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2589?k=b892cf706fc51...

Angående minnen så skulle jag gå på LågProfil-minnen för att underlätta luftflödet i burken samt att det blir lättare att få dit monsterkylaren sedan...

Angående SSD så skulle jag som sagt köra på minst 120Gb. Jag köpte en 128Gb Crucial M4 bara för några veckor sedan och de tre jag valde mellan var M4:an, Intel 320 120Gb samt Samsung 830 128Gb.

Jämförelse på Prisjakt

Anledningen att det blev M4:an för mig var att den fanns hemma och jag orkade inte åka den halvmilen som jag hade behövt för att köpa Samsungen...

Intel är långsammast men erkänt stabil samt billigast, M4:an är snabb och stabil men Samsungen är snabbast men fortfarande ny så man vet inte om den har några barnsjukdomar riktigt än men inget har dykt upp än så den verkar stabil den med. Rekommenderar starkt att du inte köper en SSD med Sandforce (SF2200 tror jag det är...) för de har haft grymma problem med dessa.

Sedan är ju frågan om skillnaden märks i ett HTPC-hänseende, där är nog Intel disken fullt kapabel egentligen. Jag märkte faktiskt inte ngn större reell skillnad när jag bytte från min gamla Intel 40Gb SSD till M4:an. Men då gör jag ju inte speciellt avancerade grejer heller...

Lycka till!

Tack för tipsen på minnena! Angående nätagg så undrar jag om jag skulle klara mig på 300w även om jag senare skulle vilja sätta in ett extra grafikkort, monsterkylare o överklocka?

Angående SSD disken ska jag helt klar ta mig funderare på hur om jag ska vara dumsnål o köra på 60gb eller om jag ska lägga dom extra 100:ingarna på en av de du rekomenderar..

Permalänk
Medlem

Googla lite på 3850, det finns en hal del tester på den APU;n, men jag tror nog att 300w räcker väldigt långt. Om du då inte stoppar o ett värstinggraffe som slukar 200W...

Men ska man utnyttja cf med 3870 så är det väl inte lönt att välja ngt sådant kort.
Men planerar du att stoppa i ett 7970 så gå på 450W, det är väl bara ngn hundring till.

Köp bara en 4Gb-sticka och unna dig en större SSD. Sedan kan du köpa en till 4Gb-sticka när du får råd/lust.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Googla lite på 3850, det finns en hal del tester på den APU;n, men jag tror nog att 300w räcker väldigt långt. Om du då inte stoppar o ett värstinggraffe som slukar 200W...

Men ska man utnyttja cf med 3870 så är det väl inte lönt att välja ngt sådant kort.
Men planerar du att stoppa i ett 7970 så gå på 450W, det är väl bara ngn hundring till.

Köp bara en 4Gb-sticka och unna dig en större SSD. Sedan kan du köpa en till 4Gb-sticka när du får råd/lust.

Sant.. kan ju vara värt att satsa på lite mindre ram o köpa till de sen som sagt var..
Om jag skulle vilja lägga mig på nått form av mellan läge på 90GB hur är crosairs diskar? T.ex. denna
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=3671108&hbx...

Kommer nog för övrigt handla många grejjer på misco då jag bor i lidköping så vet nån nått extra bra erbjudande där får ni gärna tipsa!

Permalänk
Medlem

Den har väl SF2200?
Det får mig att dra åt mig öronen, fast jag har inte gjort någon analys på senare tid om deras problem är lösta. Vet att det fanns en tråd här som behandlade dessa problem som fick mig att titta på de diskar jag rekommenderade ovan. Men innan dess var jag oxo intresserad av dessa då de på papperet har bra prestanda.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Har nog efter ytterligare funderingar bestämt mig så gott som helt vilka delar som ska in nu.. Vore snällt om nån kunde göra en sista koll på att allt ser bra ut! Passar minnena ihop med modekortet t.ex?
Dessa komponenter är tänkta att sitta i http://www.inet.se/kundvagn/visa/1293795/2011-12-27

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Den har väl SF2200?
Det får mig att dra åt mig öronen, fast jag har inte gjort någon analys på senare tid om deras problem är lösta. Vet att det fanns en tråd här som behandlade dessa problem som fick mig att titta på de diskar jag rekommenderade ovan. Men innan dess var jag oxo intresserad av dessa då de på papperet har bra prestanda.

Ja jag läste in mig lite mer o har nog bestämt mig för samsung disken du rekommenderade.. Du får gärna kolla min ovanstående kundvagn o se så allt stämmer för gör de detta så blir de nog till beställning imorrn

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte gör dig bankrutt...
Du kommer känna dig nöjd över att ha massa utrymme på SSD:n - hur man än gör så fylls de på för fort.

