Jag vill titta på nedladdad film på TVn

Permalänk
Medlem

Jag vill titta på nedladdad film på TVn

Har letat lite efter en lösning som skulle passa hemma för just detta ändamål, men det finns ju väldigt många olika alternativ och jag är inte särskilt insatt, så jag tänkte höra efter synpunkter här. Just nu har jag en uråldrig DVD-spelare och den ursprungliga planen var att köpa en Bluray-spelare med USB-ingång och en extern HDD och sedan ladda ner filmer till min dator, flytta till USB-disken och spela upp via Bluray-spelaren. Kanske inte den bästa lösningen, men ganska enkel och ganska billig. Jag har dock förstått att alla Blueray-spelare kanske inte klarar av alla format osv.

Har också kikat lite på mediaspelare av olika slag och tänker mig i sånt fall en mediaspelare med inbyggd HDD kopplad till min router. Att streama film direkt från min dator till TVn är inte aktuellt, men att skicka över filer via hemmanätverket till en mediaspelare borde fungera fint.

Kostnaden för detta ser ut att landa runt 2000kr oavsett vad jag väljer. För ungefär samma pengar kan jag köpa ett PS3 som då både har hdd, blueray-spelare och som en bonus möjligheten att spela spel. Detta alternativ rekommenderades också av en kollega på mitt jobb.

Vad låter som det vettigaste alternativet? Jag vill alltså på ett enkelt, och helst billigt vis, kunna spela nedladdad film på TVn. Själva Blueray-funktionaliteten är jag inte särskilt intresserad av egentligen, men det skadar ju inte att få med på köpet så att säga.

Permalänk

samt att de flesta företag som hyr ut film via nedladdning har ett DRM skydd på filen så att den slutar fungera om den flyttas till en annan enhet för jag antar att vi inte pratar piratkopiering då det är olaglig. och dessutom bryter mot Swec's regler

men bästa sättet är väll att koppla in en pc till din tv via DVI eller HDMI då har du stöd för alla format och du kan hyra filmen direkt till datorn du har i tv'n

en enkel HTPC med tillräckligt med kraft för att köra 1080p filmer går på runt 4000:- med en version av w7 om du väljer att plocka ihop lösa delar

t.ex
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1264310/2011-12-21

sen finns ju färdiga alternativ men de är dyrare och de flesta har äldre hårdvara än vad du får om du bygger själv

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

PS3 låter vettigt för dig!

Permalänk
Medlem

Att jag inte vill försöka koppla in min PC direkt till TVn beror dels på att den står långt bort, och att jag inte tror att det är en så god ide att försöka streama trådlöst, och dels på att datorn helt enkelt är för trött för att klara av att streama saker i bra kvalitet, särskilt om jag vill göra något annat samtidigt.

Om man då jämför en PS3 med en mediaspelare, vilka funktioner saknas på en PS3? Jag antar att det med en mediaspelare är enklare att köra saker som spotify, youtube och kanske någon play-kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeneuman:

Om man då jämför en PS3 med en mediaspelare, vilka funktioner saknas på en PS3? Jag antar att det med en mediaspelare är enklare att köra saker som spotify, youtube och kanske någon play-kanal?

well. Spotify finns ju. men då måste du ladda hem filer och lägga dem i rätt mappar, sen så är programmet ganska segt och du måste styra den via datorn ändå.

Youtube på ps3 är inte så roligt! Sony har något avtal med youtube så att det är just för ps3. men jag upplever den youtube väldigt segt.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på ett ps3, jag streamade dagligen filer till mitt ps3 över trådat nätverk och det var flawless.

Permalänk

köp popcorn hour eller boxee

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nackdelen med PS3 vs dedikerad mediaspelare är väl att man måste ha den vanliga datorn på? Eller kan man ansluta en extern hårddisk till PS3:an och spela upp x264-filer ifrån den?

Annars så är jag nog mer sugen på att skaffa en dedikerad mediaspelare som klarar av de flesta filtyperna ifrån en direktansluten extern hårddisk... så man inte är tvungen att ha datorn på... för isåfall kan jag använda en HDMI-kabel likagärna då datorn bara står några meter ifrån tv:n. Nackdelen med HDMI från datorn idag är ju att man inte kan spela upp en film från den samtidigt som man gör något annat på den som kräver ljudet.

