Riktig låg prestanda med Corsair Force GT 120 GB

Permalänk
Medlem

Riktig låg prestanda med Corsair Force GT 120 GB

Fick nu i julklapp utav min snälla flickvän en Corsair Force GT 120 GB och har nu börjat använda den.
Märkte inte så mycket mer än att jag inte alls blev förvånad över hur snabb den var efter jag installerat Windows 7 på den.
Vilket bekräftades när jag såg dessa resultat:

Mitt moderkort: GA-X58A-UD3R

http://img5.pcpop.com/ProductImages/0x0/3/3300/003300126.jpg

Som jag har kopplat in (hoppas jag har kopplat in i rätt...) i de Vita SATA-portarna på nedsidan utav bilden, vilket ser ut att vara SATA3-ingångarna?
Har uppgraderat BIOS till senaste stabila (Version F7) och disken kom med FW 1.3.2 men jag lyckas inte lägga in den allra senaste 1.3.3.
Testat köra som administratör som PDF'n säger som följer med.

Jag vet inte vad jag lyckats göra fel eller om några komponenter i min dator är trasig/SSD'n själv är trasig.

All hjälp uppskattas!

Mvh, Izzy

Permalänk
Medlem

De vita ingångarna längst ner är GIGABYTE SATA2, nästa två vita är Marvell 9128 ingångar.
Har du ingen instruktionsbok?
Jag vill rekommendera att du använder en av de första blå Controlled by ICH10R (även om det är SATA2).
Läs mera här [1.2] ”.. Om ni redan har installerat windows i IDE mode men vill växla över till AHCI mode..”
I BIOS sätter du ICH SATA Control Mode till AHCI mode (sida 53 i din manual)

Du ser i skärmdumpen från AS SSD bench. med röda bokstäver: ”pciide – BAD”; och det är just dåligt, du ska ligga på ml. 4-500 i score!
Good Luck!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

De vita ingångarna längst ner är GIGABYTE SATA2, nästa två vita är Marvell 9128 ingångar.
Har du ingen instruktionsbok?
Jag vill rekommendera att du använder en av de första blå Controlled by ICH10R (även om det är SATA2).
Läs mera här [1.2] ”.. Om ni redan har installerat windows i IDE mode men vill växla över till AHCI mode..”
I BIOS sätter du ICH SATA Control Mode till AHCI mode (sida 53 i din manual)

Du ser i skärmdumpen från AS SSD bench. med röda bokstäver: ”pciide – BAD”; och det är just dåligt, du ska ligga på ml. 4-500 i score!
Good Luck!

Tack så mycket för lite förslag och hjälp först och främst!
Jag bytte i Regedit så att det skulle bli bra där, sedan gick jag in i BIOS då jag hittade det du sa och bytte ifrån IDE till ACHI eller vad det nu stod men problemet kvarstår.
Jag skall testa att byta SATA-ingång på kortet och se om det blir bättre.

Har lite fler frågor dock, kan det bero på SATA-kablarna?
Jag använder original utav de som följde med moderkortet så inga förlängda eller så.
Har hört lite dåliga saker om just Marvel-portarna, men bör jag inte kunna få mycket bättre och runt iaf 200?
Just nu presterar den likvärdigt med en vanlig HDD jag har i, på runt 110.
Näst sista frågan, det finns väl ingen chans i världen att någon utav mina tre HDD'er kan störa ut på något sätt, eller bör jag testa dra ur alla dessa 3 ur SATA-portarna också?

Sista frågan; Jag verkar ju nu ha 10 st portar, 6 st SATA2-portar samt 4 st SATA3-men alla verkar vara Marvell?
Betyder det att jag inte har någon direkt bra port för just SATA3 på mitt MoBo? =(

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Intels X58-krets hade inget stöd för SATA3/6Gb/s så du har inga sådana Intel-anslutningar, nej. Du ska dock utan vidare kunna maxa SATA2 vilket du inte gör nu, så något annat är fel. Troligen drivrutiner eller inställningar men givetvis kan kabeln vara dålig, så testa annan. Installera också om moderkortsdrivrutinerna för Intel X58, antingen från Gigabyte om det är uppdaterade, eller direkt från Intel. Alltså inte de för Marvell/Gigabyte/Jmicron.