Ser sketabra ut tycker jag, ska bli skoj att höra dina intryck sedan!

Du ska inte ha någon optisk läsare?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Hoppas jag inte gör dig bankrutt...
Du kommer känna dig nöjd över att ha massa utrymme på SSD:n - hur man än gör så fylls de på för fort.

Ser sketabra ut tycker jag, ska bli skoj att höra dina intryck sedan!

Du ska inte ha någon optisk läsare?

Nja de är väll i topp av min budget! Har en gammal slim dvd från en gammal bärbar jag tänkt köra med tills pengar till en Blue ray brännare finns.. Funderar även på o ta hdd från den för lagring men vet ej.. Tror de blir bättre med 120 gb ssd o en extern för extra lagring..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du är på topp av budget och vet med dig att du inte kommer lägga på en massa på systemdisken så kam du ju klara dig på mindre. Du får ju en Intel 320 80Gb för under lusentappen. Jag klarade mig ju faktiskt rätt länge med 40, men den bar i princip alltid nästan full....

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Om du är på topp av budget och vet med dig att du inte kommer lägga på en massa på systemdisken så kam du ju klara dig på mindre. Du får ju en Intel 320 80Gb för under lusentappen. Jag klarade mig ju faktiskt rätt länge med 40, men den bar i princip alltid nästan full....

Får bli till o ta sig en funderare innan jag beställer.. Tror jag har 120 gb på min nuvarande o har inga problem med utrymme på den egentligen.. Eftersom jag inte har nån film på disken utan endast kort o min musiksamling är de inga större problem.. O sen har jag ju en extern på 1tb om som jag kan lägga över kort osv på.. hur som extremt tack för hjälpen än så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick nog för mig att du skulle ha burken till mer än bara HTPC:ande, dvs spel då du diskuterade överklockning och att stoppa i grafikkort. Men ska du inte det så kommer du ju inte behöva installera så mycket mer än en minimal W7 och mediaspelare - för att jag antar att du ska köra W7...

Och är så fallet så behöver man ju inga 120Gb utan då kan man klara sig på 40Gb eller ännu mindre om man är smart... Fast jag skulle nog inte gå under 60Gb ändå...

Sedan kan man ju fundera på vad SSD:er kostar om 2-3 år när nu den du köper blir för liten.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jag fick nog för mig att du skulle ha burken till mer än bara HTPC:ande, dvs spel då du diskuterade överklockning och att stoppa i grafikkort. Men ska du inte det så kommer du ju inte behöva installera så mycket mer än en minimal W7 och mediaspelare - för att jag antar att du ska köra W7...

Och är så fallet så behöver man ju inga 120Gb utan då kan man klara sig på 40Gb eller ännu mindre om man är smart... Fast jag skulle nog inte gå under 60Gb ändå...

Sedan kan man ju fundera på vad SSD:er kostar om 2-3 år när nu den du köper blir för liten.

De va la då fan att när man bestämt sig för hur allt ska se ut finns inte processorn i lager någonstans till vettigt pris! Får nog bli till att vänta till efter nyår o hoppas att de kommer in snart..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt, den släpptes ju bara för några veckor sedan. Och AMD har haft grymma problem med att producera sina toppmodeller i Llano-serien så det har varit svårt att få tag på dessa nästan hela hösten. men du gör rätt i att vänta in 3870:an, det är värt väntan att få en upplåst prolle så att man kan optimera systemet på bästa sätt - både uppåt och nedåt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det är inte så konstigt, den släpptes ju bara för några veckor sedan. Och AMD har haft grymma problem med att producera sina toppmodeller i Llano-serien så det har varit svårt att få tag på dessa nästan hela hösten. men du gör rätt i att vänta in 3870:an, det är värt väntan att få en upplåst prolle så att man kan optimera systemet på bästa sätt - både uppåt och nedåt.

Har du nån koll på hur på övriga delar har sett ut på sista tiden? är de stort risk att priserna på hdd o minnen går upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är rätt lugnt, priserna på DDR3 sjunker ju hela tiden och likaså SSD-priserna dessutom så finns det ju många alternativ där om just den man siktat in sig på inte finns jsut när man ska beställa. Moderkortstillgången kan ju vara lite olika på beroende på modeller och så men det du valt verkar ju finnas hos många butiker.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det är rätt lugnt, priserna på DDR3 sjunker ju hela tiden och likaså SSD-priserna dessutom så finns det ju många alternativ där om just den man siktat in sig på inte finns jsut när man ska beställa. Moderkortstillgången kan ju vara lite olika på beroende på modeller och så men det du valt verkar ju finnas hos många butiker.

Blev lite osäker på hur de var med minnena om de passar till modekortet? Kollade Asus hemsida o där finns de inte med.. Är de möjligt att de passar ändå eller?