Jupp man måste ha datorn igång och streama från den.

Har haft en del problem med att spela upp x264 filer från min ps3:a , men det problemet har tyvärr min Popcorn hour A-110 med:(

En del funkar, och en del funkar inte, lite surt faktiskt.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Jupp man måste ha datorn igång och streama från den.

Har haft en del problem med att spela upp x264 filer från min ps3:a , men det problemet har tyvärr min Popcorn hour A-110 med:(

En del funkar, och en del funkar inte, lite surt faktiskt.

Jag har en likadan PH och har ALDRIG haft problem att spela upp x264 material. Har du den up to date?

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfrooDite:

Jag har en likadan PH och har ALDRIG haft problem att spela upp x264 material. Har du den up to date?

Jajjamen, kollade faktiskt igår, har inte problem med alla men kanske 10% av filmerna som är x264

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Men alltså, säg en 1080p film, mkv format med separat undertext. Finns det bluray spelare som kan spela upp detta från en extern hårddisk(via USB ingången) utan att det behöver kodas om och så vidare? Det verkar onekligen vara mycket variabler man måste ta hänsyn till i denna fråga!

Permalänk
Medlem

rekomenderar inte ps3, bara för att den inte klarar mkw filer, eller extra subtitles. dessutom låter de mycket. Är mycket nöjd med min htpc, ca 3500kr. (baserat på E-35, AMD fusion). Otroligt skönt att slippa höra ps3 fläkten när man ser på film.

Sen finns det många andra fördelar med htpc...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

rekomenderar inte ps3, bara för att den inte klarar mkw filer, eller extra subtitles. dessutom låter de mycket. Är mycket nöjd med min htpc, ca 3500kr. (baserat på E-35, AMD fusion). Otroligt skönt att slippa höra ps3 fläkten när man ser på film.

Sen finns det många andra fördelar med htpc...

eeehhh? hela ditt inläg där var en stor lögn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall du jämför en PS3:a och en HTPC så är det ingen lögn?

PS3:an klarar ju tyvärr inte av mycket UTAN att vara ansluten till en PC via nätverket?

Det var det inte det vi prat om. Utan det var vad ps3:an klarar av.

"rekomenderar inte ps3, bara för att den inte klarar mkw filer, eller extra subtitles. dessutom låter de mycket. Otroligt skönt att slippa höra ps3 fläkten när man ser på film."

Just hela det citatet stämmer inte. Hela inlägget är en lögn...

Permalänk
Medlem

en xbox 360 för 1000kr på cdon (om det fortfarande gäller) är skitbra.. Jag streamar allt från datorn till TV:n genom mediacenter

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag menade vad den klarade som fristående mediaspelare såklart.

Jämför man t.ex. PS3:an och XBOX:en när de är anslutna till en PC så är det programmet på PC:n som avgör.

ok. Men det var somsakt inte vad jag pratade om och därfva tycker jag att det var dåligt att du citerade mig och sen börjar snakka om något annat som inte ingick i mitt svar (sorry om jag låter sur men vet inte hur jag ska skriva det bättre)

Skrivet av Leinhart:

en xbox 360 för 1000kr på cdon (om det fortfarande gäller) är skitbra.. Jag streamar allt från datorn till TV:n genom mediacenter

kostar ca 1500 kr nu. dock är det bara 4 gb hårdisk. Men det kanske inte behövs när man streamar

Permalänk
Medlem

jag kör på USB-minne rakt i TVn ... klarar allt man matar den med, och har gjort både min PS3a och min Rapsody N35 mediaspelare helt onödiga ... fina grejer det där LG ... (host, goldstar..)