Installera också Intel Rapid Storage Technology eftersom det ger stöd för AHCI på äldre styrkretsar. Minns inte om det behövs på X58, men det skadar inget. Har du den redan, uppdatera till senaste.

Intel lär vara bäst överlag så använd de oavsett.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du har 2 st. SATA 3 (Marvell) vita, 2 st. SATA 2 (Gigabyte) vita och 6 st. SATA 2 (Intel) blå.
Du måste byta till en av de blå!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har ju märkt och hört att Marvell-ingångarna är allmänt dåliga, men kommer de aldrig gå att få det bra att fungera?
Med SATA2 kommer jag "bara" upp i runt 200/300 MB/Sek som mest då eller?
Får väl köpa ett nytt MoBo antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzzySM:

Har ju märkt och hört att Marvell-ingångarna är allmänt dåliga, men kommer de aldrig gå att få det bra att fungera?
Med SATA2 kommer jag "bara" upp i runt 200/300 MB/Sek som mest då eller?
Får väl köpa ett nytt MoBo antar jag.

Sata 2 max 375mbyte/s
Sata 3 max 750mbyte/s

Istället för MB byte så kan du köpa sata 3 kontrollerkort http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s81075079&o=produkt_pri... .
Vet inte vilka som är bra så det får någon annan hjälpa dig med.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Tack så mycket shocker!
Bra idé som jag inte tänkte på alls, om någon kan rekommendera en man bör skaffa som då använder Intels eller är av märket Intel som bör fungera bra, så vore jag ytterst tacksam!
Skall först och främst prova i de blåa SATA2-portarna och se om jag i alla fall kan få upp den i runt 200 MB/sek när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Med Marvell SATA 3 kontroller.
Efter 7 veckor får jag under 400 i score; tror inte att TRIM fungera genom denna!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Installerade min Force GT 120GB igår och är lite fundersam över resultaten... Den är inkopplad i en Sata II på Asus M4N75TD men tycker ändå den borde vara ganska mycket snabbare. Är resultaten okej eller bör det vara bättre? AHCI är aktiverat. Är det några speciella drivare man skall installera för nVidia Chipset eller AMD för att få det att funka optimalt eller hur funkar det?

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk
Medlem

Hade visst en windows update igång i bakgrunden, men den lär ju inte förbättrat resultatet direkt iaf.

Får jag med min ny monterade Force GT, har ett ex58-ud5 moderkort som kör sata II.

Lånar tråden lite för jag har ett litet störande problem, varje gång jag startar datorn så kommer det upp massa text där BIOSet letar efter AHCI hårdvaror.
Testade att aktivera AHCI på min vanliga HDD innan jag köpte SSDn för att se så det funkade, och då hittade windows drivrutinerna för AHCI på direkten. Men nu så vägrar windows hitta dem och jag har rebootat en jävla massa gånger.
Så jag tänkte kolla mer er om ni vet något sätt man kan tvinga windows att tanka dem.

Permalänk
Medlem

Fick ganska så identiska resultat som Arakanl2 fick ovan:
Ska jag vara nöjd så så länge tills jag ev. skaffar en ny SATA3-controller till mitt MOBO?
Ingen idé att hoppas på Marvel?

Permalänk
Medlem

Med Marvell SATA 3 kontroller, 7 veckor sedan.

Med Marvell SATA 3 kontroller idag.

Med Intel x58/ICH10R AHCI SATA2 idag.

Med Intel x58/ICH10R i RAID Mode idag.

