Permalänk

Trött I7 920..

Jag köpte en I/ 920 för några år sen.
Jag tycker den har blivit väldigt trög, prestandamässigt, och upplever att det kom plötsligt.

Jag är ingen hejare på nyare datorer, och Överklockning kan jag inte alls.

Jag sitter och kör tex Adobe After effects 64-bit video redigering, och det går tungt.
Men processorna går bara upp till ca 20% och ram 3,2 GB av 12GB.
Programmet AE får nyttja i alla fall 9GB till sig själv.
Garfikkortet borde hjälpa till, men den märker jag inte av. (gtx 285)

Likadant är det med andra program.

Vad kan det vara för fel, varför nyttjar inte programmen mer av datorn?

Jag provade Överklocknings guiden här på Sweclockers för I7 920 och körde steg ett (enklaste) och höjde BCLK till 160. http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/6#pagehead
Då frös datorn, testar jag steg två får jag blåskärm.

Datorn är specad för överklock:
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Dator komponenter:
I7 920
Asus p6t Deluxe V2
12GB Corsair Dominator ddr3
Gtx 285 Black Edition

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Vad göra?

Permalänk
Medlem

installera om w7 (+köp ssd)

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk

mycket svårt att säga men spontant så tror jag knappast att det har med processorn att göra. Gissar snarare på att du bör installera om windows. Mjukvaran fallerar tidigare och oftare än hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Den kanske blir överhettad?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kan det ara så att proccessorn inte behöer anända mer än så? Jag et inte riktigt hur mycket dom programmen drar i proccessorkraft men i bf3 så ligger min 920 på 3,5 ghz HT on på bara på 20% anändning.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Jag har SSD, kanske är det dags att insamlats om win?
AE är bra trådat så de borde ge mer.
Temp ligger rum 50

Permalänk

Jag provade en av standard överklocknings valen och nu startar inte Bios längre?!
Bara svart.
Hur får man igång Bios?

Permalänk
Medlem

Cleara det (clear cmos) (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spett och slägga:

Jag har SSD, kanske är det dags att insamlats om win?
AE är bra trådat så de borde ge mer.
Temp ligger rum 50

Skrivet av Spett och slägga:

Jag provade en av standard överklocknings valen och nu startar inte Bios längre?!
Bara svart.
Hur får man igång Bios?

Vilken SSD? Äldre modeller, utan "TRIM", tappar prestanda med tiden. Fresh install av windows och drivers.

Pröva göra en "CLEAR CMOS", betyder i praktiken att du tar ut ett batteri eller byter plats på en jumper, läs manualen som kom med moderkortet för instruktioner. Att låta moderkortet köra någon sorts auto klockning är inte att rekommendera, läs på om att överklcka en X58 plattform.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk

Jag slog av strömmen en stund, sen gick den och starta igen.

Men när jag provar överklock light enl artikeln (bclk 160) för I7 920 med Asus 6pt som även jag har, då slocknar datorn när jag sparar i Bios, den bara dör. Gör jag samma övning i windows med Turbo V då fryser datorn.
Varför då?

Permalänk
Skrivet av Spett och slägga:

Jag slog av strömmen en stund, sen gick den och starta igen.

Men när jag provar överklock light enl artikeln (bclk 160) för I7 920 med Asus 6pt som även jag har, då slocknar datorn när jag sparar i Bios, den bara dör. Gör jag samma övning i windows med Turbo V då fryser datorn.
Varför då?

Har du ökat alla spänningar som bör ökas vid överklockning, har du justerat olika multiplar som ofta behöver sänkas när man ökar fsbn? Att överklocka en i7-920 är relativt enkelt om man gör rätt, dock är det många reglage som man måste laborera med.

Permalänk
Medlem

Det är lite att tänka på när du överklockar och du får säkert cleara cmos mer än en gång. Kolla denna guide; tror han kör samma processor och moderkort som du, vilket gör det lite lättare att hänga med i begreppen, men föreslår i första hand att du börjar med att göra en fräsch installation av Windows. Det ger nog större skillnad.
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spett och slägga:

Jag slog av strömmen en stund, sen gick den och starta igen.

Men när jag provar överklock light enl artikeln (bclk 160) för I7 920 med Asus 6pt som även jag har, då slocknar datorn när jag sparar i Bios, den bara dör. Gör jag samma övning i windows med Turbo V då fryser datorn.
Varför då?

Testa med att öka klockningen ett litet litet steg i taget. Minns inte vad standard är för i7 920 (trots att jag har en själv) men om bclk är på säg 150 så öka till 151 och se att det fungerar, öka sedan sakta till 152, 153 o.s.v.
Börjar datorn bli ostabil, höj spänningen.

Om jag själv ställer in en hög klock direkt så krachar datorn, måste göra det i små steg. (Finns säkert nån som har bättre känsla men men...)

Tvivlar dock på att detta kommer hjälpa om processorn ändå bara ligger på 20% användning, då är det ju inte där flaskhalsen ligger.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Testa med att öka klockningen ett litet litet steg i taget. Minns inte vad standard är för i7 920 (trots att jag har en själv) men om bclk är på säg 150 så öka till 151 och se att det fungerar, öka sedan sakta till 152, 153 o.s.v.
Börjar datorn bli ostabil, höj spänningen.

Om jag själv ställer in en hög klock direkt så krachar datorn, måste göra det i små steg. (Finns säkert nån som har bättre känsla men men...)

Tvivlar dock på att detta kommer hjälpa om processorn ändå bara ligger på 20% användning, då är det ju inte där flaskhalsen ligger.

Att öka med 3 inkrement på BLCK per försök duger fint, annars får du starta om datorn femtio gånger innan du hittat swetspot.

Permalänk

Jag får nog börja med om install av win 7... hua

Men i artikeln om OC så ändrade de inga multiplar eller annat, bara blck till 160, inget mer.

Citat:

Det här är ett bra exempel på en väldigt enkel överklockning som har givit oss en 20 procent högre klockfrekvens endast genom att vi höjde BCLK-värdet till 160 MHz. Eftersom vi inte höjde några spänningar ligger temperaturen under belastning inom väldigt rimliga ramar

att följa det exemplet med samma 920 och moderkort verkar omöjlig?

Jag ska kolla upp de där med att cleara cmos

Permalänk
Skrivet av Spett och slägga:

Jag får nog börja med om install av win 7... hua

Men i artikeln om OC så ändrade de inga multiplar eller annat, bara blck till 160, inget mer.

att följa det exemplet med samma 920 och moderkort verkar omöjlig?

Jag ska kolla upp de där med att cleara cmos

Dom kanske hade en D0, du har en C0/C1 som är sämre att överklocka och kräver högre spänning för att nå samma frekvens.

EDIT: Cleara CMOS behöver du endast göra om överklockningen är så pass instabil att den inte kommer till POST.