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

htpc med xbmc?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Köpt en boxxe box kan du både streama köra spotify direkt i enheten och använda usb minne

Permalänk
Medlem

Ps3 är en ganska dålig mediaspelare. Jag hade själv en sådan som mediaspelare innan, nu har jag skaffat en xstreamer som jag är skit nöjd med! Rekomenderas starkt!Ps. Har haft en popcorn hour också som slutade upp i trädgården i en massa delar då det var de sämsta skitet jag varit med om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Media box, spelar typ allt du slänger till den. Kan kopplas in till nätverket och streama från en dator eller bara koppla in en hårddisk i den via USB.

http://www.dustinhome.se/product/5010610641?ssel=false&csref=...

Länk till prisjakt, finns lite omdömen att läsa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

ok. Men det var somsakt inte vad jag pratade om och därfva tycker jag att det var dåligt att du citerade mig och sen börjar snakka om något annat som inte ingick i mitt svar (sorry om jag låter sur men vet inte hur jag ska skriva det bättre)

Sony har inte stöd och kommer aldrig att ha stöd för .mkv då det enligt de själva anses som ett piratformat, samma sak gäller bl.a Cyberlink (PowerDVD).
PS3 är en riktigt dålig mediaspelare, framtida format kräver att Sony går med på vilket de oftast ALDRIG gör, hur lång tid tog det inte innan t.ex Xvid gick att spela upp?

Ska du spela upp x264 i nuläget betyder det att du får stream från en dator som kodar om filmen i realtime.
Skulle rekommendera att TS tittar på en dedikerad mediaspelare eller en hemmabyggd HTPC med XBMC/Mediaportal.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Sony har inte stöd och kommer aldrig att ha stöd för .mkv då det enligt de själva anses som ett piratformat
Ska du spela upp x264 i nuläget betyder det att du får stream från en dator som kodar om filmen i realtime.

Ehh? du säger emot dig själv??

Ps3 har stöd för .mkv sitter dagligen och ser på det.... både via extern hårdisk och pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Ehh? du säger emot dig själv??

Ps3 har stöd för .mkv sitter dagligen och ser på det.... både via extern hårdisk och pc.

På vilket sätt säger jag emot mig själv?

PS3:an har inget stöd för mkv, du kan inte spela upp en mkv fil med den inbyggda videospelaren.
Detta kräver TREDJEPARTSMJUKVARA!

vad är svårt att förstå?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

På vilket sätt säger jag emot mig själv?

PS3:an har inget stöd för mkv, du kan inte spela upp en mkv fil med den inbyggda videospelaren.
Detta kräver TREDJEPARTSMJUKVARA!

vad är svårt att förstå?

ja det är väldigt svårt att förstå. för att jag kan se på .Mkv på min ps3. och om man kollar via en extern hårdisk tex så räknas väl inte det som en tredjepartsmjukvara eller???

du säger emot dig själv när ps3:an inte har .mkv stöd men att det fortfarande går att se på..

Permalänk

huh? mkv på ps3 går inte har testa flera gånger att spela upp via usb minne.

eller har du gjort något spec?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

huh? mkv på ps3 går inte har testa flera gånger att spela upp via usb minne.

eller har du gjort något spec?

har du trykt trekant/ visa alla?

Permalänk
Medlem

Försökte själv använda min ps3 som mediaspelare sedan jag flyttat till ny lägenhet och datorn inte stod intill min tv längre. Då jag inte kunde se mkv via usb, inte orkade mecka med serverlösningar osv blev svaret enkelt: Mac Mini med trådlös trackpad och trådlöst tangentbord. Säkert många som kommer att fnysa åt Mac men jag måste säga att den fungerar sjukt bra, blir inte slö efter ett tag och är helt tyst! Jag förespråkar helt klart en Mac Mini eller HTPC!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Intel core 2 Quad Q9550 | EVGA Geforce GTX 580 SC | Gigabyte GA-EP45-DS4 | 8GB RAM | SSD Kingston V-series 128GB | HDD 2TB | Corsair TX750W

Permalänk

absolut men när jag trycker på filen får jag codec error osv. .mvk har ju aldrig funkat på ps3... det är något alla har klagat på sen det släppts.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

absolut men när jag trycker på filen får jag codec error osv. .mvk har ju aldrig funkat på ps3... det är något alla har klagat på sen det släppts.

ok. Konstigt att det vill fungera för mig då