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag har sämst resultat :S Kan det vara disken som det är fel på eller kan moderkortet ha en inverkan på hur snabb ssdn är? (om man jämför olika moderkort med sata II då förstås)

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hgerner:

Verkar som om jag har sämst resultat :S Kan det vara disken som det är fel på eller kan moderkortet ha en inverkan på hur snabb ssdn är? (om man jämför olika moderkort med sata II då förstås)

Moderkortets styrkretsar kan givetvis påverka mycket. Jag vet av tidigare erfarenhet att en del av nvidias gamla moderkortskretsar och drivrutiner inte fungerade speciellt väl med AHCI, och det var redan på den vanliga hårddisktiden.

Dina portar kanske går via gamla pci som enbart klarar max 133MB/s, det ser ju nästan ut så. Då kan du aldrig få mer vad du än gör eftersom det är en begränsning i hårdvaran. Om det nu är så illa med ditt moderkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde ett test med min m4 Crucial (64GB).
Readtime blev ju rätt mycket högre än för er Force GT:are, men annars känns det rätt svalt.
Är det okej? Hade visserligen igång Google Chrome och 10 flikar samt lite bakgrundsskit... men det borde väl inte spela så stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Jag gjorde ett test med min m4 Crucial (64GB).
Readtime blev ju rätt mycket högre än för er Force GT:are, men annars känns det rätt svalt.
Är det okej? Hade visserligen igång Google Chrome och 10 flikar samt lite bakgrundsskit... men det borde väl inte spela så stor roll.

http://img848.imageshack.us/img848/4061/testrx.png

Många av oss ovan inklusive mig själv har bara kört med Sata II. Då begränsas överföringshastigheten till runt 300mb/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Hade visst en windows update igång i bakgrunden, men den lär ju inte förbättrat resultatet direkt iaf.

Får jag med min ny monterade Force GT, har ett ex58-ud5 moderkort som kör sata II.

Lånar tråden lite för jag har ett litet störande problem, varje gång jag startar datorn så kommer det upp massa text där BIOSet letar efter AHCI hårdvaror.
Testade att aktivera AHCI på min vanliga HDD innan jag köpte SSDn för att se så det funkade, och då hittade windows drivrutinerna för AHCI på direkten. Men nu så vägrar windows hitta dem och jag har rebootat en jävla massa gånger.
Så jag tänkte kolla mer er om ni vet något sätt man kan tvinga windows att tanka dem.

Du har 2st. SATA-kontroller, Intel x58/ICH10R (blå) och GIGABYTE SATA2 chip (vita).
SSDen ska du ha på en blå SATA-ingång
Sätt ICH10R till AHCI (sida 91-92)
Se till att ”Onboard SATA/IDE Ctrl Mode (GIGABYTE SATA2 Chip)”
inte är i AHCI-mode! Kanske du ska inaktivera denna (sida 97)
läs:*

Skrivet av Hgerner:

Installerade min Force GT 120GB igår och är lite fundersam över resultaten... Den är inkopplad i en Sata II på Asus M4N75TD men tycker ändå den borde vara ganska mycket snabbare. Är resultaten okej eller bör det vara bättre? AHCI är aktiverat. Är det några speciella drivare man skall installera för nVidia Chipset eller AMD för att få det att funka optimalt eller hur funkar det?

Du kör med nForce chipset och visst kan prestanda skilja från Chip-set till Chip-set
som MultiMan skriver.
Kolla om det finns något info här
eller här.

Skrivet av Stupo:

Jag gjorde ett test med min m4 Crucial (64GB).
Readtime blev ju rätt mycket högre än för er Force GT:are, men annars känns det rätt svalt.
Är det okej? Hade visserligen igång Google Chrome och 10 flikar samt lite bakgrundsskit... men det borde väl inte spela så stor roll.

Ja det var ett bra read-resultat; men det enda vi vet är att du har en m4 Crucial!

