Permalänk
Medlem

Spela 3d video från dator?

Jag har sökt med ljus och lykta efter något som förklarar vad som krävs för att visa 3d video. Hittills har jag hittat en sak, Hdmi 1.4.

Vad krävs av dator/grafikkort för att visa 3d film? Nu menar jag inte kass 2d till 3d konvertering i tv'n, utan uppspelning av blueray med 3d film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Jag har sökt med ljus och lykta efter något som förklarar vad som krävs för att visa 3d video. Hittills har jag hittat en sak, Hdmi 1.4.

Vad krävs av dator/grafikkort för att visa 3d film? Nu menar jag inte kass 2d till 3d konvertering i tv'n, utan uppspelning av blueray med 3d film.

Det ändasom krävs då är en bluray spelare och en skärm som kan visa 3D material samt glasögon till det. Inte mer vad jag vet. Men om du ska spela datorspel i 3D behöver du en tv och brillor som innan men nu ett grafikkort som stödjer det. Det är bara Nvidia i dagsläger som gör det vad jag vet men det är lite off topic..

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Du behöver en TV som stödjer 3d, ett grafikkort av AMD HD6*** eller nVidia GT/GTS/GTX 5** serie och en HDMI 1.4a kabel. Koppla in allt, se till så AMD/nVidias kontrolpanel upptäcker att Tvn är kompitabel med 3d, aktivera det därefter. Klar.

Visa signatur

...

Permalänk

http://www.amd.com/us/products/technologies/amd-hd3d/Pages/hd... För mer info kring AMD's egna 3d lösning som funnits ett bra tag.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Tack för svaren killar.

Tanken är att köra 3d film från datorn till min , inte än inköpta, 3d tv. Kan man omvandla DVI till hdmi 1.4? Jag har ett hd4870 och är osäker på om min adapter är 1.4, jag misstänker att den är 1.3

Mvh Lajning