Permalänk

Vad är bra/dåligt på en skrivare?

Hej, min far vill köpa en ny skrivare och han är inte så teknisk och bad mig hjälpa han. och nu är det så att jag är inte heller inne på det med skrivare. Tänkte fråga er på sweclockers vad man ska kolla efter för en bra skrivare. Eller kanske hjälpa mig hitta en.

helst vill han att den ska använda så lite färg som möjligt har han sagt. Laser?

färg är ett måste!

den behöver inte större än a4.

skanner skulle han även vilja ha.

Tack i förhand!

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk

Jag skulle gå på laser alla gånger. Om jag använder skrivaren mycket så blir toner billigare än patroner, och om jag använder skrivaren sällan så torkar patronerna ihop så man måste byta ut dem varje gång man ska skriva ut.

Enda anledningen till att inte använda laser är om man är elallergiker , typ.. de elektriska fälten var så pass starka att man inte skulle vistas i samma rum kontinuerligt enligt skyddsombuden, åtminstone var det så för tio år sen.. möjligen har man lyckats skärma bättre eller minska fältstyrkan men tekniken är ju densamma så jag gissar att inte så mycket har ändrats. Men på en hemskrivare skriver man knappast så mycket att det har betydelse.

Permalänk
Medlem

Prisklass?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Prisklass?

Vet inte. Jag vet inte vad man brukar ge för en skrivare. Behöver råd om det med

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Jag skulle gå på laser alla gånger. Om jag använder skrivaren mycket så blir toner billigare än patroner, och om jag använder skrivaren sällan så torkar patronerna ihop så man måste byta ut dem varje gång man ska skriva ut.

Enda anledningen till att inte använda laser är om man är elallergiker , typ.. de elektriska fälten var så pass starka att man inte skulle vistas i samma rum kontinuerligt enligt skyddsombuden, åtminstone var det så för tio år sen.. möjligen har man lyckats skärma bättre eller minska fältstyrkan men tekniken är ju densamma så jag gissar att inte så mycket har ändrats. Men på en hemskrivare skriver man knappast så mycket att det har betydelse.

Okej tack för hjälpen

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk

Test från maj2010 men kan ge en fingervisning ändå: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.320366/vi-testar-6-farglaser...

Permalänk

Kör också med laserskrivare och tycker det är kanon.
Hade alltid vanliga bläckskrivare förr men patronerna i de torkade ut hela tiden eftersom jag inte skriver ut tillräckligt ofta.

Lasertoner räcker väldigt, väldigt länge och det blir nog billigare än Bläckpatroner i slutändan.
Kommer nog aldrig gå tillbaka till en bläckskrivare igen

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

även jag en laserskrivare iofs endast svartvit men ändå en jäkla skillnad på kvaliten mellan bläck och lasterskrivare

bläck har en tendens att kunna bli lite randig i utskrifterna och att bläck oftast tar en jäkla tid på sig att skriva ut medans laser värmer upp när den startas sen tar det typ 2s från att man tryckt på skriv ut knappen till man har pappret i handen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Håller med! Välj laser. Vem använder bläck idag? Ska väl vara om man skriver ut mycket rena fotografier möjligtvis.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

även jag en laserskrivare iofs endast svartvit men ändå en jäkla skillnad på kvaliten mellan bläck och lasterskrivare

bläck har en tendens att kunna bli lite randig i utskrifterna och att bläck oftast tar en jäkla tid på sig att skriva ut medans laser värmer upp när den startas sen tar det typ 2s från att man tryckt på skriv ut knappen till man har pappret i handen

Skrivet av Bopper:

Håller med! Välj laser. Vem använder bläck idag? Ska väl vara om man skriver ut mycket rena fotografier möjligtvis.

Skrivet av simonwellander:

Kör också med laserskrivare och tycker det är kanon.
Hade alltid vanliga bläckskrivare förr men patronerna i de torkade ut hela tiden eftersom jag inte skriver ut tillräckligt ofta.