* Varför kan inte folk här skriva vilken hardware de har i signaturen? Det ville underlätta vid jämförande och om de vill ha råd!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Du har 2st. SATA-kontroller, Intel x58/ICH10R (blå) och GIGABYTE SATA2 chip (vita).
SSDen ska du ha på en blå SATA-ingång
Sätt ICH10R till AHCI (sida 91-92)
Se till att ”Onboard SATA/IDE Ctrl Mode (GIGABYTE SATA2 Chip)”
inte är i AHCI-mode! Kanske du ska inaktivera denna (sida 97)
läs:*

Yes, jag har kopplat in SSDn på de ljusblåa intel chipset portarna, har AHCI aktiverat i BIOS och när jag kollade efter i registret så stod AHCI på 0 som det ska göra.

i AS-SSD får jag "OK" på MAHCI vilket såvitt jag förstår ska vara windows egna AHCI drivrutiner. Testade igår att installera intels Rapid Storage Technology men den jobbiga BIOS AHCI installationen kommer fortfarande upp.

Ska ta mig en nogrannare titt i instruktionsboken och kolla om jag missat något annat. Dock så hade jag samma problem när jag testade att aktivera AHCI på min vanliga Samsung F1 disk, men då installerade windows AHCI efter några omstarter och jag slapp BIOS installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Yes, jag har kopplat in SSDn på de ljusblåa intel chipset portarna, har AHCI aktiverat i BIOS och när jag kollade efter i registret så stod AHCI på 0 som det ska göra.

i AS-SSD får jag "OK" på MAHCI vilket såvitt jag förstår ska vara windows egna AHCI drivrutiner. Testade igår att installera intels Rapid Storage Technology men den jobbiga BIOS AHCI installationen kommer fortfarande upp.

Ska ta mig en nogrannare titt i instruktionsboken och kolla om jag missat något annat. Dock så hade jag samma problem när jag testade att aktivera AHCI på min vanliga Samsung F1 disk, men då installerade windows AHCI efter några omstarter och jag slapp BIOS installationen.

Har du inaktiverat GIGABYTE SATA2 Chipet?

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Jag måste åka båt till Åland nu; hörs sen!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Har du inaktiverat GIGABYTE SATA2 Chipet?

Yes, helt avaktiverat i BIOS, om man är riktigt snabb så hinner man läsa "Installing AHCI BIOS"(kanske inte står exakt så, men någon liknande) precis innan all text försvinner när man bootar upp. Kanske har med gigabytes dual-bios att göra. Ska kolla runt lite i bios och se om man kan stänga av det på något sätt.

Om jag hittar en lösning så återkommer jag med den i tråden ifalls någon annan skulle ha/få samma problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Humbuk:

Ja det var ett bra read-resultat; men det enda vi vet är att du har en m4 Crucial!

* Varför kan inte folk här skriva vilken hardware de har i signaturen? Det ville underlätta vid jämförande och om de vill ha råd!

Oj flåt. Trodde jag hade det. Får fixa det sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Moderkortets styrkretsar kan givetvis påverka mycket. Jag vet av tidigare erfarenhet att en del av nvidias gamla moderkortskretsar och drivrutiner inte fungerade speciellt väl med AHCI, och det var redan på den vanliga hårddisktiden.

Dina portar kanske går via gamla pci som enbart klarar max 133MB/s, det ser ju nästan ut så. Då kan du aldrig få mer vad du än gör eftersom det är en begränsning i hårdvaran. Om det nu är så illa med ditt moderkort.

Verkar som om det är problem med nForce Chipset ja...

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=152198.0

Där var en annan som hade samma problem med nForce, och verkar som om sata controllern funkar i sata II hastighet med hårddiskar, men använder sata 1 för SSD:n, som för övrigt stämmer om jag kollar i nForce Serial ATA Controller Properties. Vet inte hur jag skall göra nu men får väll behålla allt och byta moderkort, processor i framtiden och då få de bättre hastigheterna jag eftersöker.

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280