Lasertoner räcker väldigt, väldigt länge och det blir nog billigare än Bläckpatroner i slutändan.
Kommer nog aldrig gå tillbaka till en bläckskrivare igen

Okej tack för tipsen. Men vad finns det för övrigt man bör "döma" när man ser letar efter en skrivare?

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

Laserskrivare om det är dokument, fakturor mm. Billig modell från Samsung tex funkar fint och de är små på skrivbordet...

Behöver han skriva ut A3 eller foton så blir det bläckstråle... Jag kör på en Brother 6490 och är helnöjd...

Är man riktigt petig med fotoutskrifter så titta på Epsons fotoskrivare... Men jag personligen tycker att det är bättre och billigare att beställa från tex Crimson då...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Angående vad man ska titta på behöver vi nog lite mer info. Hur många sidor i månaden? Kvalitetskrav? Budget? Användningsområde mm. mm...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Skrivet av fabbe72:

Angående vad man ska titta på behöver vi nog lite mer info. Hur många sidor i månaden? Kvalitetskrav? Budget? Användningsområde mm. mm...

han vill helst ha.
a4.
färg.
fax? fråga mig inte varför.
scanner.
ska nog mest användas som "arbetsskrivare".
trådlös helst. EDIT: Menar en sån man kan använda över sitt nätverk.

Vilken prisklass lämpar sig? Ingen fotoskrivare behövs

Ytterst svårt att säga hur många sidor. Men det blir nog inte över 50 i månaden iaf

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

Billigaste jag hittar med alla funktioner laser: http://www.brother.se/g3.cfm/s_page/64510/s_name/productdetai...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Brother har väldigt bra skrivare!

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Jag har en HP Color Laserjet CP1215 som jag är nöjd med. Den är lite för stor tycker jag men den funkar bra

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jag har en HP Color Laserjet CP1215 som jag är nöjd med. Den är lite för stor tycker jag men den funkar bra

och så saknar den scanner och fax

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

och så saknar den scanner och fax

Ja och så är den inte trådlös... Men det är inget jag behöver

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av fabbe72:

http://www.inet.se/produkt/3901166/brother-mfc-9120cn

Den kanske? Eller vad sägs?

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

kan bara säga att jag har en simpel HP med 3 knappar på, skriver utmärkt kvalité jämfört med andra skrivare jag testat...
HP DESKJET 1050, betalade 500kr för den i somras, har 2 patroner i sig, och har inte bytt patroner sen dess...
så om du inte vill betala mycket så är denna bra.
Scanner också i samma

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe1100:

Eller denna som är 1000:- billigare
http://www.inet.se/produkt/3504676/samsung-mfp-clx-3185fn

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte en HP för 399kr på MediaMarkt med scanner också.. funkar skitbra än så länge..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag köpte en HP för 399kr på MediaMarkt med scanner också.. funkar skitbra än så länge..

Det lär inte varit en laser MFP?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Utskriftskvalité och hur bra de fungerar ser man på testar och även delvis via användarrecensioner. Utskriftskostnaden kan du läsa dig till. Billiga skrivare kan ha dyra patroner. Patronen som följer med första gången är typ halvfull. Om han kör sin laptop trådlöst mot routern, koppla skrivaren med kabel, det är en stabilare lösning. En trådlös skrivare kan vara bra om den måste stå där man inte vill dra kabel.

Skriver man ut mycket foton kör man på bläckstråleskrivare, annars hade jag idag kollat på laser. Bläckstråle torkar ihop när den inte används vilket inte lasern gör. Det är så jag tänkt och letat efter skrivare.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Mjo men det är väl ingen laserskrivare eller?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe1100:

Man får ju naturligtvis gå genom prisjakt sen när man hittat rätt pryl... Normalt sett börjar jag där också, men filtren för skrivare var rätt kassa...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"